Gå til innhold
  • Bli medlem

[Ferdig] Westland Sea King Mk.43/43B --- Jens Håkon Brandal


Anbefalte innlegg

Goodings!

 

Hvis du sjekker i eska saa er det strake i boksen, hvis du har "Marineflieger" versionen.

 

Uansett, gleder oss til aa se ferdig version.

 

Som n liten avsporing, men i Sea King oeyemed, hvorfor laget ikke Cutting Edge stensiler paa sitt 1/48 Sea King ark, naar de foerst var i gang? de hadde jo visstnok hjelp fra baade deg og Nils? Spoer fordi jeg har den paa benken naa, har vaert der i de siste 4 aara...

 

Cheers

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Eh...kan ikke huske aa ha sett strakes i denne esken nei, men den ligger kanskje paa stoeperammen med seks-blads halerotoren?  Fikset en forbedret "towel rail" antenne under buken og - var pent noedt for den originale i plast har jeg rotet bort.  Rart hvordan enkelte gjoeremaal vokser, men naar man foerst setter seg ned, saa er det gjort i en fei - maskering av rotorhoder for eksempel - gjort paa ti minutter.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er den i hvertfall hvit!  Her med primer (Tamia hvit primer)

 

SeaKing-Mk.43-021.jpg

 

Sea King'en har noen karakteristiske striper paa kroppen bak - for meg ser det ut som om sot fra motorene "fester seg" i rekkene med nagler og skaper en form for rutenett-tegning.  Hadde tenkt aa gjenskape det med preshading med airbrush, men ved naermere ettersyn saa var de ganske tynne.  Bestemte meg derfor aa preshade med blyant i stedet.  Hvit farge dekker som regel ganske daarlig, saa det var ikke noedvendig aa gaa for hardt til verks.  Strekene har og blitt jevnet ut litt med aa stryke med fingeren og det har faatt grafitten til aa gnis utover omraadene mellom naglene.

 

SeaKing-Mk.43-022.jpg

 

SeaKing-Mk.43-023.jpg

 

Her er noen stroek Xtracrylics blank hvit senere.  Betraktelig nedtonet, men det kommer eksosstriper over dette til slutt.  Effekten ser nesten borte ut, men den er synlig i virkeligheten.

 

SeaKing-Mk.43-024.jpg

 

SeaKing-Mk.43-025.jpg

 

I morgen blir det maskering og lakkering av det oransje og dayglo.

 

Jens

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vallejo Model Air har en dayglo, men naar jeg ser paa bilder, saa er det en liten kontrast mellom fargene.  Nesen og stripen paa halen er mer skarp oransje enn dayglo - muligens er den blitt litt blekere?  Halepartiet ser derimot roedere ut og det eneste som ser skikkelig dayglo ut er anti-isings anordningen.  Lurer paa om Citadel (Games Workshop) Bright orange vil vaere en passende farge for det oransje.  Stay tuned.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig er day-glo en farge som har en tendens til aa miste gloeden og bli gulaktig.  Selv om det er en vanskelig farge aa fange paa film og trykk, saa kand et og skyldes at maskinen ikke er nymalt paa de bildene jeg har fra denne perioden.  068 som jeg tenderer mot naa har tydelig kontrast i intensiteten mellom nese og baand paa den ene siden og halefinnen og isings-dekselet paa den andre.  Sitter her og rister paa en Vallejo Model Air Fluorescent REd og begynner aa lure paa om den blir litt vel intens paa en skalamodell.  GW Fiery Orange virker derimot passe naar jeg ser den i krukka i hvertfall.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig er day-glo en farge som har en tendens til aa miste gloeden og bli gulaktig.

Det er sant, men den endrer farge og karakter veldig ujevnt. Jeg mener det er temmelig stor forskjell på slitt og falmet day-glo og vanlig oransje/gulmaling. Men det er kanskje en ikke relevant for en 1:72 modell? Uansett så er day-glo er interessant tema. Det blir spennende å se bilder av neste trinn.

Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette maa vel vaere QED Kim - fargen i virkeligheten er ikke saa roedlig som den er paa disse bildene...

 

SeaKing-Mk.43-027.jpg

 

SeaKing-Mk.jpg

 

Begynte med et lag Games Workshop Fiery Orange, og selv om den syntes, saa manglet den noe "bitt".  La paa litt Vallejo Fluroescent Red, og den er saa tynn at det maa mange lag til for at den skal dekke - selv over hvit.  Derimot var den fin aa bruke til aa faa litt gloed i lakken her.  Til slutt la jeg paa litt gult paa de hoeyere punktene mot toppen av skroget for aa illudere falming av fargen.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er resultatet at helgens innsats - med rotor og isings-deksel bare satt paa plass for syns skyld.  Dekaler i morgen.  Isingsdekselet har etter det jeg har skjoent ikke alltid blitt brukt selv om jeg ennaa har til gode aa se noen bilder uten, og det kan kanskje forklare hvorfor det opptrer litt moerkere paa mange bilder?  Et bilde jeg har av 070 viser samme fargenyanse som resten av skroget, men andre bilder viser en anelse forskjell.  Kall det kunstnerisk frihet, men jeg synes modellen blir litt mer interessant med litt kontrast.

 

SeaKing-Mk.43-030.jpg

 

SeaKing-Mk.43-031.jpg

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotorbladene er svarte paa undersiden, men oversiden er saavidt jeg kan se fra andre Westland byggede Sea King moerk groenn.  Valget falt paa RAF Dark Green.

 

Jens

 

Aha, det forklarer min oppfatning av sort. Husker de kun sett fra bakken og opp :) RAF Dark Green høres da ut som et fornuftig valg til oversiden.

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.