Gå til innhold
  • Bli medlem

Konkurranse i framtida?


Anbefalte innlegg

Hvis du lurer på hvorfor for eksempel flyet ditt ikke nådde opp er det bare å spørre Jens.

 

He? Det er vel ikke Jens alene som bestemmer i flyklassene. Dømming har jo en andel subjektivitet i seg (selv om vi ikke liker det). Dermed betyr det vel at det er dommerpanelet som bør begrunne valgene sine. Synes Arild har et godt poeng.

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Sa jeg at Jens alene bestemmer?

 

Du skriver at det er bare å spørre han om hvorfor et fly ikke når opp. Og det er vel ikke sikkert han vet det? Han dømmer jo ikke i alle klasser.

 

Men drit i det Torgeir. Orker egentlig ikke engasjere meg noe særlig i dette. Så bare overse innlegget mitt.

 

Henrik

Greit. Fred.  :)

Bør kanskje ikke engasjere meg så mye jeg heller, ettersom jeg (som det vel framgår  ::)) egentlig er nokså lei de uendelige diskusjonene rundt dette temaet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det foregår nå i dommerpanelet en fruktbar og fin diskusjon om hvordan man skal unngå synsing. Kanskje gir vi poeng i forskjellige prestasjoner som: lakk, decaler, byggeteknisk, vanskelighetsgrad, helhetsinntrykk," wow faktor" (not ;)) Jeg for min del kunne godt fylle ut et slikt skjema og gjerne  bil overprøvd på mine kvalifikasjoner som dommer ved å gjøre dette dokumentet tilgjengelig på "frokost tavla " for alle som måtte ha interesse.

Vi får se eller så tar vi en stiv drink å peker ut den cooleste modellen :cheers: Sikkert noen som kommer til å tro dette uansett... hva som blir sagt.

 

konkurranse er bra, det høyner nivået og spenningen, mere enn det skaper tapere og splid. Gjør deres beste, så kan du og jeg streve ennå høyere mot det ypperste neste år. Eller bygg og ha morro og still ut likevel :thumb: Det har man vunnet mot seg selv ihvertfall.

 

Vi sees.

 

Gleder meg til å ta på hvitehansker, tannlegespeil, og en kraftig mini Led for å kåre mine favoritter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til semi-engasjement fra alle parter da:)  De som foreslaar dette med et skjema som fylles ut for hver modell - hvor mange av dere har vaert med aa bedoemme den gang IPMS Norge brukte det som rettesnor?

 

 

 

 

 

 

For noen aar siden...Landskonkurransen var paa Forsvarsmuseet paa Akershus og vi hadde tidsnoed fordi de ville stenge doerene med militaer presisjon klokken 1700 - vi hadde faatt lov til aa bli en time ekstra mot aa betale vakten en times overtid.  Intensjonen var at modellbyggere skulle faa tilbakemelding paa modellene sine slik at de skulle kunne forbedre seg, og ved hver modell laa det en gul lapp.  En fin maalsetning, men gitt tidsrammene og det at dommerteamene skulle bedoemme seg gjennom "hele" 200 modeller, saa ble det rett og slett ikke tid.  Selv om det ikke er like prekaert tidspress naar vi leier lokalet for en helg, saa er det ikke til aa komme bort fra at dommerne stiller opp av idealisme - idealisme som kan bli ganske tynnslitt om man forventer at dommmerne skriver skjema til klokken sju og aatte om kvelden mens andre sitter og spiser pizza.  Skal vi klare aa rekruttere dommere til fremtidige konkurranser, saa maa vi trekke en balansegang mellom det aa bruke tilstrekkelig tid paa aa finne verdige vinnere i klassene samtidig som de skal faa mest mulig tid til aa kose seg paa arrangementet med aa shoppe, titte og snakke paa denne ene utstillingen i aaret hvor det er saa mange samlet.  Har det noe for seg aa gi tilbakemelding?  De fleste som er interesserte i aa forbedre seg vil spoerre - som det ble nevnt tidligere - miljoeet er saapass lite at de fleste vet hvem som kan gi svar.  Vi har noen i modellklubben her borte som bygger modeller paa eksakt samme maate naa som da jeg kom til UK for 8 aar siden, og de har enda ikke laert aa legge klarlakk paa dekaler, malejobben ser ut som den er utfoert med tannkost og pussing av skjoeter anses som bortkastet arbeide.  Et ekstremt eksempel, det skal jeg medgi, men de er tydeligvis komfortable med det nivaaet de har oppnaadd.  Om saa er tilfelle er det bortkastet tid for dommerne aa fylle ut skjemaer som skal gi tilbakemeldinger - spoer heller overdommer som kan referere deg videre til en av klassedommerne.  De skal maatte staa for den avgjoerelsen de tar.  (Denslags "accountability" har man ikke med deltakerdoemming).  Alternativt, spoer en som har bygget en premiert modell.  De fleste modellbyggere jeg kjenner er ganske villige til aa dele kunnskap og teknikker.

