Gå til innhold
  • Bli medlem

SAAB 91B/B-2 Safir(FERDIG Carl Bretteville)


Anbefalte innlegg

Rondellen er ikke himmelropende feilplassert, så det kan passere. Du er ikke den eneste blant modellbyggerne for Flysamlinga som har plassert rondeller litt unøyaktig. Dersom du ikke har hatt lakk oppå rondellene, er det for øvrig ennå mulig å fjerne rondellene og sette nye på rett plass, som Ragnar nevner.

 

Dette bildet som er tatt av en SAAB Safir på Værnes i april 1974, viser det runde "vinduet" som Nils nevner, markert med pil A. Det kan simuleres med et rundt svart dekal eller maskeres ut og males.

 

Pil B markerer plassering av en klump oppå skroget, trolig et lys. Jeg er usikker på fargen på dette lyset.

 

Med pil C har jeg markert ei tynn piskantenne.

 

Disse tre detaljene ville jeg lagt til.

 

SAAB Safir på Værnes i april 1974 med piler.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Einar Sandvik skrev:

Rondellen er ikke himmelropende feilplassert, så det kan passere. Du er ikke den eneste blant modellbyggerne for Flysamlinga som har plassert rondeller litt unøyaktig. Dersom du ikke har hatt lakk oppå rondellene, er det for øvrig ennå mulig å fjerne rondellene og sette nye på rett plass, som Ragnar nevner.

 

Dette bildet som er tatt av en SAAB Safir på Værnes i april 1974, viser det runde vinduet som Nils nevner, markert med pil A. Det kan simuleres med et rundt svart dekal eller maskeres ut og males.

 

Pil B markerer plassering av en klump oppå skroget, trolig et lys. Jeg er usikker på fargen på dette lyset.

 

Med pil C har jeg markert ei tynn piskantenne.

 

Disse tre detaljene ville jeg lagt til.

 

 

 

Modellen har flere lag med klarlakkk over dekalene så de må overmales i så fall. Det blir for mye mas og er for stor risiko for at noe annet går fløyten. Jeg skal se på å male det svarte feltet på ryggen og om jeg har mot til å strekke litt sprue til en antenne. Det er vel lys på toppen av haleroret så hva kulen på høyde med det oransje båndets fremkan er er vondt å se selv på dette bildet fra FLysamlingen https://www.airhistory.net/photo/54704/329 og her https://www.airplane-pictures.net/image139032.html ser det nesten ut som eksosutløp for en apu, men det stemmer neppe.

 

Jeg forsøker de to tingen for å pynte og går det rett vest får jeg bygge en ny. Går vel fortere andre gangen.

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ragnar Eckhoff skrev:

Angående vingeroundeller: Olve oppgir diameter på disse til 1000 mm (dvs 1 meter). Jeg trodde standard var 900 mm for vingeroundeller, og 600 for kroppsroundeller??

Dro frem skyvelæret og målte rundellene på vingen, kommer til 13,3 mm som ganges opp til 957,6. Så Heller har lagt seg midt i mellom. Kropsrundellene er 7,7mm så de avviker også litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carl Bretteville skrev:

 

Modellen har flere lag med klarlakkk over dekalene så de må overmales i så fall. Det blir for mye mas og er for stor risiko for at noe annet går fløyten. Jeg skal se på å male det svarte feltet på ryggen og om jeg har mot til å strekke litt sprue til en antenne. Det er vel lys på toppen av haleroret så hva kulen på høyde med det oransje båndets fremkan er er vondt å se selv på dette bildet fra FLysamlingen https://www.airhistory.net/photo/54704/329 og her https://www.airplane-pictures.net/image139032.html ser det nesten ut som eksosutløp for en apu, men det stemmer neppe.

 

Jeg forsøker de to tingen for å pynte og går det rett vest får jeg bygge en ny. Går vel fortere andre gangen.

 

 

Ja, har du lakka over dekalene, så er det point of no return for dem. 

 

Slike piskantenner pleier jeg å lage ved å bore opp et lite hull, ta en dråpe superlim i og stikke en bit syltynn metalltråd nedi. Det blir sterkere enn strukket plast.

