Gå til innhold
  • Bli medlem

Konkurranse i framtida?


Anbefalte innlegg

Jeg regner med at dommersjefen på Skala 2010 noterer seg de frivillige dommerkandidatene som dukker opp her nå.  :thumb:

Gulp. Å nei!  ::)

 

Jeg ville trodd at en utstilling uten konkurranse ("pysebord") vil få begrenset oppslutning. Jeg vet med meg selv at jeg har nok styr med å ta med de modellene jeg vil konkurrere med, om jeg ikke i tillegg skulle slepe på ting jeg er redd for for at folk skal få noe pent å se på.

Men erfaringen viser vel egentlig at jeg tar feil, ettersom det var ganske god oppslutning på bordet for "tidligere utstilte modeller" forleden år.

Kanskje andre er mer oppofrende i forhold til dette, for jeg ser nå engang ikke det store poenget med en sånn dømmefri kategori. Det er som Henrik sier: du kan stille og så drite i resultatet. Vi er voksne og det er bare en hobby.

Eller er det sånn at "å nei, der så han dommeren bare fort på modellen min. Han syntes sikkert ikke den var noe fin :("?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mye bra tanker her. Når det anngår avviklingen av dømmingen slik den har vært de siste år syntes jeg det er flere kritikk verdige forhold. Jeg har hatt den tvilsome ære av å selv vært meddommer i de katogoriene jeg eller noen andre  mener jeg har noenlunde peiling på.

Det er jo blitt et meget høyt og bra nivå på nesten alle modeller som er representert på bordene. Ofte er det øresmå nyanser eller "synsing" som kan gi 1 ste eller 2 plass, det kan oppstå dissidens hos dommerene ved flere enn ett tilfelle. I såfall skjærer hoveddommer igjenom. Ergo er den gjeveste valøren teknisk bestemt av en person (hoveddommer). Det kan kanskje være bra.... eller ikke. Har dommerene nok kompetanse? satt seg inn i forbildet, og byggesettet, vanskelighets grad, studerer de objektene  nøye nok...??? Hva skal vektlegges, lytefri finish, kontra detaljering, vansklighetsnivå... osv ting som bør diskuteres.

En ting til som er meget uheldig er at bedømmingen foregår i det mylderet av mennesker, da gjerne med byggeren med" ørene på stilk i" bakgrunnen. Jeg syntes ikke det er så morro å kritisere en modell eller påpeke en feil hvis personen som har lagt sjelen i modellen hører det.

Noen vil sikkert ta lærdom og rette opp slike ting, som bli påpekt, mens andre kan reagere med å bli litt nedfor.

 

Skal bedømmningen foregå på en ordentlig måte må man ha litt tid og ro. Konkurranse bordet burde derfor holdes i eget rom hvor publikum ikke har tilgang etter en hvis tid.

 

Det hele skal jo bare være morro da. Jeg liker konkuranse og det er som Torgeir sier litt av spenningen, og glamoren rundt arrangementet. Jeg har mye å strekke meg etter og søker hele tiden å forbedre meg. Det morrsomste er å bli slått av nykommere. Husker også det var litt stas med preimer i starten. Nå er ikke det  viktig lenger, men det er jo alltid hyggelig å få annerkjennelse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg også at konkurransemomentet har noe for seg, ved at det ansporer til en ekstra omhu med finishen, og dermed også gir en motivasjon til å forbedre seg som modellbygger.

 

I år må det da bli nok alternative byggebord for dem som ikke vil stille ut i konkurranseklassene i og med at det skal være både lokallagsutstillinger og temabord.

 

Jeg har tenkt å stille ut modeller både i og utenfor konkurranse. Det olympiske mottoet bør vel gjelde her også: "Det viktigste er ikke å vinne, men å delta ( og slå svenskene)."

 

Einar S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kjappe:

 

1. I år tror jeg bestemt vi har bra plass. Det bør således ikke være noe problem dersom folk ønsker å ta med modeller og stille utenfor konkurranse. Og jeg håper de såkalte lokalavdelingsutstillingene kan ta unna en del av de modellene utenfor konkurranse, som vi håper dukker opp. Vi må bare finne en måte å kommunisere dette på. Et alternativ, dersom det blir trangt om plassen, kan være å plassere modellene som ikke er med i konkurransen på konkurransebordene med en klar merking som sier at disse ikke skal vurderes av dommerne. I fjor hadde Adam Wilder med seg flere modeller som han ikke stilte i konkurransen. Disse ble plassert i sine respektive kategorier og merket med "utenfor konkurranse" (eller "not in competition" var det vel egentlig det sto  ::))