 

Naar det gjelder spoersmaalet om konkurranse eller ikke, saa skjoenner jeg ikke helt hvorfor det maa vaere enten/eller?  Det lover godt at saa mange ser ut til aa slutte opp om utstillingsdelen, men for alt det vi vet kan det hende det blir en fiasko.  I saa fall anbefaler jeg at man proever igjen til neste aar - mennesker er vanedyr og ting maa faa gaa seg til.  Jeg har tro paa at det er et "marked" for en ren utstilling for de som gjerne vil stille ut sine modeller uten at de er med i en konkurranse.  Endel av de som tidligere har deltatt paa LK/LU har gjort det fordi de ikke hadde noe alternativ.  Tapet av modellbyggere som helst vil stille ut vil gjoere konkurransen mindre i antall modeller, men jeg har tro paa at standarden holder seg oppe.  Eksempelvis kan jeg nevne konkurransen til Fleet Air Arm Modelshow - konkurranselokalet er paa stoerrelse med stuen i en norsk blokkleilighet, men jeg har enda til gode aa faa premie av noe slag - rett og slett fordi nivaaet er saa hoeyt, og konkurransens status opprettholdes.  Tror de fleste synes det er mer stas aa vinne en konkurranse med gode modeller enn mange modeller, og jeg tror og at konkurransen er med paa aa trekke folk som igjen trekker flere.

 

Jens

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...saa er det ikke til aa komme bort fra at dommerne stiller opp av idealisme - idealisme som kan bli ganske tynnslitt om man forventer at dommmerne skriver skjema til klokken sju og aatte om kvelden mens andre sitter og spiser pizza.  Skal vi klare aa rekruttere dommere til fremtidige konkurranser, saa maa vi trekke en balansegang mellom det aa bruke tilstrekkelig tid paa aa finne verdige vinnere i klassene samtidig som de skal faa mest mulig tid til aa kose seg paa arrangementet med aa shoppe, titte og snakke paa denne ene utstillingen i aaret hvor det er saa mange samlet.

 

Var med på samme opplegget for en god del år siden, tok vanvittig med tid - faktisk så mye tid at jeg ikke er villig til å prøve det igjen.  Min påstand er at 2 - 3 dommere i hver klasse som har peiling på den klassen de dømmer i, klarer å plukke ut de beste modellene rimelig fort.  Resultatet vil derfor bli det samme i forhold til de modellene som blir premiert, forskjellen er at det går mye fortere dersom man slipper å vurdere alt med terningkast.  Men for all del, dersom man ønsker at dommerne skal vurdere "alt" med poengsum, så er det greit.  Jeg ønsker imidlertid ikke å bruke så mye tid på dette som ett slikt opplegg krever, stiller i så fall min plass som dommer åpen for andre.

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff lang tung tekst; Jeg mener at voksene dommere klarer å pelle ut sine modeller på et tidlig tidspunkt og gi disse poeng. "koffert løpere " får få sin vurdering om det er påkrevet. Man plukker ut et potensiale av medaljevinnere fra bordet og de får poeng og blæs, verre er det ikke. Lite styr og alt er vel........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forespurt om å dømme i klassen "båt", noe jeg har svart ja til.  Føler meg rimelig kompetent til dette, skal klare å plukke ut de beste modellene uten bruk av poeng.  Skal til og med klare å plukke ut "klassevinneren" uten bruk av poeng.

Dersom de som dømmer i andre klasser ønsker å gjøre dette ved hjelp av poengskala, er det muligens opp til hver enkelt dommertrio (?).  Så lenge dette ikke blir et "must" er jeg fornøyd.

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skipsklassen er da som regel fort unnagjort, Reidar, i alle fall i antall modeller. Dømte den selv i fjor, og det var jo lite å velge mellom. Nivået var da heller ikke høyere enn at vi nøyde oss med gull og sølv, og droppet bronsen. Hadde vi ikke hatt pålegg om å dele ut gulv, tror jeg kanskje vi hadde justert premiene til sølv og bronse.

 

Jens har helt rett i at Henrik ikke har vært med å dømme etter poengskjema, for han har (i likhet med undertegnede) ikke vært med i IPMS lenge nok til å huske disse grimme, gamle dager. Men, det går an å tenke nytt også om gamle forslag, og et av dem er jo at man foretar grovsorteringa slik som i dag, og så dømmer man de ganske få modellene som faktisk vurderes som premiekandidater etter poeng, just som André nevner.

 

Når det gjelder vurdering av modeller for de som ikke nådde opp, så trenger det ikke være noe alle eller ingen opplegg. Disse tannkostlakkererne som Jens møter i England, er tydeligvis såre happy med det de gjør, og trenger ikke bli fortalt hva de kan gjøre bedre. Jeg tenkte mer på et opplegg der de som ba om det, kunne ha et sted å henvende seg for å få noen hint. Kanskje er dette dekket allerede med slarvet som foregår rundt bordene, men et annonsert opplegg ville trolig fange opp enda flere. Spesielt de som ikke er så tøffe i trynet.

 

Nå er det trolig ikke tid til å arrangere noe sånt i år, så arrangementskomiteen for Skala 2011 får heller vurdere det til da, om de vil.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt lov aa tenke nytt, og om man ikke har saa lang fartstid i IPMS Norge, saa er det mange forslag som er nye for en selv.  Hver gang dette med skjema og poengberegning har dukket opp som Loesningen, saa har jeg alt i fra hintet til sagt det rett ut at det ikke er noen god ide, for erfaringen fra den gang vi opererte med et slikt skjema var at det tok mye tid.  Kan det finnes en metode som gjoer en subjektiv prosess mer objektiv?  Det gjoer det helt sikkert, men de krever endel atterarbeide for aa summere resultatene, og skal den vaere rettferdig, saa maa man se paa alle modellene i en klasse, ikke bare de som kan tenkes aa vinne.  Hvis noe av hensikten med dette er aa kunne gi vedkommede modellbyggere som ikke naar opp en veiledning paa hvor status er og hvordan de kan forbedre seg, saa er det de som trenger en evaluering - ikke de som slaass om medaljene.  At de opererer med en poengskala paa svenske modellutstillinger betyr kanskje at de som stiller som dommere aksepterer denne ekstra bruken av tid, eller de har funnet en metode som tar like lang tid som aa bedoemme subjektivt? Hvis de har flere "dommeremner" og kan akseptere stoerre "gjennomtrekk" enn det vi kan i IPMS Norge, saa kan vi ikke overfoere det systemet til norske forhold.  Hvis de har funnet en lett og tidsbesparende maate, saa hadde det vaert interessant aa teste ut systemet paa Skala, dog i liten skala slik at vi kan hoeste erfaringer og data for fremtidig debatt.

 

Naar man kommer med sin nyeste modell til en konkurranse, saa kan det vaere hardt aa innse at man ikke naadde opp.  Det aa faa tilbakemelding skriftlig kan vaere en mykere maate aa faa listen med forbedringer paa - den kan man og ta med seg og henge paa veggen i hobbyrommet.  Igjen, dette med individuell veiledning vil ta tid, og man er avhengig av at noen setter av tid til aa gjoere dette.  Skal man forbedre seg saa er man avhengig av to ting - man maa foerst innse at man har rom for forbedringer, dernest maa man vite hvordan.  Det siste gjoer IPMS Norge noe med i form av seminarer og demonstrasjoner.  Det foerste finnes det vel ikke noe system for, men jeg tror at om man offentliggjoer dommernes retningslinjer enten paa nett eller i form av en plakat paa veggen i lokalet (eller begge deler), saa vil det besvare 80% av spoersmaalene en maatte ha.  I tillegg har man muligheten til aa spoerre folk man treffer paa konkurransen.   Forhaapentligvis vil og klubbstands kunne fange opp modellbyggere som har drevet for seg selv, og det foregaar mye forbedringsarbeide paa lokalplan ogsaa.

 

Hva konkurranseformen angaar, saa er det tydligvis to leire; de som vil rangere modellene innen en klasse (den klassiske konkurranseformen), og de som vil premiere modellen paa egne meritter.  Begge har sine fordeler og ulemper og begge kan peke paa urettferdigheter med det andre systemet, og det fortjener vel en egen traad?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fylle ut et skjema for hver modell er, som flere har nevt, svært tidkrevende. Når man heller ikke vet om modellbyggeren ønsker denne form for tilbakemelding så kan det virke som bortkastet arbeid. De stedene jeg har sett dette har vært prøvt så har teksten vært kort og ikke mye til hjelp.

 

Jeg har mer tro på at de som ønsker det får en muntlig tilbakemelding. Det er mer enn nok av kompetente medlemmer som kan gjøre dette. Man kan forklare svært mye på 5 minutter. En skriftlig forklaring med samme innhold ville sikkert tatt en halvtime, og hvem gidder vel det. Man oppnår samtidig at det knyttes kontakter mellom de som kanskje er litt perifere i klubben og de som er sentrale. Det får man iallefall ikke med et skjema.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dere er noen gamle IPMS-gubber, så høres det ikke så dumt ut det dere sier, når dere sier det sånn :)

 

Muntlig tilbakemelding til de som ønsker det, er trolig godt nok i massevis. Enklere å få ting forklart, når man kan peke på modellen og si at "der kunne du gjort sånn i stedet". Da blir vel spørsmålet om dette skal (en gang i fremtiden) organiseres på noe vis som et tilbud man kan "melde seg på", eller om man lar det være som i dag.

 

Ellers har nok Jens rett i at det er to leire når det gjelder premieringsmodellen, men den får vi ta en annen gang. Klasseinndelingene skal vel evalueres etter årets arrangement, og da kan man jo se ting i sammenheng da.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller annen form for organisering mener jeg det bør være. For det er ikke lett for en som er fersk i klubben å vite hvem man skal spørre. Men det må selvsegt ikke overorganiseres. Det kan sikkert gjøres på en enkel måte, å definere et eller annet møtepunkt hvor modellbyggerne kan henvende seg for å få sine modeller kommentert.

 

Dette bør jo ikke begrense seg til modeller i konkurransen, også modeller som står på utstilling kan vurderes.

 

Tilbakemeldingene bør være på en form som er nyttig for modellbyggeren. Det er ikke mye hjelp å peke på hva som er "dårlig", men heller gi tips om hva som kan gjøres for å heve standarden et hakk eller to.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens er ikke overdommer i år. Roar er.

 

K

 

Det er ikke fordi jeg på noen måte er blant de aller mest kompetente modellbyggerne i klubben, men fordi jeg er den i styret som har ansvaret for bedømmkingen på årets SKALA. Men jeg skal prøve å sy det hele sammen på en bra måte.

 

Ellers kan jeg fortelle at vi kommer til å dømme etter den metoden vi har brukt de siste årene med at dommerne går rundt i team og diskuterer seg fram til vinnerne. MEN vi kommer også til å ha et lite forsøksprosjekt:

 

I år har jeg shanghaiet såpass mange kompetente mennesker til å dømme at det nesten er litt luksus. Derfor kommer jeg til å velge ut en tre-fire "tunge" klasser som blir utsatt for et andre dommerteam som individuellt skal gå og vurdere modellene og dele ut et poengsett til modellene basert på de klassiske bedømmingskriteriene som Jens Håkon presenterte for oss i fjor (disse bør jo ligge som grunnsten i enhver bedømmingsform). Ut ifra total poengsum blir det da avgjort om modellen får gull, sølv eller ingenting. Så vil vi se om resultatene avviker veldig mye fra hverandre. Dette vil i alle tilfelle gi oss litt å tygge på. Og eventuelt noe å bygge videre på.

 

Ellers er jeg enig i at en skriftlig vurdering av alle modellene er altfor tidkrevende. De som er interessert får heller oppfordres til å spørre. Slik sett er det kanskje en ide å fortsette å bruke lapper med "premiert modell", slik at de som ikke får premie og lurer på hvorfor, har litt tid på seg til å spørre om hvorfor på søndagen.

 

Gleder meg til å ta på hvitehansker, tannlegespeil, og en kraftig mini Led for å kåre mine favoritter. :)

 

Rolig nå, André. Rooolig... :D

 

R. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.