Gå til innhold
  • Bli medlem

Par i spitfire


Anbefalte innlegg

Det skal ikke være lett:

Jeg holder på med å legge nasjonalitetsrundeller på de to spitfirene og har funnet feil med alle dekalsetta etter å ha prøvd å legge dem på:

Byggesettdekalene:

ICM: Det gule i skrogrundellene litt ute av register. Dekalene er sprø og reagerer ikke på Micro Sol.

Hasegawa: Det gule er oransje. Dekalene er tjukke og gir silvering og tydelige kanter

Ettermarkedsdekaler:

Norseman: For rein rødfarge. Tandre dekaler, som må behandles forsiktig.

Eagle cal: For lys gulfarge. Tjukke dekaler, men de mykner med Micro Sol.

Xtradecals: Det røde i dekalene med gul ytterkant er tydelig ute av register. Undervingdekalene er derimot i register.

 

Å mikse mellom ulike dekalfabrikanter er problematisk på grunn av nyanseforskjeller i fargene.

 

Akk!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 306
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har altså lagt nasjonalitetsmerkingsdekalene fra Eagle Cals på Mk. IXC- modellen. Det er, som nevnt, veldig sterke og behagelige dekaer å arbeide med, men omrissgulfargen på skrogrundellen er for lys. Den så bra ut på dekalarket, men da den kom på modellen, viste den seg å bli nærmest sitrongul. Blåfargen til Eagle Cals er litt i mørkeste laget, synes jeg, men det får stå sin prøve.

 

Jeg løste problemet med gulfargen ved å bruke skrogrundellene fra Norsemanarket sammen med Eagle Cals sine. På Norsemanarket er fargene helt i register, men rødfargen er desverre for rein rød, nærmest skarlagen i stedet for mursteinsrød.

 

Skrogrundellene til Eagle Cals er delt i tre deler:Ei hvit bunnskive med gul kant, en separat blå ring og en separat rød prikk. Jeg satte den blå ringen og den røde prikken fra Eagle Cals oppå dekalet fra Norseman, for å matche fargene til de andre Eagle Cals-nasjonalitetsmerkene. Heldigvis viste det seg at de var nøyaktig like store.

 

Til venstre på bildet er dekalarket fra Xtradecals med skeivplassert senterprikk, øverst til høyre er dekalene fra Eagle cals med separate deler til skrogrundellen og nederst til høyre er dekalene fra Norseman.

5acf72182afd3_08_10.09_Dekaltrbbel_001.jpg.8e0bd0317fe23426111893d4df5c50b7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ble resultatet av miksen med Norseman-dekalene og Eagle Cals-dekalene.

 

De skeive senterprikkene på dekalene fra Xtradecals på RAB-en, vurderer jeg å sette på nye senter som jeg klipper ut fra et anna Xtradecalark med undersidedekaler som er noenlunde i register.

 

Edit: På RAB-en har alle rundellene gul ytterkant, slik at jeg har seks rundeller med senterprikken skeivplassert.

5acf72182d900_08_10.09_Dekaltrbbel_003.jpg.6758ea227755ad22199a545d8b64b514.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er omsider alle dekalene på plass på modelen av Spitfire MK. IXC AH-Z som Christie fløy. Jeg har lært mye om kvaliteten og brukervennligheten til ulike dekaltyper.

 

En finesse med Norsemandekalene er at filmen mellom bokstavene er så tynn at den relativt lett lar seg fjerne ved å stryke den vekk med en q-tip, ofte uten å behøve å skjære forsiktig langs kanten med en skalpell.

 

Jeg må nok en gang skryte av dekalene fra Eagle Cals. De tåler utolig mye hardhendt behandling, tar bløtgjøringsbehandling med Micro Sol godt og legger seg godt på med minimal sølving. Dette har jeg lært å sette pris på når jeg har plundra med alle de mikroskopiske stensilmerkene.

 

Jeg har imidlertid en mistanke om at Eagle Cals har bomma med dekalene til spinneren, så dem har jeg latt være å sette på. De tre sølvfarga firkantene på dekalarket deres trur jeg skal høre til spinneren på en trebladspropell. På fotografiene av firebladspropeller ser jeg i stedet noen mikroskopiske H-forma merker på hver side av propellene.

10_10.09_Ferdigdekalert_Mk._IXC.jpg.b3d152101844748ae9da8d5a2b03ac30.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Nå gjenstår det panellinjevask, væring, mattlakk og påsetting av tandre, utstikkende deler, som antenne, speil, vingelys, hjul og pitotrør.