 

2. Det er håp om at vi greier å stenge av konkurransedelen av lokalet i år, slik at dommerne får fred. Jeg har også lagt meg på en linje med mange dommere slik at det blir færre kategorier å dømme i for hver dommer (=bedømmingen tar mindre tid). Jeg mangler fremdeles en eller to bilbyggere til å dømme for å sikre meg, men har håp om at det løser seg. Ellers føler jeg at jeg begynner å bli vel forspent.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... fordi jeg har innsett at tidsforbruket på total perfeksjonisme er uforenelig med antall modeller jeg ønsker å bygge. (...)

Resultatet er at jeg ikke bygger like bra som jeg gjorde og derfor heller ikke vinner like ofte som før.

 

Som jeg skulle sagt det selv! Dette gjelder nok flere av oss. Og det KAN føre til at man trekker seg fra konkurransen. Man vet utmerket godt at modellene man bygger ikke holder konkurransestandard og har derfor ikke noe behov å bli bedømt opp mot andre.

 

Men jeg vil likevel oppfordre alle til å ta med modellene sine! Konkurransen vil bli triste greier hvis det bare var det som tror de har vinnersjanser som deltar. Jo flere modeller jo bedre!

 

Ragnar ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kjappe:

Jeg mangler fremdeles en eller to bilbyggere til å dømme for å sikre meg, men har håp om at det løser seg. Ellers føler jeg at jeg begynner å bli vel forspent.

 

R. :)

Hvis du ikke allerede har satt opp meg, så blir jeg gjerne med og dømmer et par bilklasser igjen jeg, Roar. Blir stort sett det jeg som tilreisende har mulighet for å bidra til i forhold til dette arrangementet, så det gjør jeg så gjerne. (Og så skal jeg visst si litt om lakkering igjen i løpet av dagen også..... :shifty:)

 

Når det gjelder trådens tema, så synes jeg også at man ved å fjerne konkurransen, fjerner litt av spenningen ved hele arrangementet. Landsutst.....unnskyld, SKALA, er en av to utstillinger jeg deltar på i løpet av året. Joda, jeg vet det finnes plenty utenlands også, men de utgår på grunn av en kombinasjon av avstand og slunken lommebok, og da er det moro å få være med å konkurrere der man har muligheten. Og selv om jeg har fått noen premier i årenes løp, er det fortsatt utrolig moro å få bekreftet at også andre setter pris på det man har lagt ned masse tid på. Og jeg setter like stor pris på premiene jeg fikk i fjor, som de jeg fikk på min aller første "ordentlige" utstilling/konkurranse.(NC II, i 94....) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg hadde svart paa denne traaden, men det er sporloest borte.  Naavel, det er tydelig at det finnes de som vil ha en konkurranse, og selv ser jeg ikke noe problem at man kjoerer konkurranse og utstilling paa samme arrangement.  Hvis man maa velge enten eller, saa reduserer man tilbudet til modellbyggerne, og om man gjoer det til en ren utstilling, saa tror jeg arrangementet vil tape seg.  Hvis vi klarer aa la det gaa seg til med utstilling og konkurranse, saa tror jeg det og vil tape seg om det gaar tilbake til en ren konkurranse.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synger i kor jeg!

Tenor altså.

Har vel ikke den sterkeste stemmen, og har definitivt ikke blitt spurt om å ta soloen i noen av låtene vi synger,

for å si det sånn......  :shifty:

Så jeg er ikke med i Team Åge i det store korslaget heller, jeg anså meg helt utenfor den ligaen der, stilte ikke opp på audition en gang,

men det er jo kjente med i koret hans, litt stas det da, i det minste.  :)

Men jeg underkjente altså meg selv, og stilte ikke opp på audition - jantelov i full blomst - så jeg får ikke vite om jeg duger, om jeg har stemme nok,

tryggere å stå litt i bakgrunnen på tenorrekka, forsvinne litt i mengden, mime når jeg ikke husker teksten.

Trenger jo ikke å anstrenge meg i bakgrunnen der, ingen som hører meg allikevel.

 

IMG_5413.jpg

 

Men, - lurer på om jeg angrer på den beslutningen jeg gitt...  :pinch: Hadde jeg stilt opp, hadde jeg faktisk måttet strukket meg, prøvd å imponere Åge.

Kanskje tvilsomt om dere hadde funnet meg på skjermen, men jeg hadde i det minste fått en rimelig klar tilbakemelding på hvor jeg står som

"sanger", og det hadde jo vært enormt verdifullt, for jeg har da vitterlig LYST til å forbedre meg!!!

 

Men, får ikke vite det, mitt tap.  :'(

 

Flere av jentene på Altrekka spiller forresten håndball, de er gode og, har et treningsprogram som er helt vilt, selvfølgelig fra toppidrettslinja på videregående...

Men de må bryte opp fra det daglige treningsprogrammet, og kommer hesblesende til korøvelsen, hver mandag kveld.

De kommer til koret, fordi det er et deilig avbrekk fra treninga, allikevel er det to av dem som har tatt på seg soloer, og har måttet presse seg der også,

kanskje noe smitter over fra håndballen, et ønske om å forbedre seg?

Laget deres har visst nettopp gått opp en liga, eller divisjon, eller hva det nå heter, også, jentene gir alt

 

Hndball1.jpg

 

Hndball3.jpg

 

Men at de gidder, de kunne jo bare slappet av og mimet litt i koret, som meg - er jo så kjekke jenter, også uten hesblesing og røde kinn:

 

Ida_og_Cathrine.jpg

 

Kanskje håndballen er for krevende egentlig, det viktigste er jo å holde seg i form, kanskje det hadde vært greiere uten mål?

Nei forresten, det er jo ille tøft når de hiver seg og bryter gjennom muren ååååå sånn, vel, en plexiplate foran mål da, sånn at alle kampene hadde vært mere trim, istedet for KAMP, høres  litt skummelt ut det der; KAMP, nei, en plexiplate hadde vært tingen, så kunne de kalt det håndballmøte istedet for håndballkamp, vi kunne holdt oss til 0 - 0 "møter", og ingen måtte ha gått skuffet hjem.

 

 

:cheers:    :cheers:   :cheers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er lite støtte å hente for ideen om å droppe konkurransebiten, ja.  ::)

 

Mange av begrunnelsene for å ha konkurranse - ikke minst Mortens - er jo ideologisk fundert, og inneholder elementer av "man må ha det for å ha noe å strekke seg etter", "poenget med IPMS er å bygge så bra som man overhodet kan" (og underforstått; man klarer ikke å bli best mulig uten å få det bekreftet via en premie).

 

Så lenge foreningen klarer å mobilisere nok frivillige til å få konkurransen gjennomført, så er jo det naturligvis helt greit. For min hovedbegrunnelse for å droppe konkurransen, er og har vært at det krever uforholdsmessig mye arbeidsinnsats og at konkurransens natur gir grobunn for så mye uenighet om regler og gjennomføring, at det blir krevende å skape en konsensus som man klarer å leve med over tid. Ikke at det er umulig, men det koster tid og krefter, som sliter på foreningen.

 

Men, nå har man da klart å arrangere flotte LU i tidligere år, og i år ser jo Skala ut til å bli noe for de fleste, så dette løser seg sikkert fint i fortsettelsen også. Med solid oppslutning om konkurranseformen, må jo styret regne med solide bidrag til det praktiske arbeidet fremover også, og det er bra.  :thumb:

 

For ellers går det med Skala som med IPMS Østlandets konkurranse (eller Gardermoen modellflyfestival, for den sakens skyld), når ingen gidder å arrangere, men bare delta så blir det ingenting av.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild, noe av sjarmen med disse utstillingene er jo i tillegg til selve arrangementet, nettopp all viraken rundt det ellers i året. Diskusjonene på forumet med mer eller mindre saklige argumenter, navneforslag, og litt godmodig erting, er jo underholdende som bare det! Kaos er nødvendig for utvikling var det en eller annen gluping som sa for lenge siden, og IPMS må jo ha som målsetning å være en dynamisk organisasjon. Se bare på den rivende utviklingen som har vært de siste ti-femten åra, som jeg har vært i befatning med foreningen! Landsutstillingens mange formater, og Limtuben som fremstår som et skikkelig profft produkt.  :thumb:

 

Det ser da vel heller ikke ut som at det er manko på folk som gidder å stille opp med det første. Prøver som sagt å bidra litt selv med å bli med og dømme, et lite bidrag, men alle monner drar. Og hvis alle som deltar gjør litt hver, blir det gjort ganske mye totalt. Vet ikke helt bakgunnen for at de utstillingene du nevnte gikk inn, men kan det være at for eksempel tematikken på GMFF, slik at det rett og slett ikke ble nok deltakere som kunne ta i et tak? Utenom LU i sine mange inkarnasjoner, har jeg stort sett erfaring fra NC, og der ser det i allefall ut som de aller fleste er villige til å hjelpe til, med dømming, opprydning ol, slik at de arrangerende ildsjelene ikke blir sittende med absolutt alt arbeidet. Men nå er det kanskje fler som bygger bil enn fly, slik at det blir flere hender å ta av...?

