Andreas Brekken Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Hei! Har dessverre innsett at den eneste muligheten for å få gjennomført og ferdigstilt en modell er kollektivt press, og sannsynligvis byggetråd på forumet.... dagene er for korte og antallet Luftwaffe-relaterte (for ikke å nevne fy-ordene jobb og familie) er for mange til at jeg gnikker på plast og lærer nye teknikker. Har ikke engang konvertert til Vallejo farger ennå... Så... er det noen som har gode ideer om gruppebygging av fly mot SKALA 2013? Og kanskje ville være interesserte i litt felles plasthåndtering i Oslo eller på nedre Romerike? mvh Andreas B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Det er allerede påbegynt et uoffisielt flygruppebygg her på forumet med Luftwaffe i Norden som tema. Vi burde kanskje opprette en SIG Lufwaffe Far North? Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Støttes fuldt ut, gruppebygge "Luftwaffe Far North" vil sansynligvis bidra til at også undertegnede får ferdig noe til neste års SKALA. Eventuelt så kan gruppebygge "Luftkrigen Norge 1940" være ett særdeles interresant tema - da får man med både Norsk, Britisk og Tysk materiell... Reidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Eventuelt så kan gruppebygge "Luftkrigen Norge 1940" være ett særdeles interresant tema - da får man med både Norsk, Britisk og Tysk materiell... Støttes. Alternativt "Luftkrigen over Norge 1940-1945". Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Luftkrigen 40-45 støttes. Men mest på nett, siden jeg dessverre ikke kommer til å være i landet neste Skala. Kyrre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Brekken Posted March 20, 2012 Author Share Posted March 20, 2012 Her går vi 'all in'! Luftkrigen over Norge 1940-1945 blir bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Dette får meg til å tenke at noen i offisiell IPMS Norge-kapasitet bør kunngjøre neste års tema snart. Det ble jo banket på årsmøtet. Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Det er vel ikke noe i veien aa lage et gruppebyggingstema uten at det er en separat konkurranse paa Skala - det aa oppmuntre folk til aa bygge og faa ferdige modeller burde vel vaere motivasjon nok? Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Opprinnelig var vel planen å lage gruppebygget (som jo folk allerede er i gang med) "Luftwaffe over the far North", og tanken var vel også at man var inspirert av boka ved samme navn. Men det høres helt greit ut med Luftkrigen over Norge 1940- 1945, det utvider jo mulighetene. Jeg skal gjerne opprette gruppebygget i løpet av kort tid, men lar det drøye litt, slik at flere kan få uttale seg. Har selv en haug med påtenkte prosjekter som faller inn under dette under temaet, uansett tittel. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Brekken Posted March 20, 2012 Author Share Posted March 20, 2012 Hei! Jeg er jo veldig klar for Luftwaffe over the Far North (av relativt selvsagte grunner...). Når det i tillegg er et helt flunkende nytt og vakkert dekalark på gang, med en hel FLOKK av fugler fra den tiden, vet jeg allerede hva jeg gjerne vil bygge... Skal vi kjøre et Luftwaffe over the Far North innledningsvis? Og for de som har helt aversjon mot bjelkekorsmaskiner kan en jo følge opp med 'Dødskjedelige A eller B-skjema maskiner som er helt uniforme og helt uten individuell sjarm' senere? mvh Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Hei! Skal vi kjøre et Luftwaffe over the Far North innledningsvis? Og for de som har helt aversjon mot bjelkekorsmaskiner kan en jo følge opp med 'Dødskjedelige A eller B-skjema maskiner som er helt uniforme og helt uten individuell sjarm' senere? mvh Andreas Jeg liker ogsaa aa spare det beste til slutt Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Er helt klar for en "Luftwaffe over the far North" gruppebygging. Men jeg er også åpen for et bredere tema, hvis det er mer ønskelig å bygge fly fra begge parter. Har en Blackburn Skua fra SH liggende klar til bygging, trenger bare litt fargeskjema hjelp til den... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Jeg henger ikke med på begrepene innledningsvis og senere. Det høres ut som en plan A og en plan B. Begrensing av temaet er det samme som begrensning av deltakere. Men tema uten begrensing blir selvmotsigende. Det gjelder å legge begrensingen fornuftig. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Vi trenger ikke begrense noe som helst. Hva årsmøtet vedtok og hva som er "offisielt" er vel likegyldig for hva vi kan inspirere hverandre til på dette rett ut sagt fantastiske forumet. Nei til anstaltmakeri. Ja til bygging, og gjerne av Luftwaffe over det Høga Nord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Hva med "Unternehmen Weserübung" som SKALA 2013 tema ? Da får vi med både panserbyggere, båtbyggere, flybyggere, dioramabyggere osv. - både de som liker bjelkekors og de som liker skyteskiver ? Reidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Hva med "Unternehmen Weserübung" som SKALA 2013 tema ? Da får vi med både panserbyggere, båtbyggere, flybyggere, dioramabyggere osv. - både de som liker bjelkekors og de som liker skyteskiver ? Reidar Gjerne det. Da får Eismeer Decals i hvert fall omsetning på første dekalark. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Hva årsmøtet vedtok og hva som er "offisielt" er vel likegyldig for hva vi kan inspirere hverandre til på dette rett ut sagt fantastiske forumet. Hehe, selvfølgelig. Uten å skulle starte noen diskusjon rundt dette her, så var jeg litt overrasket over at det ble bestemt et tema, iom at dette har funka bare sånn passe tidligere. Ser frem til mange ferdige modeller fra det fjerne nord Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Og vi sier selvfølgelig ikke hva neste års offisielle tema som ble stadsfest på årsmøtet er... Skulle være litt morsomt om de som ikke var tilstede traff riktig alikevel.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Stensrud Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Neste års tema er "Film og TV-serier". Dette er vedtatt av årsmøtet Men som Torgeir påpeker så er jo det ingen grunn til å la være å sette i gang andre gruppebygg. Da blir det SIG'er og en får lov å stille i både SIG og standardklassene. Så får SIG'ene lage egne premier. Personlig er jeg fremdeles tilhenger av at første gruppebygg med ti ferdige modeller automatisk blir temaklassen, men det var ikke det jeg var interessert i å bruke noe tid på å diskutere på årsmøtet. Hvis vi da opplever å få en eller flere SIG'er som er større enn temaklassen (hvilket nok ikke er helt utenkelig), så er jo det noe vi bør trekke lærdom av. Kanskje jeg skulle starte "SIG kommunistpanser"... R. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 ...og der forsvant motivasjon til å bygge i temaklassen Uansett, lykke til til de som henger seg på - mye sifi snadder på markedet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas.A.Gedde Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 ...og der forsvant motivasjon til å bygge i temaklassen Uansett, lykke til til de som henger seg på - mye sifi snadder på markedet. er det ikke noe fra en eller annen krigsfilm som kunne intresere deg ? Niclas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Neste års tema er "Film og TV-serier". Dette er vedtatt av årsmøtet Men som Torgeir påpeker så er jo det ingen grunn til å la være å sette i gang andre gruppebygg. Da blir det SIG'er og en får lov å stille i både SIG og standardklassene. Så får SIG'ene lage egne premier. Personlig er jeg fremdeles tilhenger av at første gruppebygg med ti ferdige modeller automatisk blir temaklassen, Helst ikke, dersom det skal fortsette å være så firkanta at man ikke kan stille både i SIG/tema og modellens ordinære klasse slik det skjedde med pastabygget i år. Kontrasten til fjorårets velfylte SIG perkelebord var påtagelig. Da var det ikke noe problem å flytte modellene under dømminga, men i år var visst dette veldig vanskelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Skjønner ikke hvorfor det er så om å gjøre å kunne stille med samme modell i to klasser? Er det ikke nok medaljesjanser som det er? Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 20, 2012 Share Posted March 20, 2012 Skjønner ikke hvorfor det er så om å gjøre å kunne stille med samme modell i to klasser? Er det ikke nok medaljesjanser som det er? Arild Motivet mitt er ikke utelukkende medaljegrådighet. Skala er en liten konkurranse. Hadde jeg, Rune og Andrzej stilt våre italienerbombere i temaklassen, hadde flyklassen de deltok i blitt utradert. Men altså: dette kan fort bli en typisk post-skala langhalmsdiskusjon om noe som ikke er spesielt viktig. Dette er fremdeles bare en hobby, og jeg vet av egen erfaring hvor lite morsomt det kan være å få kjeft/kritikk fra late besserwissere når man har tatt på seg verv og ansvar . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Hehe, nikker ivrig samtykkende til det siste der, så vi kan godt la det ligge. Jeg tror dog veien å gå for å fylle opp bordene heller er å tiltrekke flere folk som stiller ut. Arild - som selv har fugl på benken akkurat nå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts