Gå til innhold
  • Bli medlem

Gustav fra Sørlandet Eduard 109G-14


Anbefalte innlegg

Du skal bare kjøre på. Bildet er kraftig overeksponert.

Er det vel ikke! Alt det som ikke er skrogsida ser jo helt riktig belyst ut, så da må det være snakk om en høyst lokal overeksponering.

Men fine bilder. Trenger de være malt likt selv om de er samtidige? De to andre har f eks svart innmat i bjelkekorset på skroget, mens svart 13 mangler dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Uhaaa, vanskelig å bedømme synes jeg. Lurer på om ikke jeg fornemmer at mottlene på bildet er hakket mer tilstedeværende, særlig når man ser på neseseksjonen.

 

Ok, nå måtte jeg frem med boka for å se om bildegjengivelsen der avslører mer. Mottlene der ser svake ut, men man aner at de er mer linjeformet et dottete? Ser jo nesten ut som en ekstremt svak X under fremre del av cockpit. Om man så ser på profiltegningen på side 135 så mer enn hinter jo den om en slags "strekform" på mottlene også!?

 

Ellers så ser jo arbeidet ditt meget flott ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhaaa, vanskelig å bedømme synes jeg. Lurer på om ikke jeg fornemmer at mottlene på bildet er hakket mer tilstedeværende, særlig når man ser på neseseksjonen.

 

Ok, nå måtte jeg frem med boka for å se om bildegjengivelsen der avslører mer. Mottlene der ser svake ut, men man aner at de er mer linjeformet et dottete? Ser jo nesten ut som en ekstremt svak X under fremre del av cockpit. Om man så ser på profiltegningen på side 135 så mer enn hinter jo den om en slags "strekform" på mottlene også!?

 

Ellers så ser jo arbeidet ditt meget flott ut.

Takk. Dette er observasjoner jeg støtter. Remottling vil finne sted. Det som pleier å skje når jeg mottler er at første forsøk blir mindre pent, og det må så godt som alltid dempes med oversprøyting av rlm 76 i varierende tetthet. Det er dette første oversprayingsstadium vi ser på her. Jeg synes det er estetisk pent, men det trenger å bli mer likt bildet når jeg tar omigjen mottlene som ble mislykka på første tagning. Om det er strekmottler lenger bak på skroget vet vi jo for øvrig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener altså at det er for svakt det som er nå, men er helt enig i at du ikke skal lage prikkedøden, som på gul 4. Dette er en typisk fabrikk-kamuflasje, husker ikke hvilken, men den finner vi igjen helt tilbake til G-6'er i 43.

Jeg er enig i dette med slike kryss-aktige mottlinger, noe som heller ikke var uvanlig.

 

Jeg noterer meg at noen sånne G-14/AS med smooth cowling har ganske svak mottling på sida - litt sånn som der du er nå, Trgr.

 

Når det gjelder bildebehandlingen så mener jeg bildet er "presset" etter scanning for å gjøre skyggene mindre fremtredende. Jeg står på mitt, at bildet er overeksponert.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noen runder må vel til, ikke lett å få alt til å sitte på første forsøk. Mulig at vi snakker om en kombinasjon av dotter og streker? - ingen kan vel si med sikkerhet at det var slik eller slik, så en viss kunstnerisk frihet må vel kunne passere  :D

 

Dette kommer helt garantert til å bli en svært respektabel sørlending. Skal bli spennende å se videre. Hva med vingene, snakker vi om diffuse overganger?

 

:)

 

Edit: Veeel, Kyrre kan vel med en viss sikkerhet si at det var slik eller slik....  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine overganger på fargene og mottlingen ser ut til å treffe bra sammenlignet med referansebildet  :thumb:

Har du dekaler for denne maskinen, eller er du heldig eier av disse nummerdekalenearkene i alle farger fra Tally-Ho?

 

Nei. Jeg er derimot heldig eier av noen nummerdekaler som jeg har klippet fra arkene til en som er så heldig å ha dem. Han bor på Sola og kaller seg "Kommodore der Luftwaffe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært opp til meg hadde jeg nok heller kalt meg Oberbefehlshaber der Luftflotte 5. Men det er visst ikke opp til meg.

Jeg var sikker på at du hadde signert med "Kommodore der Luftwaffe" et annet sted enn her, men det klarer jeg ikke bevise. Det høres uansett en god del tøffere ut enn Oberbefehlshaber der Luftflotte 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommodore er vel en italiensk tittel? Det gir assosiasjoner om den italienske offiseren med høne på hodet i "Allå, allå."

Hauptbahnhof, derimot....

 

Einar S :)

Jo: Det var noe som het Geschwaderkommodore i Luftwaffe.

5b3772835d49a05b25411819baf4d073.jpg

 

Har begynt på Reichsverteidigungsband. Det er akkurat som jeg innbiller meg at det var litt oransje i det og ikke bare plain rlm 04?

Roa ned mottlestrekinga bare en anelse forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har begynt på Reichsverteidigungsband. Det er akkurat som jeg innbiller meg at det var litt oransje i det og ikke bare plain rlm 04?

 

RLM04 er vel ganske varm, RLM27 er litt mer sitronaktig.

 

Hvor varm? Tja.

Gul 3 nede på sida her er vel egentlig ganske bra illustrasjon - siden den er original og mest sannsynlig er RLM04 ...

https://ww2aircraft.net/forum/threads/camo-on-schramms-bf-109e-4-or-7-jg-53-bob-questions.38095/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter tanken om 02 i glipene ved slatsene. Ville definitivt ha gjort dette selv. Synes også at mottlingen ser mer enn høyst brukbar ut - og riksforsvarsbåndene likeså. Er jo bare sååå fint med sorte og gule bånd. Du viser jo også et visst mot når du utfordrer med dristig luftinntak, vi får håpe at du ikke får et godstog gjennom stua. Alt i alt, meget bra  :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.