 

Synes Morten's innlegg illustrerte det med konkurransemomentet på en fabelaktig måte! :) Husker de første gangene jeg deltok på utstilling, og fikk se modellene til blant andre Atle, Jens Roger og Bjørn Sundstrøm! Disse ble på en måte himmelen jeg prøvde å strekke meg mot, nivået jeg ville nå. Etter hvert har jeg lært meg teknikkene, utviklet meg selv som modellbygger. Sakte men sikkert ser jeg at resultatene mine blir stadig bedre, men fortsatt har jeg mye å lære. Jeg har for eksempel langt igjen før jeg når Trygve's evner når det gjelder dekalering og detaljer på modellene hans.

Jeg husker også første gang jeg fikk førstepremie i en klasse der Bjørn Sundstrøm deltok, på Mitt-Svänsk Modellträff for noen år siden. En helt utrolig opplevelse!  :cheers:

 

Tror derfor LU/Skala eller hva det nå måtte hete i fremtiden vil tape mer enn det tjener på å fjerne konkurransebiten.  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Trodde jeg hadde svart paa denne traaden, men det er sporloest borte.  Naavel,

Jens

 

det var vel denne. side 1 ;D

 

Maa det vaere enten eller da?  Scale Model World er baade utstilling OG konkurranse.  De som vil konkurrere gjoer det, de som vil stille ut er meget velkomne til det.  Det viktigste er at det er en "happening" og en moeteplass for modellbyggere som tilfredstiller forventinger til et bredest mulig publikum i det som er en snever hobby.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å sleive innom med en ekstra kommentar i den andre plakat tråden. Bare så det er klart: Jeg har ikke noe imot Nils. Tvert i mot, men jeg kunne tenke meg å uttale meg litt her om utstilling/konkurranse kombinasjonen.

 

Som jens Håkon sier: Utstilling og konkuranse er egentlig ikke så dumt,  Den virkelig store fordelen med en organsert ustilling og konkuranse er dommerenes jobb. Den vil bli noe forenklet, forutsatt at de ikke konkurrerende modelleen stiller på egne bord, siden det antagligvis vil bli færre modeller i hver konkurranseklasse. Litt lettere å få oversikt. Dette er spesiellt bra i de tradisjonelt store klassene.

I 1/1 biltreff verdenen er det slik, man kommer med bilen og velger selv, ved innsjekking, om bilen skal dommervurderes eller ikke .

 

Som Roar nevner: Det kan være en ide med en poll på det her på formet, slik at vi vet omtrentlig hvordan det vil slå ut.

 

En mulighet er også å stille ut modellen i respektiv klasse, men uten deltagernummer. Det blir ryddig og oversiktlig klasse / tema messig, og man kan betrakte og sammenligne sine egne modeller med "kremen"  Kanskje en fin måte å "begynne litt forsiktig" for mange. Ikke at jeg forstår det helt. Det er jo bare biter med plastikk/resin/vinyl (stryk det som ikke passer) ;D

 

Og Nils. Bare kom du.  Du er hjertelig velkommen i konkurransen (lett for meg å si som ikke bygger blåselamper) eller utenom konkurransen.

Men å stille ut utenom konkurransen på IPMS arrangement og stille i konkurranse på eget arrangement har jeg litt problemer med å forstå. Hvis dette er tilfelle da. Men men. Hver din kamel. ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kunne vi godt hatt det slik at man velger sjøl om man vil være med i konkurransen.

Men jeg føler det blir litt feil det også.

Jeg er avhengig av konkurranser og utstillinger for å bli ferdig med mine modeller. Jeg er nødt til å ha en gulrot. Sjøl om det høres ut som en klisje, så er det ikke så viktig med premien, men jeg har selvsagt lyst til å vise fram modellen min og forhåpentligvis få noen kommentarer eller diskusjoner rundt finish. Sånn sett kunne jeg ha deltatt i en ren utstilling også. Det viktigste er å ha en dato å jobbe mot, siden jeg er et Skippertaksmenneske med stor S.

