Jump to content

Norsk krumsabel: A.W.35 Scimitar i skala 1:72


Einar Sandvik

Recommended Posts

Takk for avklaring, Mats! Jeg har nok misforstått deg.

 

I malingssammenheng har jeg alltid oppfatta ordet dop som spesialmaling for å male duk, og ved at du brukte ordet dop, trodde jeg du mente at cockpiten var dukkledd innvending, som jeg mener å kunne påvise med bilder at den ikke var.

 

På bildet av Scimitaren der sidepanelene er fjerna, kan vi se noe av rørstrukturen i den nedre delen av skroget, og den ser veldig lys ut i det solbelyste området og ser mørk ut der det er skygge, typisk for metall, og det støtter klart det du hevder om at røra enten var sølvmalte eller i umalt aluminium. Dersom setet var av aluminium, som jeg har en mistanke om at det var, så var det umalt, etter det du skriver.

 

På bildet av flyet med nedfelt dør, ser det ut for meg som at døra er malt innvendig. Innsida av døra skiller seg klart ut fra det blanke skroget, bortsett fra ei blank stripe på tvers, som kanskje er et handtak. Døra framstår som så jevnt mørk at jeg tviler på at den er sølvmalt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takk for bildet, Olve! Akkurat det jeg trengte nå. :thumb:

 

Jeg trur faktisk det kan være samme farge på innsida av døra på de to bildene, men at det er motlys på det bildet jeg la ut og mer direkte sollys på døra på dette bildet. Farger kan framstå veldig ulikt på bilder, avhengig av lyset, og det gjelder særlig metall og blanke farger.

 

Det kan se ut til at Mats har rett, og at innsida av døra, og interiøret for øvrig, var sølvmalt, eller metall som ikke var polert, i motsetning til yttersida.

 

Du skulle ikke tilfeldigvis ha et bilde av instrumenttavla også? Jeg lurer på om instrumenttavla var svart eller i lakkert tre.

Link to comment
Share on other sites

Av og til er det lurt å lese gamle byggetråder i forumet, så jeg søkte opp den gamle byggetråden til Andrzej om A.W.Scimitar.

 

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=9673.0

 

Der fikk jeg svar på spørsmålet mitt om instrumentbrettet. Det ser ut til at det var i lakkert tre og at det var litt færre instrumenter på det norske instrumentbrettet enn byggesettinstrumentbrettet.

 

Jeg ser at Knut Erik Hagen foreslår britisk grå-grønn interiørfarge i cockpiten.

Link to comment
Share on other sites

Bildet under, fra en e-bay-auksjon har vært gjengitt tidligere her i forumet.

 

I cockpiten ser det ut til å være horisontale stenger som er lysere enn cockpitveggen bak.

 

Bildet av dette flyet, med to tyske soldater foran, skal være tatt på Kjeller i 1940, og det viser at flyet har skiunderstell! Hm!

5acf729bc3ef5_Scimitar_p_Kjeller_1940_3.jpg.f799b94554ee455a073b9c085801fcdf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser nærmere på det siste bildet, se jeg at flyet har fått bytta ut originalunderstellet sitt med et understell av gammel type for Fokker CV. Det kan tyde på at man ikke helt hadde avskrevet Scimitarene.

 

De lyse stengene på mørk bakgrunn i cockpit kan like gjerne skyldes refleks i blank overflate i stengene som ulike farger i cockpitvegg og stenger.

 

Link to comment
Share on other sites

Alea jacta est. I og med de ulike fargetonene på forskjellige bilder, som kan indikere metalloverflate, endte jeg opp med å følge rådet fra Mats. Er det feil, så kan jeg alltids skylde på svenskene.

 

I motsetning til Andrzej valgte jeg å bruke instrumentbrettet i byggesettet etter å ha modifisert det litt, og malte det H177, for å illudere tre.

 

DSCF3606_2.JPG.241230a5ed04097703e24e0d7f2adc3d.JPG

Link to comment
Share on other sites

Synes du har landet på en fornuftig tolkning av interiørfarge, Einar. Bildene som viser den åpne døren viser med all tydelighet at den var malt på en eller annen måte. Skulle tro om andre britiske fly fra samme epoke var malt på samme måte, feks Hawker Fury? Antar at det sitter noen med mer info der ute i Cyberspace et sted.

 

Ragnar

Link to comment
Share on other sites

Travle dager for tida, men jeg har fått gjort litt med krumsabelen. Skroget er limt sammen, og undervingene er limt på. Her må man passe på at vingene får den rette vinkelen oppover. Vingene er forsynt med tapper som passer inn i hull i vingerota, men de er så romme at det er mye slingringsmonn. Tegningene var nyttig hjelp her. Jeg limte med superlim og presterte å knekke en av tappene da jeg skulle justere vinkelen, så da var det å bore opp og sette inn en bit koppertråd.

 

DSCF3629.JPG.16feedd769a11b6afd4aa965cb0d8cad.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg undres på om plakaten i forrige innlegg kan ha vært med på å påvirke norske myndigheter til det uheldige flykjøpet?

 

Motoren fikk en omgang svartmaling til etter at bildet ovafor var tatt, for det ser ut til at også nederste del av motorsylindrene var svarte, slik som på dette originalbildet jeg fant på nettet:

 

ASPanther.JPG.95987eb513d95230a33d31cd7be90ef1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig sak. Hva tenker du å gjøre? Redusere diameteren på motoren eller lage ny cowling?

 

Ragnar

Det kunne vært fristende å lage ny cowling av ølboksmetall, men jeg er redd den lett ville bli for vid til å passe med skroget bak, så løsningen blir nok å redusere motorsylindrene en liten smule. Motoren er jo i resin, så det er lett å pusse ned litt. Bare så dumt at jeg ikke så problemet før jeg hadde knota på plass alle røra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt oppdatering på krumsabelen. Halepartiet må modifiseres en smule. Som bildet viser, så er bakkanten av haleflatene litt foran bakkanten av skroget, og ikke kant i kant med bakkanten av skroget, som i byggesettet. Jeg har markert avstanden fra bakkanten av skroget til bakkanten av haleflata med rødt.

5acf729d3f586_Scimitar_p_Kjeller_haleparti.jpg.7846c7ebc932770e002d64c5eb3d3c56.jpg

DSCF3681_2.JPG.1c789abc631a4f8a4601321d0231fba4.JPG

Link to comment
Share on other sites

I byggesettet er det ei utsparing for haleflatene i flukt med overkanten av skroget, vist på det øverste bildet i denne posteringa.

 

Haleflatene skal som nevnt ovafor være plassert litt lengre fram, og i tillegg skal de være mer i plan med sentrum av skrogaksen, som en ser av fotografiet i posteringa over. Haleflatene er faktisk ikke parallelle med vingene, men danner en vinkel i forhold til undervingen.

 

Litt av det partiet av akterskroget som skal være over haleflata mangler, så her må det litt foring til i området mellom haleflata og halefinna.

 

 

DSCF3680_2.JPG.3b221d965c9289d885d63706137a12af.JPG

DSCF3682_2.JPG.60d4be01057e09190312165be351530c.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dette utsnittet av ei tegning som ligger ute på verdensveven, viser tydelig at undervingen ikke er parallell med overvingen og haleflata.

 

Den trekanta klumpen som er tegna på halefinna, finnes også på halefinna i byggesettet, men det skal ikke være noen slik klump på en norsk Scimitar.

arm_scimitar_2.jpg.9139aed23f77094db32b3714a17a3d99.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.