Gå til innhold
  • Bli medlem

Sosialistisk strykejern (MiG 21 SMT 1/48)


Torgeir Eikeland

Anbefalte innlegg

Skikkelig bra gjennomført kamo, helt ufortjent med strafferunder men du har jo en god porsjon Zen i deg. Spesielt beklagelig at det gikk heller tråkig med Vallejo-en - føler med delvis skyldig da jeg jo har vært advokat for at dette skulle gå bra med Johnson som grunning.

 

Uansett - Riktig God Jul til deg og til alle som måtte lese dette!

 

:cheers:

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig bra gjennomført kamo, helt ufortjent med strafferunder men du har jo en god porsjon Zen i deg. Spesielt beklagelig at det gikk heller tråkig med Vallejo-en - føler med delvis skyldig da jeg jo har vært advokat for at dette skulle gå bra med Johnson som grunning.

Klart det er fortjent! Dårlig utført kamoarbeid blir bare så mye mer synlig når basefargen er så lys som dette. Selv det minste overspray og raggekant hyler i øynene.

Og frontruta ble høvelig OK til slutt da jeg fikk lagt Humbrol på Vallejoen, så bare glem å deppe over det :). Men neste gang legger jeg nok Vallejo rett på plasten i stedet.

Takk for referansebildene, Mats. Det ser ut til å være svensk-deployerte maskiner dette, skal vi dømme etter omgivelsene. Det ser dessuten ut til at ett eller annet undermenneske har klart å grise til disse kaldkrigs-ikonene med tagging  >:(.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSCN4710_zpsbdd26eed.jpg

 

Det er ikke færre stensiler på denne enn på den forrige MiG 21en jeg bygde, og det er bare å komme seg i zen-transe og sette i gang.

Stensiler er helt notorisk ille når det gjelder silvering, og dette var ikke noe unntak. Tross fire strøk Johnson og blank og fin overflate dukka denne gamle fienden opp her også.

Men nå tror jeg at jeg har funnet en metode som virker, og tenkte den kunne være verdt å dele.

 

1: Ta dekalen på pinsetten og hold i såpevann i ti-femten sekunder helt som vanlig.

2: Uten å slippe den med pinsetten: hold dekal (inkludert backingpapir) mot tørkepapir så det tørker godt på begge sider.

3: Dypp hele stasen i Johnson, legg baksiden mot tørkepapir men ikke oversiden.

4: Legg dekal på som vanlig. Det er nok Johnson igjen på backingpapiret til at noe av dette legger seg på undersiden av dekalen når du overfører den. Shazam: null luftbobler mellom dekal og modell.

5: Etter at ting har tørket litt, dabbes dekalen nedpå med en pensel hvis det ser nødvendig ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke antall lag klar lakk som teller, det er ruheten på overflaten.. Decaler lager silvering som følge av at det kommer luft under og at de ikke klarer å komme ned i" berg og furet.".. er overflaten som glass kan man sette på deckaler fra 50 årene for å si det sånn. Dette ser jo bra ut men jeg ser at overflaten burde vært polert ned  med 12 000 papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

DSCN4727_zps979f13fc.jpg

 

Jaja, jeg får vel gidde å legge ut noen bilder av denne her også før jeg tar den med til Skala. Den har stått ferdig en stund, og nå har jeg også knotet sammen et forsøk på base.

 

DSCN4728_zps50190696.jpg

 

Kontoret. Ser at jeg må lage litt chipping i kanten av cockpiten.

 

DSCN4729_zpsce936503.jpg

 

Deilig rakettkaster og missil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Det er nøyaktig så mye dekalering som jeg max gidder.

Betongen er av plasticard som jeg klipte opp i fliser etter å ha malt den i rutemønster med skyggelagte skjøter. Tanken var å lage gresstuster mellom men jeg fant ut at gresset jeg har er altfor flyktig til å la seg stappe ned på den måten. Fugene tettet jeg med trelim blandet med pokemon-maling. Det skal liksom forestille tjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.