Jan Erik Johansen Posted September 27, 2020 Share Posted September 27, 2020 (edited) SAAB 91B/B-2 Safir 1/72. Denne er til monteren som skal inneholde alle flys som er benyttet av Luftforsvaret. Edited September 28, 2020 by Jan Erik Johansen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Bretteville Posted September 28, 2020 Share Posted September 28, 2020 Jeg har en 1/72 Saab Safir (Heller) i stash som jeg gjerne bygger og donerer til flysamlingen. Carl 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted September 28, 2020 Author Share Posted September 28, 2020 Flott, Da setter jeg den som tildelt deg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Bretteville Posted April 7, 2021 Share Posted April 7, 2021 Har slett ikke fulgt opp med en byggetråd, det er bare å beklage, men under kommer det noen bilder fra jobben som nå nærmer seg ferdig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Bretteville Posted April 7, 2021 Share Posted April 7, 2021 Settet har "raised panel lines", bestemte meg for å risse linjer og fjerne de opprinnelige. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Bretteville Posted April 7, 2021 Share Posted April 7, 2021 Litt warpage i plastikken... og siden av drivstofftanken som synes gjennom cockpitglasset, men som ikke er der. Så da ble det litt tvang og litt scratchbygging. La liitt inder ved hjulbrønnene også for å gjøre det litt penere. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Bretteville Posted April 7, 2021 Share Posted April 7, 2021 Forstår hvorfor vi har betalingsvillighet for ferdig tilpassede maskesett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Bretteville Posted April 7, 2021 Share Posted April 7, 2021 Hvit primer. La et strøk lys rosa i midten for å varme den gule fargen litt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Bretteville Posted April 7, 2021 Share Posted April 7, 2021 Masking før spraying av "dayglo" oransje fra AK 3rd generation. Alle andre farger er forøvrig Tamiya. Og så var det innstegsfeltene som ble glemt før jeg startet med dekalene. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted April 7, 2021 Share Posted April 7, 2021 Fint å se at det bygges, sjøl om vi så langt ikke har kunnet følge prosessen i en byggetråd. Du har tydeligvis hatt ganske mye arbeid med dette byggesettet. Jeg likte trikset med rosa oppå grunninga. Hvilken Tamiya-gulfarge har du brukt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Bretteville Posted April 7, 2021 Share Posted April 7, 2021 @Einar Sandvik Beklager igjen manglen på byggetråd. Det har vært litt jobb, men det vat jeg forberedt på, bygget en Saab Lansen fra Heller i fjor sommer, de er samme årgang. Den gule er XF3, strøket under er XF2 med bitte litt XF7. Ønsket en varmere gule enn XF3 over ren hvit, men ikke for oransje. Bildene er tatt med iPhone og redigert litt, men fargebalansen er ikke helt der. I rommet jeg sitter er det lyskilder med flere fargetemperaturer og dagslys så telefonen sliter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted April 7, 2021 Author Share Posted April 7, 2021 Bra fremgang dette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted April 7, 2021 Share Posted April 7, 2021 37 minutter siden, Carl Bretteville skrev: Det har vært litt jobb, men det vat jeg forberedt på, bygget en Saab Lansen fra Heller i fjor sommer, de er samme årgang. Den gule er XF3, strøket under er XF2 med bitte litt XF7. Ønsket en varmere gule enn XF3 over ren hvit, men ikke for oransje. Bildene er tatt med iPhone og redigert litt, men fargebalansen er ikke helt der. I rommet jeg sitter er det lyskilder med flere fargetemperaturer og dagslys så telefonen sliter. Joda, jeg har sjøl bygd Safir av Heller-byggesettet, så jeg kjenner til sorten. Det hadde norske merker, som viste seg ikke å være helt rette. Jeg har liggende et til, i plastpose, ikke eske. Kjøpt i Sverige. Jeg kan ikke huske at mitt byggesett var så skeivt som det du har bygd. Du har nok vært uheldig med byggesettet. Farger kan være vanskelig å gjengi rett, ja. Det hender jeg bruker redigeringsfunksjonen i bilder og justerer fargene, slik at de blir mer virkelighetstro enn opprinnelig. Ellers har jeg lært gjennom erfaring at bakgrunnsfargen har mye å si for hvordan modellen framtrer på bilder. Med en mørk bakgrunn framstår modellen mye lysere enn med en lys bakgrunn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Bretteville Posted April 7, 2021 Share Posted April 7, 2021 34 minutter siden, Einar Sandvik skrev: Joda, jeg har sjøl bygd Safir av Heller-byggesettet, så jeg kjenner til sorten. Det hadde norske merker, som viste seg ikke å være helt rette. Jeg har liggende et til, i plastpose, ikke eske. Kjøpt i Sverige. Jeg kan ikke huske at mitt byggesett var så skeivt som det du har bygd. Du har nok vært uheldig med byggesettet. Farger kan være vanskelig å gjengi rett, ja. Det hender jeg bruker redigeringsfunksjonen i bilder og justerer fargene, slik at de blir mer virkelighetstro enn opprinnelig. Ellers har jeg lært gjennom erfaring at bakgrunnsfargen har mye å si for hvordan modellen framtrer på bilder. Med en mørk bakgrunn framstår modellen mye lysere enn med en lys bakgrunn. Jeg har brukt merkene fra settet. Ser at de ikke er 100%, men anser dem som bra nok for dette formålet. Med en betrakningsavstand på metern er det greit nok tenker jeg. Bildene er tatt kjappt underveis