Gå til innhold
  • Bli medlem

DET ER POKKER PÅ TIDE


Kosti Eriksen

Anbefalte innlegg

Nils: I KNOW!!!!  :D

 

Synes Hasegawa som regel har veldig god passform. Det er min erfaring fra bygging av både Mustang, Brewster, Blackhawk og F-16, men det er klart; det er mulig at min erfaring er noe beskjeden i forhold til deres. jaja, resten av byggesettet er skikkelig bra og det her er det eneste stedet som har trengt filler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

En liten detalj det er viktig å ta seg av: Husk å tette igjen kanon-fairingen på venstre side av flyet. :) Den finske versjonen (produsert på lisens av Valmet, men med en god del svenske deler) hadde kanonen på høyre side. Great success!

 

f179e50e.jpg

 

Heads-up display er også limt inn. Ikke så vanskelig å skjøre det til med et nytt skalpellblad og en stållinjal. :) Da er det på tide å lime på windshield og begynne på malinga.

 

135c685c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste detaljene har kommet på plass og tiden har kommet til maling. Det kommer til å skje i kveld. Vel, i hvertfall grunning og preshading. Tail strike-hjulet har kommet på plass samt en antenne. Jeg synes den som fulgte med var litt vel tykk, så jeg lagde en ny av rømmelokk.

 

88d26728.jpg

 

Se så! Klar for airbrushen! :) Lurer på om jeg blir ferdig. hehe.

 

c421bb17.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Ikke går det bare kjapt, det ser jo ut til at det blir bra også :thumb: Hva bruker du til å maskere canopy med, baremetalfoil?

Espen A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen: Det er korrekt. Bruker nesten utelukkende BMF til maskering. Funker godt for meg.  :thumb:

 

Jens H: Hm, det blir en skikkelig tight fit i så fall. Tror kanskje det blir for tight, men når jeg drar av maskeringen etter maling skal jeg se om det ikke lar seg gjøre. Er litt tvilende, men vi får se. I 1/48 er det nok adskillelig enklere. Man får også tak i vac-form canopies til den skalaen. Ser du forresten at pitotrøret er skarpt igjen? ;)

 

En detalj til skal nevnes: jeg bygger J-versjonen av Draken, og de finske J-maskinene hadde ikke IR-sensor under nesa. Hvis noen skulle lure på hvorfor den "mangler", så er det det som er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton: opprinnelig hadde Draken to stk Aden-kanoner på hver side, men finnene tok bort den ene (tror det også ble gjort på samtlige trainere) for å få bedre plass til oppdatering av avionics og ildledningssystemer. Ikke helt hundre på det her, men det er det jeg husker etter å ha lest om flyet. Jeg kan godt slå det opp og ta en titt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der var bling-effekten nesten helt borte jo!

 

Tror det er noe med at man ser seg litt blind på modellen mens man holder på, og at når man ser et bilde av arbeidet blir hjernen lurt til å se det hele som et nytt objekt. Kanskje litt på samme måten som når man har tegnet eller malt et bilde, så lønner det seg å se det i et speil, for da ser man med en gang om det er feil i proporsjoner osv...

 

Og så er det jo det der med makro da....

 

Keep up the good work Kosti  :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere traff spikeren på hodet, gutter. Man ser seg blind på det man holder på med. :-) Litt avstand trengs ja.

 

Da har tiden kommet til undersiden av flyet. Stoler absolutt ikke på Revells fargeinstruksjoner, og fant et passende bilde (se link nedenfor) og begynte å sammenligne. Fant ut at Humbrols 129 ligner mest, og ville sjekke om det stod noe i Urbans "fargekart". Jommen sa jeg smør: Den var listet opp som en farge som Det finske luftforsvaret bruker på undersiden av sine fly. Da føler jeg meg trygg og setter igang med nevnte farge. Når det gjelder kamoen på oversiden derimot....... ;)

 

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Saab_35FS_Draken_%28DK-223%29_K-SIM_01.jpg

 

Ps: Flyet på bildet er faktisk maskinen jeg bygger, men etter at den fikk de små rundellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Jeg er imponert over tempoet og kvaliteten på arbeidet ditt, Kosti, og digger den jevne progresjonen i bygget. For min egen del går det veldig i rykk og napp, og det er veldig motiverende å se at et bygg kan gjøres unna iløpet av uker istedet for år.... Forøvrig var det befriende å få se et linjelekkert fly uten propell bygget i Sisu-SIG ;D

 

Til Knut Erik: Jeg stusset litt på den flyvemaskinen som hang i taket på første bildet, litt snarlik B-29, men helt klart noe annet. Hva er det for en?

Og på bilde nummer to er det noe som faktisk kan ligne på en kvinnelig utgave av menneskeheten. PÅ ET FLYMUSEUM?????? Det må vel være en eller annen som har kledd seg ut for anledningen, vel!??

Espen A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

To kjappe svar:

Det er ikke en illusjon - men en Iljushin Il-28 som finnene brukte som slepemålsfly.

Damen hadde med seg flere barn - deriblant et par gutter som var like ivrige til å prøvesitte flyene som det jeg var.

 

Dessuten, det er ikke så veldig mange andre severdigheter i Tikkakoski.

http://www.k-silmailumuseo.fi/

http://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_Museum_of_Central_Finland

 

 

 Eders

Knut Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folket for interessante og fargerike bidrag i tråden her. Spes satt jeg pris på utskytningssetet siden jeg manglet detaljbilder av dette, men nå er det i box! Takker!  :thumb:

 

Knut Erik: Hvordan var utsikten forover i Draken?

 

Morsom "fact": Tikkakoski kan oversettes direkte til Pinnefossen.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første strøk med olivenvihreä (olivengrønn) er lagt på. Synes jeg traff ganske godt egentlig. Brukte humbrols 108 med litt 24 (gult) i, og det ser ut til å passe. Den er ganske nær det revell anbefaler, men ikke helt. Synes revells anbefaling ble for lys, men det kunne jeg sikkert ha fixet med en mørk vask eller annet fixfaxeri. Det er den neste fargen som jeg gruer meg til.....  :o

 

f2b0d706.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne lett vært noe svenskene hadde funnet på som vinterkamo.

 

Minner meg mere om japansk WWII-kamo egentlig. Men det er klart, hadde vært kult å male draken sånn. :)

 

Knut Erik: Har du bilder av påmonterte droptanker? Det er jeg veldig interessert i.

 

Har fått på den blå-grå kamo'en og det ser ok ut i mine øyne. Synes jeg har truffet ganske godt igjen. Brukte Humbrols 125 og blandet litt 25 (blå) oppi. 25 er ganske lik en del av de andre blåfargene fra humbrol (synes jeg) så man kommer sikkert unna med å blande med andre blåfarger. Det er bare å eksperimentere, folkens. Hehe. Sammenligner jeg med box arten ser min bfåfarge litt lys ut, men jeg vet det kommer til å bli mørkere med johnson samt en vask, så jeg satser på å havne der jeg ønsker. Time vill sjåvv!

 

ca59b666.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.