Gå til innhold
  • Bli medlem

Piper L-18C Super Cub


Anbefalte innlegg

Jeg fikk nylig inn resinsettet fra Chechmaster for Piper L-18c, og der er det blant annet dekalvalg for norske F-AO, med rondeller uten hvit ytterring. Jeg målte de norske rondellene i dette byggesettet. Skrogrondellen der er 6 mm i diameter, og det passer bra jamført med rondellen med hvit ytterring i Broplan-byggesettet, som altså er 7 mm i diameter. Vingerondellene i Chechmasteryggesettet er hele 12 mm i diameter, altså 2 mm mer enn vingerondellene i Broplanbyggesettet, som har hvit ytterring.

 

Spørsmålet er om rondellene varierte i størrelse mens de hadde første malingsskjemaet, eller om en av fabrikantene har tatt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roundellstørrelser måles etter diameteren på den blå ringen. Den hvite ringen kommer eventuell i tillegg. Denne skulle (nesten) alltid være 50mm bred.

 

Mine opplysninger sier at roundellen på flykroppen skulle være 450mm i diameter, pluss 25mm (!) bred hvit ring. Roundellen på vingene skulle være 600mm i diameter, pluss 50mm bred hvit ring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (10 timer siden):

Roundellstørrelser måles etter diameteren på den blå ringen. Den hvite ringen kommer eventuell i tillegg. Denne skulle (nesten) alltid være 50mm bred.

 

Mine opplysninger sier at roundellen på flykroppen skulle være 450mm i diameter, pluss 25mm (!) bred hvit ring. Roundellen på vingene skulle være 600mm i diameter, pluss 50mm bred hvit ring.

Etter det du skriver blir vingerondellene med hvit ytterring da 700mm og skrogrondellene med hvit ytterring 500mm. Omregna til skala 1/72 skulle vingerondellene bli 9,7mm og skrogrondellene bli 6,9mm.

 

Det skulle bety at rondellene i Broplansettet som jeg pusser opp, har ganske korrekt størrelse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge instruksen til Broplanbyggesettet, skulle kamoen være Humbrol H66 Olive Drab og H 29 Dark earth. Boksen min med H66 var tydeligvis en kinesiskprodusert malingsboks, så jeg brukte i stedet H108, som er til forveksling lik.

 

Første strøk johnsen er påført som klargjøring til vask og dekalering.

 

eH0hdki.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt tegningene fra Broplanbyggesettet som hovedreferanse. De stemmer bra overens med fotografiene som er tatt fra sidene. Det kan se ut som at det er brudd i kamoen mellom haleflater og ror. Ellers er det bruddet mellom motordekselet og resten av kamoen jeg har bitt meg merke i.

 

VSJMT92.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (9 minutter siden):

Hei Einar. Ser at du har malt bakre del av cockpittaket. Dette var vel normalt gjennomsiktig. Men det var kanskje malt på det aktuelle flyet?

 

Det ser ut til å være malt på det aktuelle flyet, etter det jeg kan se av et fargefoto av flyet fra 1950-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (9 timer siden):

Taket ser ut til å være malt på bildet på side 9 i Olve sitt hefte, mens det er gjennomsiktig på bildet på side 16. 

 

Ja, jeg ser det. Kanskje var det malt på et tidspunkt, kanskje som følge av en reparasjon. Jeg fulgte i alle fall byggesett-instruksjonene fra Broplan i sin tid. Jeg har begynt å vurdere å prøve å fjerne malinga, for det gir uansett en utypisk modell, sjøl om akkurat dette flyet hadde malt akterdel av takglasset. Fjerning av malinga er imidlertid ganske risikofylt, for "glasset" er myk vacuplast.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemte meg for å skrape vekk malinga på akterdelen av cockpittaket. Det gikk egentlig ganske greit, men så viste deg seg at glasset var brunt og ugjennomsiktig. Full runde med micro mesh hjalp ikke.  Enten har "glasset" reagert med malinga, eller så malte jeg på innsida med mørkebrun interiørfarge i sin tid. Helst det siste, tenker jeg. Innsidefargen skulle være hickorybrun i følge instruksen i Broplan-byggesettet, og det stemmer bra med fargen på "glasset".

 

Jeg begynner å angre på at jeg ga meg i kast med dette oppussingsprosjektet.

 

y2KdGKA.jpg 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (1 time siden):

 

Kanskje tegningene ikke er helt korrekte...

Bla tilbake til bildet av de tre Cub'ene som jeg postet for noen dager siden, så ser du hva jeg mener.

 

Byggesett-tegninger er ikke alltid helt korrekte, men når man ikke har noe tilgjengelig foto av det aktuelle forbildet, er man jo overlatt til å stole på tegningene.

 

Jeg ser nå av bildet du la ut hva du sikter til. Rora ser ut til å ha vært malt for seg, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cockpitglass og vinger er på plass igjen, og nå kan en se støttestaga inne i cockpiten gjennom glasset over akterdelen.

 

Det har vært en del uhell under oppgraderinga av denne modellen. Begge vingene og ei haleflate knakk av, før den siste operasjonen, og nå under den siste operasjonen knakk halve understellet. Nå håper jeg å kunne fullføre uten flere uhell, men jeg rekker nok ikke å få den med til Skala 2022. Det gjenstår mer puss og malingsflikk, og så venter jeg på nye Vingtor-rondeller, som skal komme ut etter påske. Rondellene i Chechmaster-byggesettet mitt har feil størrelse for mitt fargeskjema.

 

u6bSVaP.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Under Skala 2022 på Forsvarets flysamling Gardernmoen, benytta jeg anledninga til å studere og ta bilder av det utstilte eksemplaret der. Det ser ut til at fargeskjemaet i Broplan-byggesettet er kopiert fra det rekonstruerte fargeskjemaet på museumseksemplaret, slik at detaljer som manglende kontinuitet av mønsteret fra vinge til ror ikke er tatt hensyn til, mens hovedmønsteret ellers ser ut til å være ganske nøyaktig gjengitt.

 

l3K2hdz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (1 time siden):

Jeg har en T.O. på Super Cub hjemme. Skal prøve å huske å t en titt der (hvis ikke så får du minne meg på det).

 

Det hadde vært fint om du kunne tatt en titt på den. Nederst i nettboka som Olve redigerer, er det vedlagt en instruks om merking,og maling, men den er fra et senere tidspunkt, da Supercubene hadde olivengrønn overside og grå underside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.