Gå til innhold
  • Bli medlem

[Ferdig] Douglas C-47A "Dakota" --- Ragnar Eckhoff


Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg skulle klare meg greit med noen laser/alps trykkede.....

 

Jeg skjønner. Men de må jo også tegnes før de trykkes. Da er jo av jobben gjort og vi kan like godt få dem trykket hos Cartograf.

 

Men, dekaler for Luftforsvarets Dakotaer står høyt på listen over dekaler jeg vil lage. Du kan kanskje likevel gå i gang med å bygge modellen. Så kommer dekalene når de er ferdige.

 

Har du mulighet til å "fikse" på vingerundellene på Dak'en din Ragnar? Da kan vi bytte ut den propelløse kamuflasjemalte modellen.

 

Men på sikt ønsker vi altså modell av en av Luftforsvarets maskiner, med hvit topp.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fikset rundellene for lenge siden, Nils.  ;)

 

Dakota006.jpg

 

Ellers er ikke finishen helt 100% (mitt første og nest siste forsøk på å bruke kjøkkenfolie til aluminiumfinish). Foreslår derfor at jeg lakkerer den om i Luftforsvaret-farger. Høres det ut som en OK plan eller?

 

Er det ellers noe spesielt å ta hensyn til når det gjelder konfigurasjon? Jeg brukte i sin tid Esci-settet til denne modellen.

 

- Ragnar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå en tvekamp mellom Ragnar og Ruben som begge vil bygge Dakota ....

 

Det er mange småvariasjoner mellom Dakotaene, særlig utover i tjenestetiden da de fikk forskjellig påbygg av antenner, luftutslipp og -inntak. Man må bruke bilder for å vite hva man skal bygge.

 

Nils

 

Og vinneren er Ragnar !!!, så kan Ruben pakke dekaler og prøve å få

ferdige sine to Norseman'er.....

 

Happy modelling,

Ruben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har omsider kommet i gang. Første utfordring var å få av de gamle dekalene - de var svært gjenstridige, og jeg fikk en del skader i den underliggende metallfinishen. Men jeg tror det meste blir skjult når jeg får på ny merking.

 

Modellen har opprinnelig kledd i aluminiumsfolie av kjøkkentypen, og finishen var vel ikke helt topp. Som et eksperiment har jeg forsøkt å pusse ned folien med slipepapir (Tamiya 1500), etterfulgt av Micromesh (3600 - 12000) og til slutt noe poleringsmiddel beregnet på billak (type Autoglym). Resultatet ble stedvis veldig bra - helt slett og speilblank aluminium! Andre steder var det ikke like bra - det ble bla små huller i folien noen steder der det hadde vært rusk under folien. Men greit nok til at jeg lar det være som det er med litt tuch-up. Bildet viser modellen slik den ser ut nå.

 

Dakota002.jpg

 

Så er det dette med fargeskjema. Kan noen hjelpe med med referanser? Slikt som størrelse på rundeller og bokstaver, og formen på dayglo-feltene på vingene. Vil fargepolitiet vennligst melde seg til tjeneste? ;)

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet fram en del bilder, og det ser ut til at valget står mellom BW-L, -M og -N. (Har utelukket konge-dakken BW-K fordi denne har lange luftinntak - de andre har korte.) Noen som vet om bemalingen på BW-L slik den nå står utstilt på Gardermoen er representativ når det gjelder farger? Har denne blitt lakkert om i forbindelse med restaurering?? Lurer spesielt på valøren til den blå trimmen. Synes også fonten på serienummeret på halen ser noe pussig ut?

 

FARGEPOLITI - HVOR ER DERE???

 

- Ragnar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I henhold til T.O. 1C-47A-5019 skal blåfargen være Bengalac flaggblå P4168.

 

Sifrene i serienummeret skal være 200mm høye og 130mm brede. Strektykkelse 25mm og avstand mellom sifrene skal være 65mm. Toppen av serienummeret skal være 2000mm fra toppen av halefinnen.

 

Men så var det ikke alltid spesifikasjonene ble fulgt til punkt og prikke.

 

Nils - suspendert fargepoliti  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) :)

 

BW-L var vel den første Elint maskinen vi hadde, og den som er på Gardermoen. Den er "shinet" opp etter at den kom på museet/flysamlingen, så helt representativ er den nok desverre ikke. Men tror jeg har noen bilder av den når den var operativ, og vil komme tilbake med mer så snart jeg finner dette.

 

mvh Per Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tror det blir BW-N. Greit å styre unna maskinen som står på flysamlingen i skala 1:1, og BW-M ser ut til å ha skvadronskjold på styrbord side av nesen - dette ville det blitt vanskelig å reprodusere.

 

Største usikkerhetsmoment så langt er hvordan de sorte feltene under kroppen skal være. Artikkelen i Memo snakker bare om bakkroppen, men bilder viser at det var sorte felter under forkroppen også. Noen tips? Fasongen på dayglo-områdene på vingene har jeg også lite dokumentasjon på.

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet Nils! Hvis det ikke dummer opp flere bilder av BW-N (eller kanskje det blir BW-M like vel...), så er BW-L som den står på Gardermoen i dag det beste vi har. Ser ut til at flyet har et (smalt) sort felt under forkroppen, sorte felter på vingene i bakkant av eksosrørene, samt det store sorte feltet under bakkroppen. Noen flere bilder, spesielt av feltene bak eksosrørene, vil være kjærkomment!

 

Har begynt på "artwork" til dekaler. Proporsjonene er kanskje ikke 100%, men ganske nær tror jeg.

dakota_luftforsvaret.gif

Har tenkt å skrive bokstavene ut på dekalpapir vha laseskriver på jobben.

 

Omrissene tenker jeg å skrive ut direkte på Tamiya maskeringsteip med blekkskriveren her hjemme. Har gjort det før, og det funker utmerket. Ved å kutte/klippe forsiktig langs omrisset får jeg de maskene jeg trenger for å få til den umalte kanten rundt bokstavene.

 

Ragnar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.