Gå til innhold
  • Bli medlem

Rosa Spitfire


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle la traaden om korrigeringer av Hasegawa settet faa lov til aa dreie seg om nettopp det, og saa kan spesifikke byggeting faa lov til aa beskrives i denne traaden her.  Dette skal altsaa bli en FR.IXc fra 16. skvadron i Frankrike i september 1944.  Dette flyet (samt ett til fra samme skvadron) ble malt blekrosa for aa kamuflere de mot en roedlig himmel ved soloppgang og nedgang.  Kamuflasjen var overraskende god mot en slik bakgrunn, men flygerne foelte seg meget utsatte der de floey over fiendtlig territorium i lave og middels hoeyder i et rosa fly.  Fordi sjansen for aa treffe paa fiendefly ble ansett som stoerre i disse hoeydene, saa beholdt flyene bevaepningnen, i motsetning til PR utgavene som hadde fart, hoeyde og pilotens kloekt som eneste forsvarsmiddel.  FR.IX hadde kun ett kamera i motsetning til tre som PR utgavene kunne ta med seg, og det kameraet var plassert bak radioluken.

 

Jeg vurderte en kort tid paa aa hive inn en Cooper Details cockpit, men slo det fra meg; jeg ville bli relativt raskt ferdig og Hasegawa's cockpit er blant de bedre, og jeg ville heller spare de til prosjekter som trenger mer hjelp.  Derfor ble det en blanding av scratchbygging, Ultracast og Eduard.

 

Hoeyre side av cockpit - de viktigste tilleggene her er hodepanser av 0.25 mm plastark, oksygenslange og oppheng for setet.

 

DSC_0441_3_.JPG

 

Venstre side av cockpit har faatt doeren aapnet opp, men merk at gulv og instrumentpanel kun er holdt paa plass "for show".  Noen detaljer fra Eduard sitt etseark for ICM settet er brukt for aa heve inntryukket - blant annet rorpedaler og diverse ratt og deksler.  Eduard sitt instrumentpanel skal og brukes i stedet for Hasegawa sin plast utgave.  Et hull til kameraporten er og laget - dette er nesten 5 mm i diameter.  Jeg har stanset ut klart plastark, og da er det lettere aa tilpasset hullet til glasset enn omvendt.  De hvite listene skal holde kameraet paa plass - midt i porten.

 

DSC_0443_2_.JPG

 

Her er resinbitene som skal hjelpe til innvendig.  Fra venstre mot hoeyre; Cooper Details kamera, Ultracast doer (for ICM - den er lenger enn Hasegawa sin) og Ultracast sete med Q-sele (senkrigsmodell).

 

DSC_0445.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takk for det - oksygenslangen er bare kobbertraad som er tvunnet rundt en annen kobbertraad.  Koblingen mot masken er en liten bit strukket plastroer.

 

Her er grunnlakken paa.  Foerst lakkerte jeg alt moerk groent som preshading foer jeg blaaste over med Xtracrylics Interior Grey Green og beholdt noe av det moerke inne i skyggene.  Naa venter en vask av oljefarger foer toerrboersting.

 

DSC_0451.JPG

 

DSC_0452.JPG

 

DSC_0442.JPG

 

DSC_0455.JPG

 

Her er metoden for aa lage litt flekkete bakelitt i skala.  En variasjon av panserbyggernes maate aa skape liv i overflaten paa.  Foerst flekker av oljemaling i diverse nyanser som saa fikk toerke i vel ti minutter.  Dette ble lagt over an base av Vallejo Cavalry Brown som saa ble klarlakket med Polly S blank.

 

DSC_0445_2_.JPG

 

Saa ble fargen "stiplet av" med en pensel fuktet med terpentin.  Ryggputen er og malt med Van Dyke Brown for aa illudere brunsvart laer. 

 

DSC_0456.JPG

 

Litt toerrboersting med diverse brunnyanser gjenstaar - om noen dager.

 

Jens

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det unna.  :thumb:

 

Jeg er litt overraska over at du har valgt et såpass rødt underlag for brunfargene, men jeg er sikker på at det blir seende ut som bakelitt til slutt.

 

Jeg trudde ellers kameraene var svarte, ikke lysegrå, og at området rundt var svartmalt, for å unngå reflekser. ???

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg trudde ellers kameraene var svarte, ikke lysegrå, og at området rundt var svartmalt, for å unngå reflekser. ???

