Gå til innhold
  • Bli medlem

Par i spitfire


Anbefalte innlegg

Da jeg fornøyd skulle sjekke opp monteringa i forhold til bildene i boka Spitfire saga, så jeg at 331 skvadron hadde en annen type starter-vogn.  :doh:

 

Sikker på det? Boka beskriver jo hverken samme tidsrom eller samme geografiske område som din modell.

 

Nils

 

Rimelig sikker. Startvogna på dette bildet av RAB våren 1945 ser ut til å være av samme type som bildene i boka Spitfire saga I.

SPITFIREIXEPV181RAB.jpg.0303f97efdcdbaaa6fce623236e930c0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 306
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nå har jeg bladd gjennom bildene i Spitfire saga I, og studert startvognene/batterivognene, og nyere forskning har gitt følgende resultat: Startvogna i Pro modeller-byggesettet er den typen som er avbilda sammen med Hurricane, men ikke sammen med Spitfire. Med andre ord ser det ut til at det var ulike typer startvogner for Hurricane og Spitfire.

 

Det ser ut til at jeg må bygge en Hurricane for å få brukt startvogna i de rette omgivelsne.

 

Startvogn til Spitfire må skratsjbygges med utgangspunkt i bildene, ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet og lest i Spitfire Saga 1 i dag. På side 197 dukka det opp et fint nærbilde av ei slik startvogn til Spitfire, og i teksten til bildet forklares det at en bensindrevet Yap-motor oppå startvogna lada opp batteriene nede i vogna, som igjen ga 12 V til å starte motoren på flyet. Dette innebar nok ei forenkling av ladinga av batteriene i batterivogna/startvogna, skulle jeg tru. 

 

Etter det jeg kan se av bildet, trenger jeg ikke å skratsje ei helt ny batterivogn til Spitfiren, men bare denne Yap-motoren, og så plassere den oppå startvogna jeg alt har bygd.

 

I kaldt og fuktig vær kunne det bli tredd enn presenning over motoren etter et av bildene i boka å dømme, så enda enklere er det å lage en "presenning" med ei form som tilsvarer grovt konturene av Yap-motoren og så sette denne oppå startvogna.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet og lest i Spitfire Saga 1 i dag. På side 197 dukka det opp et fint nærbilde av ei slik startvogn til Spitfire, og i teksten til bildet forklares det at en bensindrevet Yap-motor oppå startvogna lada opp batteriene nede i vogna, som igjen ga 12 V til å starte motoren på flyet. Dette innebar nok ei forenkling av ladinga av batteriene i batterivogna/startvogna, skulle jeg tru. 

 

Etter det jeg kan se av bildet, trenger jeg ikke å skratsje ei helt ny batterivogn til Spitfiren, men bare denne Yap-motoren, og så plassere den oppå startvogna jeg alt har bygd.

 

I kaldt og fuktig vær kunne det bli tredd enn presenning over motoren etter et av bildene i boka å dømme, så enda enklere er det å lage en "presenning" med ei form som tilsvarer grovt konturene av Yap-motoren og så sette denne oppå startvogna.

 

:)

 

Det høres ut som en plan med presenning. Lag reisverket av ett eller annet og kle det med kleenex dynket i trelim og draper det over :) Alternativt kan du lage presenning av aluminiumsfolie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nok noen konverteringer av vogna til likevel, enten det gjelder startvogn til Hurricane eller Spitfire, har jeg funnet ut.

 

Jeg har sysla med ombygging av starvogna i kveld til den typen som nordmennene brukte. Enden med handtaket er ganske identisk med byggesettversjonen, bortsett fra at den bua enden på handtaket må skjæres av og et nytt tverrstag settes inn mellom skjekene et stykke bak. Verre er det at kassen på vogna må gjøres mye kortere, mens de to bjelkene under kassen skal stikke ut like langt som før, og det må plasseres ei fjøl på tvers oppå de to understellsbjelkene. De to stedene er markert med blyantspissene på det øverste bildet.

 

På bildene under ser vi vogna før og etter konverteringene av startvogna. Nå gjenstår å lage motoren med presenning som skal stå oppå vogna. Den var tydeligvis avtagbar.

10._januar_Starter-vogn_002.jpg.f45e58e07a07922362aca0de07a77a90.jpg

10._januar_Starter-vogn__003.jpg.07915d38976eeda4d2128192ebe3ee90.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom man omsider frem til side 19!  Flott jobb og flott resultat. Man lærer MYE om Spit IX om dagen. Tamiya har gjort en fantastisk jobb med sin 1/32 IX'er, og har fått med seg praktisk talt alle forskjeller mellom en tidlig og sen IXc. Som bl.a. at det var to forskjellige understellskontroller i cockpit, noe som ble kommentert tidligere i tråden. De tidlige, 5-eikede, felgene ble byttet ut med 4-eikede felger når flyene fikk bomb racks og bomber. De tålte mye mer enn de gamle. Likeledes med 3-eikede felger, de kom med Griffon-spit'ene som var vesentlig tyngre enn Merlin-spit'ene.

