Torgeir Eikeland Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 OK. Så vi har Eduards nye forsøk på å lage en riktig 109G-6. Jeg kjøpte et par stykker. Den første skal bli denne G-14en som det finnes et glimrende bilde av i Åkra/Brekkens like glimrende bok om tyske jagerfly i nord. Her regner jeg med at f eks Kommodore der Luftwaffe borte på Sola kan komme med en del direktiver underveis. I settet finnes f eks denne "nakkestøtta" med boksen markert som "not for use". Tror nok den høver til å lage g-14. Det finnes også en mengde (!) ulike ror. Det nederst til venstre og oppe til høyre ser helt like ut, men jeg tror ett av dem må være det rette... Dessuten har vi tre ulike haler, hvorav to ser helt like ut bortsett fra at den ene ikke har nagler. Det er vel denne beryktede "wooden tail" det er snakk om... Slutteligen (så langt) finnes det to ulike toppdeksler for skrog-MG og dessuten to versjoner av den høyre beulen. Hvilken som skal brukes avhenger etter det jeg forstår av om vi snakker Erla-produsert maskin eller ei. Kanskje litt vanskelig å vite uten et werkenummer? Jeg iverksetter imidlertid montasje av cockpit cirka umiddelbart, så dersom det finnes feller jeg ikke vet om bes man hyle ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 Nok en Lista-væring dette, kult. Må skynde meg å bli ferdig med ulven da - sånn at du ikke slår meg på målstreken SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 10, 2016 Author Share Posted May 10, 2016 Nok en Lista-væring dette, kult. Må skynde meg å bli ferdig med ulven da - sånn at du ikke slår meg på målstreken SAS Det låter som haren som sovna ved målstreken. Hvor mye har du egentlig igjen? Og det står i bildeteksten i boka at bildet ble tatt på Kjevik. Hvorfor det da står Lista under profilen er litt uvisst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 Nok en Lista-væring dette, kult. Må skynde meg å bli ferdig med ulven da - sånn at du ikke slår meg på målstreken SAS Det låter som haren som sovna ved målstreken. Hvor mye har du egentlig igjen? Og det står i bildeteksten i boka at bildet ble tatt på Kjevik. Hvorfor det da står Lista under profilen er litt uvisst. Oki, vel fortsatt relevant da ulven også var stasjonert på Kjevik, og på Lista - dvs. piloten var i hvertfall stasjonert på begge steder. Mulig at Gustaven også ble flyttet litt rundt på? Har ikke mye igjen, men begynte jo litt spontant å bygge en Mig 15. Må ta meg sammen snart Forøvrig holder jeg også på å ferdigstille Mandalitten. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 1. Bagasjeluke med firkanta batteriboksbulk er korrekt 2. Jeg aner ikke hvilket ror som er korrekt på denne. Forskjellen ligger i trim-tabs, trur eg. Men du skal ihvertfall ha et sånt ror som er "beint" i framkant. 3. Haleflaten skal mest sannsynlig være wooden. 4. Tror jeg ville gått for den øverste og "rene" gønner-topp-plata. Ser mest riktig ut for en så sen maskin 5. Beule uten ekstrabeule blir korrekt, mener jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 10, 2016 Author Share Posted May 10, 2016 Takk. Det var vel også noe med et lokk bakpå skroget hvor man fylte på "startgass" til MW 50? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Ditta kan je itte no om. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Überkult! Ny Eduard Me 109 OG forbilde fra den beste boka i samlingen for oss som digger Luftwaffe i nord Ser du er geleidet på rett vei mht å få versjonen riktig. Dette blir gøy å følge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Som vanlig spennende forbilde og inspirerende byggetråd Trgr. Har tre av de "gamle" Gustavene til Eduard, må vel få i sammen en til SC om ikke annet. Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Heisann, der var den å få kjøpt, ja. Da er et stykk bestilt og det skal bli spennende å se hvor radikalt forskjellig denne er fra det forrige settet... Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 11, 2016 Author Share Posted May 11, 2016 Ting passer som ventet idiotisk godt sammen. Nå mangler bare noen belter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 14, 2016 Author Share Posted May 14, 2016 To av de fire siderorene som følger med. Disse ligner begge helt på det som er avbildet i profilen, så da tar jeg det ene. Det ser ut til at det ene er tykkere enn det andre helt nederst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 14, 2016 Author Share Posted May 14, 2016 Supert sett. Særlig løsningen og utførelsen på radiatorflapsene imponerer. Inntaket på sida lar jeg være av til det er lakkert i en mørkere farge enn resten. Tenker det blir rlm 66. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Tenker det blir rlm 66. Hmm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Tenker det blir rlm 66. Hmm. Ja! Kan vi få noen sterke meninger om dette? Vedder på at du vil ha rlm 83 (blå!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 Jeg har malt RLM 66 innerst på 109'erne jeg har bygd, mens selve trakta har jeg malt RLM 76 - sånn: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 Jeg har ikke fryktelig sterke meninger, men når jeg kikker på bilder av relativt fabrikknye Bf109G'er så er inntaket i alle mulige farger - sjelden veldig mørke. Har mer tro på standard blanding av RLM76 og 75. Sitter med en feeling av at hele skrogsiden ble malt i ett på fabrikken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Ja, har du i det hele tatt kikka på bildet som viser at inntaket har en svært mørk farge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 Ikke overbevist. Jeg mener det ikke er mørkt nok til å være 66. RLM75 eller 74 eller 83, litt oljeblankt, motlysbilde, sterke kurver, alt kan bidra til at inntaket fremstår som mørkere. Men for all del, tolk i vei, jeg kommer ikke til å dømme deg. Seriøst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted May 23, 2016 Share Posted May 23, 2016 Fikk dette settet hjem i dag, og en rask og uforpliktende sammenligning med modellen utav forrige G-sett, avslører at vingene i denne nye nok er litt kortere, noe kroppen også later til å være. Så det må være hold i at forrige sett var i litt for stor skala. Så får vi se hvor forskjellige de ser ut når de står side om side på bordet... Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sten Arne Brunsby Posted May 31, 2016 Share Posted May 31, 2016 tøft denne nevnte boka ha jeg gått av, noen som har link ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 http://www.naval-military-press.com/luftwaffe-fighters-fighter-bombers-over-the-far-north.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sten Arne Brunsby Posted June 2, 2016 Share Posted June 2, 2016 oh, takk ska du ha, boken er bestilt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 6, 2016 Author Share Posted June 6, 2016 Mottlesituasjonen akkurat nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted June 6, 2016 Share Posted June 6, 2016 Du skal bare kjøre på. Bildet er kraftig overeksponert. https://c1.staticflickr.com/9/8150/7354158796_cb55188d84_b.jpg Edit: Gul 4, også en G-14, til sammenlikning https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/39/db/bd/39dbbd1b6d36c4118ad583bf2489b0c2.jpg Blå 8 https://c1.staticflickr.com/5/4089/5171718525_a53438251d_b.jpg Og blå 11 - som kanskje likner mer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts