Gå til innhold
  • Bli medlem

Sosialistisk strykejern (MiG 21 SMT 1/48)


Torgeir Eikeland

Anbefalte innlegg

DSCN4700.jpg

 

Døkk sit og glor?

Mens dere gjør det, har jeg gått løs på enda ett av de fantastiske MiG 21-settene til Eduard. Skjønner ikke at det ikke blir bygget flere av dem her. Dette er den minst flyvedyktige av utgavene, og nå skulle vi gjerne hatt "noen" her til å dosere om sovjetisk teknologis fortreffelighet eller manglende sådanne.... ::)

 

DSCN4689.jpg

 

Neimen! Dette settet er så lettbygget at jeg ikke rakk å ta noen bilder før det var grunna og lakkjobben påbegynt.

 

DSCN4693.jpg

 

Føhneren er alcladisert.

 

DSCN4690.jpg

 

Fin stol, og et helt lite byggesett i seg selv.

 

DSCN4697.jpg

 

Undersidefargen er Humbrol 145 lettet littegrann opp med hvitt.

 

DSCN4698.jpg

 

Tenker jeg går for denne. Dritkult skjema.

 

DSCN4699.jpg

 

Med i settet følger fire av disse små stalinorglene i resin. Må få brukt i alle fall to av dem sammen med diverse andre bomber og granater, og så en dropptank da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er Uffghanistan-fly er ikke godt å si, for alt jeg vet om denne er at den står og ruster på Dolgoye Ledovo utenfor Moskva sammen med to andre. Det er den femte ovenfra i dette utmerkede bildegalleriet.

http://www.flankers-site.co.uk/mos2008_day06.html

Ifølge teksten er den bygget for eksport, men ingen ville ha den. Som vi kan se er fargene herpa noe så inni hampen. Jeg får stole litt på Eduard, litt på bildene og litt på meg selv når det gjelder tolkninga her.

Og ja: stalinorglene er sånn Brassin. Det er noen etsadeler også som skal inn. De blir knall med alclad på.  :thumb:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Jeg har en ekstra proppel liggende på skammens hylle, skal jeg sende deg den? Ser den mangler i settet... ;D

Ellers så var det mykkje snækks på bildene fra Russland, der må det da gå an å få kjøpt seg et billig sportsfly :shifty: Fikk et flashback fra 1989 når en ukjent flygærn trønder klatret over gjerdet på Vandel flystasjon for å ta noen utrangerte F-86K i nærmere øyesyn. Han hadde dessverre vett nok til å respektere fotoforbudet :doh:

Dette er jo et vanvittig bra sett og blir fort en strøken modell i dine hender! Men husk bare å hold den unna panelovner når dekalene er kommet på....

Espen A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSCN4702.jpg

 

DSCN4703.jpg

 

Da har jeg kost meg mye med green tac, Humbrol og tape. Jeg har fulgt fargekodene i instruksjonene og funnet Humbrol-ekvivalenter, og jeg ser at kontrastene blir en god del større enn i profiltegningen og på bildene av originalen. Kanskje har de sett sånn ut før vær og vind innhentet dem? Jeg synes nå uansett det ser knæsjt ut, og ennå mangler den siste grønnfargen. Det gjenstår også en god del "kantslått" og "etterrakst" her før jeg er fornøyd med kamoen.  Men jeg tror ennå på et godt resultat.

Sånn helt apropos har jeg i dag bestilt enda et MiG 21-sett fra Eduard.  ;D:cheers:

 

http://www.eduard.com/store/Eduard/Bunny-Fighter-Club/Plastic-kits/MiG-21MF-Bunny-Fighter-Club-T-shirt-XL-1-48.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir bygger jetfly, igjen!!!!

Og det uten å bli utfordret av Kosti!

Uansett så er det morsomt at du ikke er helt prinsippfast i forhold til jet, og tommelen opp for denne. Ser frem til å få tips vedrørende væringsteknikker.

 

Et lite spørsmål til hvorfor du ikke har festet fremre del av canopy før lakk. Det ville jeg definitivt gjort for å takle overgangen mellom kropp og canopy før lakkeringen, enn å fikle med limfuge evt. sparkling til etter lakkeringen.

Du har sikkert en god grunn til å vente med denne?

 

Men enda flott modell er på vei ut av verkstedet ditt Torgeir!! Du er produktiv som få.

 

Ole ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir bygger jetfly, igjen!!!!

Og det uten å bli utfordret av Kosti!

Uansett så er det morsomt at du ikke er helt prinsippfast i forhold til jet, og tommelen opp for denne. Ser frem til å få tips vedrørende væringsteknikker.

 

Et lite spørsmål til hvorfor du ikke har festet fremre del av canopy før lakk. Det ville jeg definitivt gjort for å takle overgangen mellom kropp og canopy før lakkeringen, enn å fikle med limfuge evt. sparkling til etter lakkeringen.

Du har sikkert en god grunn til å vente med denne?

Tja. Jeg har testa passformen på frontruta, og den er ekstremt bra. Jeg lot den være av fordi den skal lakkes med Vallejos interiørfarge "emerald green" før eksteriørfargen kommer på toppen. Det kunne blitt meget stygt hadde jeg truffet med Tamiya-grunning oppå Vallejo....  :pinch:

Før vallejoen tenker jeg å grunne den med Johnson. Noen protester på denne framgangsmåten?

 

Angående jet-avviket hadde jeg også store planer om å skaffe Eduards MiG 15 i 1/72 før dette prosjektet gikk midlertidig i dass nå i høst. Det ser altså ut til at jeg kan bygge jet såfremt det er Eduard som lager settet, og såfremt det er kommunistjernvare det er snakk om. Men da skal det lages av dem fra scratch altså. Ikke noe Acacemy-reboxing her i gården.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt dårlige erfaringer selv, med Johnson-grunnet canopy og Vallejo.

Vallejoen løsnet på JU88`en, men bygger en MusTamiyaStang for en kompis, og der ble det bedre.

Dyppet som vanlig i Vallejo, og "grunningen" ble Humbrol i interiørfarge, med vallejo-grunning oppå igjen.

Fungerte bedre.

 

Nå kan det såklart ha sammenheng med masse tynne vindusrammer på Junker`n, men tror siste fremgangsmåte blir min fremover.

 

Ellers heftig Mig, må prøve den Eduard`en snart sammen med Akan-fargene jeg kjøpte for en god stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja siden Anton har elevert opp i høyere diskusjonsforum og knapt ser ned her :) Kan jo jeg si noe dritt om forbildet SMT :), den høye ryggen ga ugunstige resultater for det ellers lett flydde MIG-21 ,man kunne knapt rolle og da var det som ei kråke. Flyet var mest farlig for piloten selv og infanterister i "laken beklædning" som var rett i skuddlinjen, og da må den sikte fort, å fly veldig fort forbi ,slagmarken for å treffe med 57 mm rakettene sine, og rekke å rette opp flyet sitt... Du har valgt skarp kamo, selv om den var sprøytet mykt... det er nok fornuftig da demarkasjonslinjene er ganske heftige... :thumb: Noen med større "stammina" hadde nok  tatt sjansen med frihåndskamo ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg har testa passformen på frontruta, og den er ekstremt bra. Jeg lot den være av fordi den skal lakkes med Vallejos interiørfarge "emerald green" før eksteriørfargen kommer på toppen. Det kunne blitt meget stygt hadde jeg truffet med Tamiya-grunning oppå Vallejo....  :pinch:

Før vallejoen tenker jeg å grunne den med Johnson. Noen protester på denne framgangsmåten?

Aha!

Skjønner at du har tenkt igjennom og har en plausibel grunn for ikke å ha limt på canopy før lakk.

 

Aner også at jeg har noe å lære her angående Vallejo, Tamiya primer og Johnson. Her er det tydeligvis viktig å legge på respektive i riktig rekkefølge, ellers er det risk for små og store katastrofer. Ser Jørgen Tangerud også har noen opplevelser rundt dette.

Vallejo maling har jeg liten erfaring med så det å kunne ta del av dyrekjøpte erfaringer med denne produsenten er gull verdt.

 

Ole :thumb:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyppet som vanlig i Vallejo,

 

Virkelig??  ;D

Når det gjelder Johnson har jeg ikke noe planer om dypping, men tenker å maskere før jeg sprøyter på et lag. Da unngår jeg at tapen eventuelt løfter den av. Håper jeg. Må innrømme at jeg føler meg LITT på tynn is på dette punktet.

 

Jeg mener ellers det er altfor mye angst ute og går om at ditt ikke kan brukes oppå datt. Jeg kan ikke innbille meg at det blir problemer med Humbrol på Fandens Oldemor. Tror egentlig jeg har testa dette før.

Når malingsrekkefølge går galt er det som regel fordi man bruker sintere tynner enn underlaget har, uavhengig av om det er olje eller vannbasert. Jotuntynna humbrol på white spirit-tynna humbrol er for eksempel lik krakeleringstragedie. Og Tamiyagrunning oppå nærmest hva som helst har jeg også lært at kan føre til mye elendighet.

 

day06_005.jpg

 

Og Andre: jeg synes ikke det er så veldig myke kamodemarkasjonslinjer her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

DSCN4704_zps76e2a931.jpg

 

Da har vi fått på alle kamofargene og gått like mange strafferunder som det er farger. Frontruta har også kommet på. Den ble som forutsatt grunnet med Johnson, men det funka ikke spesielt bra med Vallejo oppå der igjen selv om det gikk på et vis med litt trass. Oppå der igjen ble det Humbrol 117.

 

DSCN4705_zps1ac5e492.jpg

 

Første strøk Johnson er på, og det blir nok fire til før jeg tør dekaler.

 

DSCN4707_zpsb3dc4b6d.jpg

 

Kronglete greier dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.