Gå til innhold
  • Bli medlem

Gustav fra Sørlandet Eduard 109G-14


Anbefalte innlegg

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ser så flott ut, atte, sjøl om jeg ikke kjøper luftinntaket ditt.  wOOt

 

Det jeg derimot kommer til å klikke i Doppelwinckel av er hvis du ender opp med et fargeskille på det hvite når du stifter fast gruppebølgen over det gule og svarte Geschwaderbåndet. Lykke til.

Ja. Det er vel betydelig fare for dette. Likevel tror jeg det minst knotete vil være å bare legge på dekalen og se hva som skjer. Blir det ræva får jeg bare ta sikte på å finne en bølgedekal til av samme slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser så flott ut, atte, sjøl om jeg ikke kjøper luftinntaket ditt.  wOOt

 

Det jeg derimot kommer til å klikke i Doppelwinckel av er hvis du ender opp med et fargeskille på det hvite når du stifter fast gruppebølgen over det gule og svarte Geschwaderbåndet. Lykke til.

Ja. Det er vel betydelig fare for dette. Likevel tror jeg det minst knotete vil være å bare legge på dekalen og se hva som skjer. Blir det ræva får jeg bare ta sikte på å finne en bølgedekal til av samme slag.

Det skal da være mulig å skjære til noe hvitt å ha under før du setter i gang? Mønsteret har du jo. Kopier dekalet på Fævennens kopimaskin og skjær til en mal, enten på hvitt dekalark eller at du maler.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser så flott ut, atte, sjøl om jeg ikke kjøper luftinntaket ditt.  wOOt

 

Det jeg derimot kommer til å klikke i Doppelwinckel av er hvis du ender opp med et fargeskille på det hvite når du stifter fast gruppebølgen over det gule og svarte Geschwaderbåndet. Lykke til.

Ja. Det er vel betydelig fare for dette. Likevel tror jeg det minst knotete vil være å bare legge på dekalen og se hva som skjer. Blir det ræva får jeg bare ta sikte på å finne en bølgedekal til av samme slag.

Det skal da være mulig å skjære til noe hvitt å ha under før du setter i gang? Mønsteret har du jo. Kopier dekalet på Fævennens kopimaskin og skjær til en mal, enten på hvitt dekalark eller at du maler.

Nå og da er du like lur som du ser ut.  :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlaget under dekalene trenger kanskje ikke å være hvitt? En lys blå eller grå RLM-farge kan muligens gjøre samme nytta og dekker kanskje lettere fargeforskjeller under dekalet enn hvitt.

 

Einar S

Da blir det også desto mer avslørende hvis man bommer på sjablongskjæringa og lager litt for stort underlag.

 

e21aab199c59ebf945ad1bdf1089ce59.jpg

 

Nå ser det sånn ut. Tenker nok dekalfilmen blir mindre synlig når det er tørka. Skal rydde litt opp her og der når jeg har fått på klarlakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet her er når flyene ankom Norge. De fleste flyene ble overført før 1945. Da var 74/75/76 standarden.

For øvrig er det heller få fargebilder fra den tiden, så det er litt vanskelig å angi fargevariasjonene. Men vil hevde at flyene i Norge i all hovedsak var 74/75/76

 

 

Olvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt for mange faktorer som spiller inn til at man kan avvise at flyene var malt med RLM82, sjøl om de ble levert med 74 fra fabrikk. Har flyet vært inne på depot for reparasjon? Er det en hybrid? Har det vært vintermalt?

Svart 13 ser ikke ut til å ha en fabrikkmaling jeg kjenner igjen (men jeg kjenner ikke alle). For alt vi vet kan den ha blitt malt på Kjeller med norske ekvivalenter. Eller av Günther som var veldig nøye med å følge reglene.

Gitt at flyet har vært i bruk over ganske lang tid så kan vi trygt slå fast at vi ikke vet noe sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

af29d2a6d4ab9c83d3e892fad1b89185.jpg

Så har man denne fikse ideen om at bjelkekors må lakkeres slik at det samlede areal med dekalfilm blir minst mulig. Det er overraskende vanskelig å maskere kors på krumme flater. Jeg endte med å rive av maskeringen jeg hadde brukt en time på (nå hører jeg Kjensmo le), og etter litt graving fant jeg et sett Montex-masker for FW 190D som viste seg å passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

af29d2a6d4ab9c83d3e892fad1b89185.jpg

Så har man denne fikse ideen om at bjelkekors må lakkeres slik at det samlede areal med dekalfilm blir minst mulig. Det er overraskende vanskelig å maskere kors på krumme flater. Jeg endte med å rive av maskeringen jeg hadde brukt en time på (nå hører jeg Kjensmo le), og etter litt graving fant jeg et sett Montex-masker for FW 190D som viste seg å passe.

 

Han ler ikke, bare nikker anerkjennende!

Blir bra dette Torgeir, ting tar tid!!

 

Ole :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.