Jan Erik Johansen Posted September 27, 2020 Share Posted September 27, 2020 Piper L-18C Super Cub 1/72. Denne er til monteren som skal inneholde alle fly som er benyttet av Luftforsvaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 (edited) Dette skal være det beste utgangspunktet for å bygge Piper L-18 Super Cub i skala 1:72, Jeg bygde i sin tid Broplan sitt byggesett. Broplan-byggesettet hadde norske dekaler. Det har ikke dette. http://www.hyperscale.com/2009/reviews/kits/cmr173reviewmd_1.htm Edited November 17, 2020 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 (edited) 1 time siden, Einar Sandvik skrev: Dette skal være det beste utgangspunktet for å bygge Piper L-18 Super Cub i skala 1:72. KP har gitt ut en Super Cub i plast, men den er kanskje ikke like bra? Det ser ikke ut til at KP sin Super Cub er i produksjon for tiden. Edited November 17, 2020 by Ragnar Eckhoff Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Det eneste treffet jeg faar opp hos Hannants paa L-18C er et sett med masker for cockpitglass beregnet paa KP settet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Smer har også utgitt et sett i plast av L-18 Super Cub i skala 1:72. Det er visst opprinnelig et gammelt Kopro-byggesett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 KP sin Piper L-18C ser ut til å kunne skaffes fra Sverige: https://www.rebell.com/svenskt/model-kits/piper-l-18c-west-germany-belgium-luxembourg.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 I lager: Nej Saa ikke tilgjengelig der heller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Ser det nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Her står det "in stock" for den israelske utgaven: https://www.daruresanl.top/index.php?main_page=product_info&products_id=907523 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 (edited) Jeg bygde Broplan sin Piper L-18 Supercub for mange år sia, før jeg begynte med sprøytemaling. Som en nødløsning kan jeg pusse den opp og tilby denne til samlinga. Da må i alle fall halevaierne erstattes og rundellene eventuelt byttes ut med noen med mer korrekt mørkeblå farge. Det beste hadde vært å få en nybygd modell, tenker jeg. Edited November 18, 2020 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 Uansett er det bedre med en Cub i monteret enn ingen Cub i monteret. Litt oppussing av denne, saa tror jeg den vil gjoere seg i monteret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Averkvist Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 Denne finnes å få kjöpt fra Rebell Hobby. https://www.rebell.com/piper-pa-18c-super-cub-israel.html 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 Naa er den paa lager. DEt var den ikke foer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 Den jeg lenka til hos Rebell hobby lengre oppe, var den vest-tysk, belgisk, luxemburgske utgaven, og den er fortsatt ikke på lager, mens den israelske versjonen er på lager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 Okei, da bommet jeg paa den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 16, 2022 Share Posted March 16, 2022 Jeg fant i går kveld ut, da jeg kikka på bildene i internettheftet i serien som Olve redigerer, at merkinga på venstre side av Supercub-modellen har bokstavkodene i feil rekkefølge. De skal ha samme rekkefølge, F-AI, på begge sidene. Jeg kan ikke ta med modellen til Gardermoen med feil i merkinga, så arbeid med puss og oppgradering ble igangsatt i går kveld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 16, 2022 Share Posted March 16, 2022 5 hours ago, Einar Sandvik said: De skal ha samme rekkefølge, F-AI, på begge sidene. Er du helt sikker på det? Har du bilde av maskinen fra venstre side? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 16, 2022 Share Posted March 16, 2022 Nils Mathisrud skrev (1 time siden): Er du helt sikker på det? Har du bilde av maskinen fra venstre side? Nei. I internettflyboka i serien Olve redigerer er det to fargefotografier av høyre side av F-AI, med og uten hvit ring rundt rondellen, og en fargeprofiltegning av venstre side av det samme flyet, med bokstavkodene med samme rekkfølge. Om profiltegninga er korrekt, vet jeg faktisk ikke. Bildet som du har lagt ut, med en annen bokstav-rekkefølge på venstre side på to av flya, får meg til å tvile. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 16, 2022 Share Posted March 16, 2022 (edited) Alle bildene av venstresida til Piper L-18 i nettboka til Olve har bokstavkodene i rekkefølga F+ individuell tobokstavskode, så jeg trudde det gjaldt alle, til jeg så bildet over med kodene AN-F og AP-F på venstre side. I ei bok jeg har med fargebilder av forsvarets fly, var faktisk det eneste bilde der av en Supercub med bokstavkoder, tatt fra venstre side, et bilde av et fly med kodene AM-F, i den rekkefølgen. I alle fall hadde altså minst tre fly bokstavene i den rekkefølgen, så dermed vil en si at rekkefølgen AI-F ikke er utelukket, i alle fall ikke på et bestemt tidspunkt i tjenestetida. Eksemplaret av Piper L-18C som står på Flysamlingen har faktisk kodene AI-F, i den rekkefølgen, på venstre side. Hm, det kan kanskje gi grunn til å gå over til tallkoden 845 på halen i stedet. Edited March 17, 2022 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 16, 2022 Share Posted March 16, 2022 (edited) 4 hours ago, Einar Sandvik said: Hm, det kan kanskje gi grunn til å gå over til tallkoden 845 på halen i stedet. Feiging. Bokstavkoder er stiligere ... Snart kommer korrekte roundeller for Super Cub og Bird Dog i 1/72 skala også... Edited March 16, 2022 by Nils Mathisrud 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 17, 2022 Share Posted March 17, 2022 Rondeller for Super Cub og Bird Dog høres bra ut. Jeg må skifte ut de gamle rondellene på Piper L-18C-modellen. De har for lys blåfarge. Hva med hvite bokstaver og tallkoder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 17, 2022 Share Posted March 17, 2022 (edited) Oppussinga av den gamle modellen er i gang. Den ble penselmalt i sin tid. Nå glattes overflatene ut og vinduene dekkes til som klargjøring for sprøytemaling. Propellen må nok også dekkes til. Den mørkegrønn plastfargen er blitt synlig enkelte steder etter nedpussinga. Den ene rondellen på oversida er alt fjerna. Den andre står for tur. De skal erstattes med nye Vingtordekaler fra et smågodt-ark. Jeg er spent på om jeg berger bokstavene på skroget under sprøytemalinga. De bør nok maskeres nøye ut, slik at det ikke blir fargeforskjeller rundt bokstavene. Jeg trur jeg brukte Humbrol Dark Earth til det brune. Den andre fargen skal være olivengrønn i følge nettboka om Piper L-18C. Jeg vurderer å bruke Humbrol Insignia Yellow på vingetuppene og haleroret. Edited March 17, 2022 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 17, 2022 Share Posted March 17, 2022 5 hours ago, Einar Sandvik said: Hva med hvite bokstaver og tallkoder? Det som kommer er et roundell-ark. Passer dårlig med bokstaver der... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted March 17, 2022 Share Posted March 17, 2022 1 hour ago, Einar Sandvik said: De skal erstattes med nye Vingtordekaler fra et smågodt-ark. Tror ikke jeg har laget roundeller i riktig størrelse for Super Cub før. Men det kommer over påske. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 17, 2022 Share Posted March 17, 2022 Nils Mathisrud skrev (2 timer siden): Tror ikke jeg har laget roundeller i riktig størrelse for Super Cub før. Men det kommer over påske. Piper Super cub- modellen min har rondeller på vingene som måler 10 mm i diameter, medregna hvit yttering, Det passer bra med 600 mm-rondellene på smågodtark 72-S01. Er dette feil størrelse for Piper cub? I nettboka om Piper L-18c, i serien som Olve redigerer, sies det at rondellene ser ut til å ha vært 600 mm overalt. Skrogrondellene på modellen min måler imidlertid 7 mm, medregna hvit ring ytterst, og de ser ganske rette ut, jamført med fotografier av forbildet, heller i overkant for store enn for små. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts