Gå til innhold
  • Bli medlem

[Ferdig] Westland Sea King Mk.43/43B --- Jens Håkon Brandal


Anbefalte innlegg

På disse bildene ser rotorbladene svært så grå ut.

 

Jeg har hatt et visuelt bilde av grå overside av rotorblada på netthinna etter et besøk i Sea King - hangaren på Banak på 1980-tallet. Da jeg bygde Sea King for noen år sia, spurte jeg forumet her, uten å få svar, men endte med å male dem grønne på oversida, i tråd med byggeanvisninga til Sea Kingen.

 

Kanskje skulle jeg stolt på husken likevel? ::)

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

De rotorbladene som Knut Erik viser er komposittblader - bla tilbake i byggetraaden, saa ser man forskjellen.  Siden de bladene er av nyere dato enn de opprinnelige rotorbladene, saa vil jeg tro at det og ligger en forskjell i kravspec fra kunden om bemaling.  Den gang da var groenn en vanlig kamuflasjefarge paa helikopterne og fly - man skulle skjule seg mot aa bli sett ovenfra.  Graatt har kommet til som hovedkamuflasjefarge siden den kalde krigens slutt og da er min teori at rotorbladene har blitt malt om i traad med hva som er oppfatningen om hva som er den viktigste kamuflasjefargen.  Westland har malt bladene i henhold til standard spesifikasjon, og om Luftforsvaret skulle hatt en annen farge, saa ville det kostet ekstra.  Logistikkmessig sett kan det gjoeres, men til en kostnad.  Aa male rotorbladene etter leveranse er og tvilsomt at det ville ha skjedd.  Oeket vekt, samt at vingeprofilen kan endres (om ikke lakken legges paa jevnt) og dermed flyegenskaper.  Ville det vaert viktig for Luftforsvaret?  Jeg tviler paa det. 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klatra mye paa Sea King i min ungdom...

 

De gammle metall bladene var svart under, groenn over, med to sett dobble gule striper 'tvaers-over" ute paa bladet, og gule tipper.

De gule tvaers-over stripene er for loefte krybba.

 

De nye kompositt bladene er graa over, svarte under (Svart under er for aa minske skinn/glare) med moerkere graa tvaers-over striper.

 

Har foroevrig ett profil av et sea king rotorblad (i metall), som hadde ett heller ublidt moete med min knoll, da jeg var 7 aar, men dette ligger i kjelleren til min mor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat studert bildene naa. Fantastisk Jens, syns bildene gjengir en veldig reell farge.

 

Paa doera er det orangsje feltet med paa OEVERSTE doera, men ikke paa nederste, vet ikke om du gidder fikse dette. Kan hende det har variert litt, og jeg sitter ikke med bilder foran meg, saa kan hende jeg faar spise mine ord der ja.

 

FOD Guard som sitter foran luft-inntakene ble vel paamontert i 1973/4 (trur eg) og du ser nok ikke at de flyr uten. Kaaaaanskje paa en test tur, men aldri operativt.

 

Cheers

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt paa bilder, dog ikke av samme maskin, og bildet som var for haanden da jeg maskerte for det dayglo var et bilde av 070 som kom som bilag til Limtuben for mange herrens aar siden (da det var fargetrykte midtsidebilder som bilag).  Det har nok som du sier variert litt, saa jeg faar se hva de andre bildene sier.  Kanskje jeg lakker om FOD guard til aa matche resten av flyet, og enten blir det 070 eller 068 - avhengig av hvor mye kunstnerisk frihet jeg tillater meg:)

 

Og dekalene fra Model Art er bare jaevlige.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Siden vi koser oss med nagletelling - her er et bilde fra samme anledning (Sep 03)

som viser 2 x 2 lysere striper på oversiden av rotorbladene.

 

HØS skriver

>De gamle metallbladene var svarte under, grønne over, med to sett dobble gule striper 'tvers-over" ute på bladet, og gule tipper.

>De gule tvers-over stripene er for løfte krybba.

>De nye kompositt bladene er grå over, svarte under (Svart under er for å minske skinn/glare) med mørkere grå tvers-over striper.

 

 

 

  Eders

Knut Erik

ASeaK069DSCF0824R.JPG.1bec7a24e631b6801e9ae52d3ce81a1d.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bare for aa vise at Kongen ikke er doed, saa har det da skjedd litt i kulissene.  Alle dekalene er paa, beskyttet av et lag klarlakk og modellen har faatt seg en pinwash paa skitne steder samt gi litt skygge.  Pitotroerene knakk i ett sett, og da jeg skulle male spissene staalfarget klarte jeg aa knekke begge to paa en gang, og da var begeret fullt.  Boret opp og satte inn tynne staalroer som var boeyd til - disse boer sitte litt bedre.  Ellers mangler naa kun et lag halvblank klarlakk og de karakteristiske eksosstripene.  Med mindre det skjer noe katastrofalt, saa boer dette bli nr. 9 for 2008...

 

SeaKing-Mk.43-032-800.jpg

 

SeaKing-Mk.43-033-800.jpg

 

Jens

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en uke på deg, så dette burde gå bra.  :thumb:

 

Jeg synes imidlertid at rundellene er av en ... uproporsjonal type. Det er jo nesten ikke noen hvite striper mellom det røde og blå i vimpelen. Dette er imidlertid lett å fikse på etterpå da, ved bare å legge på nye dekaler. ...Hvis det ikke er bildene som lyver da?

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilder jeg har tatt av det andre dekalarket jeg har i min besittelse.  Registreringen paa de som har aapne felter i det hvite suger jo golfballer gjennom en hageslange, men man faar kanskje et inntrykk av hvorvidt den hvite stripen er for smal?

 

SeaKing-Mk.43-034-800.jpg

 

Her er et bilde av rundellene paa arket med hvit bakgrunn.  Som man ser er hvitfargen litt gulaktig, og er derfor ikke noe aa bruke paa denne modellen med hvitt som hovedfarge...

 

SeaKing-Mk.43-035-800.jpg

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke avdekkes noen feil og mangler naa, saa kan jeg erklaerer modell nr.9 for 2008 ferdig :cheers:  Det er nok noen uregelmessigheter ved den da jeg ikke hadde fullstendig oversikt over alle modifikasjoner og tidspunkt, saa det kan hende det er trekk ved modellen som ikke helt hoerer sammen, men i det store og hele gir den et noenlunde korrekt inntrykk av en tidlig Sea King tror jeg.  Det er eksosstriper, men de synes bedre i virkeligheten enn paa bilder.  Valgte aa lytte til raadet "less is more" i stedet for aa ta litt til...  Man tror man stopper naar man blir fornoeyd, men det er fort gjort at man stopper og saa vil man helst ha litt mindre.  Det er mange bilder som viser relativt lette eksosstriper, saa kanskje crew chiefene har lite annet aa ta seg til mellom oppdragene?  Naavel, her er den...

 

Sea-King-Mk.43-039-800.jpg

 

Sea-King-Mk.43-037-800.jpg

 

Sea-King-Mk.43-042-800.jpg

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.