Stein Atle Stenberg Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Har holdt på å bygge denne en stund, sånn mest gjennom byggekvelder hos Roy. I går fikk jeg omsider lagt RLM 02 i cockpit, påfulgt av litt detaljmaling og vask. Nå er skrog smekket sammen. Det er rimelig tight fit på denne modellen og det er viktig å tørrtilpasse og sjekke deler, særlig rundt cockpit/motor-områder. Må til å file og kutte vekk litt detaljer på motoren for at cowlingen skal kunne komme greit på plass. Er jo en veldig fint detaljert motor, som ingen kommer til å se noe mer til. Ikke i dette tilfellet. Forbildet er hvit 5, tilhørende 4./JG77 (i følge dekalarket fra Third Group Decals, fløyet av Jakob Arnoldy i sept. '40) stasjonert i Mandal. Nå påstår dekalprodusenten at Mandal lå i Frankrike, noe jeg mener bestemt er feil. Dette er en E-1, WNr. 1276. Bilde av byggverket så langt: Om noen har mer informasjon/dokumentasjon på denne maskinen er det svært velkomment. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Bilde av hvit 5. Øverste bilde kan kanskje også være gul 5 Merk gul farge på toppen av halen og enden av vingetuppene Olve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted August 11, 2015 Author Share Posted August 11, 2015 Takk for bildet Gul haletopp er notert. I følge dekalark kan flyet ha hatt lyse vingetupper og spekulerer i om det kan ha vært RLM 65. Er dette noe man bør ta seriøst? På bildet til Olve ser vingetuppen unektelig mørk ut. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Det er jo litt interessant dette. I følge bøker er øverste bilde gul 5. Men tuppen på vinger og hale er malt gul. Disse fremstår som mørk på bildet mens tallet 5 ser hvitt ut. Men begge skal da være gult ? Njaaaaaaaa vettafan jeg egentlig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted August 11, 2015 Author Share Posted August 11, 2015 Hmm ja jo - du har et poeng der. Gulfarge bør helst se ganske lik ut i valøren når belysningen er omtrentlig lik. På det nederste bildet kunne man muligens fått noe innsikt i fargen på ytre del av vingen, men det ser ut som om noen har slengt en presenning over det interessante området. Typisk - den gangen hadde man ingen omtanke for fremtidige modellbyggere. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Vil tro at det nederste bilde er tatt tidlig og det øverste er tatt noe senere. Hvis det er samme fly så har den fått ny cockpit glass av type E-4 mens nederste har E-3 variant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted August 11, 2015 Author Share Posted August 11, 2015 Ja det ser jeg nå. I boka Luftkrigen over Sørlandet II gir teksten til bildet (det nederste) uttrykk for at flyene akkurat har ankommet Mandal, så man kan anta at det er tatt omtrentlig 22. Juli '40. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Vi kan vel ikke vite om det er samme maskin? Både ulik hood og den ene har outline på tallet mens den andre ikke har. Når det gjelder det øverste er det temmelig overeksponert, noe som vel kan ha bidratt til å bleke gulfargen betraktelig på litt avstand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 Dessuten har vi vel sett eksempler på at gulfargen i koder har vært lysere enn rlm 04 som vel oftest ble brukt til å merke vingetupper, neser og haleror? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted August 11, 2015 Author Share Posted August 11, 2015 Den outlinen på 5-tallet kan jo tyde på to forskjellige fly. Det er vel heller ikke noe som sterkt tyder på gul markering på halen på det nederste bildet? Jeg heller til å tro at det ikke er samme flyet. nederste bilde stemmer helt overens med dekalene jeg har, noe som selvsagt bidrar til at jeg forholder meg til det. Dekalinstruksjonen påstår kamo i fargene RLM70/71/02/65 med mulighet for at et område som strekker seg omtrent fra midten av bjelkekorset og ut til tuppen av vingen er RLM 65. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted August 12, 2015 Author Share Posted August 12, 2015 Slenger like godt ut profilene som medfølger dekalene: SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Ser ut som en fornuftig tolkning av bildet. Og fargen på vingen ER virkelig lys. Selv om vi er vant til å tenke 02, er dette såpass lyst at det blir vanskelig å se bort fra 65. Så er jo spørsmålet om dette er noe de har gjort på motsatt side?? Og du har Må til å file og kutte vekk litt detaljer på motoren for at cowlingen skal kunne komme greit på plass. Er jo en veldig fint detaljert motor, som ingen kommer til å se noe mer til. Ikke i dette tilfellet. Det trengs ikke så rent lite hærverk på delen foran instrumentpanelet når du skal ha på plass aktre del av cowlingen. Hent fram grovfila og dremelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Jf ww2.dk så var aldri 6./JG77 på Mandal - det var det bare 4. Staffel som var. Så da kan man dedusere at tallene var hvite. Hvis man ønsker å kverulere og hevde at også 6. Staffel var i Mandal - men at det ikke ble registrert - så må man gjerne gjøre det - men så fremt det ikke dukker opp noe dokumentasjon så vil det vel være ren spekulasjon. Jeg vet forsåvidt ikke hva slags dokumentasjon Hr. Holm har brukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håvard Faller Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Ser i dekalinstruksjonen at flyet var basert i Mandal, France??? i september 1940. Er det trykkleif? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Mandal er jo en kjent by i Frankrike. Ligger rett ved siden av byen Kristiansand i Tyskland vettu. Geografi er noe dritt Olvis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted August 13, 2015 Author Share Posted August 13, 2015 Ser i dekalinstruksjonen at flyet var basert i Mandal, France??? i september 1940. Er det trykkleif? Vel er vi kontinentale her nede på Sørlandet, men ja dette er en trykkfeil - eller så trenger dekalprodusenten en oppfrisking av geografikunnskapene sine SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted August 13, 2015 Author Share Posted August 13, 2015 Fremgang i byggingen. Cowling og øvrige deksler er på plass etter mye kutting, filing og pussing. Det var noe knotete tilpassing på halevingene men de kom på plass til slutt de også. Mulig at det må sparkles litt i overgangen mellom disse og skroget. Vi får se. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted August 16, 2015 Share Posted August 16, 2015 Bra start, blir fine disse tidlige Bfene. Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted August 17, 2015 Share Posted August 17, 2015 Det der med Mandal er en feil som har gått igjen siden krigen, tror jeg. En av mine første bokmøter med Luftwaffe viste også til Mandal i Frankrike. Så litt folkeopplysning. Greit å lære seg noen fly-ord, slik at omtalen blir mer presis. Hvis man ikke er så opptatt av sånt, er det bare å skippe følgende avsnitt. : Det heter altså ikke "halevinger". Vi har horisontal stabilisator, som oftest bare kalt stabilisator (eller 'stab' på engelsk) , med høyderor festet i bakkant. Så har vi vertikalt stabilisator med sideror i bakkant. Vinger er vinger, med flaps i bakkant innerst og ailerons, eller balanseror, ytterst. Balanserorene går nesten alltid motsatt veg av hverandre (Noen går ikke noe særlig oppover). I forkant av en vinge vil man ofte finne slats, oppå vingene finner man gjerne slots og spoilers - dog mest på rutefly. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted August 17, 2015 Share Posted August 17, 2015 Det heter altså ikke "halevinger". Vi har horisontal stabilisator, som oftest bare kalt stabilisator (eller 'stab' på engelsk) , med høyderor festet i bakkant. ... eller tailplanes, som britene gjerne kaller det. Kan vi endelig få dratt igang en skikkelig språkdebatt på forumet igjen ?? Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted August 17, 2015 Share Posted August 17, 2015 ... eller tailplanes, som britene gjerne kaller det. Jeg kan gå med på at man kan si haleflate på norsk. Tar gjerne en god, modellrelatert orddiskusjon her på forumet. Men det spørs om vi ikke er i ferd med å ødelegge Messerschmitt-tråden til SAS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted August 17, 2015 Author Share Posted August 17, 2015 Hmm, så vi har altså med en tradisjonell feil å gjøre her. Altså når det gjelder Mandal i Frankrike. Nuvel både Norge og Frankrike var jo blitt en del av det 3. riket på den tiden, men likevel... Etter å ha lest folkeopplysningen fra Kyrre skal jeg vel ikke være den som roper høyest opp om dårlig presisjon Takker for oppklaringen. Jeg kjenner nå at jeg er litt i villrede om jeg for fremtiden skal benytte stabilisator, stab eller tailplanes. Dette er meget forvirrende. Kanskje jeg skal bruke stabilisator. La meg prøve dette ut. Joda fikk fikset overgangen mellom skrog og stabilisatorer ved å lime en liten bit strukket støperamme (her kunne man vært mer internasjonal og skrevet: Jeg fikk fikset overgangen mellom fuslelage og stabs ved å lime en bit strukket sprue) i og over sprekken. Dette ble møysommelig pusset ned og jeg vil våge å påstå at dette nå ser bra ut. Jeg merker at det føles friskere og mer morsomt å skrive stabs. Sprue er liksom også litt kjekkere enn det noe lengre og trauste støperamme. La oss gjerne fortsette en språklig diskusjon her. Men noe jeg faktisk savner skikkelig er en liten debatt om fargen på oversiden av vingene, ytterst. Der foreslåes det jo at det skal være RLM 65 eller en annen lys farge. Hva mener ekspertisen om dette? Personlig heller jeg mot RLM 65 men har liten faglig bakgrunn for dette. Fikk ikke gjort så mye mer på denne i helgen da jeg har gått inn for å bli ferdig med en figur som har ventet i et par år. Jeg lykkes sånn omtrentlig med dette. Janse: Ja enig med deg i at tidlige BFer er flotte, fra E til F synes jeg liksom er de aller fineste. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted August 17, 2015 Share Posted August 17, 2015 For å klargjøre litt, tailplanes kan gjerne kalles haleflater på norsk, eller halevinger for den del. Tailplane (på engelsk) er hele påhenget og inkluderer både horisontal stabiliser og elevator (altså høyderor). Fargen, derimot, har jeg ingenting å si om. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted August 17, 2015 Share Posted August 17, 2015 Jeg tror man skal passe seg for å sette seg i høyresetet og spørre kapteinen om hvordan det står til med bakvingene. Nuh, la oss holde oss til fargediskusjoner. Jeg har 0, zero, ingen tro på at deler av overvingene var RLM65. Kanskje hvitt, siden det var et typisk Staffel/Rotte-leder-merking, eller gult, siden det ble brukt til tider (men ikke så mye i april '40), eller rett og slett RLM02, som ofte kan se ut som gult eller RLM65 på sorthvittbilder. Edit: Jeg tror vingene har blitt malt i RLM02 - man har altså malt over RLM71 med 02, rett og slett for å øke kontrasten. Dette var svært vanlig. Grunnen til at det ser hvitt ut er rett og slett overeksponering. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted August 17, 2015 Author Share Posted August 17, 2015 Takk for innspill. Nå er jo flyet angivelig malt i RLM 02/70/71 i utgangspunktet. Kan man da kanskje anta at flyet ikke er lakkert om, men at dette er en del av kamomønsteret som er der i utgangspunktet? På bildet ser det ut til at det ligger en form for duk lett henslengt over området? Partiet ytterst på nesen som skal være 02 ser jo også skikkelig lyst ut, noe som jo kan tale for teorien om at vingen(e) har 02 ytterst. Dekalarkinstruksjonen påstår jo at begge vingene var malt lyse ytterst. Hvitmalte vingetupper er jo også en fengslende tanke - hadde helt klart sett flott ut på modellen. En annen ting jeg lurer på er hvorvidt det skal være diffuse eller skarpe overganger mellom kamofargene. På bildet kan det se noe diffust ut. Ikke lett dette SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.