Gå til innhold
  • Bli medlem

Rosa Spitfire


Anbefalte innlegg

Hei, det ser blankt og fint ut, rene Hotrodden dette.  :) Skal bli artig å se denne modellen ferdig, med den litt spesielle fargen. Blikket mitt trekkes mot et område bak motorcowlingen, og ned mot vingerota. Med primeren på kan jeg ikke se noe, men med den blanke lakken på, så ser kurven ujevn ut (?) Regner ikke med at modellen skal være så blank, så det kan godt være det er lyset som spiller meg et puss.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Da har Spitfire'n tatt noen skritt frem og noen skritt tilbake.  Var ikke helt fornoeyd med fargen - det har vaert litt diskusjon og noen bilder paa spitfire Forumet og Trash Modeller, saa jeg bestemte meg for aa lysne Xtracolor sin PRU Pink ved aa helle saa mye hvitt jeg kunne i boksen - det ble omlag 20%.  Resultatet ble som her (jeg har forsoekt aa justere fargene saa de likner paa skjermen som i virkeligheten med naturlig lys).  Den er nok fortsatt litt for rosa og skulle vaert tonet ned noe, men det lar seg nok justere naar jeg sproeyter over det siste laget med klarlakk iblandet litt graatt.

 

Spitfire-FR9-46.jpg

 

Da jeg saa naermere paa bildene i denne traaden

 

http://www.trashmodeller.com/index.php?topic=1157.15

 

var det et moerkt felt under vingen.  Dette kan fort ses som kruttslam fra kanonene, men kantene er for skarpe og i saa fall burde kanonene vaere misfarget og - saa er ikke tilfelle.  Jeg tolker dette som at det er overmalte invasjonsstriper, og saa var spoersmaalet "hvor brede"?  De paa skroget er 12 tommer brede, og da burde de paa vingene og ha vaert like brede.  Tamiya tape i den bredde viser at stripene ikke dekker et stort nok omraade - det ser ut som om det skal vaere omtrent like bredt som panelet for maskinkanonene, og da blir neste "standard" bredde 18 tommer, og dette syntes jeg stemte bra med det jeg kunne oppfatte. 

 

Spitfire-FR9-45.jpg

 

Selv om det er vanskelig aa tyde noen lysere felter, saa antok jeg at overmaling eller fjerning ville legge spor etter begge fargene, og dermed maskerte jeg foerst hele omraadet og blaaste paa med sterk fortynnet Xtracrylics hvit.  Saa ble det svarte maskert og jeg tok foerst invasjonsstripene paa skroget foer jeg tynnet lakken kraftig og blaaste paa svart i tynne lag.  Da maskeringen bje fjernet ble resultatet som foelger...

 

Spitfire-FR9-41.jpg

 

Understellslukene fikk samme behandling.

 

Et mindre heldig resultat var at jeg dro av lakk av fueltanken.  Et forsoek paa aa bygge opp panelet over fueltanken med Bare Metal krom-folie.  Lakk sitter ikke godt paa dette...  Og saa knakk antennen... :(  Faar se om jeg toner ned stripene enda mer naar jeg foerst har rosa lakk i sproeyta.

 

Spitfire-FR9-42.jpg

 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja saa langt har det vaert et prosjekt med de vanlige uhellene - altsaa ikke "moooot norrrmalt"...:)  Dekalene gikk paa i gaar, og som alt annet fra Cartograf, saa er dette helt topp.  Med et lag Polly S akryl klarlakk i bunn og med Tamiya akrylktynner som dekalvaeske, saa der disse ut som de er malt paa.

 

DSC_0425.jpg

 

Understellet fikk noen ekstra detaljer i form av bremseledning (ikke malt her for aa vide materialene) og en traad eller kabel som jeg ikke vet hva er til.

 

DSC_0428.jpg

 

Og her er skadene reparert.  Dekalene har foroevrig faatt sitt lag med klarlakk, saa jeg skal ta litt oljevask hist og her mens reparasjonene toerker.

 

DSC_0433.jpg

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Johansen

Flott bygg og maling, spesielt de stripene ble alle tiders, denne blir morsom å studere på gruppebordet når den tid kommer.

 

:) Janse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naa ser det dessverre ut til at stripene mine paa skroget er for smale.:(  Jeg stolte paa instruksene og malte 12 skala tommer brede, men etter en liten epostutveksling med Nils, saa tror jeg nok at instruksene er feil.  Naavel, faar ikke gjort saa mye med det naa.  Det jeg derimot faar gjort noe med er vaering.  De som har hatt paa seg lyse klaer vet at det ikke skal saa mye til foer de blir skitne, og saa og med rosa fly.  Bildene jeg har  viser relativt lite eksosstriper, men de viser og at det er moerkere felter paa steder der hvor mannskaper har tatt i paneler og skrudd med skitne fingre, der de har gaatt og lent seg med uniformer som heller ikke er rene.  Jeg har proevd aa gjengi dette inntrykket etter bildene ved aa koke sammen en blanding Tamioya Smoke med Tamiya gloss clear.  Dette gjoer blandingen tynnere og jeg har mer kontroll paa dekkevnen, selv om jeg muligens har tatt litt hardt i.  Naar mattlakken er paa saa skal det pastelleres litt for aa skape litt mer dybde i vaeringen.

 

DSC_0429.jpg

 

Undersiden ble og behandlet litt.  Oljelekkasjene ble supplert i gaar kveld og fikk natten til aa toerke.  Her skal det og mer lekkasjer etter mattlakk for aa skape litt skinn i "ferskere" lekkasjer.

 

DSC_0431.jpg

 

Jens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket mine bilder og fant bare ett skikkelig av rosa FR-spit. Og den har som du indikerer ikke så smale striper. Tror man bare finner dette på de lysegrå maskinene med PRU-blå underside. Når det er sagt synes jeg stripene så ut som om de var smalere enn vanlig. For meg så det ut som om de slutter litt foran der Sky-båndet vanligvis begynner.

Bildet jeg så viste forøvrig en Spit uten 20mm kanon.

 

Nåh. Det ser jysla bra ut. Lykke til i helga!

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessen folkens.  Naa begynner det aa naerme seg feiringswhiskyen.  Har spart en liten draape Ardbeg Airigh Nam Beist for anledningen.  Kun smaadeler igjen...som disse...

 

DSC_0427.jpg

 

samt litt flikking.  Maa ta en liten vask hist og her.  Ellers tror jeg modellen skulle vaere ferdig vaeret med mindre noen ser noe jeg har gaatt glipp av eller kunne gjort bedre...

 

DSC_0432.jpg

 

DSC_0428-1.jpg

 

DSC_0429-1.jpg

 

DSC_0431-1.jpg

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.