Gå til innhold
  • Bli medlem

DET ER POKKER PÅ TIDE


Kosti Eriksen

Anbefalte innlegg

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takker for ros, folkens. :) På tide å vise et bilde av undersiden før decalering. Ikke noe hokus pokus. Fargene kjenner dere til fra før i tråden.

 

9ebd6b9d.jpg

 

Til de som skal bygge finsk Draken: Sjekk referansene siden fargekartet i instruksjonene ikke er helt korrekte når det gjelder luftinntakene. De ble malt om i 1991 hvis jeg ikke husker feil, og før dette var det også en del sort rundt det brun-metalliske området (brunmetallet synes ikke så godt på dette bildet, men er der. Dere får se til helgen. hehe. Det skal se slik ut som på bildet her hvis man lager Draken med de store rundellene. dere skal få et oversidebilde siden.

 

12905dd0.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ikke lakken, men lime/sparkle/pusse/risse/gjenta-jobben:)  Lakken ser fin ut.  Ser du paa konturene av nesa, saa er det en diskontinuitet i kurven mellom nese-delen og skroget.  Dette maa loeses enten ved aa pusse ned nesen som er for stor, eller bygge opp med sparkel rundt skroget og risse panellinjen opp igjen.  Dette oedelegger lakkarbeidet, og naa ville jeg bare gitt f... og kommet meg videre.  Som sagt, heads up til neste gang.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaahhhh, nå forstår jeg (også har jeg lært et nytt bransjeuttrykk). Ja, jeg jobbet med det en del før maling, men kanskje ikke nok? Det synes i hvertfall ikke veldig godt for meg, men dere får bedømme selv om noen dager. I mens har jeg decalert og som dere ser, sliter jeg litt med silvering. Det ser i skrivende stund ut som om jeg får bukt med problemet. I likes!  :cheers:

 

5f1d0153.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsann, den silveringen ble meget merkbar ja....  Har du lagt noe klarlakk over?  I saa fall kan du proeve med aa pensle litt Tamiya akryl tynner over de etter aa ha prikket hull paa stedene med silvering.  Trekk saa pusten dypt og gaa vekk fra modellen.  Har du lagt klarlakk over, saa ville jeg forsoekt aa flekkmale med kamuflasje fargen og skjule det med vaering i stedet.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda,-  modellen var flott den. Presenningen så overbevisende ut. Svøpen med å lage Canopy lukket, er at det er ureparerbart uten omfattende demontering. Vi diskuterte dette.. Dersom man polerer innsiden med voks så pleier det å gå greit, men her har det ikke kommet nok luft til og gassing har fått godgjort seg. To komponent Araldit er noe gris å jobbe med, men blir sterkt og anti fogg,.

Ble såpass inspirert av tråden din at jeg kjøpte en Haseqwa Draken (Finsk) i  1/48 skala, med Aires selv. Et av decal oppsjonene på flyene har  "banner" : "Kake ", hva enn det må bety ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd med canopy på en ellers bra modell. Du får gå over til å bruke trelim. Jeg bruker ikke annet. Det gir deg mer tid til justering, samtidig som du slipper fogging. Trelim fyller også sprekker. Ha på liberalt på utsiden av glassdelen og stryk av med Q-tip e.l dynket i vann inntil du har en fin overgang.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig aa komme til aa gnikke paa innsiden av en canopy, men jeg mener at et av problemene som skaper fogging er at det ikke er noen steder for gassene aa unnslippe paa trange steder.  Proev aa bruke airbrushen til aa blaase luft med for aa "tynne ut" avgassene foer du evt. limer paa saa trange steder.  Eller bruk andre limtyper.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig aa komme til aa gnikke paa innsiden av en canopy, men jeg mener at et av problemene som skaper fogging er at det ikke er noen steder for gassene aa unnslippe paa trange steder.  Proev aa bruke airbrushen til aa blaase luft med for aa "tynne ut" avgassene foer du evt. limer paa saa trange steder.  Eller bruk andre limtyper.

 

Jens

 

På flymodeller er metoden til Airo bare brukbar på fly med åpen canopy.

 

Personlig pleier jeg å passe på at eventuelle gasser har mest mulig fri vei oppover og vekk fra glasset når jeg limer glass med yyyyyterst små mengder superlim. Etterpå kan jeg forsegle utvendig med superlim eller andre typer lim.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.