 

Einar S

 

I foelge instruksene til kameraet, saa staar det:  "The camera lens body can be painted dull aluminium or light grey.  The cmaera back is a medium greu with black and silver placards.  The back is frequently encased in an insulated bag to protect the camera from the rogours of high altitude photography.  The enclosure can be painted interior grey green or black with drybrushed details." 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er interioeret toerrboerstet og vasket.  La og til spaken for aa justere hoeyden paa setet - kombinasjon av byggesettet og  Eduard fotoets.  Kameraet ble limt paa plass etter at bildet ble tatt.

 

DSC_0443.JPG

 

DSC_0442-1_2_.JPG

 

DSC_0443-1.JPG

 

Setet har og fatt seler og spenner malt.  Tamiya Buff og Games Worskhop Chainmail for spennene.  Litt oljevask fremhever detaljene i beltene.  Det som gjenstaar er fortsatt aa lage til noen belter som skal forsvinne gjennom slissen i hodepanseret.  Det ser jo litt jaevlig ut i mange ganger virkelig stoerrelse, men det er bedre i virkeligheten.

 

DSC_0445-1.JPG

 

Snart har jeg et fly jeg og:)

 

Jens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Nadir.

 

Fast rewind...  Her er setet paa plass i skroget og skulderstroppene er forlenget og ender opp i kobbertraad som forsvinner bak i skroget.  Egentlig ble det limt til baksiden av kameraet.

Ledningene fra understellsvelgeren ble senere lurt inn rundt "hesteskoen" til instrumentpanelet.

 

DSC_0442-2.JPG

 

Her er skroget i skrivende stund.  Jeg har boret hull i forkant for aa ta kanonene til Ultracast.  Fortsatt gjenstaar noe nesepussing og panelrissing.

 

DSC_0443-2.JPG

 

Da jeg bygget Hasegawa sin modell for fire-fem aar siden, saa synes jeg den satt litt hoeyt.  Gjorde en liten toerrproeving med understellet, og saa at det var noe som ikke stemte.  Bilder viser forskjellig kompresjon av understellet (sammenlikn hjulets plassering i forhold til understellsluken), men om man sjekker hvor hjulet havner i hjulbroennen, saa stemmer den nesten overens paa fullt utslag - altsaa uten vekt paa hjulene.  Kappet demperen en mm og limte paa plass igjen med en messingpinne i leggen som forsterkning.  Neste gang skal jeg kappe den i nedkant av demperen da det lettere vil skjules bak hjulet.  Delen til venstre er Hasegawa settete umodifisert.

 

DSC_0446_2_.JPG

 

Det skjer mer i kulissene...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Radiatorene i Hasegawa settet er OK, men ikke saa bra at de ikke kan forbedres.  Eduard settet til ICM sin Spitfire fungerer greit, men de maa pusses litt, og saa maa broennen i vingen gjoeres en anelse bredere.

 

SpitfireFR92.jpg

 

For at etsedelene bak skal passe maa man og gjoere plasten dypere - skraping med et nr. 10 skalpellblad er det som skal til her.  Jeg har og lagt til roer for oppvarming av maskinkanoner - disse er bare boeyd plaststav som er kappet til rett lengde.

 

SpitfireFR939.jpg

 

Endel sparkling og pussing senere, saa har jeg kommet saa langt at kanonene kan limes paa.  Ultracast anviser lengden paa kanonene som skal stikke ut for vingen, og da er det en smal sak aa lage til en jigg for aa faa samme avstand paa begge vingene.

 

SpitfireFR937.jpg

 

SpitfireFR90136-1.jpg

 

SpitfireFR938.jpg

 

Cowlingen skal ha Dzus festere , og i prosessen med aa forlenge nesen, saa ble disse fylt igjen.  Ikke noe problem, for avstanden mellom de maa fordeles over forlengelsen.  I stedet for aa banke graverte hull, saa stanset jeg ut smaa skiver av 0.13 mm plastark som ble limt paa med Tamiya lim og saa slipt ned da det var toert.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har tiden endelig kommet til lakk.  Et lag med Tamiya Fine white primer garanterer en glatt overflate...

 

Spitfire_FR9_4_.JPG

 

Og saa foerste omgang med Xtracolor PRU Pink.  Fargen er mer rosa paa bildet enn den oppfattes i virkeligheten.  Tanken er aa brekke til fargen med hvitt og saa gaa over sidene og toppen med denne lysere fargen.

 

Spitfire_FR9_3_.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.