Gå til innhold
  • Bli medlem

Mandalitten, Bf 109 hvit 5, Eduard 1/48


Anbefalte innlegg

Har holdt på å bygge denne en stund, sånn mest gjennom byggekvelder hos Roy. I går fikk jeg omsider lagt RLM 02 i cockpit, påfulgt av litt detaljmaling og vask. Nå er skrog smekket sammen.

Det er rimelig tight fit på denne modellen og det er viktig å tørrtilpasse og sjekke deler, særlig rundt cockpit/motor-områder. Må til å file og kutte vekk litt detaljer på motoren for at cowlingen skal kunne komme greit på plass. Er jo en veldig fint detaljert motor, som ingen kommer til å se noe mer til. Ikke i dette tilfellet.

 

Forbildet er hvit 5, tilhørende 4./JG77 (i følge dekalarket fra Third Group Decals, fløyet av Jakob Arnoldy i sept. '40) stasjonert i Mandal. Nå påstår dekalprodusenten at Mandal lå i Frankrike, noe jeg mener bestemt er feil. Dette er en E-1, WNr. 1276.

 

Bilde av byggverket så langt:

 

BF%20109%20hvit%205_2.jpg

 

Om noen har mer informasjon/dokumentasjon på denne maskinen er det svært velkomment.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hmm ja jo - du har et poeng der. Gulfarge bør helst se ganske lik ut i valøren når belysningen er omtrentlig lik.

På det nederste bildet kunne man muligens fått noe innsikt i fargen på ytre del av vingen, men det ser ut som om noen har slengt en presenning over det interessante området. Typisk - den gangen hadde man ingen omtanke for fremtidige modellbyggere.  :(

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den outlinen på 5-tallet kan jo tyde på to forskjellige fly. Det er vel heller ikke noe som sterkt tyder på gul markering på halen på det nederste bildet? Jeg heller til å tro at det ikke er samme flyet.

nederste bilde stemmer helt overens med dekalene jeg har, noe som selvsagt bidrar til at jeg forholder meg til det.

 

Dekalinstruksjonen påstår kamo i fargene RLM70/71/02/65 med mulighet for at et område som strekker seg omtrent fra midten av bjelkekorset og ut til tuppen av vingen er RLM 65.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en fornuftig tolkning av bildet. Og fargen på vingen ER virkelig lys. Selv om vi er vant til å tenke 02, er dette såpass lyst at det blir vanskelig å se bort fra 65. Så er jo spørsmålet om dette er noe de har gjort på motsatt side??

Og du har

Må til å file og kutte vekk litt detaljer på motoren for at cowlingen skal kunne komme greit på plass. Er jo en veldig fint detaljert motor, som ingen kommer til å se noe mer til. Ikke i dette tilfellet.

Det trengs ikke så rent lite hærverk på delen foran instrumentpanelet når du skal ha på plass aktre del av cowlingen. Hent fram grovfila og dremelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jf ww2.dk så var aldri 6./JG77 på Mandal - det var det bare 4. Staffel som var. Så da kan man dedusere at tallene var hvite.

Hvis man ønsker å kverulere og hevde at også 6. Staffel var i Mandal - men at det ikke ble registrert - så må man gjerne gjøre det - men så fremt det ikke dukker opp noe dokumentasjon så vil det vel være ren spekulasjon.

Jeg vet forsåvidt ikke hva slags dokumentasjon Hr. Holm har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med Mandal er en feil som har gått igjen siden krigen, tror jeg. En av mine første bokmøter med Luftwaffe viste også til Mandal i Frankrike.

 

Så litt folkeopplysning. Greit å lære seg noen fly-ord, slik at omtalen blir mer presis. Hvis man ikke er så opptatt av sånt, er det bare å skippe følgende avsnitt.  :thumb::

Det heter altså ikke "halevinger". Vi har horisontal stabilisator, som oftest bare kalt stabilisator (eller 'stab' på engelsk) , med høyderor festet i bakkant. Så har vi vertikalt stabilisator med sideror i bakkant.

Vinger er vinger, med flaps i bakkant innerst og ailerons, eller balanseror, ytterst. Balanserorene går nesten alltid motsatt veg av hverandre (Noen går ikke noe særlig oppover). I forkant av en vinge vil man ofte finne slats, oppå vingene finner man gjerne slots og spoilers - dog mest på rutefly.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så vi har altså med en tradisjonell feil å gjøre her. Altså når det gjelder Mandal i Frankrike. Nuvel både Norge og Frankrike var jo blitt en del av det 3. riket på den tiden, men likevel...

 

Etter å ha lest folkeopplysningen fra Kyrre skal jeg vel ikke være den som roper høyest opp om dårlig presisjon  wOOt

Takker for oppklaringen. Jeg kjenner nå at jeg er litt i villrede om jeg for fremtiden skal benytte stabilisator, stab eller tailplanes. Dette er meget forvirrende. Kanskje jeg skal bruke stabilisator.

 

La meg prøve dette ut. Joda fikk fikset overgangen mellom skrog og stabilisatorer ved å lime en liten bit strukket støperamme (her kunne man vært mer internasjonal og skrevet: Jeg fikk fikset overgangen mellom fuslelage og stabs ved å lime en bit strukket sprue) i og over sprekken. Dette ble møysommelig pusset ned og jeg vil våge å påstå at dette nå ser bra ut.

 

Jeg merker at det føles friskere og mer morsomt å skrive stabs. Sprue er liksom også litt kjekkere enn det noe lengre og trauste støperamme.

 

La oss gjerne fortsette en språklig diskusjon her.

Men noe jeg faktisk savner skikkelig er en liten debatt om fargen på oversiden av vingene, ytterst. Der foreslåes det jo at det skal være RLM 65 eller en annen lys farge. Hva mener ekspertisen om dette? Personlig heller jeg mot RLM 65 men har liten faglig bakgrunn for dette.

 

Fikk ikke gjort så mye mer på denne i helgen da jeg har gått inn for å bli ferdig med en figur som har ventet i et par år. Jeg lykkes sånn omtrentlig med dette.

 

Janse: Ja enig med deg i at tidlige BFer er flotte, fra E til F synes jeg liksom er de aller fineste.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man skal passe seg for å sette seg i høyresetet og spørre kapteinen om hvordan det står til med bakvingene.  wOOt

 

Nuh, la oss holde oss til fargediskusjoner.

 

Jeg har 0, zero, ingen tro på at deler av overvingene var RLM65. Kanskje hvitt, siden det var et typisk Staffel/Rotte-leder-merking, eller gult, siden det ble brukt til tider (men ikke så mye i april '40), eller rett og slett RLM02, som ofte kan se ut som gult eller RLM65 på sorthvittbilder.

 

Edit:

Jeg tror vingene har blitt malt i RLM02 - man har altså malt over RLM71 med 02, rett og slett for å øke kontrasten. Dette var svært vanlig.

Grunnen til at det ser hvitt ut er rett og slett overeksponering.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Nå er jo flyet angivelig malt i RLM 02/70/71 i utgangspunktet. Kan man da kanskje anta at flyet ikke er lakkert om, men at dette er en del av kamomønsteret som er der i utgangspunktet? På bildet ser det ut til at det ligger en form for duk lett henslengt over området? Partiet ytterst på nesen som skal være 02 ser jo også skikkelig lyst ut, noe som jo kan tale for teorien om at vingen(e) har 02 ytterst. Dekalarkinstruksjonen påstår jo at begge vingene var malt lyse ytterst.

 

Hvitmalte vingetupper er jo også en fengslende tanke - hadde helt klart sett flott ut på modellen.

 

En annen ting jeg lurer på er hvorvidt det skal være diffuse eller skarpe overganger mellom kamofargene. På bildet kan det se noe diffust ut.

 

Ikke lett dette  ;)

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.