Gå til innhold
  • Bli medlem

Hasegawa Spitfire IX korreksjoner


Anbefalte innlegg

Et kjettersk spørsmål har sneket seg inn hos undertegnede: Er det sikkert at flytegningene er 100% korrekte?

 

Einar S

 

Jeg bestemte meg derfor for aa gaa skroget naermere i soemmene bevaepnet med tegninger scannet fra Paul Montforton's bok.  Disse tegningene blir regnet for aa vaere de mest korrekte per dags dato, og de ble sjekket mot faktiske maal; avstanden fra panellinjen mellom bensintank og halefinne/sideror skal vaere 130 mm i skala (give or take a few decimals), og tegningen var "bang on".

 

Jens

 

Og det er en veldig bra jobb du har gjort så langt Jens. Hvilken lim brukte du til å lime evergreen? Jeg tenker bare at plastikken må overleve store påkjenninger når den skal pusses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser egentlig Hase-spinneren ut hvis du erstatter bakplata med noe plasticard? Det er et eller annet med formen som ser bra ut. Det virker som om "bakstykket" derimot er for stort.

 

K

 

Et godt poeng Kyrre.  Jeg tok vekk bakplaten og da stemmer lengden og formene meget bra.  Bakplaten kan trimmes slik at den kan felles inn bakfra.  Panellinjen maa risses litt lenger frem, men det er en god loesning.

 

Plastlimet jeg har brukt er kun Tamiya flytende lim. 

 

Om tegningene er korrekte har jeg ikke verifisert, men jeg ville ikke droemt om aa gjoere denne eksersisen med Caruana sine tegninger.  Paul Montforton har brukt noen aar paa aa maale og tegne, og disse gaar for aa vaere de mest korrekte Spitfire tegningene som finnes paa markedet.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok vekk bakplaten og da stemmer lengden og formene meget bra.  Bakplaten kan trimmes slik at den kan felles inn bakfra.  Panellinjen maa risses litt lenger frem, men det er en god loesning.

 

En interessant konklusjon siden "alle" - såvidt jeg har erfart fra alle de diskusjonene om Spitfire-byggesett jeg har lest - har slått fast uten videre at Hasegawa-spinneren er for stor. Og så viser det seg altså at man kan fikse litt på den, og så er det ikke så ille likevel. Kult :)

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har et nytt moment å føye til i denne tråden: Dekalene.

 

Her ser vi dekalene til ICM øverst til venstre, Hasegawa nederst til venstre og Norseman-dekalene til høyre.

 

Personlig synes jeg ICM-dekalene har den beste fargegjengivelsen. Særlig vil jeg framheve rødfargen, som har den rette mursteinsrøde kuløren. Sky-fargen på kodene ser også rett ut. Dekalene er matte. Dessverre er er det gule ikke helt i register. Det røde likeså.

 

Dekalene til Hasegawa er helt i register, men det gule er her nærmest oransje, og de sky kodene er nærmest gulgrønne. Det røde og blå er skarpere enn i ICM-byggesettet, men ganske akseptable i fargetonene. Dekalene er blanke.

 

Norseman-dekalene er "spot on" i register, men rødfargen er for skarp, i de britiske rundellene. (For de norske etterkrigsrundellene med vimpel, derimot, er fargene perfekte.)

 

Med andre ord: Ingen av dekalsettene er perfekte for å lage en spitfire med britisk merking.

 

Hva gjør man da?

 

Einar S

 

07_05.09_dekaler_red.jpg.0d37f9db1b6aa221ded2ad758d57a2af.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser på dekaler er det viktig å vurdere fargen når dekalet er på modellen og ikke på arket. Hasegawa-dekalene er meget tykke og der skinner det ikke noe som helst gjennom. Jeg har brukt Norseman-dekalene og der er fargen såpass gjennomskinnelig at det røde blir mørkere. Ulempen kan være at et fargeskille vil vise gjennom. Denslags kan elimineres ved å sørge for at man lager en sirkel med mørk farge der dekalene skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "den lille blå boka" som inneholder de "offisielle" fargeprøvene.

 

Fargen Red er i prinsipper en brunfarge, ganske lik ICM sine dekaler.

 

Det finnes mange produsenter som lager rundeller og bokstaver for britiske fly, og mye av dette er "korrekte" farger (i den grad noe kan kalles for det). Jeg har selv noen gnuggiser som jeg skaffet meg fra Canada for noen år siden. Jeg vet ikke om disse er tilgjengelige i dag. Eller så har Xtradecal en serie med dekaler som jeg tror er ganske greie. Her er et utvalg.

 

X02848.jpg

 

X03048.JPG

 

X02348_1.jpg

 

Selv om det blir litt dyrt å kjøpe disse arkene for én modell, så er dette noe en anglofil modellbygger bør ha i skuffen.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tally Ho lager ark med bokstaver og serienummerkoder i Sky, MSG, rødt osv. Sjekk her

 

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=TY48011

 

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=TY48012

 

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=TY48010&PIC_NO=2

 

Disse arkene gjør at man kan bygge nær sagt enhver maskin man skulle ønske, når det gjelder koder og serienummer

 

På min Spitfiremodell vil jeg bytte ut Hasegawas rundeller og fin flash med de fra Eagle Cal sitt sett. De ser mye bedre ut. Dessuten er stensilene i dette settet mye bedre. Dekalene er tynne og fester godt på modellen

 

EAG48116.JPG

 

Flere sett fra Eagle Cal her

 

=arrived+desc&order[]=code+asc&CODE=&SCALE=1%3A48&KEYWORD=spitfire&NUMPERPAGE=25]http://www.hannants.co.uk/search/index.php?CATEGORY=&DIVISION=&MANUFACTURER=Eagle+CAL&TYPE=Decals+(military+aircraft)&order[]=arrived+desc&order[]=code+asc&CODE=&SCALE=1%3A48&KEYWORD=spitfire&NUMPERPAGE=25

 

Svaret til deg, Einar, må være at man kombinerer gode dekaler fra flere dekalsett og ender opp med det beste resultatet :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste dekalene jeg har funnet til nå er faktisk fra Platz, fra Japan. Det er vel bare i 1:72, men man får perfekt trykk og masse rundeller, finflash og rosa sqn leader pennant og sånt. De er dyre, men ett ark takes you a long way.

 

Hannants ser ut til å være utsolgt, men de finnes i omløp. Kjøpte noen C1-rundeller på Telford og de er i perfekt register, med deilig brun rødfarge.

 

Edit: De hadde B-rundell-arket:

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=PZKD703&PIC_NO=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.