Gå til innhold
  • Bli medlem

SAAB 91B/B-2 Safir(FERDIG Carl Bretteville)


Anbefalte innlegg

Heller-byggesettet er ikke bare gitt ut i grå og lyseblå plast. Jeg har liggende dette byggesettet i gul plast som jeg kjøpte i plastpose, ikke eske, for noen år sia i Stockholm:

wC3yLYj.jpg

 

Sammen med dette byggesett oppdaga jeg dette konverteringssettet. Jeg sjekka sidene til Maestro Models, og de har det fortsatt på lager. Maestro Models har også på lager et detaljeringssett for interiør og eksteriør i skala 1:72, ser jeg.

 

0JPBSNz.jpg

 

De har et tilsvarende sett for Tarangus-modellene i skala 1:48, samt vidusmasker for det samme byggesettet, men jeg kunne dessverre ikke se masker for skala 1:72. 

 

 

 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Einar Sandvik said:

Var det like dårlig passform i forkant mellom vinger og skrog på den forrige safiren du bygde også, eller er det ei justering du har gjort for å få modellen til å ligne mer på forbildet?

 

Sjekket det jeg har av bilder fra v1 og det var ikke så store glipper der. Justeringene er gjort i et håp om å redusere behovet for å pusse ned og rette opp. Så får jeg se om det blir bedre enn forrige gang.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Einar Sandvik said:

Heller-byggesettet er ikke bare gitt ut i grå og lyseblå plast. Jeg har liggende dette byggesettet i gul plast som jeg kjøpte i plastpose, ikke eske, for noen år sia i Stockholm:

wC3yLYj.jpg

 

Sammen med dette byggesett oppdaga jeg dette konverteringssettet. Jeg sjekka sidene til Maestro Models, og de har det fortsatt på lager. Maestro Models har også på lager et detaljeringssett for interiør og eksteriør i skala 1:72, ser jeg.

 

0JPBSNz.jpg

 

De har et tilsvarende sett for Tarangus-modellene i skala 1:48, samt vidusmasker for det samme byggesettet, men jeg kunne dessverre ikke se masker for skala 1:72. 

 

 

 

Kjøpte interiørsettet til Maestro i 1/72 og masker fra Peewit. Kommer ikke til å bruke ets-settet på denne. Vet ikke hva det er med Safiren, men det er et sett til på vei fra Hannants, så det blir en tredje. Jeg håper det er samme som det jeg bygget forrige gang som også var kjøpt derfra. Det settet jeg bygger nå kommer fra HobbyM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ennå ikke har lukka cockpiten, så kan noen interiørbilder som jeg tok på Værnes Airshow 2014 kanskje ha interesse. Dette er et fly som Værnes flyklubb har operert, så det kan jo ha vært gjort noen små endringer med radiosender og slikt siden flyet var i bruk på den militære flyskolen. Interiørfargene er nok originale.

21.06.2014 Værnes flystevne 027.jpg

21.06.2014 Værnes flystevne 028.jpg

21.06.2014 Værnes flystevne 030.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å lure på om alle norske SAAB 91B Safir hadde dette runde vinduet på ryggen som Gardermoen-eksemplaret har. Jeg kan ikke se noe slikt på ryggen av denne Værnes-maskina, og jeg kan ikke se noen grunn til at man skulle ha malt over eller fjerna den inspeksjonsluka.

21.06.2014 Værnes flystevne 023.jpg

21.06.2014 Værnes flystevne 024.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur jeg fant ut av dette med vinduet.

 

I ei bok jeg har med en del fargefotografier av norske militærfly, har alle SAAB 91B-2 Safir glass på ryggen, unntatt på en Safir på et bilde som er tatt i 1982. Fotografiet viser 076 uten vindu på ryggen, og det er et av fem fly som var kjøpt inn fra det svenske flyvåpenet, ikke direkte fra fabrikken, i følge teksten i boka. Jeg ser ikke noe slikt vindu oppå ryggen av bilder av svenske skolefly. Da er vel det flyet jeg fotograferte under Værnes Airshow 2014 av, et av disse fem ex-svenske militære skoleflya.