som dokumentasjon, skal nok ta frem bedre utstyr til fotografering av den ferdige modellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted April 8, 2021 Share Posted April 8, 2021 Ser bra ut, dette. Flott at du er så godt i gang! Angående gult, så kan man blande litt brunt i Tamiya gul for å få en litt dypere tone. - Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted April 8, 2021 Share Posted April 8, 2021 10 timer siden, Carl Bretteville skrev: Jeg har brukt merkene fra settet. Ser at de ikke er 100%, men anser dem som bra nok for dette formålet. Med en betrakningsavstand på metern er det greit nok tenker jeg. Bildene er tatt kjappt underveis som dokumentasjon, skal nok ta frem bedre utstyr til fotografering av den ferdige modellen. Kvaliteten på dekalene er ikke så verst. Jeg synes å huske at jeg fikk påpekt da jeg viste fram bilder av modellen min her i forumet i sin tid at bokstavrekkefølgen i flykodene, på den ene sida av flyet er feil. Det vil kanskje ikke spille så stor rolle dersom det blir rett på den sida ( venstre side) som vender mot publikum. Jeg skal sjekke litt bilder av forbildet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted April 8, 2021 Share Posted April 8, 2021 Jeg har sjekka modellen min og bildereferanser og fant ut at rekkefølgen AT-U er rett på venstre side, mens A og T har bytta plass på høyre side. Der skulle det stått U-AT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Bretteville Posted April 8, 2021 Share Posted April 8, 2021 (edited) 5 timer siden, Einar Sandvik skrev: Jeg har sjekka modellen min og bildereferanser og fant ut at rekkefølgen AT-U er rett på venstre side, mens A og T har bytta plass på høyre side. Der skulle det stått U-AT. Dekalen har AT*U på babord side, på styrbord U*AT så det er korrekt, men rundellen på babord pekte samme vei som på styrbord, det førte til forvirring og lett panikk under påføring. Måtte ta den av og dele den i tre for å få snudd rundellen. Ser jeg ikke fungte korrekt referanse for plassering, rundellene. Satt den noen milimeter for langt inne på det oransje feltet på halen. Så på instruken fra Heller i stedet for tegningene i safirutgaven på flyveblader. Tabbe. Edited April 8, 2021 by Carl Bretteville Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted April 8, 2021 Share Posted April 8, 2021 (edited) De norske dekalene i Heller-byggesettet må ha blitt endra en gang i tida , da, for dekalene i mitt byggesett hadde den norske rondellen rett vei, med spissen på vimpelen pekende bakover, men altså med feil rekkefølge på bokstavene på høyre side. Referanser i byggesett er ikke alltid til å stole på, nei. Profiler kan også inneholde feil. Fotografier av forbildet er det mest pålitelige, det har jeg erfart mer enn en gang. Ser fram til bilder av modellen med dekalene på plass. Edited April 8, 2021 by Einar Sandvik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Bretteville Posted April 28, 2021 Share Posted April 28, 2021 Så er jeg i mål. Passe fornøyd. En del ting jeg ville gjort annerledes om jeg skulle bygget modellen en gang til. Noe jeg kan finne på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted April 28, 2021 Share Posted April 28, 2021 Fin modell. Jeg likte solbleikinga av den oransje fargen. Er ikke rondellene litt vel nært vingerøttene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted April 29, 2021 Share Posted April 29, 2021 9 hours ago, Einar Sandvik said: Er ikke rondellene litt vel nært vingerøttene? Jeg stusset også over det. Mener også at det skal være et rundt "vindu" på ryggen, rett bak cockpit. Det kan lett illuderes med en sort (eller nesten sort) dekalbit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Bretteville Posted April 29, 2021 Share Posted April 29, 2021 Blekingen av det oransje er nok mer kameraet enn modellen. Den er greit oransje "live". Modellen har en liten dråpeformet del som Heller mener skal settes på ryggen rett bak cockpit og males svart. Jeg så på bilder på nett og lot være å sette den på ettesom bildene jeg fant av virkelige maskiner ikke har noe der. Plasseringen av dekalene er for lagt bak på siden og inn på vingen, det er som nevnt før fordi jeg fulgte Hellers tegning i stedet for Safir-heftet på flyveblader.com i befippelsen rundt feilen på den ene sidedekalen. Ene rundellen under har en feil også (de røde feltene er ikke lange nok), men den synes bare når modellen ligger på ryggen. Dere må gjerne refusere modellen om dere mener den ikke er ihht standarden som forventes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Bretteville Posted April 29, 2021 Share Posted April 29, 2021 Jeg kan selvsagt male delen blank svart og sette den på ryggen. Lettere det enn å maske og male ett felt nå så sent i prosessen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted April 29, 2021 Share Posted April 29, 2021 Jeg synes dette er helt innafor. Roundellene er ikke plassert helt 100% på min Vampire heller, og det er ingen som har klaget på det. Etter å ha sett på bilder i Safir-heftet til Olve D, så tror jeg noe av problemet er at roundellene som Heller har levert er en tanke for små i diameter. Vet ikke om det lar seg gjøre å fjerne roundellene uten å ødelegge modellen for mye? Hvis det er mulig kan jeg sjekke om jeg har liggende noen i korrekt dimensjon som jeg kan sende til deg kostnadsfritt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts