Torgeir Eikeland Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Dette her er ikke så langt unna kritt og lim. Vinterkamoen er ikke så beinskjært denne gangen som jeg har vært vant med, og det kommer av at jeg underveis gikk tom for den utmerkede Agama-malinga jeg har brukt til slikt noe de senere år. Dermed måtte jeg ty til gamle og ikke fullt så gode Humbrol 34. Denne skal tynnes en god del for at finishen ikke skal bli ruglings, og med den sinte biltematynneren jeg har brukt har konsekvensen denne gangen blitt at malinga under har kokt en smule her og der med påfølgende strafferunder med micromesh. Altså måtte jeg tykne miksen litt, og jeg er slett ikke fornøyd med finishen. Når dette her har tørka lenge og vel skal vi se hva vi kan få gjort med noen strøk Johnson og forsiktig bruk av micromesh. Mens jeg venter på at lakken blir knuuusktørr har jeg begynt på et annet dritkult perkelefly. Noen som vil gjette hva det er? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Noe Italiensk mon tro??? Roy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Stemmer. Og da skulle vel resten av svaret gi seg selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Ah, Fiat G.50? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Oh yes. Jeg kjøpte boka av Kari Stenman og har hatt en meget interessant mailutveksling med ham om kamofargene på disse flya. Det viser seg at de ikke hadde trefarget ørkenkamo slik de er avbildet på nesten alle profiler og modeller man ser. De var i stedet malt med brun grunnfarge (marrone mimetico) med grønne flekker (verde mimetico). Jeg har fått FS-numre og greier. Disse fargene har han funnet på roret av FA-1 som er bevart. Dermed kommer sikkert mange til å tro at jeg har malt modellen feil... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Oh yes. Jeg kjøpte boka av Kari Stenman og har hatt en meget interessant mailutveksling med ham om kamofargene på disse flya. Det viser seg at de ikke hadde trefarget ørkenkamo slik de er avbildet på nesten alle profiler og modeller man ser. De var i stedet malt med brun grunnfarge (marrone mimetico) med grønne flekker (verde mimetico). Jeg har fått FS-numre og greier. Disse fargene har han funnet på roret av FA-1 som er bevart. Dermed kommer sikkert mange til å tro at jeg har malt modellen feil... Ikke nå lengre....... Roy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Det blir spennende å se Fiat'en i disse fargene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Ufselig spanande Selv ville jeg brukt kokain iblandet en "lett" ribbefettblanding for å oppnå vinter kamo av respekt selvsagt smørt utover med godt brukte gymsokker. Enhver vetug " Perkele"....? ville vel "saget og sagt" at det hadde forenklet oppgaven mye med å spraye et tynt lag Tamiya "kvit" over det heile .....".Kvi kvest no ig".....? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommy Myrland Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 God og stødig progresjon på arbeidet. Er det lenge til du kommer med en tråd på fiaten? Har selv investert i boka til Stenman. Er profiltegningen på baksiden i henhold til hans funn angående det italienske kamomønsteret. Har et håp om bygge denne også i SIG Perkele... men med bare to fullførte sett i fjor så spørs det Tommy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 2. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2010 Det stemmer Tommy. Og han sier fargegjengivelsen i trykken er meget god. Jeg har rota i humbrolboksen og funnet ut at 26 og 155 gir god match. Og joda Andre: jeg burde nok heller brukt Tamiya. Har til og med ei krukke stående. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Kippis! Tre strøk Johnson og noen dekaler senere begynner Perkele-preget å komme på plass. Nå litt lys grå vask (Ja, Jens: faktisk! ) Til slutt gnukker jeg over med micromesh for å få fram detaljer, og så må jeg sikkert gå over med mer hvitt helt til slutt. Og så må jeg lime fast all dille-etsen og vingene og glasset og greier og greier. Dessuten: instruksjonene vil ha meg til å lime et tynt, scratchbygd rør på langs av skroget under høyre hjuloppheng. Jeg har ikke sett bilder av dette, men har en sterk mistanke om ta det skal være en del tynnere enn den hele millimeteren de foreskriver. I enden skal det sitte en fotoetset krusedull, og jeg skjønner fankern ikke hva dette her skal forestille. Referanseavdelingen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Steiktøft! Har sjekket referansene mine, men ike funnet det røret du beskriver, så da må vi sette vår til at noen annen kan opplyse oss. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Røøøøøret mitt? Har noen sett rrøøøøøret mitt? Sorry, måtte bare. Dritbra modell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kim Brantenberg Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Er ikke det en stang til å pelle opp ting med? Du henger en lite sekk i en tau som er spent opp på tvers av flyretningen, enter Lysander lavt og sakte, kroken ned og katsjang, så henger sekken etter "røret". Kim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosti Eriksen Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Ser ut som decalene er veldig bra, Torgeir. Husker hvor happy du var når du fikk modellen for ....eh.....et visst antall kroner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Er ikke det en stang til å pelle opp ting med? Du henger en lite sekk i en tau som er spent opp på tvers av flyretningen, enter Lysander lavt og sakte, kroken ned og katsjang, så henger sekken etter "røret". Kim Aha! Jo, jeg synes å ha snappet opp begrepet "message hook" et sted. Altså kunne denne stanga senkes ned med denne krusedullkroken på. Kanskje den også kunne fungert som hangarskipslandingskrok? Ikke det at Lysanderen hadde trengt det. Den kunne jo lande på ei dørmatte om det trengtes. Spørsmålet som gjenstår er om denne sekken hang og slang i kroken på hele hjemturen, eller om navigatør/akterskytter kunne fiske den opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørnar Norås Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Fant denne blant mine scans... Bjørnar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Yess! Akkurat det jeg trengte. Nå kan jeg lage en korrekt dimensjonert krok i stedet for tømmerstokken jeg ellers ville hengt på. Tusen takk Bjørnar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 De måtte fly temmelig lågt for å kunne benytte den kroken. Det minner meg om en scene i Vietnamkrigsfilmen Green Berets, der den samme metoden blir brukt til å plukke opp en krigsfange til et transportfly som flyr over. Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørnar Norås Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Tror det er i Warpaint-heftet om Lysander at det er et bilde av hvordan de gjorde det, og som du sier, Einar, så var de lavt, ja! Det var en tynn wire eller tau i krok-enden som de dro den opp igjen med. Bjørnar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Her et lite ekstra ilustrasjon og bilde av funksjonen som er forklart over. http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Lysander008.jpg[/img]] http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Lysander007.jpg[/img]] http://i199.photobucket.com/albums/aa81/Peacekeeper_2007_bucket/Lysander.jpg[/img]] Ehh joda man måtte nok bestryke marken ganske lavt, som man ser. Ikke noe for tette finske furuskoger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Skulle vel egentlig likt å vite om disse også befant seg på finske fly. Ikkeno vits å ta vare på hvis det ikke blir brukt? k Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørnar Norås Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Her har vi en finne med "pinne", Kyrre. Bjørnar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosti Eriksen Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 finne med "pinne", Kyrre. You said "finne med pinne". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Her går det unna! Det ser ut som pinnen henger i en tråd gjennom skroget. Takk for all hjelp. En annen ting jeg legger merke til på tegningen er at bombefestet under akterskroget er plassert i en slags utsparing. Men på bildet av den finske Lysanderen ser det derimot IKKE sånn ut, og jeg har ikke akkurat forberedt noen kirurgi der heller. Det er noen "etsa" sidestøtter også med, og det er bra. Ellers ville jeg måttet bøye festet for å få det til å passe med kurven. Hvis dere skjønner hva jeg mener da... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.