Gå til innhold
  • Bli medlem

[Ferdig] Douglas C-47A "Dakota" --- Ragnar Eckhoff


Anbefalte innlegg

Jeg mener fonten er lik den som RAF benytter, og denne finnes nedlastbar et eller annet sted.

 

Ellers ser jo artwork'en din bra ut. Metoden din har jeg brukt selv også, tildels med hell.

 

Send meg epostadressen din så kan jeg sende deg bilder av vingeundersidefeltene. Disse bildene har jeg ikke tatt selv, derfor kan jeg ikke publisere dem her.

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Her har det gått mest i maskering den siste tiden. (Kjedelige greier  :( .) Har omsider fått på et lag grunning. Bildene viser noen antenner jeg har montert under flykroppen - basert på bilder av BW-L på Gardermoen. Men jeg skal bygge BW-M (har jeg bestemt meg for), og ble plutselig i tvil om disse antennene var montert på alle maskinene? Vanskelig å se ut i fra bildene jeg har tilgjengelig. Er det noen som vet? Jeg har iallefall registrert at det sorte feltet under bakkroppen på BW-L er ulikt de andre flyene - det strekker seg vesentlig lenger fram på styrbord side (dvs. at det er asymmetrisk på BW-L men symmetrisk på de andre). Kan dette ha noe men en spesiell antennekonfigurasjon på BW-L å gjøre???

 

dakota004.jpg

 

dakota005.jpg

 

Bildet over viser masker for "B" og "W" laget av maskeringsteip. Disse skal ordne umalt omriss rundt kjennetegnene. Håper det funker ... ;)

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Her er resultatet så langt. Etter timer med maskering og minutter med sprøytemaling kan jeg konstatere at alt nok ikke gikk helt bra. Malingen festet svært dårlig til aluminiumsfolien, hvilket medførte at jeg dro med meg masse maling under avmaskeringen :'(. Sjekk feks de blanke firkantene på taket - de skulle ikke være der! Antar at dette skyldes rester fra poleringsmiddelet jeg brukte for å få aluminiumen blank. Så det blir en lengre runde med tuch-up for å få ting bra. Og jeg må være EKSTREMT forsiktig med å maskere opp allerede lakkerte områder, slik at jeg ikke gjør skadene større.

 

Dakota007.jpg

 

Ragnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da er modellen nede fra hyllen, halvannet års lag med støv er vasket av og vi er klar til dyst igjen. Har kikket litt mer på bilder av Dak'en på Flysamlingen, og oppdaget at på denne er undersiden av vinger/haleflater + senterseksjon på kropp malt med sølv. Noen som vet om dette var standard på alle maskinene?

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ragnar;

Spør du meg, så ser det ut som små rektangulære vinduer (?)

Ellers så ser det jo svært så bra ut så langt  :thumb:

En ting, på fargebilde av BW-M ser det ut til å være mye gult i markeringsfarge forran/bak/under vinger.  Skyldes dette solbleking eller var fargen mer gulaktig i virkelighet enn på modellen ?

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ragnar;

Spør du meg, så ser det ut som små rektangulære vinduer (?)

Ellers så ser det jo svært så bra ut så langt  :thumb:

En ting, på fargebilde av BW-M ser det ut til å være mye gult i markeringsfarge forran/bak/under vinger.  Skyldes dette solbleking eller var fargen mer gulaktig i virkelighet enn på modellen ?

 

Reidar

Day-Glo blekner og blir gult. Det er bare å ta en titt på Seakingene våre, så ser du hva som skjer.

 

1seaking1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dayglo er og en vanskelig farge aa gjengi korrekt paa bilder.  Forskjellige filmtyper "reagerer" forskjellig paa farger, men selv med digitalkameraer er det vanskelig.  Da jeg tok bilder av Sea King'en, saa ble dayglo fargen roedere enn jeg oppfattet den i virkeligheten.  Rosafargen paa Spitfire'n ble og dypere enn slik jeg saa den paa modellen, saa det er kanskje min Nikon som forsterker roednyanser?

 

Hvis det er halvsylinderformede greier - kan det vaere luftinntak til kabinen? 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er vi i gang igjen. Har fått på plass takvinduene og lagt på et nytt lag med hvitt på taket. Det var temmelig frustrerende greier... Hadde slurvet med rengjøringen av sprøyten, så denne tette seg stadig til :(. La først på matt Tamiya hvit, så blank. Var nok ikke nøye nok med tynning av malingen heller og fikk appelsinhudfinish. Og da jeg dro av maskeringen løsnet litt av malingen bak på styrbord side >:(. Gikk over med 1200-papir og deretter Micromesh, og det gjorde heldigvis kål på appelsinhuden. Men det avdekket også limsøl rundt takvinduene :'(. Så vi må ha en runde med tuch-up.

 

Malingen sitter svært dårlig på aluminiumsfolien, så jeg må være ekstremt forsiktig med maskeringen. Har kommet til at det er best å rette opp små områder om gangen. Bildet viser styrbord side med de nye takvinduene på plass. Vi ser også området nær halen der malingen flasset. Jeg har fjernet mer maling her slik at området som skal males på nytt i hovedsak er avgrenset av panellinjer. Jeg har også maskert og malt på nytt den blå linjen - her gikk det heldigvis bra uten flassing!  :)

 

Dakota_008.jpg

 

Ragnar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.