Nils Mathisrud Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Dette må vel være monterets værste modell? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 Etter å ha snublet over en Revell Sea King Mk.41 hos en brukthandler på Fleet Air Arm Model show i år, så var det vanskelig å motstå fristelsen over å sette kniven i den. Ble imponert over settet da jeg tittet i esken, og det holder seg enda selv når jeg har begynt å bygge. Faktisk er de aller fleste delene nå rensket opp og stort sett klare til videreforedling. Detaljnivået er ganske bra. I de senere år har det kommet til radar og redningsflåter og varmesøkende kamera som gjør helikopteret stadig mindre pent. Det man får i esken er en enkel redningsheis, liten radome på ryggen og femblads halerotor. Ergo kan man ikke lage en nåværende versjon uten endel tilleggsdetaljering, men for en tidlig til omtrent midten av 80-tallet maskin, så passer dette bra. Det eneste jeg må legge til er noen antenner under nesen. Cockpit har gode detaljer og passformen er bra. Legg merke til at det følger med kontrollpanelet i taket. Lyset i nesen må fjernes for en norsk Sea King. Ingen polstring av kabinveggene, og så er det en god del utstyr som alltid er på plass. De som vil detaljere selv har nok å gjøre, men dette var hinsides min plan for denne modellen. Har begynt å maskere innsiden av vinduene før første strøk med Tamiya XF-53 Neutral Grey som under et strøk halvblank klarlagg gir et OK inntrykk av Dark Admiralty Grey... De avrundede hjørnene ble maskert først med Tamiya tape banket ut med et punch and die sett. Jeg nevnte detaljer, og disse naglene er akkurat passe. Passformen ser ut til å være god, så det skal ikke være noe problem å beholde de som blir mest synlige. Det eneste som har vært litt knotete til nå er å finne ut av hvordan rotorene skal monteres. Hadde jeg vært en mer erfaren helikopterbygger, så hadde det kanskje vært like naturlig som å trekke pusten. Bladene til hovedrotoren hadde alle en ujevn krumning, men det tok ikke lange tiden å bøye de til med fingrene. I det hele tatt har det vært ganske smertefritt så langt i prosessen... De fleste basisfargene er på nå - jeg må bare male benkesetene lilla (bilder jeg tok på et besøk på 330 Skv på Sola da jeg bodde i distriktet er referansen) og så ta en vask og tørrbørsting. Litt urenheter er det enda, så jeg skal ta de man vil se før skroget går sammen. Ellers må jeg si at jeg har ikke lagt til en tøddel - what you see is what you get. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 14, 2008 Author Share Posted March 14, 2008 Status er endret fra "Ledig" til "Tildelt". Dette er en av de modellene som sårest trengs å byttes ut, og fra Jens Håkons hånd er jeg temmelig sikker på at resultatet blir meget mer enn hederlig. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 Ja, dette ser lovende ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted March 15, 2008 Share Posted March 15, 2008 Ja det skal ikke mer til med interiøret. Det er minimalt man ser inn gjennom vinduene - og ihvertfall inni et monter. Jeg funderte litt på å støpe noen nye heiser til Seaking men har ikke egentlig kommet så mye lenger enn med tanken. Men det er noe som trengs. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 15, 2008 Share Posted March 15, 2008 Mens Kyrre tenker limer Jens:) Nytt modellbyggerordtak... Skroget er sammen, og jeg gadd rett og slett ikke å vaske og tørrbørste interiøret pga hvor lite som sees allikevel. Bilder kommer når jeg har noe mer å fare med. Takk for positive kommentarer! Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted March 15, 2008 Share Posted March 15, 2008 jeg gadd rett og slett ikke å vaske og tørrbørste interiøret Jeg syns du begynner å bli vel slapp, Jens! Blir nok fin denne vispen her også. Kan i farten ikke huske å ha sett deg bygge helikopter før. Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Øystein Sydness Posted March 16, 2008 Share Posted March 16, 2008 Saann bare for aa vaere kverrulant!! Teppet i kabinen burde vaere groent for den tidsperioden du bugger maskinen fra, setebeltene blaa, men dette er ett "moot" point da modellen er satt sammen og, ikkeno vises... Rotorbladene i settet representerer "moderne" komposittblader, men hvis du har en Airfixkjaerre liggende, har de riktige blader. Evt ta frem fila og hakke ut "fillet" innerst paa rotorbladene. Innerste bakkant skal vaere rettvinklet ikke skraa. Og naa skal jeg gjemme meg, og haape jeg unngaar juling neste gang jeg er i Norge! (Kanskje jeg ogsaa skal ta frem en sea king fra hylla...) :'( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 16, 2008 Share Posted March 16, 2008 Aha...så det er derfor Revell instruksene angav grønt gulv... Nåvel, det er for sent å gjøre noe med det nå. Har dessverre ingen Airfix Sea King liggende, så rotorbladene skal brukes. Men skal man fjerne materiale for å få et rettvinklet hjørne - ikke skjøte på en liten flik? Sistnevnte gidder jeg ikke, men om det er riktig med å fjerne materiale skal jeg tenke over det. Greit å vite hva som er riktig så man kan selv bestemme om man vil korrigere ting eller ikke, så jeg har ikke tenkt å gi deg juling når du kommer til Norge. Derimot kan mine venner i Tollvesenet vinke deg inn til gummihanskerommet:) Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Øystein Sydness Posted March 16, 2008 Share Posted March 16, 2008 Urk! gummihanskerommet... neitakk!! Men tilbake til saken! Fil vekk den biten som fyller opp... Skal proeve med en tegning om noen minutter! Cheers H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Øystein Sydness Posted March 16, 2008 Share Posted March 16, 2008 Bildet oeverst i traaden... boy-oh-boy... saa vidt jeg husker (lenge siden naa) men numrene gikk vel fra 060, 062, 066, 068, 069, 070, 071, 072, 073, 074, 189, 322, 329 330... med 062, 068 som tapte maskiner?? noen andre kan sikkert korrigere deisse numrene. Jeg har dekaler til 069 i baade 72 og 48, saa det kan vel hende att det tas frem litt Sea king i kveld ja... Uansett, her kommer ett lite tillegg, fil vekk det som er merket roedt, det skulle gi tidlige metall blader, i tillegg, fil av "trim-tabs" ute paa bakkant, de skal ikke vaere der. Inn mot rota skal det vaere rundet av ogsaa (der pila peker) Haaper det var til noen nytte. Tegninga refererer til det gummibelegget paa gukvet, skal hindre korosjon. De norske maskinene hadde groenne gulvtepper oppaa, laget etter maal. sist jeg var hjemme hadde de skifta til bla tepper. Vel vel, her er tegninga! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Einar Jansen Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 :) Har noe på havarier med Sea King, nå skal vi se: 060: Denne har hatt et havari, men ble gjenoppbygget i 1991. 068: Havari 10.11.86. og vraket ble levert hos LTS på Kjevik. 069: Havari 03.04.88. Gjenoppbygget i 1989. 071: Havari 21.05.91. i sjøen utenfor Grimstad. 072: Havari 29.04.77. i Nordsjøen vest for Sola. Har mer liggende en eller annen plass, og kommer tilbake med dette litt senere. mvh Per Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 Takk for konsstruktivt innspill Harald. Ser ut som det er en kurant sak aa fikse. Og jammen laerer jeg ting om Sea King jeg ikke visste ogsaa... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinar Krogstad Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 Hei, jeg har et airfix-sett et eller annet sted som jeg har malt ihjel. stoppa før jeg kom til rotoren, skal jeg gå å lete? mvh Steinar ps noen som vet hva den store rotoren egentlig er til ?... joa, den er for å kjøle ned sjafføren! tror dere meg ikke? vent og se til den stopper, da svetter han da! ds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 Takk for tilbudet Steinar, men jeg har allerede limt bladene til rotorhodet, saa jeg skal proeve aa modifisere de foerst. Om det gaar helt paa trynet, saa skal jeg har tilbudet ditt i bakhodet... Sånn, da har jeg forandret rotorbladene - det viste seg å ikke være så vanskelig likevel. Et lite før, underveis og etter bilde... Trimklaffene er og fjernet. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Øystein Sydness Posted March 26, 2008 Share Posted March 26, 2008 Det derre derre var mesterlig gjort! kommer til aa spare mine Airfixblader, og gjoere akkurat det samme!! Regner ikke med det tok saa mye tid heller. Cheers Harald Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 11, 2008 Share Posted May 11, 2008 Jeg digger finvær - herlig å være ute og rense sprøyta, så jeg har fått gjort en god del lakking i helgen på Sea King'en og propeller og motorer til Catalina er praktisk talt ferdige. Ikke mye, men det går fremover. Overhead panelene i canopy skal være grønne, og alt annet ble maskert og deretter lakkert Humbrol klar grønn. Ikke perfekt, men skulle være tilstrekkelig for beskuelse på armlengdes avstand... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Lenge siden det har skjedd noe paa denne traaden, saa det er vel paa tide med en oppdatering. Limet er toert det, men modellen stod ikke paa "bena" foer forrige helg. Problemet er at pontongene er for smaa - noe Jon Arne nevnte for meg, og sendte meg et sett pontonger fra et Airfix sett. Satt lenge paa gjerdet og vurderte om jeg skulle bytte og argumentet mot var at det ville ta mer tid for aa justere slik at modellen satt riktig samt sparkling og pussing. Dette maatte da veies mot det faktum at modellen skal illustrere en typisk Sea King for besoekende som ikke noedvendigvis er modellbyggere. Etter lang tenkepause, valgte jeg aa bruke Revell sine pontonger og heller gjoere en Hasegawa modell i 1:48 til den korrekte. Jon Arne - du faar pontongene om noen dager, men jeg takker for innsatsen Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Har vaert en liten stund siden det skjedde noe her, men har lyst til aa faa ferdig en modell til i 2008 og la tallet bli ni , og denne er naermest lakk. Endringene er ikke saa veldig store, men det er plukk som maa gjoeres. Noedpeilesender, lime paa antenner og scratche smaa detaljer. Med litt flaks saa blir det hvit primer i naer fremtid og saa dekklakk. Spesielt Dayglo oransje feltene skal bli artige. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim Brantenberg Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Seaking-en er en av mine favoritter, og dette blir bedre og bedre... Kim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Jo takk...faar haape det blir bra til slutt. Fikk noen bilder av Per-Jarle som viser 068 i denne konfigurasjonen, men ved naermere ettersyn paa bildene - og selvsagt etter at noedpeilesenderen var limt paa, saa var det tydelig at helikopteret hadde seks-blads halerotor og. Har noen en seksblads halerotor til overs, eller kan noen bekrefte hva som kom foerst - noedpeilesender eller seks-blads halerotor? Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Øystein Sydness Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Noedpeilesenderen kom foers. 6 bladers halerotor kom etter et par uhell i england og tyskland, der de trodde halerotoren ikke var kraftig nok, dette viste seg etter mye om og men (og mye penger) aa ikke stemme helt, men for sent, da alle norske, belgiske og de fleste tyske, samt alle britiske var forsynt med 6 blader... Tror noedpeilesenderen kom etter ulykka i 1973. Husker ikke naar 6 blader kom, men det maa ha vaert etter 1980. Cheers Harald (PS Er du og kasta ut av ARC eller? lol) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Flott - da bygger jeg modellen med femblads halerotor og noedpeilesender:) Dagens gladmelding! Vet ikke om jeg er kastet ut fra ARC - har ikke proevd aa logge meg paa siden soendag morgen. Er du utenfor det gode, ikke-kritiske selskap? Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Øystein Sydness Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 Holder stort sett munn i "kverrulant-traadene"... Men er veldig enig i det som har blitt sagt av deg, ang Nagletelling. Er ikke en selv, men de resultatene dere faar frem... Ang. Sea Kingen, det er to "mounts" eller stativer, ett paa hvaer side for flares, de maa fjaernes. la ikke merke til dem foer naa (og jeg har en slik en i stashen. Husk ogsaa a utelate "strake paa venstre side av halebommen, den kom kke foer mot slutten av 80-tallet. Cheers Harald (Winnie paa ARC) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 Ah, jeg tror jeg vet hva du sikter til for disse stativene. De skal vekk. Strake paa halebommen eksisterer ikke, saa den saken er grei:) Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.