 

André: Det er nok et godt råd du kommer med der. Litt appelsinhud og støv forekommer nok, mest i vingerøttene, der det er vanskelig å komme til med neglepinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm det skal  vel litt bilsaker til her, anbefalt av vår alles finish konge Kjell Terje, 12000# slipepapir bør være obligatorisk i enhver flybyggers arsenal. Ja det er særlig i vingerøttene det samler slike ulumskheter . Ruglete finish endog med pensel strøk fra Johnson er ikke noe som burde befinne seg på norske krem modeller. Polly S flat er det beste matte middel, det er de fleste enige om :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da sier jeg meg ferdig med Werner Christie sin Spitfire Mk. IXc. I følge Helge Mehre var flya i de norske velholdte og bedre vaska enn gjennomsnittet. Jeg har valgt å modellere flyet klart til tokt, relativt godt vaska på oversida og mer halvhjerta på undersida.

 

Da gjenstår å bygge base for dette flyet.

 

RAB-en venter på en sending nye dekaler fra Hannants.

23_10.09_Ferdig_Spitfire_Mk._IXC_004_Red.jpg.c86e900c8a94229d7e8195cce50b2320.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke helt ferdig likevel. Nils gjorde meg oppmerksom på at Mk IXc-modellen ikke skulle ha sakseledd ved støtdemperne nede på hovedunderstellsleggene. Da jeg så tilbake på bildene av flyet til Christie tidligere i denne tråden, så  jeg at han hadde rett. Dermed var det ingen veg utenom å ta fram den ferdige modellen og fjerne sakseleddet jeg hadde limt på.

 

MkIXe-utgaven som den norske vingen brukte på kontinentet våren 1945, derimot, hadde sakseledd, etter det jeg kan se på bilder av norske fly med svart spinner. De sistnevnte var jo fly som måtte lande på feltflyplasser med stålnettunderlag, PSP, så de hadde vel behov for ekstra "støttebandasje" på understella. Modellen av RAB-en beholder følgelig sakseleddet.

28_10.09_Mk._IXC-uUnderstell_uten_sakseledd_red.jpg.fc71f0f635b87d75a65bbce33ccda428.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handteringa av modellen førte til en kjede av mindre avknekksuhell, som nå er retta på. Blant de delene som løsna, var hooden. Den er ikke blitt limt på ennå. I og med at cockpiten er såpass detaljert som den er, vurderer jeg nå å beholde cockpiten åpen, men da bør vel helst døra også felles ned? Forøvrig er jeg vel igjen noenlunde ferdig med modellen.....trur jeg. :)

5acf7218ae438_28_10.09_MK.IXC_med_pen_hood_red.jpg.8178e2a7fba92bfc71133a4c57350768.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser ikke noe sakseledd på leggen mellom hjulet og dekselet på Christies Mk IXC fra 1942, øverst, men vi ser at det er sakseledd på bildet under av en norsk Mk IXe på kontinentet fra våren 1945.

 

Norske etterkrigsniere mangler derimot sakseledd, men de var da heller ikke nødt til å lande på PSP-underlag, slik frontlinjeflya på Kontinentet måtte gjøre i 1944-45.

AH-Z_Christie_web..jpg.dc4773ec1b143868af0dd9b0467c7952.jpg

Gabrielsen_331_skvadron_kontinentet_1945_web.jpg.342eac404188b3b29bcd7bc7579b0472.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg holder på å fullføre RAB-en nå. Den har jeg tenkt å ha på en base med Pierced Steel Planking, som var et vanlig underlag på provisoriske allierte flyplasser på kontinentet på slutten av krigen.

 

Basen er kjøpt ferdig fra Eduard. Den er støpt i svart plast. Jeg sprøytemalte den først med Xtracrylix Dark Earth og så vaska jeg den med MIG, dark wash. Så fikk basen litt khaki oppå, påført med Q-tip. Dette ble litt for ujevnt, fant jeg ut, så basen fikk en ny vask med en dråpe svart oljemaling i White spirit og til slutt en vask med MiG, dark wash igjen.

 

Her er basen, sammenlikna med et bilde av PSP-underlag fra luftfartsmuseet i Bodø. Ser det OK ut? Jeg tar gjerne imot kommentarer til forbedringer.

08_11.09_PSP_001_red.jpg.b361c82872237cf83c34c0cc2138a2d6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Rune!

 

PSP-en i Bodø er gammel. Jeg er litt usikker på om PSP-en i Bodø er representativ for hvordan relativt nylagt PSP så ut. Hvor kjapt begynte den å ruste? I mangel av viten har jeg valgt å fargelegge den omtrent slik som den framstår på bilder fra Bodø, men det kan godt hende den for eksempel skulle vært mer stålgrå, kanskje med litt lys guloker rust.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Einar, nei døra trenger ikke være nede, angrer litt selv at jeg gjorde dette  utkuttet, gleder meg til å se IXe ern din ferdig snart, det er min favoritt i Spit temaet.

 

PSP en til eduard duger den er med i flere av settene deres, den hadde nok vært ennå bedre i fotoets på gjørme grunnlag da. Litt "slick og konform" etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.