Gå til innhold
  • Bli medlem

Piper L-18C Super Cub


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Jeg bygde Broplan sin Piper L-18 Supercub for mange år sia, før jeg begynte med sprøytemaling. Som en nødløsning kan jeg pusse den opp og tilby denne til samlinga. Da må i alle fall halevaierne erstattes og rundellene eventuelt byttes ut med noen med mer korrekt mørkeblå farge. 

 

Det beste hadde vært å få en nybygd modell, tenker jeg.

thumbnail_IMG_5075 Supercub.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg fant i går kveld ut, da jeg kikka på bildene i internettheftet i serien som Olve redigerer, at merkinga på venstre side av Supercub-modellen har bokstavkodene i feil rekkefølge. De skal ha samme rekkefølge, F-AI, på begge sidene. Jeg kan ikke ta med modellen til Gardermoen med feil i merkinga, så arbeid med puss og oppgradering ble igangsatt i går kveld.

 

 

thumbnail_IMG_8021.jpg

thumbnail_IMG_8020.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (1 time siden):

 

Er du helt sikker på det? Har du bilde av maskinen fra venstre side?

 

 

Nei. I internettflyboka i serien Olve redigerer er det to fargefotografier av høyre side av F-AI, med og uten hvit ring rundt rondellen, og en fargeprofiltegning av venstre side av det samme flyet, med bokstavkodene med samme rekkfølge. Om profiltegninga er korrekt, vet jeg faktisk ikke. 

 

Bildet som du har lagt ut, med en annen bokstav-rekkefølge på venstre side på to av flya, får meg til å tvile. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bildene av venstresida til Piper L-18 i nettboka til Olve har bokstavkodene i rekkefølga F+ individuell tobokstavskode, så jeg trudde det gjaldt alle, til jeg så bildet over med kodene AN-F og AP-F på venstre side. I ei bok jeg har med fargebilder av forsvarets fly, var faktisk det eneste bilde der av en Supercub med bokstavkoder, tatt fra venstre side, et bilde av et fly med kodene AM-F, i den rekkefølgen. I alle fall hadde altså minst tre fly bokstavene i den rekkefølgen, så dermed vil en si at rekkefølgen AI-F ikke er utelukket, i alle fall ikke på et bestemt tidspunkt i tjenestetida.

 

Eksemplaret av Piper L-18C som står på Flysamlingen har faktisk kodene AI-F, i den rekkefølgen, på venstre side. Hm, det kan kanskje gi grunn til å gå over til tallkoden 845 på halen i stedet.

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppussinga av den gamle modellen er i gang. Den ble penselmalt i sin tid. Nå glattes overflatene ut og vinduene dekkes til som klargjøring for sprøytemaling. Propellen må nok også dekkes til. Den mørkegrønn plastfargen er blitt synlig enkelte steder etter nedpussinga. Den ene rondellen på oversida er alt fjerna. Den andre står for tur. De skal erstattes med nye Vingtordekaler fra et smågodt-ark.

 

Jeg er spent på om jeg berger bokstavene på skroget under sprøytemalinga. De bør nok maskeres nøye ut, slik at det ikke blir fargeforskjeller rundt bokstavene.

 

Jeg trur jeg brukte Humbrol Dark Earth til det brune. Den andre fargen skal være olivengrønn i følge nettboka om Piper L-18C. Jeg vurderer å bruke Humbrol Insignia Yellow på vingetuppene og haleroret.

 

 

thumbnail_IMG_8023.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (2 timer siden):

 

Tror ikke jeg har laget roundeller i riktig størrelse for Super Cub før. Men det kommer over påske.

 

Piper Super cub- modellen min har rondeller på vingene som måler 10 mm i diameter, medregna hvit yttering, Det passer bra med 600 mm-rondellene på smågodtark 72-S01. Er dette feil størrelse for Piper cub?

 

I nettboka om Piper L-18c, i serien som Olve redigerer,  sies det at rondellene ser ut til å ha vært 600 mm overalt. Skrogrondellene på modellen min måler imidlertid 7 mm, medregna hvit ring ytterst, og de ser ganske rette ut, jamført med fotografier av forbildet, heller i overkant for store enn for små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.