Gå til innhold
  • Bli medlem

Mandalitten, Bf 109 hvit 5, Eduard 1/48


Anbefalte innlegg

  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hyggelig å høre, folkens  :)

 

Siden sist har jeg nesten blitt ferdig med kamoen, RLM 02 og 71 er på plass - etter mye fundering på hvordan man skulle legge opp mønsteret, spesielt på vingene - og helt spesielt på styrbord side. Ut i fra bildet av Hvit 5 finner jeg ingenting i mine referanser som gir en pekepinn på hvordan mønsteret generelt og originalt var. Nuvel (u)kvalifisert gjetting måtte til.

 

Gikk for diffuse overganger sånn i det store og det hele. Bilder kommer når jeg har fått på litt RLM 70 på utvalgte steder, og fått fjernet maskeringen. Spinneren har forresten også blitt fin og gul, med RLM 70 bakplate. Håper dette blir lekkert.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg kommet så langt:

 

SAM_0087.jpg

 

SAM_0091.jpg

 

SAM_0089.jpg

 

Jeg har latt det innerste partiet på babord vinge være RLM 70 ettersom jeg har gått ut i fra at flyet originalt var malt slik, og siden bildet viser at hele denne delen av vingen er mørk. Dette var Trgr sitt forslag, og ved nærmere ettertanke tror jeg det var det Kyrre også var inne på tidligere i tråden. Jeg har derfor latt overgangen være skarp her. Ellers har jeg forsøkt å la overgangene se sånn passe diffuse ut. Dette i tråd med Kyrre sin kommentar vedrørende RLM 02, at denne ble lakkert uten maskering. Har latt ytterste babord vingetupp være foruten RLM 71 da denne hevdes hardnakket å ha vært malt i lys farge (i dekalinstruksjonene i hvertfall).

 

SAM_0090.jpg

 

Må til med litt tøtsjøpps her og der - spesielt med RLM 65. Det må jo også selvsagt påføres litt tradisjonell sjattering over det hele. Og sikkert en hel drøss med andre ting som må rettes på.

 

:)

SAS

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså når det står mellom dekalark og Kyrre må jeg vel vedgå at jeg faktisk stoler mest på sistnevnte. Kanskje jeg er naiv, men slik er det nå.

Kanskje på tide at jeg kvitter meg med Lys-vingetipp-ocd-en min. Da må jeg altså slenge på litt 71 på babord vingetipp og se på det som en slags terapi.

 

Man skal kanskje heller ikke feste for mye lit til et dekalark som påstår at Mandal er i Frankrike. Dette burde jo ha vært et tegn på laber troverdighet. Men lurer nå på hvor de har fått idéen om lyse tipper fra.

 

Nuvel, morgendagen bringer nye muligheter. Er det ellers noe jeg bør rette opp i, sånn mens det fortstatt er god tid?

 

:)

SAS

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja, jo og sånn...

 

Men før jeg gir meg helt så kunne det være svært fristende å spørre om hva som er argumentene mot lyse tipper? Er denne meningen bare styrt av følelser eller har man noe mer konkret å bygge opp under påstanden med? Her holder det vel egentlig ikke bare med renspikket empiri? Eller?

 

wOOt

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror jeg mener med dette er at selv om det i, la oss si, 80% av tilfellene stemmer at man forholdt seg til standard skjemaer vil ikke det utelukke at det kan være diskrepans i enkelte andre tilfeller. Selvsagt må man da ha en slags empiri for at det forekommer avvik. Dette ble rotete, men jeg tror dere skjønner hva jeg mener.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier, er jo at om det ble gjort på standardmåten i 80% i tilfellene, så ble det gjort annerledes i 20% av tilfellene. Det som etterlyses er empirisk belegg for disse 20 prosentene. Og har du det, kanskje? Hæ?

 

Uansett et kult og annerledes skjema. Hadde ikke vært et tap om det også var korrekt.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suldalen senbyggerliga bes skjerpe presisjonen i sine skriftlige meddelelser.

Wikipedia: "Empirisk eller empiri er begrep som betegner informasjon frembrakt ved observasjon, erfaring eller eksperiment."

Altså vil jeg påstå at det nettopp holder med "reinspikka empiri" for å godtgjøre at denne typen skjema forekom. Har du sett det så fantes det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.