Torgeir Eikeland Posted April 24, 2018 Share Posted April 24, 2018 (edited) Denne fikk jeg nærmest slengt etter meg av et styremedlem med stygg caps for rundt fem (?) år siden. Premisset for den milde gaven var selvsagt at jeg skulle bygge den, så nå setter jeg i gang. En av tingene som har skremt meg litt fra å starte er at en av modellbyggingens guruer, Tom Cleaver, kaller settet «an ill fitting pain in the posterior» i en byggeartikkel på Modelingmadness. Jeg har så langt fått klasket sammen skroget og er godt i gang med motorgondolene uten å møte noen av de grusomme problemene han beskriver. Her er motorgondolen, og ifølge Cleaver trenger man massiv kirurgi på sidepanelene for i det hele tatt å få ihop dette her. Enten har jeg gått glipp av noe, ellers er det han som har brukt feil del? https://modelingmadness.com/review/axis/cleaver/tmc110c7.htm Beistus giganticus. Setebeltene hadde jeg også montert, men disse rev jeg ut i affekt fordi de ble dritstygge. Jeg skal i stedet bestille noen fra HGW av «tekstil», og sammen med dem skal jeg ha noen dekaler eller masker til å lakke merker. Jeg må bare bestemme meg for skjema først. Bikkja og LN IR fra Kirkenes følger jo eska. Her har jeg flere gode bilder å gå ut fra. Den berømmelig D5 KS med haikjeften pirrer. Denne klarer jeg ikke å finne noe bilde av, enda jeg vet jeg har sett den ett eller annet sted? Noen? Og i heftet som Åkra og Olve lagde for noen år siden er det en profil med stor veps på nesa av en maskin som ble fotografert på Kjeller. Den hadde vært kul, men skulle i tilfelle hatt et bilde også. Disse er også fine: Edited April 24, 2018 by Torgeir Eikeland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Espen Andreas Hoff Posted April 24, 2018 Share Posted April 24, 2018 Du Torgeir, å klaske sammen betyr å lime. Ikke rart du får det til å passe når du bruker vanlig maskeringstape.....Uansett, skal bli spanande å fylgje med på. Go for Doggy style!! EspenA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 Oi, denne kjenner jeg igjen. Nevnte styremedlem kjøpte denne av meg før han gavmildt ga den videre til deg, så jeg føler en viss tilhørighet i bygget Det ser ut til at godeste Tom Klyver har vært på bærtur i sin beskrivelse av dette settet ja, men så er jo du vant med Special Hobby, så da er vel dette barnemat. Hva har du malt magasinene med? Det var en fin våpenmetallisk finish på de. NB, husk at magasinene til mg til haleskytter hadde en lærreim på oversida. Det vises på bildet her: Ellers er det mange deilige forbilder å velge i for GrossZerstöreren. BikkjeZerstörer har du gjort i 1/48. Veps eller haikjeft ville vært stas. Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted April 25, 2018 Author Share Posted April 25, 2018 (edited) 5 timer siden, Rune Haugen skrev: Oi, denne kjenner jeg igjen. Nevnte styremedlem kjøpte denne av meg før han gavmildt ga den videre til deg, så jeg føler en viss tilhørighet i bygget Det ser ut til at godeste Tom Klyver har vært på bærtur i sin beskrivelse av dette settet ja, men så er jo du vant med Special Hobby, så da er vel dette barnemat. Hva har du malt magasinene med? Det var en fin våpenmetallisk finish på de. NB, husk at magasinene til mg til haleskytter hadde en lærreim på oversida. Det vises på bildet her: Ellers er det mange deilige forbilder å velge i for GrossZerstöreren. BikkjeZerstörer har du gjort i 1/48. Veps eller haikjeft ville vært stas. Mvh Rune Hau. Jo, disse magasinene: De er malt med nato black og børsta med sånn våpenmetallicstøv fra MIG (eller var det AK?). Da blir det fint. Oversida av magasinene du ser på bildet blir ikke synlig, så jeg droppa å male lærreima på dem. Da har vi en stemme for bikkja og en for hai/veps. Akkurat i dag føler jeg mest for veps. Trenger bare 2N NN i koder. Ser ut til at det er hvit outline på den ene N-en? Edited April 25, 2018 by Torgeir Eikeland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 Veps! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 Veps. Det kan hende jeg har noen bokstaver i rett størrelse. Må sjekke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 Endelig kan jeg påberope meg å være krenket. Stygg caps du. Nuvel, veps er jo tøft da. Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted April 26, 2018 Share Posted April 26, 2018 (edited) Noen bilder jeg fant på harddisken Edited April 26, 2018 by Olve Dybvig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted April 27, 2018 Author Share Posted April 27, 2018 Åååååi! Øya triller ut av hodet! Tusen takk. Dette er tatt på Kjeller 1941? Jeg lurer ellers på fargene her. Ifølge skriften var RLM 02/71 de gjengse oversidefargene på 110-ere, i alle fall i første halvdel av dette året? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted April 27, 2018 Share Posted April 27, 2018 En annen favoritt er dette flyet som var en kort tur innom Lista i 1941/42 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted April 27, 2018 Share Posted April 27, 2018 Jøss, det var jeg ikke klar over. Den valpen på nesa er jo kjempekul! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted May 1, 2018 Share Posted May 1, 2018 Og på oppfordring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Det blir kanskje ikke lettere å velge når du har bilder av forbildene, men litt tryggere grunn å stå på når du skal male. Hvilken farge er brukt til motlinga på sidene, tro? Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 2, 2018 Author Share Posted May 2, 2018 Ahhh. Deilige bilder nok en gang! Takk for dette. Profilen i Åkra/Brekken-boka gjengir mottlinga på sidene som RLM 02. Det kan vel fort være RLM 76 også, tenker jeg når jeg ser bildene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Jeg tenker det er RLM02. Your guess is as good as mine. Legg ellers merke til rufsete påføring av dekaler på D5+KS. Tror nok den hadde havnet utenfor pallen på Skala. Kyrre 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 2, 2018 Author Share Posted May 2, 2018 42 minutter siden, Kyrre Ingebrethsen skrev: Jeg tenker det er RLM02. Your guess is as good as mine. Legg ellers merke til rufsete påføring av dekaler på D5+KS. Tror nok den hadde havnet utenfor pallen på Skala. Kyrre Ja, det er nok tryggest å ikke bygge denne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Bertil Bakken Posted May 3, 2018 Share Posted May 3, 2018 Dette ser bra ut Torgeir. Ikke overrasket over at denne modellen har god passform siden jeg selv har bygget samme modell fra samme produsent i 1/48. Den var langt bedre enn Eduard sin 110’er, og modellen du bygger er rett og slett en skalert utgave av 1/48 utgaven - eller omvendt. Bertil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted May 3, 2018 Share Posted May 3, 2018 1 time siden, Nils Bertil Bakken skrev: Ikke overrasket over at denne modellen har god passform siden jeg selv har bygget samme modell fra samme produsent i 1/48. Den var langt bedre enn Eduard sin 110’er Har både Cyber Hobby og Eduard's 1/48 Bf110 liggende på lager (har ikke hatt tid til å bygge noen av disse ennå, kan derfor ikke si noe om passform). Det ser imidlertid ut til at Eduard har dratt strikken litt lengre i forhold til enkelte detaljer, f.eks. nagler på vinger og skrog. Cyber Hobby har imidlertid med motorer i sitt sett, dette mangler Eduard. Kan vel være at Eduard's Bf110 krever endel mer sparkel enn Cyber Hobby (?) Basert på innhold i esken så er det vanskelig å kåre en klar vinner. Reidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted May 4, 2018 Author Share Posted May 4, 2018 11 timer siden, Reidar Berg skrev: Har både Cyber Hobby og Eduard's 1/48 Bf110 liggende på lager (har ikke hatt tid til å bygge noen av disse ennå, kan derfor ikke si noe om passform). Det ser imidlertid ut til at Eduard har dratt strikken litt lengre i forhold til enkelte detaljer, f.eks. nagler på vinger og skrog. Cyber Hobby har imidlertid med motorer i sitt sett, dette mangler Eduard. Kan vel være at Eduard's Bf110 krever endel mer sparkel enn Cyber Hobby (?) Basert på innhold i esken så er det vanskelig å kåre en klar vinner. Reidar Eduard er nok et "finere" sett når det gjelder støp og detaljer, men dessverre har de knota det til med passformen og vinkelen på gondolene. Dette settet i 1/32 er betraktelig lettere å bygge enn Eduards i 1/48. Ut fra bilder jeg har sett ser det ut til at Nils Bertil har rett i at Cyber Hobbys 110-er i 1/48 er svært likt dette settet i 1/32. Men også i dette bygget har jeg fått litt knot rundt gondolene, og har måttet ty til plast smeltet i tynner for å tette sprekker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Bertil Bakken Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 11 timer siden, Reidar Berg skrev: Har både Cyber Hobby og Eduard's 1/48 Bf110 liggende på lager (har ikke hatt tid til å bygge noen av disse ennå, kan derfor ikke si noe om passform). Det ser imidlertid ut til at Eduard har dratt strikken litt lengre i forhold til enkelte detaljer, f.eks. nagler på vinger og skrog. Cyber Hobby har imidlertid med motorer i sitt sett, dette mangler Eduard. Kan vel være at Eduard's Bf110 krever endel mer sparkel enn Cyber Hobby (?) Basert på innhold i esken så er det vanskelig å kåre en klar vinner. Reidar På Cyper Hobby sin benyttet jeg ikke sparkel i det hele tatt, derimot på Eduard som ( som aldring ble freidig) var det en del knot. Cyper har i tillegg til motor også flaks og slats. Synes detalj nivået på Cyber er bedre enn Eduard, for ikke å snakke om passform. Det eneste var at jeg benyttet Eduard sin den bakre del av canopyen (over skytteren) på Cyber 110’eren da denne faktisk var bedre. Så uten tvil vil jeg påstå at Cyber er overlegen Eduard. Bertil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reidar Berg Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 Får vel teste dette ut en vakker dag med parallellbygging av Cyber Hobby og Eduard's Bf110. Det blir dog ikke i år, litt for mange andre halvbygde sett som må gjøres ferdig først... Reidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 25, 2018 Author Share Posted June 25, 2018 Langt om lenge og lenger enn langt kom beltene fra hgw. Panzerskallene snakker av og til om «byggebelter». Nå skjønner jeg hva de mener. Hele 24 deler bare i forsetebeltene, og et par-tre timers arbeid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted June 25, 2018 Author Share Posted June 25, 2018 Finere enn ets. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted June 26, 2018 Share Posted June 26, 2018 De ble lekre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted June 26, 2018 Share Posted June 26, 2018 Pent! Måtte du frem med urmakerbrillene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts