Gå til innhold
  • Bli medlem

Par i spitfire


Anbefalte innlegg

  • Svar 306
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det kan likne på den lille fueltanken til høyre, ja. Godt mulig det var to hull foran. Jeg har ingen nøyaktige mål, men 3,4 cm lengde på tanken stemmer ganske godt med måling på modellen jamført med bildet av RAB-en. Jeg sender en PM.

 

Jeg kommer fremdeles ikke inn på sida til Staaland. Er det noen andre som gjør det?

 

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=9200.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter sammenlikninga av de to byggesetta:

 

ICM-byggesettet av Spitfire Mk IX inneholder både buktank (rettnok for stor til mitt bruk) og bukbombeoppheng med bombe, mens Hasegawa har ingen av delene.

 

Begge byggesetta inneholder vingebomber med oppheng, men ICM-byggesettet har også raketter, så totalt er det mye mer å velge mellom av utstyr til å henge under ICM-nieren enn Hasegawa sin nier.

 

Etter at jeg fant ut at buktanken i ICM-byggesettet var for stor for RAB-en, bygde jeg bukbombeopphenget og bukbomben. Ringen rundt styrefinnene på bomben er alt for tjukk, så den filte jeg ned til halve tjukkelsen, men fremdeles kunne den gjerne vært tynnere.

 

Nå ser det imidlertid ut til at modellen min får buktank likevel.... :)

 

24_08.09_Bukbombe_og_oppheng_web.jpg.310bac09ba6cbfd736724fbae39bea3c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombeopphenga til Hasegawa har V-stag på ei side mens ICM-sine har V-stag på begge sidene. Bombeopphenga på museumsspiten i Bodø har V-stag på ei side, slik som i Hasegawabyggesettet. Bombeopphenga i ICM-byggesettet har altså et stag for mye, men det er jo ingen heksekunst å skjære bort det overflødige staget.

 

Legg merke til deflektorplatene ved hylseutkasthola. De skulle sikkert styre tomhylsene unna bombene. Den samme typen deflektorplater ser vi rundt bombeopphenget på flyet til Gabrielsen ovafor i denne tråden. Jeg har begynt å få en mistanke om at dette var såpass tidkrevende å få på plass at vingebombefester kanskje ikke var noe som ble montert på for anledningen foran et tokt, men var noe som var mer eller mindre permanent påmontert flyet, enten de var i bruk eller ei. Men, dette er rein spekulasjon, og jeg kan godt ta fullstendig feil.

 

Jeg har i alle fall bestemt meg for ikke å ha vingebombefester på RAB-en, sia jeg ikke kan se på noe bilde at det er påmontert på det flyet.

24_08.09_vingebomber_og_oppheng_002web.jpg.9df998aa7dcea2df4f1e0981455660b0.jpg

5acf721513b34_Bombeoppheng_p_Spitfire_i_Bod_red.jpg.c0b55c4a41a6110889f80be72cf161ac.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha funnet ut av et foto Bernt Uttakleiv har tatt av en spitfireving nedenfra, at hjulbrønnene skal være ovale, slik som i Hasegawabyggesettet, og ikke sirkelrunde, som i ICM-byggesettet, har jeg pussa hjulbrønnen på ICM-byggesettet i forkant og bakkant, til en mer oval form.

 

Jeg monterte kanonene på Hasegawa-byggesettet som C-bevæpning, mens ICM-byggesettet fikk E-bevæpning.

5acf721534007_27_08.09_hjulbrnn_og_kanoner_red.jpg.b1eda1e2df5e55898022255fab238db9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, der traff du et ømt punkt:ICM-byggesettet er i utgangspunktet laga for et fly med c-bevæpning og inneholder ikke noe valg mellom ulike typer kanoner. Jeg tenkte ikke på at det var en annen type kanon i e-bevæpninga enn i c-bevæpninga da jeg sendte inn bestilling på nye deksel for e-bevæpning i starten av prosjektet. I Hasegawabyggesettet, som også er beregna på fly med c-bevæpning, finnes det ekstra kanonløp, som er kortere, men jeg innbiller meg at de er tenkt til en utgave med to lange kanonløp i hver vinge.