På bildene fra North Weald, så ser man at flyet bortenfor Werners fly har de tidlige høyderorene med enkel knekk i mass balance-tuppen, og jeg tror at dette vil også være aktuelt for AH-Z som du har bygd.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om startvogn.  :) Jeg skal huske det viss/når jeg bygger en etterkrigsspitfire i skala 1:48. Det følger også ei tysk startvogn med i Pro Modeler-byggesettet, og den forhåpentligvis bygges rett fra eska.

 

Jeg må få verifisert infoen om blisteren før jeg eventuelt fjerner den.

 

Fargen på undersida er betydelig lysere enn oversida, men kombinasjonen blits på oversida og skygge på undersida har vel utviska forskjellen på bildet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra serienummeret er det en "ren" nier, ikke en konvertert femmer. Dermed har du valgt riktig.Nils

 

Ojsann! Enda mer detaljer å holde rede på!

 

Den lille blisteren finnes på alle Mk. VIII og tidlige IX, men forsvinner på et eller annet tidspunkt i produksjonen. Det kan være at starteren (Coffman?) er blitt flyttet på eller fjernet. På Tamiyasettet skal man fjerne en del på høyre motorbukk for tidlig IXc mens den skal være tilstede for en sen maskin. Det er kontakten for bakkestrøm det dreier seg om. På tidlige maskiner satt kontakten under flyet, på senere satt den omtrent midt på cowlingpanelet.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har nettopp funnet ut at jeg ikke kan bruke propelleren som følger med i Tamiya-settet: "Min" Spit skal ha den tidligste metallprp'en, den med symmetriske blader.

Da har resinpusherne følgende oppdrag fra meg: Nytt sete med ryggpute, nye kannondeksler med dråpeformet blister og ny propell. :thumb:

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har sysla litt med baser i det siste. Jeg malte en mindre PSP-base enn den på bildet over. På et bilde av en norsk Spitfire på PSP-dekke på kontinentet i 1945, la jeg merke til at bakken en ser gjennom hola under stålplankedekket var lysere enn dekket over.

 

Denne gangen begynte jeg følgelig med en relativt lys gråfarge først, for å matche noenlunde underlagsfargen. For å unngå å få metallfarge nedi hola, nærmest tørrbørsta jeg med Q-tips PSP-dekket med Alclad mørk aluminium. Så fikk dekket et forsiktig strøk med Humbrol leather og andre brun-nyanser. Det fungerte som en slags vask samtidig som det ga rusteffekt. Rust samler seg gjerne i fordypninger. Til slutt ble det litt tørbørsting med Alclad igjen.

 

Jeg ble ganske fornøyd med effekten, sjøl om mye av den lyse underlagsfargen forsvant underveis i prossessen. En vask hadde gjort seg. Problemet er altså at underlaget skal være lysere enn dekket oppå. MIG-vask er mørk og gir dessuten en blank effekt, og det blir feil når underlaget blir blankere en stålplankedekket oppå.

 

PS. Jeg har fjerna bulen på høyre side av nesen, bak spinneren, men det vises ikke på bildet, på grunn av skyggen.

31_01.10_PSP-base_red.jpg.8582d46430a20f5765a78f7cd58d6009.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også drevet eksperimenter med base til Christies spitfire på North Weald.

 

1. Først prøvde jeg med grått underlag.

 

2. Jeg syntes grasmatta blei for tynn, og lagde så ei matte med mer gras og brunt underlag.

 

3. Etter å ha sett på bildene fra North Weald i Spitfire saga II, deriblant noen fargebilder bakerst i boka, fant jeg imidlertid ut at jordsmonnet der er svært lyst, nesten hvitt eller ørkengult. Det er visstnok en del kalk i grunnen i Sør-England, ikke minst med Dover. Dessverre hadde jeg forberedt i minste laget med "gras", så det ble ganske ørkenaktig. I utkanten av grasmatta, ved betongrullebanene kan en se enkelte områder med svært sparsom med gras på krigstids-fotografier, så helt umulig er det kanskje likevel ikke som underlag. Jens Håkon kan kanskje si mer om fargen på jordbunnen på North Weald?

Baser_004.jpg.5a99c98e0031042ab194f339927faa46.jpg

Baser_005.jpg.7937989c984302c7e6f8977763c699ae.jpg

Baser_006.jpg.e6b95b1bb6aace6219c8eac5aebd01ec.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.