Gå til innhold
  • Bli medlem

SAAB 91B/B-2 Safir(FERDIG Carl Bretteville)


Anbefalte innlegg

Gjennom søk på nettet har jeg forstått det  slik at vinkelen på konstant speed propeller kan varieres etter behov, feks. ved start og landing. Hadde ikke andre Safirer mulighet til å variere propell-vinkelen?

 

Det står også man kan variere turtallet etter behov med konstant speed-propeller. Vil ikke det siste bety ulik fart på propellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (54 minutter siden):

Gjennom søk på nettet har jeg forstått det  slik at vinkelen på konstant speed propeller kan varieres etter behov, feks. ved start og landing. Hadde ikke andre Safirer mulighet til å variere propell-vinkelen?

 

Det står også man kan variere turtallet etter behov med konstant speed-propeller. Vil ikke det siste bety ulik fart på propellen?

Njae.

Enkelt forklart så går motoren med samme turtall og propellen stiller automatisk om seg etter belastningen, uansett om flyet stiger, synker eller flyr rett frem og piloten trenger ikke å "gjöre noe".  Dette er mer effektivt enn om piloten må sitte å justere propellen hele tiden i tillegg til trottelen. Avlaster piloten.

 

Joda, andre Safirer hadde samme mulighet men der måtte piloten justere både turtall og propell.

Endret av Mats Averkvist
  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evig eies kun det teipte. Stoler ikke på meg selv når det gjelder å styre overspray. Tok sin tid dette.

IMG_0574.jpeg.a6d4f3fa33776c0f9388cfed32f836c1.jpeg

 

 

AK 3rd gen, samme som i fjor, men ganske sikker på at jeg har blitt mye tøffere med tynning. Måtte ha 5,6 lag for å få det til å dekke som jeg ville.

IMG_0578.jpeg.9864e46a595481dc994e373251cf0bcd.jpeg

 

IMG_0584.jpeg.1fd7b11ab4b2cd3cae40ff93bcca5336.jpeg

Godt fornøyd med resultatet på denne siden.

 

IMG_0583.jpeg.20cd5d32c69ea9a3c382cc78814a8b3b.jpeg

På oversiden ser jeg at jeg i covid-tåken bommet på hvilken linje som avgrenser oransje mot grønn/blå/svart på nesen så det blir en liten strafferunde med mere oransje.

Endret av Carl Bretteville
  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapefest 2 i helgen. Fant ut at jeg skulle gjøre det ekstra vanskelig for meg selv og maskere tre områder på en gang med gul Tamiya tape på gul modell (må seriøst få tak i noe med andre farger). Anti-refleks på nesen, anti-skli på vingene og anti-møkk på undersiden.

IMG_0597.jpeg.8feca15fca886fa01c0deebc8b9d5159.jpeg

 

IMG_0598.jpeg.40ac23abd217b76c2d1b3a12a86e9622.jpeg

 

Selvsagt fikk jeg overspray av mørk grått på styrbord side, maskene jeg laget til anti-møkk feltene hadde jeg ikke klart å sette på helt rett heller og anti-skli feltet på styrbord vinge var litt for kort tross mal laget fra kopi av Nils dekaler. Et par timer med fundering og fiksing sp ble det OK. De svarte feltene på undersiden er ikke helt bra, men gitt at modellen skal stå på hjulene i en monter er de bra nok.IMG_0602.jpeg.8eb2ba78222d5b1031d397b18a08be5a.jpeg

IMG_0605.jpeg.7477936bfd50b7b0c6a2a8fdfcc038ee.jpeg

 

Satt i går kveld og malte noen detaljer og oppdaget at halen ikke var helt som det skulle i forkant så det var frem med hvit Mr Surfacer 1500 og en pensel for å fylle igjen. Nå i kveld ble det slipt ned og malt over med XF-3.  Jommen er det mye jobb med en modell som har hele 29 deler.

Bare noen små detaljer igjen å male nå før klarlakk og så er det frem med Nils dekaler.

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Einar Sandvik said:

Det blir alltid noen strafferunder på en modell, men du ligger bra an til å få denne ferdig til Skala, ser det ut til.

Med denne har det blitt mange. Noe er nok forskjellen i plastikken som er brukt i støpen og noe er nok min eget ønske om å bygge en modell som er bedre enn den jeg bygget i fjor. Pusher på for å bli ferdig til Scala. Blir klarlakk til helgen og start på dekalene. Har ikke arbeidet med Nils dekaler tidligere (bare kjøpt en masse av dem) så det blir litt spennende.  Den ene modellen jag skal ha med i konkurransen er heldigvis ferdig allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Bretteville skrev (49 minutter siden):

Med denne har det blitt mange. Noe er nok forskjellen i plastikken som er brukt i støpen og noe er nok min eget ønske om å bygge en modell som er bedre enn den jeg bygget i fjor. Pusher på for å bli ferdig til Scala. Blir klarlakk til helgen og start på dekalene. Har ikke arbeidet med Nils dekaler tidligere (bare kjøpt en masse av dem) så det blir litt spennende.  Den ene modellen jag skal ha med i konkurransen er heldigvis ferdig allerede.

