Jens Håkon Brandal Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Tenkte jeg skulle la traaden om korrigeringer av Hasegawa settet faa lov til aa dreie seg om nettopp det, og saa kan spesifikke byggeting faa lov til aa beskrives i denne traaden her. Dette skal altsaa bli en FR.IXc fra 16. skvadron i Frankrike i september 1944. Dette flyet (samt ett til fra samme skvadron) ble malt blekrosa for aa kamuflere de mot en roedlig himmel ved soloppgang og nedgang. Kamuflasjen var overraskende god mot en slik bakgrunn, men flygerne foelte seg meget utsatte der de floey over fiendtlig territorium i lave og middels hoeyder i et rosa fly. Fordi sjansen for aa treffe paa fiendefly ble ansett som stoerre i disse hoeydene, saa beholdt flyene bevaepningnen, i motsetning til PR utgavene som hadde fart, hoeyde og pilotens kloekt som eneste forsvarsmiddel. FR.IX hadde kun ett kamera i motsetning til tre som PR utgavene kunne ta med seg, og det kameraet var plassert bak radioluken. Jeg vurderte en kort tid paa aa hive inn en Cooper Details cockpit, men slo det fra meg; jeg ville bli relativt raskt ferdig og Hasegawa's cockpit er blant de bedre, og jeg ville heller spare de til prosjekter som trenger mer hjelp. Derfor ble det en blanding av scratchbygging, Ultracast og Eduard. Hoeyre side av cockpit - de viktigste tilleggene her er hodepanser av 0.25 mm plastark, oksygenslange og oppheng for setet. Venstre side av cockpit har faatt doeren aapnet opp, men merk at gulv og instrumentpanel kun er holdt paa plass "for show". Noen detaljer fra Eduard sitt etseark for ICM settet er brukt for aa heve inntryukket - blant annet rorpedaler og diverse ratt og deksler. Eduard sitt instrumentpanel skal og brukes i stedet for Hasegawa sin plast utgave. Et hull til kameraporten er og laget - dette er nesten 5 mm i diameter. Jeg har stanset ut klart plastark, og da er det lettere aa tilpasset hullet til glasset enn omvendt. De hvite listene skal holde kameraet paa plass - midt i porten. Her er resinbitene som skal hjelpe til innvendig. Fra venstre mot hoeyre; Cooper Details kamera, Ultracast doer (for ICM - den er lenger enn Hasegawa sin) og Ultracast sete med Q-sele (senkrigsmodell). Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 Ah, her er det bare å lene seg bakover og lære. Nydelig den oksygenslangen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 27, 2009 Share Posted March 27, 2009 Ai, ai! Dette ser ut som en god start. Her får jeg visst litt drahjelp til fotospiten min. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 28, 2009 Author Share Posted March 28, 2009 Takk for det - oksygenslangen er bare kobbertraad som er tvunnet rundt en annen kobbertraad. Koblingen mot masken er en liten bit strukket plastroer. Her er grunnlakken paa. Foerst lakkerte jeg alt moerk groent som preshading foer jeg blaaste over med Xtracrylics Interior Grey Green og beholdt noe av det moerke inne i skyggene. Naa venter en vask av oljefarger foer toerrboersting. Her er metoden for aa lage litt flekkete bakelitt i skala. En variasjon av panserbyggernes maate aa skape liv i overflaten paa. Foerst flekker av oljemaling i diverse nyanser som saa fikk toerke i vel ti minutter. Dette ble lagt over an base av Vallejo Cavalry Brown som saa ble klarlakket med Polly S blank. Saa ble fargen "stiplet av" med en pensel fuktet med terpentin. Ryggputen er og malt med Van Dyke Brown for aa illudere brunsvart laer. Litt toerrboersting med diverse brunnyanser gjenstaar - om noen dager. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 Her går det unna. Jeg er litt overraska over at du har valgt et såpass rødt underlag for brunfargene, men jeg er sikker på at det blir seende ut som bakelitt til slutt. Jeg trudde ellers kameraene var svarte, ikke lysegrå, og at området rundt var svartmalt, for å unngå reflekser. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 Fyttegrisen, det er det styggeste setet jeg har sett. Men jeg tviler jo ikke på at det kommer til å bli bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas.A.Gedde Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 Fyttegrisen, det er det styggeste setet jeg har sett. Men jeg tviler jo ikke på at det kommer til å bli bra Helt enig skulle tro at piloten hadde blitt likvidert i den stolen her er jeg faktisk veldig spent på slutt resultatet, for detta minner mest om en i tidlig modellbyggerfase Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 28, 2009 Author Share Posted March 28, 2009 Det hjelper litt naar jeg faar malt seleteoyet paa setet - flekkingen lager saa mye soel at det har ingen hensikt aa male beltene saa tidlig:) Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 28, 2009 Author Share Posted March 28, 2009 Jeg trudde ellers kameraene var svarte, ikke lysegrå, og at området rundt var svartmalt, for å unngå reflekser. Einar S I foelge instruksene til kameraet, saa staar det: "The camera lens body can be painted dull aluminium or light grey. The cmaera back is a medium greu with black and silver placards. The back is frequently encased in an insulated bag to protect the camera from the rogours of high altitude photography. The enclosure can be painted interior grey green or black with drybrushed details." Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 Jeg tar det til etterretning når jeg skal male min fotospitfire. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 28, 2009 Author Share Posted March 28, 2009 Flere bilder jeg har sett av kameraer viser at de er en mellomgraa farge, og Roy Sutherland pleier aa ha sitt paa det toerre naar det gjelder research, men det kan jo hende at Luftforsvaret brukte kameraer av annen type eller fabrikat da de kartla Norge... