Gå til innhold
  • Bli medlem

DET ER POKKER PÅ TIDE


Kosti Eriksen

Anbefalte innlegg

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ah.  Bytte ut hjulbroennene sa du?  Og du skal fortsatt ha den klar til Skala?

 

Eh....vi får se. ;) I verste fall; detaljere de.

 

Grunnen til at det går så fort med Draken, er at resin-cockpit´en så å si gikk rett inn med minimalt med pussing og tilpasning. Jeg har kun malt og været litt og det tar ikke så lang tid når man tørker delene i litt varme omgivelser. :)

Instrumentpanelet er nå ferdig, dog uten heads-up display. Det fikles på plass før windshield. Tror vi alle er enige om at det er lurest. Hm, ser nå at jeg skal legge litt mere johnson i radarskopet som sitter i midten av panelet. Var ikke glassaktig nok, er jeg redd.

 

IMG_1744.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at man har en erfaren modellbygger som Jens Håkon som sekundant. :)

 

Fant frem dremmelen og freste vekk de gamle hjulbrønnene. Deretter brukte jeg litt 100 grit sandpapir på innsiden av modellen. Nå skal hjulbrønnene files og tilpasses før de limes fast. Tror jeg gjør dette i morgen.

 

utsiden:

6f75e1b8.jpg

 

og innsiden:

609f47e1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at noen lager et jetfly i Pärkele-gruppebygget. Makan! Det eneste dere propellhuer klarer å klistre sammen er stempelmotoriserte antikviteter. :) På tide noen lager en jetdrevet antikvitet. :)

 

Hei Kosti,

 

Velkommen etter..... ;D

 

Gleder meg til å se kjerra på Skala !

 

Div003.jpg

 

Happy modelling,

Ruben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror ikke jeg gjør et par gjennomkjøringer uten lim først, hæ? :) Det er gjort allerede og oversiden av skroget passer perfekt, selv når de ny hjulbrønnene er limt fast.

 

Nå som hjulbrønnene er limt inn og har tørket pent og pyntelig er det på tide med litt ekstra vekt i nesa. Hasegawa sier 5 gram, men jeg kjører på med litt ekstra ja. Pga resincockpiten må ekstra vekt sitte lenger bak, noe som må kompenseres med mere vekt.

 

46e24b07.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge siden du bygde den, Ruben? :-) Ta den med på SKALA så får vi tatt en titt på den. Det artige er at MiG-21 og Draken tjenestegjorde i samme tidsrom i Finland.

 

Litt lett arbeid i en halvtimes tid nå, og alle de store delene har kommet på plass. Byttet ut pitotrøret med en sprøytespiss. Bare å borre opp og sette inn det nye pitotrøret av metall. Og ja; jeg har filt ned spissen sp jeg slipper å bli punktert. Hehe.

 

e14f0068.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man IKKE sette pris på formene på dette flyet. Kunstverk. Og modellen ser helt greit ut forsåvidt.  wOOt Godt å høre at aires stashet passet ganske greit, tenker at jeg kommer til å bygge en i 1/72 i fremtiden. Har Hasegawa sin i 1/48, og akkurat nå, så klør jeg etter å starte den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart dette flyet hadde gjort seg med rød stjerne på halen og tøff, blå-grå kamo. Det er vel det Plankton ser.  ;D

 

Det er riktignok Hasegawa det her, men litt fylling og pussing må til. Utblåsningsrørdelen må pusses litt i sidene før den passer inn, samt at man må fylle igjen litt så det ikke blir store glipper. På oversiden av flyet blir det et lite step mellom denne delen og skroget som må jevnes ut. Jeg har brukt tynne strips for å fylle igjen på undersiden. Må nok pusse litt til før det blir 100% men jeg er der snart.

 

3271012b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formidabelt tempo!

 

Men en liten avsporing: Hvorfra kommer denne forestillingen så mange ser ut til å ha om at Hasegawa omtrent er på nivå med Tamiya hva angår passform? Jeg har rett nok ikke bygget veldig mange Hasegawa-sett, men ingen av dem har vært uten utfordringer som Tamiya sjelden ville vært bekjent av. Etter mitt skjønn er ikke Hasegawa spesielt eksepsjonelt når det kommer til byggbarhet. Joda, veldig mye er verre, men det er langt igjen til det meste fra Tamiya og det beste fra en god del andre.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Arild fullt ut her. Hasegawa har nydelig støp og overflatedetaljer, men passformen delene i mellom kan være så som så. Et godt stykke unna Tamiya iallefall. Så Kostis erfaringer med dette settet er nok ganske typisk Hasegawa.

 

Se nå å få modellen ferdig, du har kort tid på deg.  :)

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.