Gå til innhold
  • Bli medlem

SAAB 91B/B-2 Safir(FERDIG Carl Bretteville)


Anbefalte innlegg

  • Jan Erik Johansen endret tittelen til SAAB 91B/B-2 Safir(Tildelt Carl Bretteville)
  • 6 måneder senere...

@Einar Sandvik Beklager igjen manglen på byggetråd. Det har vært litt jobb, men det vat jeg forberedt på, bygget en Saab Lansen fra Heller i fjor sommer, de er samme årgang.

Den gule er XF3, strøket under er XF2 med bitte litt XF7. Ønsket en varmere gule enn XF3 over ren hvit, men ikke for oransje.

 

Bildene er tatt med iPhone og redigert litt, men fargebalansen er ikke helt der. I rommet jeg sitter er det lyskilder med flere fargetemperaturer og dagslys så telefonen sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Carl Bretteville skrev:

Det har vært litt jobb, men det vat jeg forberedt på, bygget en Saab Lansen fra Heller i fjor sommer, de er samme årgang.

Den gule er XF3, strøket under er XF2 med bitte litt XF7. Ønsket en varmere gule enn XF3 over ren hvit, men ikke for oransje.

 

Bildene er tatt med iPhone og redigert litt, men fargebalansen er ikke helt der. I rommet jeg sitter er det lyskilder med flere fargetemperaturer og dagslys så telefonen sliter.

Joda, jeg har sjøl bygd Safir av Heller-byggesettet, så jeg kjenner til sorten. Det hadde norske merker, som viste seg ikke å være helt rette. Jeg har liggende et til, i plastpose, ikke eske. Kjøpt i Sverige.  Jeg kan ikke huske at mitt byggesett var så skeivt som det du har bygd. Du har nok vært uheldig med byggesettet.

 

Farger kan være vanskelig å gjengi rett, ja. Det hender jeg bruker redigeringsfunksjonen i bilder og justerer fargene, slik at de blir mer virkelighetstro enn opprinnelig. Ellers har jeg lært gjennom erfaring at bakgrunnsfargen har mye å si for hvordan modellen framtrer på bilder. Med en mørk bakgrunn framstår modellen mye lysere enn med en lys bakgrunn.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Einar Sandvik skrev:

Joda, jeg har sjøl bygd Safir av Heller-byggesettet, så jeg kjenner til sorten. Det hadde norske merker, som viste seg ikke å være helt rette. Jeg har liggende et til, i plastpose, ikke eske. Kjøpt i Sverige.  Jeg kan ikke huske at mitt byggesett var så skeivt som det du har bygd. Du har nok vært uheldig med byggesettet.

 

Farger kan være vanskelig å gjengi rett, ja. Det hender jeg bruker redigeringsfunksjonen i bilder og justerer fargene, slik at de blir mer virkelighetstro enn opprinnelig. Ellers har jeg lært gjennom erfaring at bakgrunnsfargen har mye å si for hvordan modellen framtrer på bilder. Med en mørk bakgrunn framstår modellen mye lysere enn med en lys bakgrunn.

Jeg har brukt merkene fra settet. Ser at de ikke er 100%, men anser dem som bra nok for dette formålet. Med en betrakningsavstand på metern er det greit nok tenker jeg.

 

Bildene er tatt kjappt underveis som dokumentasjon, skal nok ta frem bedre utstyr til fotografering av den ferdige modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Carl Bretteville skrev:

Jeg har brukt merkene fra settet. Ser at de ikke er 100%, men anser dem som bra nok for dette formålet. Med en betrakningsavstand på metern er det greit nok tenker jeg.

 

Bildene er tatt kjappt underveis som dokumentasjon, skal nok ta frem bedre utstyr til fotografering av den ferdige modellen.

Kvaliteten på dekalene er ikke så verst. Jeg synes å huske at jeg fikk påpekt da jeg viste fram bilder av modellen min her i forumet i sin tid at bokstavrekkefølgen i flykodene, på den ene sida av flyet er feil. Det vil kanskje ikke spille så stor rolle dersom det blir rett på den sida ( venstre side) som vender mot publikum.

 

Jeg skal sjekke litt bilder av forbildet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Einar Sandvik skrev:

Jeg har sjekka modellen min og bildereferanser og fant ut at rekkefølgen AT-U er rett på venstre side, mens A og T har bytta plass på høyre side. Der skulle det stått U-AT. 

Dekalen har AT*U på babord side, på styrbord U*AT så det er korrekt, men rundellen på babord pekte samme vei som på styrbord, det førte til forvirring og lett panikk under påføring. Måtte ta den av og dele den i tre for å få snudd rundellen. Ser jeg ikke fungte korrekt referanse for plassering, rundellene. Satt den noen milimeter for langt inne på det oransje feltet på halen. Så på instruken fra Heller i stedet for tegningene i safirutgaven på flyveblader. Tabbe.

Endret av Carl Bretteville
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De norske dekalene i Heller-byggesettet må ha blitt endra en gang i tida , da, for dekalene i mitt byggesett hadde den norske rondellen rett vei, med spissen på vimpelen pekende bakover, men altså med feil rekkefølge på bokstavene på høyre side.

 

Referanser i byggesett er ikke alltid til å stole på, nei. Profiler kan også inneholde feil. Fotografier av forbildet er det mest pålitelige, det har jeg erfart mer enn en gang.

 

Ser fram til bilder av modellen med dekalene på plass.

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Blekingen av det oransje er nok mer kameraet enn modellen. Den er greit oransje "live". Modellen har en liten dråpeformet del som Heller mener skal settes på ryggen rett bak cockpit og males svart. Jeg så på bilder på nett og lot være å sette den på ettesom bildene jeg fant av virkelige maskiner ikke har noe der.

 

Plasseringen av dekalene er for lagt bak på siden og inn på vingen, det er som nevnt før fordi jeg fulgte Hellers tegning i stedet for Safir-heftet på flyveblader.com i befippelsen rundt feilen på den ene sidedekalen. Ene rundellen under har en feil også (de røde feltene er ikke lange nok), men den synes bare når modellen ligger på ryggen.

 

Dere må gjerne refusere modellen om dere mener den ikke er ihht standarden som forventes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er helt innafor. Roundellene er ikke plassert helt 100% på min Vampire heller, og det er ingen som har klaget på det. Etter å ha sett på bilder i Safir-heftet til Olve D, så tror jeg noe av problemet er at roundellene som Heller har levert er en tanke for små i diameter. Vet ikke om det lar seg gjøre å fjerne roundellene uten å ødelegge modellen for mye? Hvis det er mulig kan jeg sjekke om jeg har liggende noen i korrekt dimensjon som jeg kan sende til deg kostnadsfritt.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.