Nils Mathisrud Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Dakota var britenes navn på flytypen. Når vi bruker amerikansk betegnelse C-47 skal den vel strengt talt hete Skytrain. Men samma det, hvem vil bygge? Denne er iallefall kun fyllstoff. (Feil farger og merking). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Jeg har en gammel modell med 1945-skjema (RAF-rundeller + splittflagg på nesen). Kan den være av interesse? Kan eventuelt plukke den fram fra "arkivet", få den avfotografert før det tas en avgjørelse. - Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 23, 2007 Author Share Posted September 23, 2007 Hvis jeg husker riktig så var dette en modell med Luftfartsstyrets merking fra 1945. Men med britiske rundeller fra 1944 .... Det beste hadde vært en modell med Luftforsvarets typiske merking, men den kan kanskje være en mellomløsning. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Kanskje enklest å legge noen strøk med riktig maling på denne befintlige hvis den ikke er helt feilbygget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Husberg Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Hei, Her kommer det noe "hvisser..." Hvis dere mener jeg kan lage en bra nok modell. Hvis den kan bygges stort sett rett ut av esken. Hvis dere sender modell og dekaler. Så skal jeg bygge en C-47 til monteret på Gardermoen. Happy modelling, Ruben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 24, 2007 Author Share Posted September 24, 2007 De to første hvis'ene er greie, Ruben. Den siste er det værre med, for dekaler fins ikke, foreløpig. Men det kommer kanskje med tiden .... Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Husberg Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Jeg skulle klare meg greit med noen laser/alps trykkede..... Happy modelling, Ruben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 24, 2007 Author Share Posted September 24, 2007 Jeg skulle klare meg greit med noen laser/alps trykkede..... Jeg skjønner. Men de må jo også tegnes før de trykkes. Da er jo av jobben gjort og vi kan like godt få dem trykket hos Cartograf. Men, dekaler for Luftforsvarets Dakotaer står høyt på listen over dekaler jeg vil lage. Du kan kanskje likevel gå i gang med å bygge modellen. Så kommer dekalene når de er ferdige. Har du mulighet til å "fikse" på vingerundellene på Dak'en din Ragnar? Da kan vi bytte ut den propelløse kamuflasjemalte modellen. Men på sikt ønsker vi altså modell av en av Luftforsvarets maskiner, med hvit topp. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Husberg Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Bare fiks modell (jeg tror jeg solgte unna alle mine i 1/72, men skal sjekke når jeg er hjemme fra riggen) og malingsbeskrivelser, så skal jeg bygge dak'en deres. Happy modelling, Ruben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Har fikset rundellene for lenge siden, Nils. Ellers er ikke finishen helt 100% (mitt første og nest siste forsøk på å bruke kjøkkenfolie til aluminiumfinish). Foreslår derfor at jeg lakkerer den om i Luftforsvaret-farger. Høres det ut som en OK plan eller? Er det ellers noe spesielt å ta hensyn til når det gjelder konfigurasjon? Jeg brukte i sin tid Esci-settet til denne modellen. - Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 24, 2007 Author Share Posted September 24, 2007 Vi har nå en tvekamp mellom Ragnar og Ruben som begge vil bygge Dakota .... Det er mange småvariasjoner mellom Dakotaene, særlig utover i tjenestetiden da de fikk forskjellig påbygg av antenner, luftutslipp og -inntak. Man må bruke bilder for å vite hva man skal bygge. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Husberg Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Vi har nå en tvekamp mellom Ragnar og Ruben som begge vil bygge Dakota .... Det er mange småvariasjoner mellom Dakotaene, særlig utover i tjenestetiden da de fikk forskjellig påbygg av antenner, luftutslipp og -inntak. Man må bruke bilder for å vite hva man skal bygge. Nils Og vinneren er Ragnar !!!, så kan Ruben pakke dekaler og prøve å få ferdige sine to Norseman'er..... Happy modelling, Ruben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Greit Ruben. Men hvis noen skulle ha en Dakota til overs som de er villig til å donere, så skal du få lov til å ombestemme deg... Jeg kommer ikke til å gjøre noe med denne på noen dager uansett. - Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Har omsider kommet i gang. Første utfordring var å få av de gamle dekalene - de var svært gjenstridige, og jeg fikk en del skader i den underliggende metallfinishen. Men jeg tror det meste blir skjult når jeg får på ny merking. Modellen har opprinnelig kledd i aluminiumsfolie av kjøkkentypen, og finishen var vel ikke helt topp. Som et eksperiment har jeg forsøkt å pusse ned folien med slipepapir (Tamiya 1500), etterfulgt av Micromesh (3600 - 12000) og til slutt noe poleringsmiddel beregnet på billak (type Autoglym). Resultatet ble stedvis veldig bra - helt slett og speilblank aluminium! Andre steder var det ikke like bra - det ble bla små huller i folien noen steder der det hadde vært rusk under folien. Men greit nok til at jeg lar det være som det er med litt tuch-up. Bildet viser modellen slik den ser ut nå. Så er det dette med fargeskjema. Kan noen hjelpe med med referanser? Slikt som størrelse på rundeller og bokstaver, og formen på dayglo-feltene på vingene. Vil fargepolitiet vennligst melde seg til tjeneste? Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Einar Jansen Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 :) Hei Ragnar, ser bra ut så langt. Du finner noen bilder her om du leter litt : http://airforcephotos.luftkrigsskolen.no/PhotoGallery/tabid/53/Default.aspx Kan se om jeg finner fler om ønskelig. mvh Per Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Hmm... det finnes jo et gammelt Memo laget av Terje Kristiansen med det du måtte trenge. Hvis jeg bare visste hvor det ligger akkurat nå... K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Dette ser jo riktig så lovende ut... Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Hmm... det finnes jo et gammelt Memo laget av Terje Kristiansen med det du måtte trenge. Øh - vel. Har nevnte Memo, men innholdet er ikke akkurat utfyllende. Hovedsakelig en sideprofil med noen generelle kommentarer. - Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Har funnet fram en del bilder, og det ser ut til at valget står mellom BW-L, -M og -N. (Har utelukket konge-dakken BW-K fordi denne har lange luftinntak - de andre har korte.) Noen som vet om bemalingen på BW-L slik den nå står utstilt på Gardermoen er representativ når det gjelder farger? Har denne blitt lakkert om i forbindelse med restaurering?? Lurer spesielt på valøren til den blå trimmen. Synes også fonten på serienummeret på halen ser noe pussig ut? FARGEPOLITI - HVOR ER DERE??? - Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted February 7, 2008 Author Share Posted February 7, 2008 I henhold til T.O. 1C-47A-5019 skal blåfargen være Bengalac flaggblå P4168. Sifrene i serienummeret skal være 200mm høye og 130mm brede. Strektykkelse 25mm og avstand mellom sifrene skal være 65mm. Toppen av serienummeret skal være 2000mm fra toppen av halefinnen. Men så var det ikke alltid spesifikasjonene ble fulgt til punkt og prikke. Nils - suspendert fargepoliti :'( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Einar Jansen Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 :) BW-L var vel den første Elint maskinen vi hadde, og den som er på Gardermoen. Den er "shinet" opp etter at den kom på museet/flysamlingen, så helt representativ er den nok desverre ikke. Men tror jeg har noen bilder av den når den var operativ, og vil komme tilbake med mer så snart jeg finner dette. mvh Per Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted March 4, 2008 Share Posted March 4, 2008 Tror det blir BW-N. Greit å styre unna maskinen som står på flysamlingen i skala 1:1, og BW-M ser ut til å ha skvadronskjold på styrbord side av nesen - dette ville det blitt vanskelig å reprodusere. Største usikkerhetsmoment så langt er hvordan de sorte feltene under kroppen skal være. Artikkelen i Memo snakker bare om bakkroppen, men bilder viser at det var sorte felter under forkroppen også. Noen tips? Fasongen på dayglo-områdene på vingene har jeg også lite dokumentasjon på. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Einar Jansen Posted March 4, 2008 Share Posted March 4, 2008 :) Skal lete litt i roteboksen etter BW-N Ragnar. Legger de inn her når jeg har funnet noe. Skal og se etter om jeg har noen bilder som viser de svarte feltene og day-glo merkingen. mvh Per Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 5, 2008 Author Share Posted March 5, 2008 Jeg har en hel bildeserie av BW-L fra Flysamlingen, også av de sorte feltene hvis disse er representative. Gi meg et pling hvis du er interessert. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted March 5, 2008 Share Posted March 5, 2008 Takk for tilbudet Nils! Hvis det ikke dummer opp flere bilder av BW-N (eller kanskje det blir BW-M like vel...), så er BW-L som den står på Gardermoen i dag det beste vi har. Ser ut til at flyet har et (smalt) sort felt under forkroppen, sorte felter på vingene i bakkant av eksosrørene, samt det store sorte feltet under bakkroppen. Noen flere bilder, spesielt av feltene bak eksosrørene, vil være kjærkomment! Har begynt på "artwork" til dekaler. Proporsjonene er kanskje ikke 100%, men ganske nær tror jeg. Har tenkt å skrive bokstavene ut på dekalpapir vha laseskriver på jobben. Omrissene tenker jeg å skrive ut direkte på Tamiya maskeringsteip med blekkskriveren her hjemme. Har gjort det før, og det funker utmerket. Ved å kutte/klippe forsiktig langs omrisset får jeg de maskene jeg trenger for å få til den umalte kanten rundt bokstavene. Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts