Einar Sandvik Skrevet 18. september 2009 Forfatter Del Skrevet 18. september 2009 Jeg har holdt på med maskering av kamo i det siste. For å lette arbeidet, forstørra jeg ei tegning i skala 1:72 med 150 % for å få den i skala 1:48. Jeg klipte så ut kamomønsteret. Først prøvde jeg å lime det på ved hjelp av billig maskeringsteip fra Nille, men etter å ha strevd i timesvis med å få dette festa på plass, gå jeg opp og rev det av igjen, for det ble for ujevn avstand til underlaget. Nå har jeg gjort jobben på nytt med blå maskeringsteip kjøpt på Byggmakker. I morgen blir det kanskje sprøytemaling av grønt. Da jeg skar ut sirkler som maler for maling av underlaget til rundellene, fant jeg ut at jeg kunne bruke en Humbrolmalingsboks som mal. Under arbeidet kikka jeg på også kamotegningene fra ICM og Hasegawa og fant ut at ICM har speilvendtmønster på høyresida av skroget på tegningene sine (fargelagt), mens Hasegawa har det korrekte mønsteret på høyre side av skroget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 I dag ble kamuflasjemønsteret sprøytemalt og etterpå kom det spennende øyeblikket med demaskering av maskerte områder. Jeg prøvde å lage kamomønstrene så nært opp som mulig til det en kan se på bildene. Spitfiren til Berg er malt med litt dusere kanter enn Christie sin, slik det ser ut til å ha vært i virkeligheten. Kanskje ble kamoen på RAB-en i duseste laget i kantene noen steder. Antenna på RAB-en knakk helt på slutten av maskeringsjobben, så der må det lages ny antenne. Canopyene gjenstår. Jeg har ikke helt avgjort om jeg skal ha åpne eller lukka canopyer. Cockpitglassa i ICM-byggesettet er såpass uklare at jeg vurderer å skifte dem ut, helt eller delvis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Jeg håper det er bildet som lyver (pga. kraftig blitzlys), men gråfargen ser ekstremt lys ut. Ellers har du gjort en dugerlig malingsjobb da! Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Enig med Nils om at du har gjort en grundig jobb her Gråfargen er vel Xtracrylics hvis jeg ikke tar feil? Da lyver nok bildene litt. Den jeg brukte var litt mørkere Mvh Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 20. september 2009 Forfatter Del Skrevet 20. september 2009 Alle fargene er Xtracrylix, ja. Kraftig blits får nok ta skylda for at gråfargen ble så lys på bildet. Gråfargen på bildet ovafor, av modellen med maskering med blå teip, viser bedre hvordan fargen egentlig er. Jeg synes Ocean Grey-fargen til Xtracrylix virker ganske korrekt i forhold til det jeg har sett på fargekart. Ellers må jeg si at jeg er blitt en fan av Xtracrylix-maling. Den er problemfri å spraye på, rett fra boksen, og den legger seg veldig pent på. Det eneste aberet er at en lett kan rive av små biter når en drar av maskeringsteipen, men heldigvis er Xtracrylix også ganske medgjørlig under touch up-arbeid med pensel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Jeg kom til å tenke på at jeg har endaet ICM-byggesett liggende, og canopyen i det byggesettet viste seg å være mye blankere, så da tar jeg canopyen derfra. Jeg har nok vært litt uheldig med canopyen i det første ICM-byggesettet. Det er likevel litt uforståelig at ICM har laga formene slik at det blir en støpekant midt etter frontglasset, som må pusses vekk. I og med at ICM, i motsetning til andre produsenter, har valgt å lage vindskjermen slik at det følger med et stykke av skroget under glasset, forøvrig i samsvar med det en kan se på bilder av spitfirere, så er det vanskelig å la være å bruke ICM sin vindskjerm. Den litt smale ryggen bak cockpiten gir også tilpasningsproblemer viss en ønsker å bruke andre cockpitglass enn ICM sine. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommy Hvidsten Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Tegner til å bli to flotte fly Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Følger med ser jo meget lovende ut dette Blir morro å se de to sammenlignet og side by side fra to produsenter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 Takk for oppmuntrende ord. Jeg holder fortsatt på med kamoen. Jeg hadde et uhell da jeg klargjorde for oppretting av gul vingeforkant, fordi det hadde kommet litt maling under teipen. Det ble en utilsikta "blow out" der det skvatt maling utover, og jeg fikk noen små flekker på den ene modellen, som stod nærmest, sjølsagt den jeg var mest fornøyd med. Dermed må det flikking til med begge oversidefargene. I går var det full maskering og "touch up"- maling med Ocean Grey. Det ble ganske vellykka. Nå står Dark Green for tur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Jeg har drevet og malt hjul og dekk. Begge byggesetta får ettermarkedshjul, 5-eikershjul fra True Details på Mk IXc-en og 4-eikers Ultracasthjul på Mk ICe-en. Utvendig er de like gode, men på innsida er Ultracasthjulet avgjort mest detaljert. Ultracast til høyre på bildet: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Andrerunden med kamomaling tok knekken på restene av preshadinga, så jeg setter min lit til postshading. Cockpitdekslene og signallysa oppå ryggen og under buken er nå montert. Det gikk uten de store uhella, bortsett fra at et lys forsvant, slik at jeg måtte ta et fra et annet byggesett. Vingelysa gjenstår. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Jo, flyet i forgrunnen er faktisk AH-Z. Her er et annet bilde av samme maskin, med Werner Christie i cockpit. Nils Jeg har bestemt meg for å ha understell, dekselinnsider og hjulbrønner på RAB-en i samme gråfarge som undersida, med blanke hjulkapsler. Christies fly er jeg mer usikker på. Hasegawa foreslår interiørgrønne hjulbrønner og dekselinnsider, og sølvfarga understellslegger. Jeg synes imidlertid det ser ut til å være samme fargen på hjulleggene som på dekselinnsidene på maskina til Christie. Det virker også som at denne fargen er lysere enn undersidefargen, synes jeg. Kan det tenkes at både hjulbrønner, understellslegger og dekselinnsider er sølvfarga? Hva trur dere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Sånn som jeg tolker bildet, ville jeg gått for undersidefarger på legger og hjulluker, mens felgene ville jeg malt sølv PS! Har du boret opp kamerahullet i vingerota som synes godt på bildet? Synes også jeg ser at det er påført dop over kanonmunningene på bildet. Mvh Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Understellsleggene mener jeg per spec skal vaere soelv, men om flyet har blitt malt om, saa kan de ha blitt malt om i undersidefargen sammen med innsiden av hjullukene og de ytrehjulbroennene... Felgene er temmelig sikkert soelvfargede. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 Da ser det ut til at vi er enige om at innsida av dekselet til understellsleggen ikke er interiørgrønt. Jeg beit meg merke i at øverkanten av hjuldekselet var mye mørkere enn innsida av dekselet ellers på dette andre bildet av flyet til Christie, som Nils la ut i denne tråden tidligere, og dette fikk meg til å tru at innsida kunne være lysere enn utsida, men etter å ha tenkt mer over saken, har jeg kommet til at den mørke øverkanten på hjuldekslet kanskje heller er interiørgrønt som ikke er blitt overmalt av den lysegrå undersidefargen. Hjulkapselen på det forrige bildet ser en tanke skarpere ut i konturene enn understellsleggen, og det vil den naturlig nok være viss kapselen er sølvblank og leggen er malt matt lysegrå. Jeg trur jeg konkluderer med at begge maskinene har blitt ommalt og at jeg maler understella på begge spitfirene lysegrå med blanke hjulkapsler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Det hoeres ut som en grei slagplan Einar. DEt er neppe noen som kan komme aa motsi deg paa det. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Høres bra ut ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 PS! Har du boret opp kamerahullet i vingerota som synes godt på bildet? Synes også jeg ser at det er påført dop over kanonmunningene på bildet. Mvh Rune Har ikke kunnet unngå å se det svære holet i vingerota, så det har jeg bora opp, ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
