Kosti Eriksen Posted March 16, 2011 Author Posted March 16, 2011 Nils: I KNOW!!!! Synes Hasegawa som regel har veldig god passform. Det er min erfaring fra bygging av både Mustang, Brewster, Blackhawk og F-16, men det er klart; det er mulig at min erfaring er noe beskjeden i forhold til deres. jaja, resten av byggesettet er skikkelig bra og det her er det eneste stedet som har trengt filler. Quote
Kosti Eriksen Posted March 16, 2011 Author Posted March 16, 2011 En liten detalj det er viktig å ta seg av: Husk å tette igjen kanon-fairingen på venstre side av flyet. Den finske versjonen (produsert på lisens av Valmet, men med en god del svenske deler) hadde kanonen på høyre side. Great success! Heads-up display er også limt inn. Ikke så vanskelig å skjøre det til med et nytt skalpellblad og en stållinjal. Da er det på tide å lime på windshield og begynne på malinga. Quote
Kosti Eriksen Posted March 17, 2011 Author Posted March 17, 2011 De siste detaljene har kommet på plass og tiden har kommet til maling. Det kommer til å skje i kveld. Vel, i hvertfall grunning og preshading. Tail strike-hjulet har kommet på plass samt en antenne. Jeg synes den som fulgte med var litt vel tykk, så jeg lagde en ny av rømmelokk. Se så! Klar for airbrushen! Lurer på om jeg blir ferdig. hehe. Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 Glem ikke disse stagene paa innsiden av windshield. Det ser litt nakent ut der fremme hvis de ikke er med. Jens Quote
Guest Espen Andreas Hoff Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 Ikke går det bare kjapt, det ser jo ut til at det blir bra også Hva bruker du til å maskere canopy med, baremetalfoil? Espen A Quote
Kosti Eriksen Posted March 17, 2011 Author Posted March 17, 2011 Espen: Det er korrekt. Bruker nesten utelukkende BMF til maskering. Funker godt for meg. Jens H: Hm, det blir en skikkelig tight fit i så fall. Tror kanskje det blir for tight, men når jeg drar av maskeringen etter maling skal jeg se om det ikke lar seg gjøre. Er litt tvilende, men vi får se. I 1/48 er det nok adskillelig enklere. Man får også tak i vac-form canopies til den skalaen. Ser du forresten at pitotrøret er skarpt igjen? En detalj til skal nevnes: jeg bygger J-versjonen av Draken, og de finske J-maskinene hadde ikke IR-sensor under nesa. Hvis noen skulle lure på hvorfor den "mangler", så er det det som er årsaken. Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 Pitotroeret er skarpt ja - har det "drawn blood" enda? Jens Quote
Rune Haugen Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 Måtte hell og lykke følge deg i i lakkeringa Tror du kan bli ferdig ja, men sekundanten følger fremgangen med årvåkent blikk (sånn bare for ikke å legge noe press liksom.. ) Blir bra dette Quote
Kosti Eriksen Posted March 17, 2011 Author Posted March 17, 2011 har det "drawn blood" enda? I plead the 5th! Godt du følger med Rune. Begynner å merke pre.....eh...tidsnøden! Ok, tilbake til runde nr 2 med lakksprøyta. Quote
Anton Chumak Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 Smooth Kosti, smooth. Hadde ingen ide om at de ble produsert lokalt i Finland. Hva var grunnen til flytting av kanonen? Quote
Kosti Eriksen Posted March 17, 2011 Author Posted March 17, 2011 Anton: opprinnelig hadde Draken to stk Aden-kanoner på hver side, men finnene tok bort den ene (tror det også ble gjort på samtlige trainere) for å få bedre plass til oppdatering av avionics og ildledningssystemer. Ikke helt hundre på det her, men det er det jeg husker etter å ha lest om flyet. Jeg kan godt slå det opp og ta en titt. Quote
Kosti Eriksen Posted March 18, 2011 Author Posted March 18, 2011 Fikk VEEEEELDIG lyst til å bygge finsk to-seter i NMF nå. Quote
Kosti Eriksen Posted March 18, 2011 Author Posted March 18, 2011 Preshading ferdig. Ikke noe hokus pokus og den nye airbrush´en funker fremdeles udmerket. Og ja: Skjøten bak på halen er fixa nå, etter at jeg så på bildet. Merkelig det der hvordan ting dukker opp først når man har tatt et bilde. Quote
Trond Berg Posted March 18, 2011 Posted March 18, 2011 Merkelig det der hvordan ting dukker opp først når man har tatt et bilde. Der sa du det! Spennende prosjekt du har på gang her. Quote
Stein Atle Stenberg Posted March 18, 2011 Posted March 18, 2011 Ja der var bling-effekten nesten helt borte jo! Tror det er noe med at man ser seg litt blind på modellen mens man holder på, og at når man ser et bilde av arbeidet blir hjernen lurt til å se det hele som et nytt objekt. Kanskje litt på samme måten som når man har tegnet eller malt et bilde, så lønner det seg å se det i et speil, for da ser man med en gang om det er feil i proporsjoner osv... Og så er det jo det der med makro da.... Keep up the good work Kosti Quote
Kosti Eriksen Posted March 18, 2011 Author Posted March 18, 2011 Dere traff spikeren på hodet, gutter. Man ser seg blind på det man holder på med. :-) Litt avstand trengs ja. Da har tiden kommet til undersiden av flyet. Stoler absolutt ikke på Revells fargeinstruksjoner, og fant et passende bilde (se link nedenfor) og begynte å sammenligne. Fant ut at Humbrols 129 ligner mest, og ville sjekke om det stod noe i Urbans "fargekart". Jommen sa jeg smør: Den var listet opp som en farge som Det finske luftforsvaret bruker på undersiden av sine fly. Da føler jeg meg trygg og setter igang med nevnte farge. Når det gjelder kamoen på oversiden derimot....... http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Saab_35FS_Draken_%28DK-223%29_K-SIM_01.jpg Ps: Flyet på bildet er faktisk maskinen jeg bygger, men etter at den fikk de små rundellene. Quote
Knut Erik Hagen Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 Hei, Tenkte jeg skulle slenge ut et par bilder fra min flymuseumsturne i Finland sommeren 2008. Prøvesatt MiG 21 og Draken cockpitene, var ingen tvil om hvor det var best utsikt og ergonomi. Eders Knut Erik Quote
Guest Espen Andreas Hoff Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 Jeg er imponert over tempoet og kvaliteten på arbeidet ditt, Kosti, og digger den jevne progresjonen i bygget. For min egen del går det veldig i rykk og napp, og det er veldig motiverende å se at et bygg kan gjøres unna iløpet av uker istedet for år.... Forøvrig var det befriende å få se et linjelekkert fly uten propell bygget i Sisu-SIG Til Knut Erik: Jeg stusset litt på den flyvemaskinen som hang i taket på første bildet, litt snarlik B-29, men helt klart noe annet. Hva er det for en? Og på bilde nummer to er det noe som faktisk kan ligne på en kvinnelig utgave av menneskeheten. PÅ ET FLYMUSEUM??? Det må vel være en eller annen som har kledd seg ut for anledningen, vel!?? Espen A Quote
Sverre Nordve Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 Ligner en Ilyushin Il-28. Kan det være en R versjon? Sverre Quote
Knut Erik Hagen Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 Hei, To kjappe svar: Det er ikke en illusjon - men en Iljushin Il-28 som finnene brukte som slepemålsfly. Damen hadde med seg flere barn - deriblant et par gutter som var like ivrige til å prøvesitte flyene som det jeg var. Dessuten, det er ikke så veldig mange andre severdigheter i Tikkakoski. http://www.k-silmailumuseo.fi/ http://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_Museum_of_Central_Finland Eders Knut Erik Quote
Kosti Eriksen Posted March 19, 2011 Author Posted March 19, 2011 Takker folket for interessante og fargerike bidrag i tråden her. Spes satt jeg pris på utskytningssetet siden jeg manglet detaljbilder av dette, men nå er det i box! Takker! Knut Erik: Hvordan var utsikten forover i Draken? Morsom "fact": Tikkakoski kan oversettes direkte til Pinnefossen. Quote
Kosti Eriksen Posted March 19, 2011 Author Posted March 19, 2011 Første strøk med olivenvihreä (olivengrønn) er lagt på. Synes jeg traff ganske godt egentlig. Brukte humbrols 108 med litt 24 (gult) i, og det ser ut til å passe. Den er ganske nær det revell anbefaler, men ikke helt. Synes revells anbefaling ble for lys, men det kunne jeg sikkert ha fixet med en mørk vask eller annet fixfaxeri. Det er den neste fargen som jeg gruer meg til..... Quote
Kyrre Ingebrethsen Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 Jeg synes egentlig den så kul ut med den kamoen du har nå. Kunne lett vært noe svenskene hadde funnet på som vinterkamo. Quote
Knut Erik Hagen Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 Hei, Utsikten framover i Draken var overraskende bra, spesielt sammenliknet med MiG 21. Har også bilder av våpenlast, russiske Sidewinderskier (Atoll) og amerikanske Falcons på svenske balker. Eders Knut Erik Quote
Kosti Eriksen Posted March 20, 2011 Author Posted March 20, 2011 Kunne lett vært noe svenskene hadde funnet på som vinterkamo. Minner meg mere om japansk WWII-kamo egentlig. Men det er klart, hadde vært kult å male draken sånn. Knut Erik: Har du bilder av påmonterte droptanker? Det er jeg veldig interessert i. Har fått på den blå-grå kamo'en og det ser ok ut i mine øyne. Synes jeg har truffet ganske godt igjen. Brukte Humbrols 125 og blandet litt 25 (blå) oppi. 25 er ganske lik en del av de andre blåfargene fra humbrol (synes jeg) så man kommer sikkert unna med å blande med andre blåfarger. Det er bare å eksperimentere, folkens. Hehe. Sammenligner jeg med box arten ser min bfåfarge litt lys ut, men jeg vet det kommer til å bli mørkere med johnson samt en vask, så jeg satser på å havne der jeg ønsker. Time vill sjåvv! Quote
Recommended Posts