 

Denne klumpen foran det oransje halebandet må vi prøve å finne et bedre bilde av.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carl Bretteville skrev:

Dro frem skyvelæret og målte rundellene på vingen, kommer til 13,3 mm som ganges opp til 957,6. Så Heller har lagt seg midt i mellom. Kropsrundellene er 7,7mm så de avviker også litt.

 

Mulig det er jeg som har blingsa litt her, og at roundellene fra Heller ikke er så langt unna sannheten likevel. Synes vingeroundellene ser så himla store ut på noen bilder, men det kan skyldes at perspektivet lurer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Einar Sandvik skrev:

Godt mulig.

 

Jeg har lurt på om det kunne gå an å lage det ved å skjære eller kutte ut ei rund skive av svart isolasjonsteip, men det blir kanskje for tjukk kant?

Mulig det hadde funka, men jeg ville valgt sort dekalfilm eller maskering og lakkering. Er redd limet på teipen ville ha tørket ut med tiden slik at hele greia løsner. Sort og hvit dekalfilm er noe jeg har hatt i alle år og stadig bruker. Har diverse andre farger også, men det er sort og hvit det går mest av. Mine ark er produsert av Microscale, men jeg regner med at det finnes andre produsenter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Ragnar Eckhoff said:

Angående vingeroundeller: Olve oppgir diameter på disse til 1000 mm (dvs 1 meter). Jeg trodde standard var 900 mm for vingeroundeller, og 600 for kroppsroundeller??

Standard og praksis er to forskjellige ting. Jeg mener roundellene på Safir var hhv. 1000 og 600 mm i tidlig skjema. Safir er ikke eneste flytype som bryter med 900/600-regelen.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var en uvanlig kameravinkel.  

 

Det er definitivt et vindu på ryggen der, ja. Ikke er det helt sirkelrundt heller. Vet du hva  poenget er med dette vinduet, Mats?

 

Hvor er bildet tatt? Jeg går ut i fra at dette er en svensk maskin. Antennekonfigurasjonen minner meg litt om disse rovfugl-dragene som det ble så populært å sette opp for et par år sia for å skremme vekk måser og trost.

 

Takk for bildet, Mats! Det blir lagra og tatt fram neste gang jeg (forhåpentligvis) bygger SAAB Safir. :)

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ragnar Eckhoff skrev:

Det er definitivt et vindu man ser på bildet Mats har postet. Men det er ikke en maskin fra Luftforsvaret. Jeg ville dobbeltsjekket med andre bilder før jeg hadde lagt til dette på en modell av et fly fra Luftforsvaret.

Mener du at norske fly kan ha hatt et deksel i stedet for vindu?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Einar Sandvik skrev:

Mener du at norske fly kan ha hatt et deksel i stedet for vindu?  

Det ser sånn ut på noen bilder. På andre bilder ser det ut som et vindu. Jeg har ikke bildene tilgjengelig her jeg sitter nå, så jeg får ikke sjekket opp. Det kan være jeg tar feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Einar Sandvik skrev:

Det er definitivt et vindu på ryggen der, ja. Ikke er det helt sirkelrundt heller. Vet du hva  poenget er med dette vinduet, Mats?

 

Hvor er bildet tatt? Jeg går ut i fra at dette er en svensk maskin. Antennekonfigurasjonen minner meg litt om disse rovfugl-dragene som det ble så populært å sette opp for et par år sia for å skremme vekk måser og trost.

 

 

Har for meg at det var plass for en flux valve, magnetic sensor for radiokompass under glasset der. Vet ikke helt hvordan det det fungerte teknisk.

 

Bildet er tatt på Kjeller og er et av veteranflyene der, LN-LFK (U-AV, 91-341). Antennene er en modernisering og fantes vel ikke når de var i luftforsvaret.  

 

Endret av Mats Averkvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Mats Averkvist skrev:

Bildet er tatt på Kjeller og er et av veteranflyene der, LN-LFK (U-AV, 91-341). Antennene er en modernisering og fantes vel ikke når de var i luftforsvaret.  

 

 

Beklager at jeg påstod at maskinen ikke hadde vært i Luftforsvaret. Det var ren gjetning fra min side - det var vel antennen som "lurte" meg. (Skal prøve å være mindre påståelig i framtiden, men kan ikke love noe ... 🙄.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.