 

På et kjent bilde av Safir 071 som flyr sammen med en grønnmalt Safari, ser jeg heller ikke noe glass på ryggen.

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med et utsnitt av bildet av safiren uten ryggvindu som flyr sammen med en grønnmalt Safari. Det er altså mulig å bygge en SAAB 91 Safir uten glass på ryggen, men med liiiitt mindre norsk tilknytning enn resten. B-versjonen, som Norge hadde, var treseter, mens C- og D-versjonen var firesetere med bensintanker i vingene. 

 

REUjMVX.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 02/02/2022 at 10:04, Einar Sandvik said:

Jeg tar med et utsnitt av bildet av safiren uten ryggvindu som flyr sammen med en grønnmalt Safari. Det er altså mulig å bygge en SAAB 91 Safir uten glass på ryggen, men med liiiitt mindre norsk tilknytning enn resten. B-versjonen, som Norge hadde, var treseter, mens C- og D-versjonen var firesetere med bensintanker i vingene. 

 

REUjMVX.jpg

Takk for bilder Einar, alltid godt å ha. Jeg fikk gutta på vakt i Flysamingen til å åpne den som står der for å ta bilder av interiøret. De var supergreie da jeg fortalte hva jeg trengte dem til. Dine er nok bedre. Ville ikke flytte på rotet inni maskinen. Jeg tenker jeg iluderer vindu på ryggen av denne som sist med en dekal. Har lukket alt nå og er klar til å prime. Må bare ha litt mildere vær slik at jeg kan føre avtrekket fra lakkboksen ut av vinduet uten at alt fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir samme fargeskjema på denne. Mulig jeg setter sammen dekaler til U-AJ som var slik 329 var merket i det skjema.

Alt satt sammen og masker på drivhuset.

IMG_0473.jpeg.3d70a63dc6084c778a2b979ad1adfda0.jpeg

 

 

 

Litt grått under primerlaget for å illudere farge på innsiden av glasset.

IMG_0481.jpeg.d459172230e52a7a5f81268438ddf6b4.jpeg

 

 

Primet med Mig One Shot. Neste steg er rosa og så gul.

IMG_0483.jpeg.c54115cc0a1efbe9d1023f171a2d627e.jpeg

Endret av Carl Bretteville
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (På 1.2.2022 den 23.51):

Jeg trur jeg fant ut av dette med vinduet.

 

I ei bok jeg har med en del fargefotografier av norske militærfly, har alle SAAB 91B-2 Safir glass på ryggen, unntatt på en Safir på et bilde som er tatt i 1982. Fotografiet viser 076 uten vindu på ryggen, og det er et av fem fly som var kjøpt inn fra det svenske flyvåpenet, ikke direkte fra fabrikken, i følge teksten i boka. Jeg ser ikke noe slikt vindu oppå ryggen av bilder av svenske skolefly. Da er vel det flyet jeg fotograferte under Værnes Airshow 2014 av, et av disse fem ex-svenske militære skoleflya.

 

På et kjent bilde av Safir 071 som flyr sammen med en grønnmalt Safari, ser jeg heller ikke noe glass på ryggen.

 

 

 

Helt korrekt Einar.

LN-FMU c/n 91267 (0058) er i grunn en 91B og ikke en 91B-2. Det er mulig at den fikk C-vingen slik som de andre norske, men kroppen er altså en 91B.

0040/LN-HHW, 0071/LN-LMY, 0074/LN-BII og 0076/LN-SAL var også slike. De ble alle levert i 1979 til Norge.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mats Averkvist skrev (2 timer siden):

 

Helt korrekt Einar.

LN-FMU c/n 91267 (0058) er i grunn en 91B og ikke en 91B-2. Det er mulig at den fikk C-vingen slik som de andre norske, men kroppen er altså en 91B.

0040/LN-HHW, 0071/LN-LMY, 0074/LN-BII og 0076/LN-SAL var også slike. De ble alle levert i 1979 til Norge.

Alle de fem ex-svenske maskinene endte altså opp som norskregistrerte sivile fly. Jeg leste i internett-flyheftet om SAAB Safir som Olve har redigert, at LN-FMU, som jeg fotograferte på Værnes i 2014, opprinnelig ble avgitt til Luftfartsmuseet i Bodø, men ble fløyet tilbake til Værnes og bytta ut med en norsk 91B-2, nr. 337 som sto lagra på Værnes.

