Gå til innhold
  • Bli medlem

Hasegawa Spitfire IX korreksjoner


Anbefalte innlegg

Hasegawa sin Mk.IX'er har faatt endel pepper for feil i form og proporsjoner paa skroget, og med en overdimensjonert spinner for aa kompensere.  For aa bruke alle anti-nagletelleres klisje; "det ser ut som en Spitfire", men for de som vil ha en riktigere modell, saa har det kommet diverse korrigeringssett paa markedet.  Jeg har selv Aeroclub sin korrigering, men stoep og overflatedetaljer paa denne er definitivt ikke i samme klasse som Hasegawa settet, og det vil kreve litt jobb med aa fikse paa.  Jeg bestemte meg derfor for aa gaa skroget naermere i soemmene bevaepnet med tegninger scannet fra Paul Montforton's bok.  Disse tegningene blir regnet for aa vaere de mest korrekte per dags dato, og de ble sjekket mot faktiske maal; avstanden fra panellinjen mellom bensintank og halefinne/sideror skal vaere 130 mm i skala (give or take a few decimals), og tegningen var "bang on".  Panellinjene fikk seg en omgang med blekk for aa synliggjoere de paa bilder.

 

Foerst la jeg skroget over tegningen og rettet den inn etter panellinjen mellom sideroret og halefinne samt langsetter toppen av nesen foran cockpit..

 

align_rudder_rear.jpg

 

Her ser vi at skroget skulle vaert en tanke dypere - omlag en halv millimeter totalt sett.  Ser man paa panellinjene, saa stemmer de faktisk meget godt overens seg i mellom, men kanten mellom bakre canopy og skroget skiller en mm.  Den avrundede trekanten for "wing fillet" slutter paa riktig sted, men den er og en mm for kort paa panellinjen. 

 

align_rudder_mid.jpg

 

Forflytter man seg til cockpit, saa ser man at doeren og ligger denne ene millimeteren for langt bak, men panellinjen som sammenfaller med instrumentpanelet ligger ytterligere en mm for langt bak, og det medfoerer at cockpitseksjonen og glasset totalt sett er for kort.  Detaljeringssett som er tilpasset dette settet blir foelgelig og for korte, og denne avstanden maa tas opp av en del som er 10 mm lang.  Merk og at fremkanten av panellinjen mellom fueltank og cowling ligger for langt bak sammenliknet med blyantmerket paa tegningen.

 

align_rudder_nose.jpg

 

Fortsatt rettet inn etter bakkant av halefinnen, og her ser man at det mangler 4 mm paa skrogets totale lengde.

 

Neste innretting var etter bakkant av cockpit.

 

align_mid_rear.jpg

 

Skrogets manglende dybde blir mer fremtredende her, og panelene paa bakskroget kommer selvsagt litt ut av kurs.  Avstanden til bakkanten av halefinnen er i underkant av en mm.  Panellinjen til avslutningen av "wing fillet" er riktig plassert i forhold til cockpit, og dette lover godt for vingens plassering mot skroget.

 

align_mid_mid.jpg

 

Her har jeg lagt paa en vinkel som illustrerer at bakkanten paa vingen stemmer naa overens med tegningen, og sammen med cockpitglassets bakkant stemmer disse to meget bra.  Forkant av vingen er og ganske naer der den skal vaere.  Sammenlikner man tegningen av vingen med Hasegawa's vinge, saa er det nesten en perfekt match.  Doeren i bakkant er igjen korrekt i forhold til bakkanten av cockpit og vingen, men den er litt kort.  Panellinjen foran doeren er derimot for langt bak.

 

align_mid_nose.jpg

 

Nesen er fortsatt betydelig for kort...  Droeye tre mm.

 

align_front_nose.jpg

 

Nesen ser derimot ut til aa stemme bra overens i hovedsak.  Tegningen viser en mer bulende cowling enn det byggesettet har, men det er ikke noedvendigvis feil av Hasegawa da det ar og "flate" cowlinger.  Panellinjen mellom fueltank og cowling skal derimot vaere lenger bak, og dette vil i praksis forlenge nesen.  Panellinjen for instrumentpanelet har naa kommet for langt frem - sammen med resten av skroget bakenfor nesen...

 

Skal man ta hensyn til alle korreksjoner, saa blir det mye kutting og spleising, men jeg mistenker og at enkelte operasjoner faller inn under uttrykket "mye skrik og lite ull".  Mitt forslag til loesning som jeg har tenkt aa proeve ut i praksis er derfor som vist;

 

Mods_summary.jpg

 

Nesen kappes en mm bakenfor den eksisterende panellinjen, og konturene mot fueltanken bygges opp med sparkel.  Skroget skjoetes paa med 3 mm mellom cowling og fueltank for aa faa korrekt lengde paa nesen av flyet.  Ultracast har en korrekt spinner.  Panellinjen foran doeren (til instrumentpanelet) risses inn en mm lenger frem, og det gjoer og at man maa bytte windshield.  Vakuumformede windshields og canopies finner man fra Falcon.  Bakre cockpit glass kan man ta fra Hasegawa settet for aa sikre god passform. Doeren skal gjoeres en tanke lenger, men det tilpasser man fra detaljeringssettet eller sager den ut fra byggesettet om man vil.

 

Jens

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For aa bruke alle anti-nagletelleres klisje; "det ser ut som en Spitfire", men for de som vil ha en riktigere modell...

 

 

Klishe? Jeg synes at du burde være mer forsiktig med ord Jens, for å ikke tråkke på tær. (ingen tær var skadet under lesningen her.)

 

Folk har forskjellige nivåer av hva de ser på som riktighet, om det passer med tegninger eller ei.

Har ingenting å tilføye til selve formene av denne Spitfire'en, annet at den ser ut som en Spitfire for meg. (og det er ikke en klishe) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men for de som vil ha en riktigere modell[/quote]

 

Man bygger det man har lyst til paa den maaten man har lyst til.  Noen vil korrigere, andre vil la vaere.  Dette er ingen plikt - det er forhaapentligvis til hjelp for de som oensker aa gjoere noe med det, men som kanske ikke helt ser hvor problemet er eller hvordan man skal gripe saken an.  Selvsagt kunne man toeyet strikken enda lenger, men jeg mener selv at loesningen er et greit kompromiss som er innenfor ferdighetsnivaaet til de fleste.  Jeg har ikke noe problem med at noen vil bygge Spitfire eller noe annet rett fra esken, og det betyr heller ikke at man er daarligere som menneske.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at Hasegawa's Spitfire skal være nærmere skala 1:50 enn 1:48.  Når man ser på dimmensjoner på skrogen kan jo dette virke å være korrekt, skrog virker både å være for kort samt for grunt.  I så fall kan man jo bare bestemme seg for å bygge Spit'n i skala 1:50 og vips så er alle problemer løst  :shifty:

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan stemmer Aeroclubs skrog med Montforton`s tegninger?  Selv om støpen ikke er like "crispy" som Hasegawa-skroget, er det ikke lettere å bare sparkle, pusse ned og risse inn nye panellinjer?

 

 

Trond Olaf Larsen

 

Ja, Jens Håkon, det hadde vært interessant å få se. Jeg har lest en del skryt av dette settet, og bestillt meg et, men du høres slett ikke entusiastisk ut.

 

Jeg tror nok din ombygging blir litt for mye for mitt ferdighetsnivå, men skal jeg bygge Spit, så skal den nå være noenlunde riktig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har som Jens Håkon sier, forskjellig tilnærming til dette med 100% korrekthet. Selv havner jeg nok i "Det ser ut som en...." kategorien, men jeg har all mulig respekt for de som går "the final mile" i forhold til dette.  :praise:

 

Jens Håkon, gjelder dette kun 1/48 modellen til Hasegawa? Hviordan er det med 1/72 utgaven deres? Er denne bare skalert ned, eller stemmer denne bedre med terrenget? For min egen del regner jeg nok i såfall med at feilene blir så små dimensjonelt, at jeg ser gjennom fingrene med det, men det er jo kjekt å vite..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JH

 

Kan du ta en "review" an PCM`s 1/32 Spitfire, mener å ha lest i en annen tråd at du har en slik.

Ser at man får den i både c og e utgave, e utgaven skal til og med ha norske dekaler.

Vurderer å hive meg inn i gruppebyggingen men da med en modell i 1/32.

"Dare to be different"

 

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens,

 

Hvordan ser modellen ut hvis du måler den mot en tegning i 1:50?

(Forøvrig trodde jeg vi var ferdige med nagleteller vs "det ser ut som"-gjengen. Det at man må komme med alle slags forbehold når man vil snakke om det man ønsker synes jeg begynner å bli ganske irriterende.)