Vingtordekaler har jeg gode erfaringer med, bortsett fra ett enkelt tilfelle med noen veldig gamle dekaler som  hadde ligget et par tiår og tydeligvis hadde tørka og blitt sprø og derfor hadde trengt et ekstra lag lakk før bruk. Nils har forøvrig skifta dekaltrykkefirma noen ganger.

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekalfilmen er veeeldig tynn, og trenger blank overflate. Hvis du har masser av dekalene, så er det sikkert noe du aldri kommer til å bruke på en modell. Da vil jeg anbefale å trene litt med disse først. Det er litt dumt hvis du skulle gå på en bom. Særlig fordi Safir-dekalene er utsolgt.

 

Har holdt meg til samme trykkeri i over 10 år nå. Er fornøyd med dem.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 09/03/2022 at 14:31, Nils Mathisrud said:

Dekalfilmen er veeeldig tynn, og trenger blank overflate. Hvis du har masser av dekalene, så er det sikkert noe du aldri kommer til å bruke på en modell. Da vil jeg anbefale å trene litt med disse først. Det er litt dumt hvis du skulle gå på en bom. Særlig fordi Safir-dekalene er utsolgt.

 

Har holdt meg til samme trykkeri i over 10 år nå. Er fornøyd med dem.

 

Takk for tips Nils. Det blir en lag eller to med Tamiya X-22 før dekalene skal til pers. Har nok på arket til at jeg kan bruke et par til å trene med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må ha vært de mest stressende sesjonene jeg har hatt med dekaler hittil. Noe sikkert fordi det var dekalene på v1 som førte til at det ble en til og noe fordi dette er mye tynnere dekaler enn det jeg har arbeidet med så langt. Testet et par før jeg startet på Safiens. De var ganske store, noe som var en tabbe. Det ble to kvelder for å få det meste sånn nogen lunde på plass. Det var de små som skapte problemer. Slik som de rød-stiplede linjene rundt antisklifeltene på vingene eller de små stensilene som var litt lange. De satte seg fast på ett sted tross godt med X-22 og rikelig med Microset. Vel, en erfaring rikere.

 

Den eneste som er synlig jalla er den som lager det røde i rundellen på styrbord side. Den satte seg bom fast i ene spissen og var ikke mulig å få bedre en den ble. Forsøkte å få den av helt ettersom det er fler av dem på arket, men feiget ut i frykt for å ødelegge den under.

 

Heldigvis vil modelle stå med babord side ut mot publikum i monteren, så selv om dette ikke er konkuransenivå, så er det vel akseptabelt for det det er. Rimelig fornøyd med klipp og lim av AJ*U og 7329.

 

Det stativet jeg har er greit nok, men må finne noe som lar meg sette modellen med skrogsiden vannrett. Det vil nok gjøre jobben med dekaler enklere.

Neste steg er lysene på ryggen og buken før alt forsegles med X-35, så litte granne panellinjer før understell, propell og antenne kommer på.

IMG_0628.jpeg.7aeb12b79dcaf03014280fd0da73c9d1.jpeg

 

IMG_0631.jpeg.d2df5148d59ec417f5db6be0cd1fb195.jpeg

 

 

Endret av Carl Bretteville
  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her kommer siste oppdatering. Jeg har definerer modellen som ferdig. Fikk en i trynet i går når understellet ble satt på viste det seg at styrbord ben gikk lenger opp i vingen enn babord. Turde ikke å gjøre noe med benet sp det ble kloss under hjulet for å rette opp. Gitt hvordan modellen skal betraktes får det være en grei nok løsning.

IMG_0661.jpeg.e863dc67a50b24e3d5a2fd9081ed18d8.jpeg

 

Her er noen bilder av den ferdige modellen.

 

IMG_0662.jpeg.69d7c97474d4ab607e15fe15c69dd60e.jpeg

 

IMG_0657.jpeg.ca743333dc35711769fe6fc1ee369468.jpeg

 

IMG_0663.jpeg.600e30d88eb7d2b05df13ea75bd93d53.jpeg

 

IMG_0658.jpeg.4f29f657376b484ad675c8a086a5da76.jpeg

 

-- o0o --

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Jan Erik Johansen endret tittelen til SAAB 91B/B-2 Safir(FERDIG Carl Bretteville)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.