André Kristoffersen Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Det er mange bilder av gun kamera instalasjonen på MK IX med C vinge bevæpning ie 20 mm innerst. Slik vi ser her. På fly med "E vinge " 20 mm ytterst, ser det ut til at kameraet er flyttet til høyre side på flyet. Er det noen som kan bekrefte dette med sikkerhet? Eller er det allment kjent Riktig nok et etterkrigsfly, men jeg tviler på om man gjorde denne modifikasjonen hvis kameraet allerede var plassert på venstreside. Sikkert noen med gode svar her. Bare slik at du ikke borrer opp på venstre side på begge flyene. Ellers ser det ut til at du snart er i mål nå Einar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Vi har faktisk hatt en diskusjon om dette i en annen tråd ganske nylig her i forumet. Da kom vi fram til at kanonkameraporten ble plassert i venstre vingerot på Spitfire Mk.V og tidlige Mk. IXc, men så ble åpninga i venstre vingerot tatt i bruk til et anna formål, og da ble kamerakanonen flytta til høyre vingerot, slik at seine Mk. IXc og Mk. IXe hadde kanonkameraporten i høyre vingerot. Jeg har bora opp hol i høyre vingerot for kameraporten på begge spitfiremodellene mine, som er en Mk.IXc og en Mk.IXe, men holet i høyre vingerot har jeg gjort litt mindre markant enn i den venstre vingerota på Mk.IXc-modellen. Imidlertid har jeg ikke bora opp hol i den venstre vingerota på Mk. IXe-modellen min, fordi jeg er usikker på om det skal være hol der, utifra bildene jeg har. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Her er det ikke så mye å vise fram, sjøl om jeg har brukt ganske mange timer på hobbyrommet. Mesteparten av tida har gått med til puss, samt oppretting av skader etter en serie små uhell, så som knekte antenner, speil og understell, samt malingssprut og overspray. En bør nok montere minst mulig av knekkbare deler før puss, og modeller bør avgjort ikke stå i lakkboksen når en gjør rein sprøyta. I går kveld begynte så smått på dekalene. Jeg starta med flaggstripene på spinneren på RAB-en. Det viste seg at de krummer for mye i forhold til krumminga på spinneren, så det var et svare strev med å få dem på plass uten at det ble skrukkete eller med en knekk i sammenføyninga. Jeg erfarte at en må være veldig forsiktig og la dekalet løsne helt av seg sjøl før en lar det gli over på spinneren. River en flaggstripedekalet over, er det ganske umulig å unngå at flaggstripene blir sikksakk. Det var godt at det var fire flaggstriper på dekalarket. Nå har jeg et spørsmål: Skal stripene som markerer hvor det er lov å gå oppå vingene gå over eller under nasjonalitetsrundellene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Propellstripene er kanskje laget for å passe til en annen spinner enn den du har brukt. Det varierer jo stort mellom byggesettene. Nå har jeg et spørsmål: Skal stripene som markerer hvor det er lov å gå oppå vingene gå over eller under nasjonalitetsrundellene? Jeg har ennå til gode å se rundeller som er overmalt med walkwaylinjer. Stripene ble oftest kun påmalt på fabrikken og ble ikke malt opp igjen når fly ble ommalt eller flekket på. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Det var det jeg også trudde. Ei av tegningene jeg har tyder på det motsatte, imidlertid, og det gjorde meg usikker. Da legger jeg på walkway først, før rundellene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Her er spinneren på RAB-en, med påsatte nasjonalitetsstriper. Makroen avslører antydninger til bølger i bakkant, ser jeg. På en annen spinner som hadde vært mindre spiss, hadde nok påsettingen gått mye greiere. Forøvrig er dekalene til Bjørnar flotte når de kommer på, mjuke, matte og uten silvering. De må bare behandles varsomt, så de ikke revner underveis. Den andre ytterligheten jeg har jobba med i dag, er Eagle cals-dekalene. Rene panserdekalene. De tåler utrolig røff behandling, men det trenger de også for å legge seg nedi sprekkene. Tamiyadekalene er også veldig tjukke. Xtradekal sine dekaler er noe midt i mellom. ICM har forsynt byggesettet sitt med dekaler for propellene også. Det har ingen av de andre produsentene. Her brukte jeg som referanse et bilde av Bodø-spitfiren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Jeg knekte halehjulsleggen på RAB-en i går. Den ble svekka i konstruksjonen da jeg kutta den for å svinge bakhjulet. Nå har jeg lagd ny legg av et aluminiumsrør som jeg stakk en bit av en stift inni og klemte flatt, slik at jeg klemte fast stiften inni. Stiften skal brukes til å feste hjulet med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.