Torgeir Eikeland Posted November 14, 2012 Share Posted November 14, 2012 Døkk sit og glor? Mens dere gjør det, har jeg gått løs på enda ett av de fantastiske MiG 21-settene til Eduard. Skjønner ikke at det ikke blir bygget flere av dem her. Dette er den minst flyvedyktige av utgavene, og nå skulle vi gjerne hatt "noen" her til å dosere om sovjetisk teknologis fortreffelighet eller manglende sådanne.... Neimen! Dette settet er så lettbygget at jeg ikke rakk å ta noen bilder før det var grunna og lakkjobben påbegynt. Føhneren er alcladisert. Fin stol, og et helt lite byggesett i seg selv. Undersidefargen er Humbrol 145 lettet littegrann opp med hvitt. Tenker jeg går for denne. Dritkult skjema. Med i settet følger fire av disse små stalinorglene i resin. Må få brukt i alle fall to av dem sammen med diverse andre bomber og granater, og så en dropptank da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted November 15, 2012 Share Posted November 15, 2012 Lekkert! Er det en Afghanistan-maskin du har valgt som forbilde? De stalinorglene var knallbra. Det er vel slik Brassin antar jeg ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted November 15, 2012 Author Share Posted November 15, 2012 Om det er Uffghanistan-fly er ikke godt å si, for alt jeg vet om denne er at den står og ruster på Dolgoye Ledovo utenfor Moskva sammen med to andre. Det er den femte ovenfra i dette utmerkede bildegalleriet. http://www.flankers-site.co.uk/mos2008_day06.html Ifølge teksten er den bygget for eksport, men ingen ville ha den. Som vi kan se er fargene herpa noe så inni hampen. Jeg får stole litt på Eduard, litt på bildene og litt på meg selv når det gjelder tolkninga her. Og ja: stalinorglene er sånn Brassin. Det er noen etsadeler også som skal inn. De blir knall med alclad på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted November 15, 2012 Share Posted November 15, 2012 Jau, den var rimelig herpa der den sto ute i skauen Antar du holder an litt på væringa i forhold til originalen slik den ser ut i dag Staliorglene blir bra med alclad ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted November 15, 2012 Share Posted November 15, 2012 Knall, kult fly - og blir fint med stalinorgel. Heisann her går det unna SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edward H. Valholm Posted November 15, 2012 Share Posted November 15, 2012 Dritkult fly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Andreas Hoff Posted November 15, 2012 Share Posted November 15, 2012 Jeg har en ekstra proppel liggende på skammens hylle, skal jeg sende deg den? Ser den mangler i settet... Ellers så var det mykkje snækks på bildene fra Russland, der må det da gå an å få kjøpt seg et billig sportsfly Fikk et flashback fra 1989 når en ukjent flygærn trønder klatret over gjerdet på Vandel flystasjon for å ta noen utrangerte F-86K i nærmere øyesyn. Han hadde dessverre vett nok til å respektere fotoforbudet Dette er jo et vanvittig bra sett og blir fort en strøken modell i dine hender! Men husk bare å hold den unna panelovner når dekalene er kommet på.... Espen A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted November 22, 2012 Author Share Posted November 22, 2012 Da har jeg kost meg mye med green tac, Humbrol og tape. Jeg har fulgt fargekodene i instruksjonene og funnet Humbrol-ekvivalenter, og jeg ser at kontrastene blir en god del større enn i profiltegningen og på bildene av originalen. Kanskje har de sett sånn ut før vær og vind innhentet dem? Jeg synes nå uansett det ser knæsjt ut, og ennå mangler den siste grønnfargen. Det gjenstår også en god del "kantslått" og "etterrakst" her før jeg er fornøyd med kamoen. Men jeg tror ennå på et godt resultat. Sånn helt apropos har jeg i dag bestilt enda et MiG 21-sett fra Eduard. http://www.eduard.com/store/Eduard/Bunny-Fighter-Club/Plastic-kits/MiG-21MF-Bunny-Fighter-Club-T-shirt-XL-1-48.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 Kult fly, kul kamo, er nok vær og vind som har dempet kontrastene på originalen får vi tro. Tett og fin maskering og ditto maling. Dette blir bra! Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Andreas Hoff Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 Kjøpt deg antrekk til SKALA ser jeg.. Kul t-skjorte, enda kulere fly. Du vet det finnes et med fargede prikker på også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 23, 2012 Share Posted November 23, 2012 Dette ble flott. All påmalt maling har vært fersk en gang, så du kan jo la flyet representere et relativt nymalt eksemplar. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted November 23, 2012 Share Posted November 23, 2012 Skal ikke påberope meg noen ekspertise på Sovjetfarger, men jeg synes dette så bra ut Blue-Tack'ing er kjekt når man skal takle slike flerfargeskjema. Lykke til med etterakst og kantslått. Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted November 23, 2012 Author Share Posted November 23, 2012 Dette ble flott. All påmalt maling har vært fersk en gang, så du kan jo la flyet representere et relativt nymalt eksemplar. Einar S Takk, og vi får nå se på hvor nymalt det blir til slutt. Jeg har tenkt å angripe den med diverse væringsteknikker etterhvert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 23, 2012 Share Posted November 23, 2012 Knel og bukk.. sykt bra.. Kunne ønske jeg fikk bygget noe for tiden....Sukk Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole Kjensmo Posted November 23, 2012 Share Posted November 23, 2012 Torgeir bygger jetfly, igjen!!!! Og det uten å bli utfordret av Kosti! Uansett så er det morsomt at du ikke er helt prinsippfast i forhold til jet, og tommelen opp for denne. Ser frem til å få tips vedrørende væringsteknikker. Et lite spørsmål til hvorfor du ikke har festet fremre del av canopy før lakk. Det ville jeg definitivt gjort for å takle overgangen mellom kropp og canopy før lakkeringen, enn å fikle med limfuge evt. sparkling til etter lakkeringen. Du har sikkert en god grunn til å vente med denne? Men enda flott modell er på vei ut av verkstedet ditt Torgeir!! Du er produktiv som få. Ole Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted November 23, 2012 Author Share Posted November 23, 2012 Torgeir bygger jetfly, igjen!!!! Og det uten å bli utfordret av Kosti! Uansett så er det morsomt at du ikke er helt prinsippfast i forhold til jet, og tommelen opp for denne. Ser frem til å få tips vedrørende væringsteknikker. Et lite spørsmål til hvorfor du ikke har festet fremre del av canopy før lakk. Det ville jeg definitivt gjort for å takle overgangen mellom kropp og canopy før lakkeringen, enn å fikle med limfuge evt. sparkling til etter lakkeringen. Du har sikkert en god grunn til å vente med denne? Tja. Jeg har testa passformen på frontruta, og den er ekstremt bra. Jeg lot den være av fordi den skal lakkes med Vallejos interiørfarge "emerald green" før eksteriørfargen kommer på toppen. Det kunne blitt meget stygt hadde jeg truffet med Tamiya-grunning oppå Vallejo.... Før vallejoen tenker jeg å grunne den med Johnson. Noen protester på denne framgangsmåten? Angående jet-avviket hadde jeg også store planer om å skaffe Eduards MiG 15 i 1/72 før dette prosjektet gikk midlertidig i dass nå i høst. Det ser altså ut til at jeg kan bygge jet såfremt det er Eduard som lager settet, og såfremt det er kommunistjernvare det er snakk om. Men da skal det lages av dem fra scratch altså. Ikke noe Acacemy-reboxing her i gården. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted November 23, 2012 Share Posted November 23, 2012 Har hatt dårlige erfaringer selv, med Johnson-grunnet canopy og Vallejo. Vallejoen løsnet på JU88`en, men bygger en MusTamiyaStang for en kompis, og der ble det bedre. Dyppet som vanlig i Vallejo, og "grunningen" ble Humbrol i interiørfarge, med vallejo-grunning oppå igjen. Fungerte bedre. Nå kan det såklart ha sammenheng med masse tynne vindusrammer på Junker`n, men tror siste fremgangsmåte blir min fremover. Ellers heftig Mig, må prøve den Eduard`en snart sammen med Akan-fargene jeg kjøpte for en god stund siden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted November 23, 2012 Share Posted November 23, 2012 Beauticious Har vel ikke hatt problemer med å bruke Johnson som grunning for Vallejo på "glass", kun på Vac-formet sådan. Burde gå bra. Kan ikke se hvorfor ikke. Aner ingenting om hvordan Humbrol oppfører seg oppå Vallejo. Mulig katastrofe. Test først. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted November 23, 2012 Share Posted November 23, 2012 Tja siden Anton har elevert opp i høyere diskusjonsforum og knapt ser ned her Kan jo jeg si noe dritt om forbildet SMT , den høye ryggen ga ugunstige resultater for det ellers lett flydde MIG-21 ,man kunne knapt rolle og da var det som ei kråke. Flyet var mest farlig for piloten selv og infanterister i "laken beklædning" som var rett i skuddlinjen, og da må den sikte fort, å fly veldig fort forbi ,slagmarken for å treffe med 57 mm rakettene sine, og rekke å rette opp flyet sitt... Du har valgt skarp kamo, selv om den var sprøytet mykt... det er nok fornuftig da demarkasjonslinjene er ganske heftige... Noen med større "stammina" hadde nok tatt sjansen med frihåndskamo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole Kjensmo Posted November 23, 2012 Share Posted November 23, 2012 Tja. Jeg har testa passformen på frontruta, og den er ekstremt bra. Jeg lot den være av fordi den skal lakkes med Vallejos interiørfarge "emerald green" før eksteriørfargen kommer på toppen. Det kunne blitt meget stygt hadde jeg truffet med Tamiya-grunning oppå Vallejo.... Før vallejoen tenker jeg å grunne den med Johnson. Noen protester på denne framgangsmåten? Aha! Skjønner at du har tenkt igjennom og har en plausibel grunn for ikke å ha limt på canopy før lakk. Aner også at jeg har noe å lære her angående Vallejo, Tamiya primer og Johnson. Her er det tydeligvis viktig å legge på respektive i riktig rekkefølge, ellers er det risk for små og store katastrofer. Ser Jørgen Tangerud også har noen opplevelser rundt dette. Vallejo maling har jeg liten erfaring med så det å kunne ta del av dyrekjøpte erfaringer med denne produsenten er gull verdt. Ole Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted November 23, 2012 Author Share Posted November 23, 2012 Dyppet som vanlig i Vallejo, Virkelig?? Når det gjelder Johnson har jeg ikke noe planer om dypping, men tenker å maskere før jeg sprøyter på et lag. Da unngår jeg at tapen eventuelt løfter den av. Håper jeg. Må innrømme at jeg føler meg LITT på tynn is på dette punktet. Jeg mener ellers det er altfor mye angst ute og går om at ditt ikke kan brukes oppå datt. Jeg kan ikke innbille meg at det blir problemer med Humbrol på Fandens Oldemor. Tror egentlig jeg har testa dette før. Når malingsrekkefølge går galt er det som regel fordi man bruker sintere tynner enn underlaget har, uavhengig av om det er olje eller vannbasert. Jotuntynna humbrol på white spirit-tynna humbrol er for eksempel lik krakeleringstragedie. Og Tamiyagrunning oppå nærmest hva som helst har jeg også lært at kan føre til mye elendighet. Og Andre: jeg synes ikke det er så veldig myke kamodemarkasjonslinjer her.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted November 23, 2012 Share Posted November 23, 2012 om dem ikke hadde så mye annet i Sovjetunionen så hadde de 0,2 dyse he he.. Du har alt på det rene, men de ble frihåndssprøytet og det kunne de Bolsjevikiske sumpmenneskene! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted December 22, 2012 Author Share Posted December 22, 2012 Da har vi fått på alle kamofargene og gått like mange strafferunder som det er farger. Frontruta har også kommet på. Den ble som forutsatt grunnet med Johnson, men det funka ikke spesielt bra med Vallejo oppå der igjen selv om det gikk på et vis med litt trass. Oppå der igjen ble det Humbrol 117. Første strøk Johnson er på, og det blir nok fire til før jeg tør dekaler. Kronglete greier dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted December 22, 2012 Share Posted December 22, 2012 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted December 22, 2012 Share Posted December 22, 2012 Ser jo ekstremt regelmessig og bra ut... "sump menneskene " der over hadde aldri klart å få til noe slikt , så her blir du stemt ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.