Gå til innhold
  • Bli medlem

Piper L-18C Super Cub


Anbefalte innlegg

Ragnar Eckhoff skrev (2 timer siden):

Kan det være snakk om samme brunfarge som ble/blir brukt i kamuflasjen på norske feltvogner? (De er som kjent malt i sort, brunt og to grønnfargen.)

 

Ikke godt å si. Jeg har sendt e-post til flysamlinga på Gardermoen og spurt om de der har papirer som omhandler farger. 

 

Fargeanvisningene i Broplan-byggesettet er veldig presise: Humbrol Olive Green 66 og Dark Earth 29 for det tidlige fargeskjemaet, men det norsk flyvåpenet brukte nok ikke lenger britiske farger på dette tidspunktet, sjøl om de kunne bruke farger som ligna. 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk svar i dag fra Bjørn Olsen på Forsvarets flysamling Gardermoen om at han ikke fant noe i arkivet der om farger på Piper L-18C. Da gjenstår kvalifisert synsing. 

 

Når jeg sammenligner fargene på gamle fargebilder av Super Cub i bruk med fargene på bildene jeg har av museumseksemplaret på Gardermoen, slår det meg at brunfargen på museumseksemplaret ser lysere ut enn brunfargen en ser på gamle bilder. Museumseksemplaret på Gardermoen avslutta vel tjenestetida i et seinere fargeskjema, slik som eksemplaret i Bodø, og har et rekonstruert fargeskjema i dag. Det er ikke direkte usannsynlig at brunfargen på Gardermoen-eksemplaret ikke er helt autentisk, og med andre ord for lys.

 

Jeg tenker jeg velger å stole mer på gamle fargefotografier av flyet enn på fargene på museumsflyet, og altså holder meg til Dark Earth, som altså ligner på brunfargen en ser på gamle fotografier.

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg var mandag en tur innom Trønderfrim, hobbybutikken i Trondheim, og sikra meg noen bokser forbuden frukt, nærmere bestemt britiskprodusert Humbrol oljemaling med forbudte ingredienser og ditto tynner. Deriblant fargene H-29 Dark Earth og H-66 Olive Drab. Jeg hadde fargene fra før, men av ubrukelig kinesiskprodusert type.

 

Modellen ble maskert med lærertyggisk og malt med jordfargen først, og så olivenfargen.

 

MGPJFtb.jpg

 

j65CmUl.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten av dette prosjektet kjøpte jeg et byggesett i resin fra Czechmaster. Det skal også bygges, har jeg tenkt. CMB-byggesettet inneholder merkingsvalg for Supercuber fra ulike land, og deriblant dekaler for en tidlig norsk Supercub med bokstavkoder og en sein med bare tallkoder på halen. Jeg visste ikke at det var norske dekaler i byggesettet, så det var en positiv overraskelse.

 

3TlZG04.jpg

 

De norske rondellene her ser brukbare ut. Det er ingen rondeller med hvit ring rundt, men jeg ser av bilder at det ble brukt både rondeller med og uten hvit ytterring. 

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må uansett ha ekstra dekaler dersom jeg skal forsyne begge modellene i skala 1:72 med olivengrønn og brun kamuflasje, slik jeg har tenkt. 

 

Jeg har liggende Academy-byggesettet i skala 1:48, som ble påbegynt for mange år sia, men som ikke ble fullført på grunn av manglende norske dekaler og manglende referanser for interiøret den gangen. Jeg ser muligheten til å få gjort noe med det nå.

 

wgawGMw.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (1 time siden):

Jeg har liggende Academy-byggesettet i skala 1:48, som ble påbegynt for mange år sia, men som ikke ble fullført på grunn av manglende norske dekaler og manglende referanser for interiøret den gangen. Jeg ser muligheten til å få gjort noe med det nå.

 

Merk at Super Cuben til Minicraft er en annen versjon enn L-18C som Luftforsvaret brukte. Blant annet annen motor og motor-cowling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (26 minutter siden):

 

Merk at Super Cuben til Minicraft er en annen versjon enn L-18C som Luftforsvaret brukte. Blant annet annen motor og motor-cowling.

Takk for påminnelsen! Jeg la nok ikke merke til forskjellen da jeg kjøpte settet for mange år sia. Kanskje var det en av grunnene til at det ble lagt vekk for en del år sia. Husker ikke. Jeg får sjekke mulighetene til konvertering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mats Averkvist skrev (2 timer siden):

En annen ting å observere er om flyet har flaps eller ikke.

F eks Revellsettet i 1/32 er utgitt i flere forskjellige utgaver både med og uten flaps...

 

Det finnes en del bilder av Cub i Flyhistorie nr 23 og 25... 😉

L-18C har så vidt jeg har skjønt ikke flaps, mens settet fra Minicraft (ex Bandai) har det. En annen forskjell er at Minicraft-settet har "balansehorn" på høyderorene, noe L-18C ikke har. Jeg tror også at settet fra Minicraft/Bandai har en annen type, brattere frontrute. Jeg holder på med settet fra Bandai og tenker å bygge det som Baltus Viking, som var en L-18C (sivil betegnelse PA-18-95). Jeg mener settet fra Minicraft/Bandai er en PA-18-135. Jeg var ikke klar over forskjellene da jeg startet å bygge, og har oppdaget ting underveis. Jeg har rettet på mye, men ikke på frontruta, som helt åpenbart er alt for bratt når jeg sammenligner med bilder av L-18C. For å få på plass en slakere frontrute, må nesen på flyet forlenges. For å gjøre en korrekt konvertering tror jeg man må bygge ny nese, inkludert cowling og frontrute, fra scratch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (1 time siden):

 

Jeg slet med å få tak i det seks år gamle byggesettet for L-18c i skala 1:72, men fikk i stedet tak i resinsettet fra CMB. Det ser ikke så ille ut, synes jeg.

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (8 timer siden):

L-18C har så vidt jeg har skjønt ikke flaps, mens settet fra Minicraft (ex Bandai) har det. En annen forskjell er at Minicraft-settet har "balansehorn" på høyderorene, noe L-18C ikke har. Jeg tror også at settet fra Minicraft/Bandai har en annen type, brattere frontrute. Jeg holder på med settet fra Bandai og tenker å bygge det som Baltus Viking, som var en L-18C (sivil betegnelse PA-18-95). Jeg mener settet fra Minicraft/Bandai er en PA-18-135. Jeg var ikke klar over forskjellene da jeg startet å bygge, og har oppdaget ting underveis. Jeg har rettet på mye, men ikke på frontruta, som helt åpenbart er alt for bratt når jeg sammenligner med bilder av L-18C. For å få på plass en slakere frontrute, må nesen på flyet forlenges. For å gjøre en korrekt konvertering tror jeg man må bygge ny nese, inkludert cowling og frontrute, fra scratch.

 

Academy-Minicraft-byggesettet mitt i skala 1:48 har ganske riktig flaps, som du nevner, og som L-18c ikke hadde, men jeg sliter med å se balansehorn på høyderora på mitt byggesett.

 

På eska står det PA-18-35, men på ei navneplate i byggesettet står det PA -18-135. Jeg vet ikke om det utgjør noen stor forskjell. 

 

Jeg har prøvd å sammenligne hellinga på frontruta med tegninger, og kan være enig i at frontruta ser litt bratt ut. Imidlertid trur jeg at ikke at jeg orker å gjøre noe med det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at det er feil å bruke ordet "balansehorn" om det jeg mener. Følgende figur illustrerer poenget. På L-18C (PA-18-95) er overgang mellom haleflate og høyderor en rett linje (figur til venstre), mens den på PA-18-135 har en 90-graders knekk nær tuppen (figur til høyre).

 

spacer.png

Ellers er det interessant at fasongen er såpass forskjellig på de to tegningene. Jeg vet ikke om det reflekterer faktisk forskjell på -95 og -135, eller om en av (eller begge) tegningene er feil.

 

På min modell har jeg fjerne 90-gradersknekken:

 

spacer.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg sjøl har byggeprosjekt på gang med Piper L-18c, tok jeg en del detaljbilder på flysamlinga under Skala 2022, deriblant nærbilder av åpningene i forkant og bakkant av haleflata. 

 

I tillegg tok jeg mange Super Cub-bilder under Værnes Airshow for noen år sia, under bedre lysforhold enn det er inne i lokalene til flysamlinga. Er det detaljer du ønsker bilde av, Ragnar, så kan det hende jeg har bilde av det.

 

aFcG9jg.jpg

 

a7iYHnJ.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.