Kosti Eriksen Posted March 8, 2011 Author Posted March 8, 2011 Hørtes ikke dumt ut, Kyrre. Lar bolten være. Cockpit og tub er limt sammen, samt vertical stabilizer. Instrumentpanelet er i ferd med å settes sammen nå, og blir satt på i morgen, før jeg begynner arbeidet med å bytte ut hjulbrønnene. Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Ah. Bytte ut hjulbroennene sa du? Og du skal fortsatt ha den klar til Skala? Jens Quote
André Kristoffersen Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Ja men fyren har jo overmenneskelige prestasjoner i hurtighet og så blir det bra.. hva driver de med disse flygelederene innimellom flyene mon tro Saab Draken og Viggen er noen av de tøffeste flyene i verden ja Quote
Kosti Eriksen Posted March 9, 2011 Author Posted March 9, 2011 Ah. Bytte ut hjulbroennene sa du? Og du skal fortsatt ha den klar til Skala? Eh....vi får se. I verste fall; detaljere de. Grunnen til at det går så fort med Draken, er at resin-cockpit´en så å si gikk rett inn med minimalt med pussing og tilpasning. Jeg har kun malt og været litt og det tar ikke så lang tid når man tørker delene i litt varme omgivelser. Instrumentpanelet er nå ferdig, dog uten heads-up display. Det fikles på plass før windshield. Tror vi alle er enige om at det er lurest. Hm, ser nå at jeg skal legge litt mere johnson i radarskopet som sitter i midten av panelet. Var ikke glassaktig nok, er jeg redd. Quote
Torolf Betten Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Det ble bra det der,men er enig i att litt mere johnson ville gjort seg. Torolf. Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Johnson, Tamiya blank klarlakk eller 5 minutt epoksy av den klare typen. Jens Quote
Kosti Eriksen Posted March 9, 2011 Author Posted March 9, 2011 Brukte en skikkelig dråpe johnson, og det fixet biffen. Neste gang skal jeg prøve epoxy. Virker som om det kan bli mer "glassaktig". Takker for tipset! Kom hjem i sted og fant dette i postkassa. God timing! Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 Sist (og foerst og eneste gangen) jeg bygget Hasegawa sin Draken, saa tok det tre uker inklusive Eduard fotoets. Saa dette kan gaa veien det. Jens Quote
Kosti Eriksen Posted March 9, 2011 Author Posted March 9, 2011 Bra at man har en erfaren modellbygger som Jens Håkon som sekundant. Fant frem dremmelen og freste vekk de gamle hjulbrønnene. Deretter brukte jeg litt 100 grit sandpapir på innsiden av modellen. Nå skal hjulbrønnene files og tilpasses før de limes fast. Tror jeg gjør dette i morgen. utsiden: og innsiden: Quote
Ruben Husberg Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 at noen lager et jetfly i Pärkele-gruppebygget. Makan! Det eneste dere propellhuer klarer å klistre sammen er stempelmotoriserte antikviteter. På tide noen lager en jetdrevet antikvitet. Hei Kosti, Velkommen etter..... Gleder meg til å se kjerra på Skala ! Happy modelling, Ruben Quote
Kosti Eriksen Posted March 10, 2011 Author Posted March 10, 2011 Konge, Ruben! Sett den ved siden av flyet mitt på SIG-bordet. Har du malt den med pensel? Så bra hadde aldri jeg klarte å male noe med pensel. Har limt på hjulbrønnene med massevis av superlim. Funka fett som f€@#! Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Da haaper vi at du slipper aa ta hjulbroennene av igjen fordi de kolliderer med noe annet:) Jens Quote
Kosti Eriksen Posted March 10, 2011 Author Posted March 10, 2011 Så du tror ikke jeg gjør et par gjennomkjøringer uten lim først, hæ? Det er gjort allerede og oversiden av skroget passer perfekt, selv når de ny hjulbrønnene er limt fast. Nå som hjulbrønnene er limt inn og har tørket pent og pyntelig er det på tide med litt ekstra vekt i nesa. Hasegawa sier 5 gram, men jeg kjører på med litt ekstra ja. Pga resincockpiten må ekstra vekt sitte lenger bak, noe som må kompenseres med mere vekt. Quote
Kosti Eriksen Posted March 10, 2011 Author Posted March 10, 2011 Slik ser forresten flyets underside ut nå. Se så fint hjulbrønnene sitter. Litt enklere å pusle sammen dette settet (med resin) enn det hanriot'en er. Litt av en forskjell. Hasegawa har sin sjarm. Hehe. Det her går unna! Quote
Tormod Sørvang Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Det var da volsomt til tempo på bygginga.....bra ser det ut til å bli også. Kjør på!. Quote
Ruben Husberg Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Konge, Ruben! Sett den ved siden av flyet mitt på SIG-bordet. Har du malt den med pensel? Så bra hadde aldri jeg klarte å male noe med pensel. Hei Kosti, Denne her ble bygget for minst 10 år siden, og jeg er rimelig sikker på at camoen ble sprøytet på. Happy modelling, Ruben Quote
Kosti Eriksen Posted March 11, 2011 Author Posted March 11, 2011 Så lenge siden du bygde den, Ruben? :-) Ta den med på SKALA så får vi tatt en titt på den. Det artige er at MiG-21 og Draken tjenestegjorde i samme tidsrom i Finland. Litt lett arbeid i en halvtimes tid nå, og alle de store delene har kommet på plass. Byttet ut pitotrøret med en sprøytespiss. Bare å borre opp og sette inn det nye pitotrøret av metall. Og ja; jeg har filt ned spissen sp jeg slipper å bli punktert. Hehe. Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 11, 2011 Posted March 11, 2011 Feiging. Faa pitotroeret kvasst igjen saa laerer du deg aa behandle modellene dine med respekt! Jens Quote
Anton Chumak Posted March 12, 2011 Posted March 12, 2011 Hvordan kan man IKKE sette pris på formene på dette flyet. Kunstverk. Og modellen ser helt greit ut forsåvidt. Godt å høre at aires stashet passet ganske greit, tenker at jeg kommer til å bygge en i 1/72 i fremtiden. Har Hasegawa sin i 1/48, og akkurat nå, så klør jeg etter å starte den... Quote
Rune Haugen Posted March 12, 2011 Posted March 12, 2011 Jøss, her går det unna. Nesten så jeg begynner å tro at du blir fredig til Skala Quote
Anders Nicolaysen Posted March 12, 2011 Posted March 12, 2011 Hvordan kan man IKKE sette pris på formene på dette flyet. Hør, hør: Plankton Chumak uttaler seg positivt om formene til et fly som er designet av noen som ikke er direkte forbundet med selvopppnevnte bolsjevikiske genier! Anders Quote
Kosti Eriksen Posted March 16, 2011 Author Posted March 16, 2011 Det er klart dette flyet hadde gjort seg med rød stjerne på halen og tøff, blå-grå kamo. Det er vel det Plankton ser. Det er riktignok Hasegawa det her, men litt fylling og pussing må til. Utblåsningsrørdelen må pusses litt i sidene før den passer inn, samt at man må fylle igjen litt så det ikke blir store glipper. På oversiden av flyet blir det et lite step mellom denne delen og skroget som må jevnes ut. Jeg har brukt tynne strips for å fylle igjen på undersiden. Må nok pusse litt til før det blir 100% men jeg er der snart. Quote
Arild Moland Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 Formidabelt tempo! Men en liten avsporing: Hvorfra kommer denne forestillingen så mange ser ut til å ha om at Hasegawa omtrent er på nivå med Tamiya hva angår passform? Jeg har rett nok ikke bygget veldig mange Hasegawa-sett, men ingen av dem har vært uten utfordringer som Tamiya sjelden ville vært bekjent av. Etter mitt skjønn er ikke Hasegawa spesielt eksepsjonelt når det kommer til byggbarhet. Joda, veldig mye er verre, men det er langt igjen til det meste fra Tamiya og det beste fra en god del andre. Arild Quote
Nils Mathisrud Posted March 16, 2011 Posted March 16, 2011 Jeg støtter Arild fullt ut her. Hasegawa har nydelig støp og overflatedetaljer, men passformen delene i mellom kan være så som så. Et godt stykke unna Tamiya iallefall. Så Kostis erfaringer med dette settet er nok ganske typisk Hasegawa. Se nå å få modellen ferdig, du har kort tid på deg. Nils Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.