 

Hva skiller c-vingen som de norske hadde i fra vingen som de svenske hadde?

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (4 minutter siden):

Så de norske B-2 hadde C-vinge og ikke ordinær B-vinge?

Ja, det er riktig.

"Flyskrogene var et restparti som Flyvåpenet fikk tilbud om. Imidlertid var det ikke flere B-vinger. Dermed ble B-skrogene påsatt forsterkede C-vinger uten brennstofftanker." Betegnelsen 91B-2 er unik for den norske serien om 25 fly.

Jeg ser nå at de fem flyene som ble levert i 1979 sannsynligvis hadde B-vinger med mindre noe fly hadde blitt skadet i svenske Flygvapnet og da isteden fått C-vinger.

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mats Averkvist skrev (19 minutter siden):

Ja, det er riktig.

"Flyskrogene var et restparti som Flyvåpenet fikk tilbud om. Imidlertid var det ikke flere B-vinger. Dermed ble B-skrogene påsatt forsterkede C-vinger uten brennstofftanker." Betegnelsen 91B-2 er unik for den norske serien om 25 fly.

Jeg ser nå at de fem flyene som ble levert i 1979 sannsynligvis hadde B-vinger med mindre noe fly hadde blitt skadet i svenske Flygvapnet og da isteden fått C-vinger.

Jeg har lest et sted at de norske 91B-2 også skilte seg ut fra vanlig 91B ved å ha konstant speed-propeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 08/02/2022 at 17:19, Einar Sandvik said:

Same procedure as last year med malinga, altså. 

 

Egentlig var det planen, men så begynte jeg å tenke på 329. Da krøp den en stemme inn som sa at jeg burde male den som den som står i samlingen, altså uten bokstaver med skjema fra 72. Har dog ikke tenkt å lage en kråkefotantenne. Har litt tid til å bestemme meg på, det er et par steg tom må gjøres før jeg må ta den avgjørelsen.

På bildet her av 329 ser antennen veldig ettermontert ut,  antar at kablene som kommer inn i cockpit går til den. Har heller ikke så langt funnet bilder av andre Safir med samme antenne.
antenne.jpg.b0d1ed6b737982c3580b4c20f04c2d32.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bilder av andre Safirer med denne fugleantenna fra slutten av tida de var i bruk som skolefly, så den var nok i bruk, i alle fall på noen fly.

 

Du står fritt til å velge hvilket fargskjema du vil. En minivariant av den som er utstilt kan være morsomt, mens en modell i et annet skjema kan vise mer av variantene av skjema for flytypen.

 

Sjøl bygger jeg samme Bell 47D som det som står utstilt på flysamlinga på Gardermoen, men i et tidligere fargeskjema.

 

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ganske mye arbeid og ganske mye dobbeltarbeid. Vet ikke hva vi kaller "ghost seams" på norsk, men de ble en del av det her som jeg ikke oppdaget før jeg hadde kommet gjennom rosa 'underlag' og helt til ferdig gul farge. Vel, det var bare å gå på og få dem bort. Bruke Mr Surfacer 1500 som 'sparkel' for så å pusse ned. Noen runder med det, prime det som var pusset ned til plast, legge rosa underfarge og så gul en gang til. Tok en ekstra uke, ble mye bedre.

IMG_0514.jpeg.3d6ae6a44f2f623f267dacd7f483cbb9.jpeg

Rosa for å varme den gule hovedfargen. Kunne sikkert egentlig brukt RLM04 rett på hvit primer, men dette er samme jeg gjorde med v1.

IMG_0526.jpeg.9067130ef0f38bcb8d488412a376ebbf.jpeg

Fikk rettet mye.

IMG_0543.jpeg.59bc139d559ffb8864f40ce7ad0c970f.jpeg

Ble mye bedre.

 

IMG_0544.jpeg.82175c6a303290c6877617778b4087cd.jpeg

Nå er det gule OK. Neste steg er å maske for å spraye dayglo og så antiglare og antiskli.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.