Men: Sett at man har et skille mellom konkurranse og utstilling - og noen stiller en modell i utstillinga som faktisk er bedre enn modellene i konkurransen, ja da blir det jo en hul seier, siden alle vet at den eeegentlige vinneren står på bordet ved siden av/rett ved siden av vinnermodellen. Hva er poenget i konkurransen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men: Sett at man har et skille mellom konkurranse og utstilling - og noen stiller en modell i utstillinga som faktisk er bedre enn modellene i konkurransen, ja da blir det jo en hul seier, siden alle vet at den eeegentlige vinneren står på bordet ved siden av/rett ved siden av vinnermodellen. Hva er poenget i konkurransen da?

 

Jeg er rimelig sikker på at så ikke kommer til å skje.  Dersom man har bygget noe som er så bra at dette kan bli en vinnermodell, så er jeg helt sikker på at byggeren er klar over dette og plasserer modellen på "rett" bord.

 

Og dersom byggeren mot formodning ikke ønsker modellen bedømt, helt greit - det må være opp til hver enkelt.  Tvungen konkurranse og bedømming høres ikke helt bra ut.

 

Jeg må bare referere til det Atle sier, på biltreff i skala 1:1 bestemmer du selv når du sjekker inn om bilen skal bedømmes eller ikke.  Fungerer utmerket her, de som har biler av en slik klasse at disse kan hevde seg i konkurranse er fullstendig klar over det.  Følgelig velger disse å få bilene bedømt.  Vi andre kjører rett til utstillingsområde, det er herlig å kunne avgjøre dette selv.

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke undervurdere de mange som deltar på konkurranser for nettopp å få målt hvor god man er, og hvilken rolle disse har i driften av foreninga over tid. Hvis man undergraver konseptet har jeg en mistanke om at prioriteringene blir annerledes - uten at jeg har noe vitenskapelig hold for dette.

 

For min egen del hadde jeg ikke giddet å legge ned så mye arbeid i en ren utstilling, hverken for klubben eller for min egen del, når det gjelder ferdigstillelse av modellene. Jeg hadde heller ikke giddet å ta inn på hotell og bruke mine allokerte modell-penger på en ren utstilling - når jeg for samme prisen kan få tur til et eller annet billig-land i Europa, med modellkonkurranse, der man kan se modellene til de som strekker seg for å vinne.

 

Vi har alle vår agenda og vår tilnærming til denne hobbien, og slik skal det være. Men tar du vekk konkurranse-aspektet så mister du mange av de som faktisk driver denne klubben framover. Det spørs om klubben er særlig tjent med det ...

 

Når det er sagt: Hvis man klarer å utvikle konseptet med seminarer og foredrag, som vi har prøvd å få til de siste åra, så kan det hende at fokus havner på det sosiale og det faglige. Kanskje konkurransen kommer mer i bakgrunnen da? I mellomtida er jeg altså skeptisk til å nedgradere konkurransen til en kvasi-utstilling.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen til det. Jeg tror dette er litt den samme diskusjonen som i sin tid sørget for at det ble hetende LandsUTSTILLINGEN i noen år.

Det er denne kvelende likhetstankegangen om at "konkurranse er farlig det" som også har sørget for at norske skoleelever er faglig elendige sammenlignet med mange andre land. Om jeg får lov å si såpass her?  ::)

 

Etter reaksjonene i en annen tråd å dømme er det flertall for å fortsette å ha konkurransefokus. Ihvertfall blant dem som tør å åpne kjeften.

Det er litt vanskeligere å ta hensyn til dem vi antar ikke tør ytre seg, for da må vi jo bare gjette på hva de mener. Samtidig virker det som det er enkelte som gjetter på at konkurranse skremmer nybegynnere, på samme måte som feil navn på arrangementet kanskje gjør det. Jeg mener vi skal lage SKALA for dem som er aktive nå, i stedet for å drive og tilpasse det så det kaaanskje blir attraktivt for noen vi ikke vet hvem er. Det er tross alt en grunn til at det har blitt såpass populært som det er, så helt feil kan det da umulig være.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ordlegger meg slik at jeg er vanskelig å forstå (dette påstår ihvertfall min bedre halvdel til tider  :pinch:).

 

Uansett, jeg har ikke tatt til ordet for at vi skal avvikle konkurranseelementet, tvert imot.  Vi skal "rendyrke" dette for de som ønsker å konkurrere.  De som kjenner meg vet at jeg ikke kommer til LU bare for å stille ut modeller, selvsagt skal det konkurreres.

Jeg erkjenner imidlertid at ikke alle er som meg, følgelig må vi gjøre plass til alle.  Derfor er det min klare formening at en kombinasjon av konkurranse og utstilling er det beste.  Da er det opp til hver enkelt å avgjøre hvor mye man ønsker å gjøre ut av modellhobby'n.

Tror ikke det er slik at man automatisk ikke får ferdig modeller, mister motivasjonen osv. bare fordi at man kan velge om man vil stille i trimklassen eller konkurranseklassen.  Dersom det er konkurranse som skal til for å trigge en, for at man skal få ferdig modeller, ha noe å strekke seg etter, javell - da bygger man med det for øyet og stiller derfor selvfølgelig i konkurranseklassen på LU.

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, hvis noen skulle ha misforstått min mening så har jeg absolutt ingenting i mot konkurranse. Jeg tror Skala blir best med både konkurranse og utstilling(er). Slikt sett støtter jeg Reidars uttalelser fullt ut.

 

For min egen del så har jeg like stort press på meg til å bli ferdig med en modell til en utstilling som jeg ville hatt mot en konkurranse. Grunnen til at jeg ønsker å stille utenfor konkurranse er at jeg kan strekke meg mot mine ambisjoner, uten å ta hensyn til verken klasseinndelinger eller å bry meg hva eventuelle dommerer måtte legge vekt på. Utfordringen, for meg, blir ikke mindre av den grunn, men jeg kan vektlegge hva jeg synes er viktig for mine modeller.

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene ord for penga der Kyrre og takk for det.

 

Men, hvorfor ikke dra denne tanken om "å bli målt mot andre" litt lenger, eller kanskje i en annen retning. Det eneste konkurransen i dag bidrar til, er å i stor grad bekrefte hvem som er best til å bygge fra før (for ikke kom og si at det ikke er et visst element av gjengangere på pallen), samtidig som at de som ikke får medalje, kanskje er like kloke i forhold til hvorfor de ikke nådde opp? Dette var nok verre før da vi hadde deltakerdømming, og du kunne oppleve gullmedaljevinnermodeller med limsøl. Da ble det for vanskelig å skjønne hva som skulle til. Men om du ikke får medalje, så vet du egentlig ingenting om hva det var med din modell som dommerne trakk for. Kanskje du de facto havnet på 4. plass, men uten noen form for tilbakemelding, så aner du ingenting om dette.

 

Jeg har vært med som dommer selv, så jeg vet at det ikke er realistisk å angi begrunnelser for alle vurderinger, men kanskje - på et eller annet vis - kunne man tilbudt folk å få modellene vurdert mer eksplisitt, enn kun via premiebordet? Om det så krever påmelding, ekstra betaling eller hva som helst for å holde det på et rimelig nivå, men slik jeg ser det, så er jeg usikker på hvor mye du lærer å bare se på en vinnermodell.

 

Så får det heller være at noen trenger konkurranse som motivasjon for å bli ferdig, at andre får et kick av konkurranse i seg selv. Det er en ærlig sak, og som Torgeir sier, så får man åpne kjeften om man er uenig og vil bli hørt.

 

Jeg må dog få si at jeg syns analogien med konkurranseidrett blir litt for dum til tider. En håndballkamp arrangeres naturligvis for å gå kåret et vinnerlag. Dersom man ikke liker å tape, så lar man være å sysle med konkurranseidrett. Og i mitt hode er ikke modellbygging en konkurranseidrett, men en fritidssyssel med mulighet til å utøve håndverk for avkobling, rekreasjon og evt. dyrke en historisk interesse. Og jeg skjønner faktisk ikke at man skal være avhengig av en premie for å få bekreftet at man har utviklet sine evner i positiv retning, spesielt ikke når man vet at det er trangt om plassen på pallen, og du kan bli flinkere for hvert år, uten å noensinne hente hjem noe for å bevise det.

 

Arild :)

 

PS Norske skoleelever får man diskutere i andre fora enn dette. Det er nok mer sammensatt enn man kan få inntrykk av, som enhver som har barn i skolen for tiden kan erfare hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo. Jeg kan forstå synspunktene deres.

Dette med "hvorfor man ikke nådde opp" er vel ikke så vanskelig å finne ut av. Miljøet er nokså tett og man kan lære utrolig mye ved bare å rusle rundt og myse og spørre. Hvis du lurer på hvorfor for eksempel flyet ditt ikke nådde opp er det bare å spørre Jens. Men jeg vet jo ikke om dere har noen tilsvarende Panser-Jens eller Bil-Jens i de andre klassene.  ::)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.