Gå til innhold
  • Bli medlem

Gustav fra Sørlandet Eduard 109G-14


Anbefalte innlegg

0e2ee9a4106d04aec7d71d84d9fac8b6.jpg

OK. Så vi har Eduards nye forsøk på å lage en riktig 109G-6. Jeg kjøpte et par stykker.

 

36430f11f104e4d0487e072297d756c0.jpg

Den første skal bli denne G-14en som det finnes et glimrende bilde av i Åkra/Brekkens like glimrende bok om tyske jagerfly i nord. Her regner jeg med at f eks Kommodore der Luftwaffe borte på Sola kan komme med en del direktiver underveis.

 

91b6f4fab154903f05ecc94bc103b04d.jpg

I settet finnes f eks denne "nakkestøtta" med boksen markert som "not for use". Tror nok den høver til å lage g-14.

 

52d00313c92319db2b74fed5810babe0.jpg

Det finnes også en mengde (!) ulike ror. Det nederst til venstre og oppe til høyre ser helt like ut, men jeg tror ett av dem må være det rette...

 

244575b8d2d477ac130b6cc95fdd64ec.jpg

 

Dessuten har vi tre ulike haler, hvorav to ser helt like ut bortsett fra at den ene ikke har nagler. Det er vel denne beryktede "wooden tail" det er snakk om...

 

835fc4e9ef388a204fdd22117dac2179.jpg

 

Slutteligen (så langt) finnes det to ulike toppdeksler for skrog-MG og dessuten to versjoner av den høyre beulen. Hvilken som skal brukes avhenger etter det jeg forstår av om vi snakker Erla-produsert maskin eller ei. Kanskje litt vanskelig å vite uten et werkenummer?

Jeg iverksetter imidlertid montasje av cockpit cirka umiddelbart, så dersom det finnes feller jeg ikke vet om bes man hyle ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nok en Lista-væring dette, kult. Må skynde meg å bli ferdig med ulven da - sånn at du ikke slår meg på målstreken  ;)

 

:)

SAS

Det låter som haren som sovna ved målstreken. Hvor mye har du egentlig igjen?

Og det står i bildeteksten i boka at bildet ble tatt på Kjevik. Hvorfor det da står Lista under profilen er litt uvisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en Lista-væring dette, kult. Må skynde meg å bli ferdig med ulven da - sånn at du ikke slår meg på målstreken  ;)

 

:)

SAS

Det låter som haren som sovna ved målstreken. Hvor mye har du egentlig igjen?

Og det står i bildeteksten i boka at bildet ble tatt på Kjevik. Hvorfor det da står Lista under profilen er litt uvisst.

 

Oki, vel fortsatt relevant da ulven også var stasjonert på Kjevik, og på Lista - dvs. piloten var i hvertfall stasjonert på begge steder. Mulig at Gustaven også ble flyttet litt rundt på?

Har ikke mye igjen, men begynte jo litt spontant å bygge en Mig 15. Må ta meg sammen snart ;) Forøvrig holder jeg også på å ferdigstille Mandalitten.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Bagasjeluke med firkanta batteriboksbulk er korrekt

2. Jeg aner ikke hvilket ror som er korrekt på denne. Forskjellen ligger i trim-tabs, trur eg. Men du skal ihvertfall ha et sånt ror som er "beint" i framkant.

3. Haleflaten skal mest sannsynlig være wooden.

4. Tror jeg ville gått for den øverste og "rene" gønner-topp-plata. Ser mest riktig ut for en så sen maskin

5. Beule uten ekstrabeule blir korrekt, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk dette settet hjem i dag, og en rask og uforpliktende sammenligning med modellen utav forrige G-sett, avslører at vingene i denne nye nok er litt kortere, noe kroppen også later til å være. Så det må være hold i at forrige sett var i litt for stor skala. Så får vi se hvor forskjellige de ser ut når de står side om side på bordet...

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du skal bare kjøre på. Bildet er kraftig overeksponert.

https://c1.staticflickr.com/9/8150/7354158796_cb55188d84_b.jpg

 

Edit:

Gul 4, også en G-14, til sammenlikning

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/39/db/bd/39dbbd1b6d36c4118ad583bf2489b0c2.jpg

 

Blå 8

https://c1.staticflickr.com/5/4089/5171718525_a53438251d_b.jpg

 

Og blå 11 - som kanskje likner mer

Bf 109 G-14 W.Nr. 46. ... "Blaue 11", Karl Heinz Erler, 16./JG 5, Stavanger-Forus, Norway, October 1944. Source: internet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.