 

Jeg har vurdert å sende inn bestilling på kanoner for e-bevæpning fra Ultracast for å være noenlunde på den sikre sida, og nå trur jeg at jeg omsetter tankene i handling. Kjøper jeg to sett, har jeg også kanoner til en etterkrigs-Spitfire.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, der traff du et ømt punkt:ICM-byggesettet er i utgangspunktet laga for et fly med c-bevæpning og inneholder ikke noe valg mellom ulike typer kanoner. Jeg tenkte ikke på at det var en annen type kanon i e-bevæpninga enn i c-bevæpninga da jeg sendte inn bestilling på nye deksel for e-bevæpning i starten av prosjektet. I Hasegawabyggesettet, som også er beregna på fly med c-bevæpning, finnes det ekstra kanonløp, som er kortere, men jeg innbiller meg at de er tenkt til en utgave med to lange kanonløp i hver vinge.

 

Jeg har vurdert å sende inn bestilling på kanoner for e-bevæpning fra Ultracast for å være noenlunde på den sikre sida, og nå trur jeg at jeg omsetter tankene i handling. Kjøper jeg to sett, har jeg også kanoner til en etterkrigs-Spitfire.

 

Einar S

 

Tror jeg har kanoner fra Ultracast liggende. Du kan få de tilsendt hvis det er tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg Ultracast-kanoner for e-bevæpning fra Rune. Her er de sammenstilt med c-bevæpninga til ICM, som jeg har montert som e-bevæpning. Den ytre Ultracastkanonen er kortere enn ICM sin C-vingkanon, mens den korte stubben innafor ser mye lengre ut.  

 

Når jeg sammenlikner med bilder av Bodø-spiten og Norwegian Wing-spitfiren på bildene ovafor i denne tråden, får jeg inntrykk av at kanonene skal monteres lengre inn i vingen, muligens slik at rillen på kanonen og stubben skal være litt utafor vingeforkanten. Hva mener dere?

5acf7215e45e7_03_09_09_Spitfire_e-bevpning_red.jpg.389dcbc5eb2c41564dc53c61c4d9162e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanonene er på plass, ja. Takk skal du ha! Jeg plukka fram de fire ekstrakanonene i ICM-byggesettet og fant ut at de faktisk er 14 mm lange, altså like lange som den delen av kanonen som skulle stikke fram foran vingeforkanten, men mangler rillen rundt kanonen 1,5-2mm foran rota av kanonløpet. Limes de på stubben i forkant på vingen i byggesettet, så blir kanonene totalt et par mm for lange for e-bevæpning.

 

Jeg har malt gult i forkant av vingen nå og har maskert ut det som skal være striper. Jeg fant ut av bildene av RAB og T på s. 12 i denne tråden at gulstripa starta litt utafor kanonen på disse flya. På bildet med pastor Eika på s. 13 i tråden, ser det ut til at gulstripa inkluderer vingetipplyset, og kanskje litt til.

 

Flya med c-bevæpning, som Nils la ut på s.12 i tråden, greier jeg ikke å skjelne gulstripa på, så der har jeg maskert ut området mellom ytre kanon og vingelysa. Det ser ut til at lengden på og plasseringa av gulstripa har variert en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i full gang med maling nå. De siste ukene har jeg først grunna med hvit Tamiya-grunning på sprayboks, sprøytemalt gule propellspisser og vingeforkanter, malt propellene og den ene spinneren svarte, samt drevet preshading med svart. Før helga ble undersidene er malt Medium Sea Grey på begge flya i et par omganger, og i dag har jeg malt sky haleband og spinner på Mk.IXC-spitfiren. Jeg er redd det ble lite å se av preshadinga på undersida, så det ligger an til en smule skyggelegging i etterkant.

 

Takk for tipset om blå vindus-Jif til rensing av sprøyta etter maling med Xtracrylix! Det er effektivt.

5acf7217006f7_13_09_09_Sprytemaling_av_sky_red.jpg.3168f26474e367f09bc1b56c3f41fe78.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg hadde malt sky, gikk jeg en skogstur med kona for å gi malinga tid til å tørke før jeg malte neste farge. Vi fant kantarell og hadde det som ingrediens i middagen. Viss det ikke blir flere posteringer i  denne tråden, så har vi bomma på soppidentifiseringa.  wOOt

 

Begge modellene er nå malt Ocean Grey på oversida. Preshadinga ble ikke direkte påtrengende på oversida heller, men kan anes hist og pist. Uansett må det gås over etterpå, sia det er tale om tofargekamo.

 

Nå gjenstår det å det male med mørkegrønt. Før det blir det nok en tidkrevende maskeringsjobb med kamuflasjemønstrene og, ikke minst, sprossene i canopyene.

 

Maskeringsjobben får jeg ikke gjort i dag, for jeg gikk tom for maskeringstape.

13_09_09_Ocean_Grey_red.jpg.6e8f3a216b2376d66ca57efdb63eb1f3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.