Torolf Betten Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 Ser strøkent ut i mine øyne. Enda ett praktbygg fra Kosti. Flott Torolf. Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 Disse oversidefargene ser ganske vaeret ut paa endel bilder, og det jeg ser paa skjermen min ser vettugt ut det. Jens Quote
Kosti Eriksen Posted March 21, 2011 Author Posted March 21, 2011 Takker for ros, folkens. På tide å vise et bilde av undersiden før decalering. Ikke noe hokus pokus. Fargene kjenner dere til fra før i tråden. Til de som skal bygge finsk Draken: Sjekk referansene siden fargekartet i instruksjonene ikke er helt korrekte når det gjelder luftinntakene. De ble malt om i 1991 hvis jeg ikke husker feil, og før dette var det også en del sort rundt det brun-metalliske området (brunmetallet synes ikke så godt på dette bildet, men er der. Dere får se til helgen. hehe. Det skal se slik ut som på bildet her hvis man lager Draken med de store rundellene. dere skal få et oversidebilde siden. Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 22, 2011 Posted March 22, 2011 Ser litt daarlig kontinuitet i overgangen mellom nesekon og skrog. Noe aa passe paa til neste gang naar du ikke har saa daarlig tid;) Jens Quote
Kosti Eriksen Posted March 22, 2011 Author Posted March 22, 2011 Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet hva du mener med kontinuitet, men jeg tror jeg ser hva du mener. Lar seg fixe! Quote
Rune Haugen Posted March 22, 2011 Posted March 22, 2011 Er vel litt ujevnt malte kanter han mener? Eller syns jeg dette ser meget bra ut Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 22, 2011 Posted March 22, 2011 Neida, ikke lakken, men lime/sparkle/pusse/risse/gjenta-jobben:) Lakken ser fin ut. Ser du paa konturene av nesa, saa er det en diskontinuitet i kurven mellom nese-delen og skroget. Dette maa loeses enten ved aa pusse ned nesen som er for stor, eller bygge opp med sparkel rundt skroget og risse panellinjen opp igjen. Dette oedelegger lakkarbeidet, og naa ville jeg bare gitt f... og kommet meg videre. Som sagt, heads up til neste gang. Jens Quote
Kosti Eriksen Posted March 22, 2011 Author Posted March 22, 2011 Aaahhhh, nå forstår jeg (også har jeg lært et nytt bransjeuttrykk). Ja, jeg jobbet med det en del før maling, men kanskje ikke nok? Det synes i hvertfall ikke veldig godt for meg, men dere får bedømme selv om noen dager. I mens har jeg decalert og som dere ser, sliter jeg litt med silvering. Det ser i skrivende stund ut som om jeg får bukt med problemet. I likes! Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 22, 2011 Posted March 22, 2011 Ojsann, den silveringen ble meget merkbar ja.... Har du lagt noe klarlakk over? I saa fall kan du proeve med aa pensle litt Tamiya akryl tynner over de etter aa ha prikket hull paa stedene med silvering. Trekk saa pusten dypt og gaa vekk fra modellen. Har du lagt klarlakk over, saa ville jeg forsoekt aa flekkmale med kamuflasje fargen og skjule det med vaering i stedet. Jens Quote
Kosti Eriksen Posted March 22, 2011 Author Posted March 22, 2011 Har allerede fixet biffen. :-) Jeg har klarlakkert men det hender likevel at det blir sånn innimellom. Prikket bare masse bittesmå hull med en nål, og pøste på med microset. Det var ikke mer som skulle til. Quote
Rune Haugen Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 Bra du fikk reddet dekalene Det er litt nervepirrende når sånt skjer... Quote
Knut Erik Hagen Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 Hei, Droptankene er godt gjemt under flyet, her er et bilde fra Tikka og et fra Helsinki Eders Knut Erik Quote
Kosti Eriksen Posted March 24, 2011 Author Posted March 24, 2011 Takker for flere interessante bilder, Knut Erik. Det er virkelig et vakkert fly. Bare noen detaljer igjen så er den fredig. yeay! Quote
Kosti Eriksen Posted March 28, 2011 Author Posted March 28, 2011 På tide å avslutte tråden slik den skal: Med bilder. De fleste av dere har vel sett modellen up close og vet alt som er galt med den. Quote
Kosti Eriksen Posted March 28, 2011 Author Posted March 28, 2011 Ja, men jeg hadde tatt alle forhåndsregler. Brukt denne metoden før uten at det har skjedd, men jeg skal nok ikke bruke cyanoacrylat igjen. Som min nevø ville sagt: ROMPE!!! Quote
André Kristoffersen Posted March 28, 2011 Posted March 28, 2011 Huffda,- modellen var flott den. Presenningen så overbevisende ut. Svøpen med å lage Canopy lukket, er at det er ureparerbart uten omfattende demontering. Vi diskuterte dette.. Dersom man polerer innsiden med voks så pleier det å gå greit, men her har det ikke kommet nok luft til og gassing har fått godgjort seg. To komponent Araldit er noe gris å jobbe med, men blir sterkt og anti fogg,. Ble såpass inspirert av tråden din at jeg kjøpte en Haseqwa Draken (Finsk) i 1/48 skala, med Aires selv. Et av decal oppsjonene på flyene har "banner" : "Kake ", hva enn det må bety Quote
Rune Haugen Posted March 28, 2011 Posted March 28, 2011 Synd med canopy på en ellers bra modell. Du får gå over til å bruke trelim. Jeg bruker ikke annet. Det gir deg mer tid til justering, samtidig som du slipper fogging. Trelim fyller også sprekker. Ha på liberalt på utsiden av glassdelen og stryk av med Q-tip e.l dynket i vann inntil du har en fin overgang. Mvh Quote
Kyrre Ingebrethsen Posted March 28, 2011 Posted March 28, 2011 Overskytende 5-minutt epoxy kan også fjernes med vann og q-tips etter applikasjon .. Quote
Einar Sandvik Posted March 28, 2011 Posted March 28, 2011 Juha Airo fortalte under et foredrag på Skala at han voksa glasset før han limte det på med litt superlim. Etterpå gnikka han bort voksen og fjerna samtidig eventuell superlimfrosting. Einar S Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 28, 2011 Posted March 28, 2011 Vanskelig aa komme til aa gnikke paa innsiden av en canopy, men jeg mener at et av problemene som skaper fogging er at det ikke er noen steder for gassene aa unnslippe paa trange steder. Proev aa bruke airbrushen til aa blaase luft med for aa "tynne ut" avgassene foer du evt. limer paa saa trange steder. Eller bruk andre limtyper. Jens Quote
Einar Sandvik Posted March 28, 2011 Posted March 28, 2011 Vanskelig aa komme til aa gnikke paa innsiden av en canopy, men jeg mener at et av problemene som skaper fogging er at det ikke er noen steder for gassene aa unnslippe paa trange steder. Proev aa bruke airbrushen til aa blaase luft med for aa "tynne ut" avgassene foer du evt. limer paa saa trange steder. Eller bruk andre limtyper. Jens På flymodeller er metoden til Airo bare brukbar på fly med åpen canopy. Personlig pleier jeg å passe på at eventuelle gasser har mest mulig fri vei oppover og vekk fra glasset når jeg limer glass med yyyyyterst små mengder superlim. Etterpå kan jeg forsegle utvendig med superlim eller andre typer lim. Einar S Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.