Gå til innhold
  • Bli medlem

[Ferdig] Douglas C-47A "Dakota" --- Ragnar Eckhoff


Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Får vi se den "live" om en drøy måneds tid?

 

Håper det. Time will show...

 

Maskering, maskering, maskering. Og atter maskering. (Og litt lakkering innimellom.)

 

Jeg hadde et spørsmål her tidligere om alle Luftforsvarets "Dakker" hadde sølvmalte vingeundersider slik som eksemplaret på Gardermoen. Fikk vel aldri noe svar, så jeg har antatt at dette er tilfellet. Laget sølvmaling ved å ha litt Xtracolor Medium Sea Grey i Alclad White Aluminium. Det funket faktisk bra! (Har prøvd meg på noe lignende tidligere og endte opp med en metallisk grå - denne gangen gikk det heldigvis bedre.)

 

Neste er rorflatene - skal da bruke Alclad-trisket på nytt, med litt variasjon slik at jeg får litt kontrast til den andre miksen. Det er iallefall planen!

 

Slik ser dama ut per i dag:

 

Dakota010.jpg

 

Ragnar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Status per idag: Har fått lakkert rorflater med "sølvmix", deicing boots (avisningsstøvler??) på forkant av vinger og haleflater, samt blå trim på motorcowlinger. Den blå fargen er nok for lys i forhold til originalen. I virkeligheten ikke fullt så ille som på bildet, men uansett for lys. Men det får stå sin prøve... Er nå ferdig med hovedlakkering, men noe tuch-up gjenstår. Det største problemet er skader i aluminiumsfolien. Har prøvd å flekkmale med Humrol 11, men det var ikke spesielt vellykket...  :'(

 

Dakota_014.jpg

 

Under ses mine hjemmesnekrede dekaler, trykket på klar dekalfilm på laserskriver på jobb. Har som vanlig problemer med at pigmentet ikke fester ordentlig på filmen, så jeg må nok reparere med sort maling her og der.

 

Dakota_015.jpg

 

Ragnar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har fått på dekaler.

 

Dakota_016.jpg

 

På venstre side går dekalene over dørhengslene. Det ble ikke spesielt pent  :'(.

 

Dakota_017.jpg

 

Nærbildet viser også uregelmessigheter i aluminiumsfolien. Denne foliefinishen har vært et mareritt. Dette prosjektet skulle egentlig være en kjapp og grei omlakkering av en gammel modell, men jeg tror nok jeg kunne fått et raskere og bedre resultat ved å starte med en nytt sett og bruke Alclad. Får trøste meg med at modellen skal stå i en monter på Gardermoen og ser OK ut fra 1m avstand.

 

Ragnar

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi omsider i mål! Skal på vinterferie neste uke, så jeg hadde tidsfrist til i dag med å bli ferdig. Har vært en tur i Tønsberg og levert modellen til Roar Stensrud - han tar den med til Skala - jeg kommer først på søndagen. Modellen skal stå på standen til Luftforsvaret SIG. Deretter overlater jeg den til Nils Mathisrud, som får besørge plassering i monteren på Flysamlingen.

 

Under et bildet av den ferdig modellen. Det ble en del suboptimale løsninger på slutten pga tidspress. Men hovedproblemet er en del bygningstekniske skavanker som stammer fra da modellen ble bygget for over 15 år siden, samt skader i folien. På bildet ses tydelig skader ved rundellene på vingene. De oppstod da jeg skulle fjerne den opprinnelige merkingen - som var limt fast med noe gjenstridig kliss.

 

dakota_020.jpg

 

Har temmelig blandede følelser for modellen - masse arbeid og et temmelig variabelt resultat. Men nå er jeg i alle fall ferdig. Neste modell - DEN skal i hvertfall bli perfekt ... ::).

 

Ragnar ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ragnar!

Er det mulig aa tigge seg til en template av de decalene dine? Saa jeg kan printe de ut selv?

 

Helsing

 

Espen Eriksen

 

Ja, det burde la seg gjøre. Men jeg har vel kommet til at dekalene ikke er 100% korrekt. Bokstavene "BW-M" er bla litt for store. Men hvis du kan leve med det kan jeg maile deg "artworken".

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.