Gå til innhold
  • Bli medlem

Piper L-18C Super Cub


Anbefalte innlegg

Mats Averkvist skrev (3 timer siden):

Den egentlige forskjellen på de ulike variantene er motorene.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Piper_PA-18_Super_Cub

For PA-18-125 står det:

"Variant to replace the PA-18-95 with flaps and horn-balanced elevators and a 125 hp Lycoming O-290-D piston engine ...".

Ut fra bilder ser det ut til -135 er tilsvarende utrustet.

 

Det finnes fortsatt massevis av luftdyltige Super Cubs rundt om i verden. Og mange leverandører av reservedeler. Jeg har sjekka litt på nettet, og det ser ut til det er ulik delenummer på windscreen til tidlige varianter (som L-18C), og sene varianter (som -135). Jeg antar at installasjon av større motor krevde annen utforming på cowling, og at man da måtte gjøre om på windscreen for å ting til å passe. Jeg vil også tro at det finnes kompetanse på dette i småflymiljøet i Norge, men jeg har dårlig med kontakter i den retning. 

Endret av Ragnar Eckhoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Endelig fikk jeg på plass dekaler til modellen som skal i monteren på Gardermoen. Der står F-AI utstilt, og jeg bestemte meg for å la modellen representere det samme flyet, men med store nummer på halefinna i stedet for bokstavkoder. De tre siste talla i serinummeret til F-AI var 845, og det var dette som ble malt på halefinna.

 

Da er det bare resten igjen.

C12sXFo.jpg

 

 

  • Me like! 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakhjulsleggen knakk for ei god stund sia. Bakhjulet ble lagt på et lurt sted, og følgelig er det blitt bort borte. Nytt bakhjul ble lagd ved å kutte av ei skive av ei støpestang av passe tjukkelse, og et hull ble bora opp i sentrum av skiva som feste for ny bakhjulslegg. Den nye bakhjulsleggen ble lagd av en bit metallstang, som ble bøyd til og satt fast i hjulet og i et oppbora hull i bakkant av den lille stumpen som var igjen av det gamle understellet. Kjapt og greit og mye mer solid enn det gamle understellet.

 

ulUOZNZ.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (39 minutter siden):

Hvordan skal jeg kunne skratsje noe som ligner dette i skala 1:72?

 

 

Ta et tynt plastark (f.eks. et gammelt rømmelokk), stans ut fire hull i en bue (punch & die set), og skjær ut kanten til slutt. Det blir smått, da, og vil ikke synes der modellen står i monteret. Eventuelt dropp hullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (30 minutter siden):

 

Ta et tynt plastark (f.eks. et gammelt rømmelokk), stans ut fire hull i en bue (punch & die set), og skjær ut kanten til slutt. Det blir smått, da, og vil ikke synes der modellen står i monteret. Eventuelt dropp hullene.

Takk for innspill! Ja, noe så knøttlite må forenkles i denne skalaen.

 

Jeg hadde opprinnelig lagd noen forenkla slike deler og festa dem under vingene, men de falt av og forsvant da jeg begynte å jobbe med modellen på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaierfestene for rora er vel rundt 3 mm høye i skala 1:72, så jeg ga opp å lage hull. Jeg valgte å prøve å gjøre dem litt solide, så jeg bøyde litt tynn metalltråd i omtrent 90 graders vinkel og kappa av bitene i passe størrelse. Endene ble limt fast i to hull jeg bora opp. Til den bakre enden av v-en limte jeg på en liten bit strukket plast, for å gjøre den tjukkere. Jeg bora et hull lengre fram på vingen og festa EZ line i hullet og oppå vaierfestet. 

 

Stigbøyle ved staget på høyre side mangla, så en bit metalltråd ble bøyd til og festa i to hull jeg bora opp i bakkant av staget. 

 

Jeg ser noen L-18C hadde radioantenne, men kan ikke se at dette hadde det, så jeg har sløyfa det.

 

O6jedfQ.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele modellen fikk et strøk mattlakk. Etterpå ble maskeringene over vinduene fjerna. Det var lettere sagt enn gjort, for rester av maskene satt godt fast og det var limrester fra maskeringsteipen på resten av "glasset" i tillegg til at vacuformglasset var løsna på den ene sida i nederkant. Temmelig frustrerende. 

 

Med forsiktig bruk av et tidligere ubrukt skalpellblad med barkspadeform, samt gnikking med tannpirker og vattpinner, ble glasset gjort såpass reint at det gikk over fra kategorien katastofeområde til akseptabelt på avstand. 

 

Vacuglasset ble først forsøkt limt fast med canophyglue av trelimtypen, men det holdt ikke, så jeg gjorde et nytt forsøk med tokomponentlim, og det ser ut til å ha vært vellykket. Touch up med mattlakk ble gjort før leggetid i går kveld, så nå anser jeg modellen for ferdig og utstillingsklar.

 

wpnVUai.jpg

 

gOT5G7O.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (14 timer siden):

Så nå kan du sette på to halehjul. Sikkert ikke dumt, for det er en risiko for at deler knekker når man setter modellene på museum... 😀

He, he! Jeg tror understellsleggen jeg lagde av metall til bakhjulet tåler en støyt.

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.