 

Keep striving for excellence, Jens.

 

Kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser forskjellen på tegningen og modellen, lurer jeg på hva Hasegawa har siktet etter. Jeg trodde ikke det skulle være så mye ut av vater. Hvis jeg skulle bygge en Spitfire, ville det nok ha blitt rett ut av esken. Allikevel synes jeg det er spennende å se resultatet av sammenligningen din.

Kjenner samtidig at jeg irriterer meg litt over folk som kverulerer hver gang noen belyser "fargetemaet" eller "nagleteller-temaet". Personlig synes jeg det er interessant når noen setter søkelyset på noe de har greie på, og som man vil formidle videre til andre modellbyggere. Hvis det blir for sterk kost for enkelte, er det jo bare å la være å innvolvere seg.  :) Dette er en bra tråd, Jens Håkon. Håper vi kan holde den der den er ment å være -Hasegawa Spitfire IX korreksjoner

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grundig og fin gjenomgang Dr Brandal  ;D. Hva så med vingene ? er ikke de helt i hennhold med hensyn til 1/48 skala ???, det samme med hjul , haleflater, skrogdiameter.. I såfall er vel ikke Hasegawa sin noe 1/50 ?.

Mine konklusjoner med de samme tegninger er svært lik dine Jens Haakon. Jeg pusset og regraverte Aeroclub sitt skrog da jeg syntes det var den beste og enkleste  løsningen for meg. Måtte skjøte inn litt på Aires cockpiten, særlig dørområdet er for kort. Bruker vakum canopy fra Aeroclub. Spinneren fra samme firma er korrekt i lengde, men for grøtete i støpen . Her er Ultracast sin mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dette til tross alt er den nåværende beste utgivelsen i 1/48 skala sånn jevnt over med detaljer og presisjonsstøpt.

 

Sludder! ICM er den beste 1/48 skala Spitfire Mk.IX!

 

Hasegawa er dog det beste Spitfire Mk.IX - liknende byggesettet i 1/48 skala.

 

Skjønt, selv synes jeg at ICM sin overflategjengivelse er langt bedre enn Hasegawa, uansett skalakorrekthet.

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner samtidig at jeg irriterer meg litt over folk som kverulerer hver gang noen belyser "fargetemaet" eller "nagleteller-temaet". Personlig synes jeg det er interessant når noen setter søkelyset på noe de har greie på, og som man vil formidle videre til andre modellbyggere. Hvis det blir for sterk kost for enkelte, er det jo bare å la være å innvolvere seg.  :)

 

Det er litt merkelig det. Hvordan en bitteliten "hey" av meg omgjøres slik at det virker som om jeg er skikkelig anti nagleteller. Takk. Jeg skal huske på dette når jeg bygger Hasegawa sin Su-27.  ::)

 

Jeg føler at jeg skrev temmelig klinkende klart om nøyaktig hva jeg syntes var feil. Jeg synes ikke nagletelling er feil. Jeg synes ikke at det er feil å finne feil i byggesett. Det er et interessant tema. Det jeg syntes feil var å kalle det en "klishe" å faktisk ikke bry seg om hva som er galt eller ikke i et sett. Enkelt.

 

Tror at jeg ikke trenger å utdype innlegget mitt mer.

 

Men nå tror jeg at jeg nyter denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Øl briller". Det må være deg det. Jeg liker ikke øl (om jeg da ikke får servert årntlig bitter da, som f.eks. "Spitfire"). I så fall har jeg ølbriller, ikke øl briller.

 

Nils  :)

 

"do you know why british drink their beer warm, because they have Lukas refrigirators. "  :D

 

(for de som ikke vet det er Lukas et engelsk elektonikk firma med upålitelig rykte.)

 

Nok om det. ICM tja, har jo også noen eksemplarer av dette byggesettet, men blir ikke fortrolig med vingene på det. De er både for tykke og balanserorene er ikke bra reprodusert. Radiatorene er plastklumper uten håp. Det meste som hjul, propeller ol kan selvsagt byttes ut men.......  I og med at skroget har en slags motor som kan vises åpen, blir det mye fikkel og sparkling for å få en god cowling. Den er i tillegg noe tvilsom i geometrien, cowlingen altså. Jeg innser selvfølgelig at Hasegwa ikke er helt riktig, men mener denne gir best base for å bygge en god Spitfire. De elipseformede vingene, kanskje det viktigste kjennetegnet til Spitfire er nydelig gjenngitt.

 

Airfix prøvde seg også på en nier for ikke så lenge siden, den er vel ganske dimmensjonel grei, men håpeløs på detaljer og altfor "tjukk " enkelte steder.

 

Gleder meg til å se mange Spitfire MKIX ferdig fra forskjellige byggesett fabrikkater stilt opp ved siden av hverandre, for å se om man med det blotte øye kan se noen dimmensjons forskjeller ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at man jeg naa har funnet hvor det stoerste problemet ligger, og hvilket nivaa jeg vil legge meg paa, saa er det bare aa ta sagen i egne hender.  Da bildet ble tatt maatte de riktignok haandtere kamera:)

 

DSC_0426.JPG

 

Merk at jeg har lagt maskeringstape vel en mm bak panellinjen til cowlingen - dette hjelper til med aa styre sagen for det foerste kuttet.

 

"Og no har me juksa litt" som det ble sagt paa fjernsynskjoekkenet.  Her er det oeverste skroget sammenfoeyd med tegningene som underlag for aa sikre at man beholder posisjonen av propell senter.  Naar det er toert kan man lime hoeyre cowling til sin skrog halvdel.  Det tok ikke lange tiden aa kappe skroget vertikalt, men saa langsmed panellinjen for vingen.  Mellom motor cowling og resten av skroget limte jeg paa 3.2 mm tykk plastbjelke fra Evergreen, og den krumme panellinen under ble laminert av 0.25 mm plaststrips.  Som man ser er det ikke noe vits i aa vaere for nennsom til aa begynne med.  Legg og merke til sparkelet paa oevre cowling for aa glatte ut steget som foelge av at cowlingen er en mm lenger i bakkant.

 

DSC_0430.JPG

 

Cowlingen under med luftinntak og integrert filter stemmer stemmer ganske bra i posisjon rettet inn etter spinneren.  Det man legger merke til her er mest at det er litt kort i bakkant og at Hasegawa har dekslet til luftinntaket litt for flatt.

 

DSC_0435-1.JPG

 

Siden nedre cowling stemmer bra i forkant, saa maa man skjoete paa i bakkant.  De to partiene i bakkant av filteret som skal gaa inn mot vingen maa kappes av og limes til vingen.

 

DSC_0431.JPG

 

Glippene som er resultatet er ikke verre enn at man kan fikse med Milliput.

 

DSC_0444-1.JPG

 

Et av Hasegawa settets problem er som tidligere nevnt spinneren.  Her er Hasegawa's spinner...

 

DSC_0438-1.JPG

 

Diameteren paa bakplaten stemmer bra, men siden den er for lang, saa blir effekten "for stor".

 

ICM sin spinner...

 

DSC_0439-1.JPG

 

Den er en anelse kort og litt spiss, saa effekten blir at den er for liten.

 

Ultracast har en bra spinner i resin, og denne ble levert under en uke etter bestilling.

 

DSC_0437-1.JPG

 

Den er litt rund i formen mot nesen, men bra detaljert.  Det foelger og med fire propellblader i resin.

 

Overraskelsen var da jeg sjekket spinneren for Otaki settet, senere utgitt av Arii og Airfix foer de kom med sin horrible Mk.IX for to-tre aar siden. 

 

DSC_0440-1.JPG

 

Den mangler litt detaljer, men i form og proporsjoner er den nesten fulltreffer.  Man maa bare gjoere tippen paa den en anelse flatere, og saa er man der.  Jeg regner med at de fleste som har vaert med noen aar som er interessert i Spitfire har et lite lager med Otaki/Arii Spitfires, og da er det en smal sak aa slakte settet.  Griffon Models (foeres av Hobbyhuset i Kristiansand) har solgt noen sett med propellblader for Spitfire IX, og disse kan kombineres med denne spinneren.

 

Her er alle de fire spinnerne linet opp saa man kan sammenlikne stoerrelsen.

 

DSC_0441-1.JPG

 

Jens

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser egentlig Hase-spinneren ut hvis du erstatter bakplata med noe plasticard? Det er et eller annet med formen som ser bra ut. Det virker som om "bakstykket" derimot er for stort.

 

K

 

Du er inne på noe der, men sjøl om halve bakplata pusses bort, så blir vel spinneren fremdeles litt i største laget.

 

Et kjettersk spørsmål har sneket seg inn hos undertegnede: Er det sikkert at flytegningene er 100% korrekte?

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.