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 29, 2009 Share Posted March 29, 2009 Det er vel mest sannsynlig at den samme typen kamera ble brukt. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 29, 2009 Author Share Posted March 29, 2009 Da er interioeret toerrboerstet og vasket. La og til spaken for aa justere hoeyden paa setet - kombinasjon av byggesettet og Eduard fotoets. Kameraet ble limt paa plass etter at bildet ble tatt. Setet har og fatt seler og spenner malt. Tamiya Buff og Games Worskhop Chainmail for spennene. Litt oljevask fremhever detaljene i beltene. Det som gjenstaar er fortsatt aa lage til noen belter som skal forsvinne gjennom slissen i hodepanseret. Det ser jo litt jaevlig ut i mange ganger virkelig stoerrelse, men det er bedre i virkeligheten. Snart har jeg et fly jeg og:) Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted March 29, 2009 Share Posted March 29, 2009 Dette blir nok storveis "pink panther" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ståle Haug Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Super cockpit! Kan jeg spørre hva slags farge du har 'vasket' med? Har fått med meg at mange vasker med noe brunaktig, men dette ser jo adskillig mer realistisk ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 31, 2009 Author Share Posted March 31, 2009 Takk for kommentarer. Jeg har vasket med moerk groenn. Jeg innbiller meg at om man vasker med en moerkere variant av grunnfargen, saa oppnaar man mer en skyggevirkning og mindre "smussvirkning"... Toerrboersting ble og gjort med en lys groenn farge. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nadir Kazimi Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Likte interiør og detalijer det ble veldig fint med vasking Mvh Nadir Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 31, 2009 Author Share Posted March 31, 2009 Takk for det Nadir. Fast rewind... Her er setet paa plass i skroget og skulderstroppene er forlenget og ender opp i kobbertraad som forsvinner bak i skroget. Egentlig ble det limt til baksiden av kameraet. Ledningene fra understellsvelgeren ble senere lurt inn rundt "hesteskoen" til instrumentpanelet. Her er skroget i skrivende stund. Jeg har boret hull i forkant for aa ta kanonene til Ultracast. Fortsatt gjenstaar noe nesepussing og panelrissing. Da jeg bygget Hasegawa sin modell for fire-fem aar siden, saa synes jeg den satt litt hoeyt. Gjorde en liten toerrproeving med understellet, og saa at det var noe som ikke stemte. Bilder viser forskjellig kompresjon av understellet (sammenlikn hjulets plassering i forhold til understellsluken), men om man sjekker hvor hjulet havner i hjulbroennen, saa stemmer den nesten overens paa fullt utslag - altsaa uten vekt paa hjulene. Kappet demperen en mm og limte paa plass igjen med en messingpinne i leggen som forsterkning. Neste gang skal jeg kappe den i nedkant av demperen da det lettere vil skjules bak hjulet. Delen til venstre er Hasegawa settete umodifisert. Det skjer mer i kulissene... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 12, 2009 Author Share Posted April 12, 2009 Radiatorene i Hasegawa settet er OK, men ikke saa bra at de ikke kan forbedres. Eduard settet til ICM sin Spitfire fungerer greit, men de maa pusses litt, og saa maa broennen i vingen gjoeres en anelse bredere. For at etsedelene bak skal passe maa man og gjoere plasten dypere - skraping med et nr. 10 skalpellblad er det som skal til her. Jeg har og lagt til roer for oppvarming av maskinkanoner - disse er bare boeyd plaststav som er kappet til rett lengde. Endel sparkling og pussing senere, saa har jeg kommet saa langt at kanonene kan limes paa. Ultracast anviser lengden paa kanonene som skal stikke ut for vingen, og da er det en smal sak aa lage til en jigg for aa faa samme avstand paa begge vingene. Cowlingen skal ha Dzus festere , og i prosessen med aa forlenge nesen, saa ble disse fylt igjen. Ikke noe problem, for avstanden mellom de maa fordeles over forlengelsen. I stedet for aa banke graverte hull, saa stanset jeg ut smaa skiver av 0.13 mm plastark som ble limt paa med Tamiya lim og saa slipt ned da det var toert. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nadir Kazimi Posted April 12, 2009 Share Posted April 12, 2009 Utrolig bra så langt Jens Håkon Nadir Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted April 12, 2009 Share Posted April 12, 2009 mye å lære her, mesterlig Jens Haakon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted April 13, 2009 Share Posted April 13, 2009 Imponerende. Røra fra radiatorene går utover mot vingene her, mens de går i retning mot skroget på fotospitfiren på Gardermoen, så vidt jeg kan se. Er det rett? Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 13, 2009 Author Share Posted April 13, 2009 Det stemmer Einar. Bevaepningen er ute i vingene, mens kameraene er inne i skroget... Ellers takk for kommentarer folkens. Haaper paa primer i dag og foerste stroek med lakk. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted April 14, 2009 Share Posted April 14, 2009 Smart tips med de enkle jiggene. Modellen ser fin ut, og jeg håper du beskriver maleprosessen i tekst og bilder, slik du har gjort til nå. Det er utrolig lærerikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted April 14, 2009 Author Share Posted April 14, 2009 Da har tiden endelig kommet til lakk. Et lag med Tamiya Fine white primer garanterer en glatt overflate... Og saa foerste omgang med Xtracolor PRU Pink. Fargen er mer rosa paa bildet enn den oppfattes i virkeligheten. Tanken er aa brekke til fargen med hvitt og saa gaa over sidene og toppen med denne lysere fargen. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.