Gå til innhold
  • Bli medlem

Rosa Spitfire


Anbefalte innlegg

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takk for innspill.  Speilet fikk en liten sirkel stanset ut av Bare Metal kromfolie.  Punch and die sett er kjekt aa ha i verktoeyskrinet:)  Har ikke sett saa mye malingschipping paa bildene, men i kvartturnskruene paa cowlingen er det moerkt, saa det tyder paa at det er chipping inn til metallet.  La paa litt soelvchipping ved vingeroten og, men det har blitt tonet ned under lag med pastellvaering.  Propellbladene ser ut som de er i relativt god stand, men skal ta litt slitasje der og saa det staar i stil til resten.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det folkens.  Det er jo de som mener jeg ikke kan vaere flyene da.. ;D

 

Len hadde synspunkter paa siktet, og da jeg tittet i Eduard sine instrukser saa hadde de jammen lagt ved glass for reflektorsiktet og.  Den firkantede klossen er et gyroskopisk sikte som ble produsert fra Mars 1944 hvis jeg husker riktig.  Saaledes kan dette flyet ha hatt gyro siktet, men sannsynligheten i henhold til tall taler vel for at det hadde reflektorsiktet.  Hasegawa sin del ble klippet av rammen og overdimensjonert glass fjernet.  Saa la jeg paa stoettebraketter ac 0.13 mm tykk plaststrips og glass i klarplast.  Takk for Vallejo maling...

 

DSC_04252.jpg

 

DSC_0426.jpg

 

Og naa foelger resten av bildene i en annen traad:) :cheers:

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"At Jens ikke værer flyene sine så mye-myten" må vel nå være avlivet? Jeg så sammenligningen av modellen og originalen i en annen tråd, og var rask med å finne "Rosa Spitfire" byggetråden.  :) Det første som slår meg er hvordan panellinjene er tydligere markert på cowling, og fremme på flyet, for så å bli svakere lenger bak på flyet. Pent. Dessuten synes jeg flyet blir elegant med den silkematte finishen. Røper du hva slags klarlakk du har brukt?

Jeg må innrømme at jeg ble litt skeptisk når jeg først hørte at du skulle lakkere den rosa. Men Spitfire kler jammen denne fargen også  :) Nå gleder jeg meg til å se den helt ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent sliten fugl til deg å være, Jens, men det taklet du jo veldig bra. Spot on i forhold til forbildet også. Min subjektive, udokumenterte oppfatning er at du med denne fuglen fikk en mer helhetlig og gjennomført finish enn du pleier. Og kjapt levert også, egentlig  :thumb:

 

Du rekker vel en Spit til, du også?

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarene.  Ja naar jeg ser paa foerste byggetraad saa har det gaatt litt i underkant av en maaned, og dekalene har jeg ikke en gang hatt ett aar:D  Har begynt aa tenke paa neste Spitfire prosjekt og funderer over et par alternativer...  Mattlakken er Xtracrylics matt som jeg har helt litt Xtracrylics Satin finish oppi og litt lys graatt.  Tynnet med Xtracrylics egen tynner og blaast paa forsiktig snarere enn "dekker paa foerste stroek".  Paa bildene ser den glatt ut, men i virkeligheten er finishen litt kornete synes jeg.  Polly S eller muligens Vallejo Model Air tror jeg hadde gitt et bedre resultat.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert Jens Håkon, både av resultatet og tempo.  Du har gjort det samme på en måned som jeg klarer på to år...

Meget bra været, du har til og med fått med deg "sprut" under vinger fra hjul, ofte oversett men svært vanlig  :thumb:  Regner med at du har gjort dette ved hjelp av en pensel med stiv bust der møkka er "sprayet" på ?

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke sproeyt:) - det er MiG Pasteller blandet med destillert vann som ble stiplet paa med en pensel.  Ble det for mye var det en smal sak aa fukte en Q-tip og toerke det av.  Ved aa stiple bomullspinnen kan man og "forflytte" pigmentene eller redusere intensiteten.  Stoev og smussi hjulbroennene ble og laget ved aa blande litt vann og pastellpulver og saa la kapillaereffekten gjoere resten.  Ble det for mye var det en smal sak aa suge opp det overfloedige med en pensel.  I det hele tatt var det lett aa jobbe med pasteller, og de sitter overraskende godt naar alt er toert.  Maa bare holde modellen unna regnvaer heretter:)

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke sproeyt:) - det er MiG Pasteller blandet med destillert vann som ble stiplet paa med en pensel.  Ble det for mye var det en smal sak aa fukte en Q-tip og toerke det av.  Ved aa stiple bomullspinnen kan man og "forflytte" pigmentene eller redusere intensiteten.  Stoev og smussi hjulbroennene ble og laget ved aa blande litt vann og pastellpulver og saa la kapillaereffekten gjoere resten.  Ble det for mye var det en smal sak aa suge opp det overfloedige med en pensel.  I det hele tatt var det lett aa jobbe med pasteller, og de sitter overraskende godt naar alt er toert.  Maa bare holde modellen unna regnvaer heretter:)

 

Jens

 

Takker for tips Jens, da er det bare å bestille pigmenter fra Lars.  Fant dette settet med Mig-pigmenter på hjemmesiden til Smallsize, gjør vel jobben ?

 

http://shop.smallsize.no/product_info.php?cPath=287_148&products_id=7523&osCsid=70ae5a969c7efa055da00040e455a228

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.