Gå til innhold
  • Bli medlem

Fordømte pukkelrygg! (Savoia Marchetti S.M 79, Italeri 1/72) FERDIG


Rune Haugen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Takk for sist :) Hiver meg på bølgen med SIG Spaghetti, og starter med denne:

 

SM79_0.jpg

 

S.M 79 er vel en av de mer kjente, italienske flyene fra 2. verdenskrig, og var godt likt av mannskapene - de ga den derfor kjælenavnet "Gobbo Maledetto". Fritt oversatt blir det "fordømte pukkelrygg", etter den egenartede forhøyningen på ryggen. Les mer om S.M 79 her: http://en.wikipedia.org/wiki/Savoia-Marchetti_SM.79.

 

Settet virker bra detaljert, men noen mindre detaljer er litt grove. Får se om det blir noe scratching. Her er en omtale om settet: http://www.cybermodeler.com/hobby/kits/it/kit_it_1261.shtml

 

SM79_2.jpg

 

Bygginga starter som vanlig med interiøret. Kvaliteten er bra. Noen utstøtningsmerker her og der, men ikke noe jeg vil fylle hvis de ikke blir visende gjennom vinduer. Skal lage litt setebelter av maskeringsteip. Innfelt vises instrumentpanelet der jeg har brukt strukket støperamme for å lage gasshåndtak. Bruker en dråpe trelim som kula på toppen.

 

SM79_3.jpg

 

Her er interiøret malt med "Interior grey green" fra Xtracrylics. Italienerne brukte tilnærmet samme farge som britene på interiøret, så fargen skal være en god match. Jeg har postshadet litt karrikert med en lysere utgave for å bryte opp fargen litt.

 

SM79_4.jpg

 

Her er sort oljevask lagt. Skal male detaljer i andre farger etterhvert og tørrbørste til slutt. Instrumentpanelet blir dekal som følger med i settet.

 

SM79_1.jpg

 

Jeg tenker å bygge en maskin fra den spanske borgerkrigen. Italia kjempet selvsagt på Francos side og jeg tenkte å bygge den nederste av disse to på bildet. Her blir det litt å bryne seg på. Italienske farger er forholdsvis ukjent for meg, så Stormo-siden Torgeir henviser i sin Pipestilk-tråd til blir nok god å ha :)

 

En artig detalj er at det står "Fregatene" i den sorte sirkelen på skroget. Fant ut at det betyr noe sånt som "Gi f**n!" ;D

 

Mvh

:) Rune

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Vælkømmin ombord!  ;D

Skal si du gutser i skjemavalget! 

Tempoet ditt er også særdeles respektabelt, og settet er altså "the best in any scale to date" som det står i "anmeldelsen". Dette blir garantert festlig veldig fort.

Men angående denne interiørfargen:

Jeg trodde (tror) jo også at den var noe a la lys interiørgrågrønn.

Men så ser jeg på den fargechipen at "verde anticorrosione" (den antatte interiørfargen) ligner mer på blått (rlm 65) enn på grønt. Veldig merkelig. Er fargegjengivelsen helt 100?

Viva pasta basta!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gutsing i fargenvalget ja. Ble litt fandenivoldsk og valgte det vanskeligste 8) Det er gjengitt med litt skarpere kanter og overganger på eska enn på bilder av maskina. Jeg tenkte derfor på å prøve meg med airbrushen :)

 

Men så ser jeg på den fargechipen at "verde anticorrosione" (den antatte interiørfargen) ligner mer på blått (rlm 65) enn på grønt. Veldig merkelig. Er fargegjengivelsen helt 100?

 

Stusset litt selv når jeg så chipen. Den ligner mer på 65 som du sier, men jeg ser at når jeg lysner interiør grønt med hvitt blir det ganske likt. Dessuten leste jeg på nettet at den italienske var mer "vivid" enn interiør grønt, så kanskje et sted mellom int. grønn og RLM 65?

 

Hva tror dere ellers om fargene på skjemaet jeg har valgt? Hvilke farger er brukt? Må vel sette meg litt inn i malignsnavn og chiper på Stormo, samt lese litt for å finne ut av dette.

 

Viva Italia! Viva Pasta! Dermed Basta!

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tre-tonekamoen der kunne du nesten ha brukt tyske panserfarger til, Rune, og heller la Torgeir miste nattesøvnen over å ikke helt finne riktig nyanse av spaghetti-fargene.

 

Og italienske fly skal jo per def ha vill kamo, så dette blir bra.  :thumb:

 

Arild :)

 

Tenkte faktisk tanken selv, Arild. Det er jo rimelig likt tyskerpanserfarger. Får se hva jeg har liggende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette flyet hadde jeg også tenkt å bygge. Bra at du lager en tråd først og går i alle fellene så jeg kan unngå de og bygge en PERFEKT modell. ;)

Såda Kosti. Du kan bygge denne her i stedet, så har du noe INGEN andre her har fra før....  ;D

 

http://www.kitreview.com/kitreviews/sm84reviewsm_1.htm

 

Kan du nå ikke bare finne noe du syns ser greit ut og male fuggær'n?

 

Det var jo akkurat det han sa han skulle gjøre. Geheime Farbpolizei har ingen agenter i Inntrøndelag, og hvis de våger seg inn dit ender de med en selbuvott i vrangstrupen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm! Kan dette kaste lys over interiørfargene vi snakker om? her er det iallefall en grønn og en blekblå(?) farge:

 

1211_2_ita1270_20.jpg

 

Det er fra S.M 82 Marsupiale som står på museum. Bildet er hentet fra Italeris byggeinstruksjoner se her: http://www.model-making.eu/italeri-1270-sm-82-marsupiale-p-1-1097150.html

 

S.M 82 er jo forøvrig et tøft fly som sklir rett inn i SIG Pasta Basta:

 

1098_rn.jpg

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har bestilt 2 italienere fra Hobbyland på nett, Fiat BR20 og Re 2001, har jeg prøvd å finne ut litt om interiørfargene siden planen er å innvie nytt hobbyrom med debutbyggeøkt i helga hvor disse skal påbegynnes.

 

jeg fant en oppskrift på ipms italy sine sider på verde anticorrosione i humbrol farger:

 

78 Matt Cockpit Green (50%)

34 Matt White (50%).

 

Jeg har ikke prøvd å blande denne guffa ennå men jeg tror jeg skal bruke denne oppskrifta om blandinga ser ok ut. For meg ser oppskrifta ut til å gi en farge som i det minste er blek om den ikke er så blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har bestilt 2 italienere fra Hobbyland på nett, Fiat BR20 og Re 2001, har jeg prøvd å finne ut litt om interiørfargene siden planen er å innvie nytt hobbyrom med debutbyggeøkt i helga hvor disse skal påbegynnes.

 

jeg fant en oppskrift på ipms italy sine sider på verde anticorrosione i humbrol farger:

 

78 Matt Cockpit Green (50%)

34 Matt White (50%).

 

Jeg har ikke prøvd å blande denne guffa ennå men jeg tror jeg skal bruke denne oppskrifta om blandinga ser ok ut. For meg ser oppskrifta ut til å gi en farge som i det minste er blek om den ikke er så blå.

 

Kult! Du har bestilt det store BR 20-settet! Det har jeg også liggende, og nå som SIG Spaghetti al dente Macaroni er stiftet er det nok ikke lett å komme utenom.  ::) Jeg har til og med fått fatt i etsen fra Eduard.

 

Jeg fant også ipms italy-fargelista

 

http://www.ipmsitaly.com/colregia.html

 

Og hvis du følger den andre oppskriften på verde anticorrosione blir resultatet mer turkis, for den består jo av 9 deler Humbrol 23 og en del 30.

Kanskje jeg kjører denne siden jeg har begge disse fargene liggende, så får jeg i det minste en avveksling fra å sprøyte interiørgrønt.

 

De bildene fra Marsupiale-heftet (meget fristende sett) ser jo ut til å vise at seter og cockpitvegger er riiimelig likt britisk cockpitgrønn, mens resten er ganske grått. Tror jeg leste et sted at de også brukte grigio azzuro chiaro innvendig.

Ikke lett å være sikker på noesomhelst her førebels.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! En god, gammeldags fargediskusjon :) Ser ut til at du har funnet ut litt omkring denne interiørfargen, Magne. Da var jeg ikke så på villspor når jeg lysnet Xtracolors Interior Grey-green.

 

De bildene fra Marsupiale-heftet (meget fristende sett) ser jo ut til å vise at seter og cockpitvegger er riiimelig likt britisk cockpitgrønn, mens resten er ganske grått. Tror jeg leste et sted at de også brukte grigio azzuro chiaro innvendig.

Ikke lett å være sikker på noesomhelst her førebels.

 

Grigio azzuro chiaro kan virke plausibelt som den mørkere fargen på bildene i Marsipuale-heftet ja. Og den IMAM'en var faktisk kul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Unødvendig) bra jobb du har gjort på et sett som ser ut til å være omtrent etter samme standard som pipestilken. Tror jeg må beinfly ned i kjelleren og spraye interiør for å holde tritt med deg.

 

Var kjapt gjort dette. Tok vel en liten time å få ferdig dette, samt tørrbørsting og detaljmaling inni skroghalvdelene :) Har et par gønnere som skal males og monteres nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.