Jump to content

Norsk krumsabel: A.W.35 Scimitar i skala 1:72


Einar Sandvik

Recommended Posts

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Norge var eneste kjøper av A.W.35 Scimitar, så bildene som finnes av flytypen er av de fire norske krumsablene og av et par prototyper ved fabrikken. Alle flya ble skrota, så det finnes ikke noe museumseksemplar.

 

Designet til A.W. 35 var basert på A.W.16, som fabrikken greide å selge noen eksemplarer av til Kina. Den største forskjellen mellom de to flytypene var motortypen og at A.W.35 hadde lavere neseparti, som ga litt bedre sikt forover. Ute på verdensveven har jeg funnet disse tegningene av halepartiet på A.W.16, og det ser ut til halepartiet på de norske krumsablene var ganske likt, bortsett fra lysarrangementet.

 

A.W._16_halepartitegninger.jpg.846a4e76c8da2ff20a14c0a8482ab8ba.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar det var Scimitar nr. 409 som gikk tapt i den fatale ulykka under flystevnet i forbindelse med åpninga av Sola flyplass 29. mai 1937.

 

Hvorfor tror du det?

I fölge Robs artikkel i Flyhistorie nr. 29 var det "411".

 

Ja vel. Jeg har ikke sett bilder av 409, og antok det var fordi den krasja på et så tidlig tidspunkt at en ikke rakk å ta så mange bilder av den. Men, jeg antok feil, da. Takk for opplysninga!

 

Trolig bygger jeg nr. 407, for det er dekaler til den i byggesettet. Nummer 404 er også en valgmulighet på dekalarket, men det er feil, for Hærens flyvåpen brukte oddetall og Marinens flyvåpen brukte partall.

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppmuntrende ord, Ragnar!  :)

 

Litt av årsaken til at jeg har vurdert barmetallfolie, er at halerota ble dekt av tynne plater, som tegningene viser, og jeg har tenkt at barmetallfolien kunne simulere det. Barmetallfolie er jo veldig tynn i utgangspunktet, men den er kanskje litt for myk, slik at den ikke vil kamuflere sprekken i vingerota tilstrekkelig.

 

Det er imidlertid mulig å lage dekkplate av ei tynn plastplate, som pusses syltynn, og så male området blankt i samme slengen som jeg maler forparten av flyet blankt. Jeg har begynt å helle til denne sistnevnte metoden, for jeg tror det kan bli den peneste og sterkeste løsninga.

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet, så gjort. Etter å ha tatt mål fra bildet på PC-skjermen, skar jeg til to plastremser på ca. 1,5 x 7 mm. og limte på hver side av bakre del av halefinna. Så tilpassa jeg og limte på ei 1 mm. brei remse rund forenden av rota av halefinna. Remsene ble så pussa ned til omtrent halv tjukkelse. Kanskje trengs det enda litt mer puss.

 

Resten av det blanke området rundt rota av halefinne og haleflater blir maskert ut før maling.

DSCF3728_2.JPG.b2abd8cdf5b4295d129ecde062a58ec7.JPG

scimitar_407_mfl._2.jpg.57fa9df9a47b990c231bd890c4646d12.jpg

scimitar_411.png.423b4dccda4d8df981dc6f27df35cfc0.png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg leste over scimitar-byggetråden til Andrzej og oppdaga at jeg jeg hadde glemt at halefinna på denne flytypen sto litt skrått mot styrbord i forhold til lengdeaksen, muligens for å motvirke sideveis drag fra propellen. Halefinna ble følgelig brutt løs og plassert i korrekt vinkel.

DSCF3787_2.JPG.347f8c24d5e682921c5c1f02bba52448.JPG

Link to comment
Share on other sites

Så lenge oppdagelsene gjøres på et så tidlig stadium at det er lett å gjøre noe med det, så. Hadde modellen vært malt og nesten ferdig før jeg hadde oppdaga feilen, så hadde jeg kanskje latt det være.

 

Jeg benytta også anledninga til å bytte ut foringa rundt bakre del av halerota, fra I-form til L-form, for også å dekke området bak haleflata, slik vi ser på bildet av 411 over.

Link to comment
Share on other sites

Takk for forslag. Ja, en av løsningene jeg har tenkt på, er å rulle til et rør et rør av plastark og lime en ende mot forenden av skroget og den andre mot baksida av motoren.

 

En annen løsning kan være å bore hull i fronten på skroget og stikke inn metallstenger som Cowlingen og motoren kan limes fast til. Kombinert med en plastring rundt, kan det bli en ganske sterk løsning.

Link to comment
Share on other sites

Godt observert, Mats!

 

Et øyeblikk tenkte jeg at jeg kunne legge inn ei foring i innerkant av bakenden av cowlingen og pusse ned, men når jeg studerer bilder av cowlingen sett skrått bakfra, så ser jeg at innsnevringa i bakkant er temmelig liten og at det er en relativt stor glippe mellom cowlingen og skroget bak cowlingen. Jeg kan uansett ikke lime cowlingen direkte til utsida av skroget bak, men jeg vil pusse ned bakkanten av cowlingen det lille som går an.

 

 

A.W.35_Scimitar_405_med_pilot_i_bar_overkropp_2.jpg.057937dfbd730d6a55be86f6775fca10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det nederste bildet du viste, Mats, ga meg ei oppdagelse: Propellnavene er mørke og bladene er lyse. Propellene er altså kledd med lysegrå duk, akkurat som det ble gjort med propellene til fokkerne, for å beskytte treverket i propellen mot vær og vind. Det siste vises også på det nederste bildet fra 1940.

A.W.35_Scimitar_Line_up_2.jpg.db02d6796bcb91fb12fbd31a6f607d8e.jpg

5acf729e9aab1_Scimitar_p_Kjeller_1940_4.jpg.cab45030605b1170e8181562d9f0b705.jpg

Link to comment
Share on other sites

Duktrekking av propellene skjedde kanskje ikke umiddelbart, men duktrekkinga må ha skjedd ganske tidlig, for bilder av 411 viser at det har duktrukket propell, og det skal være det flyet som krasja på Sola i slutten av mai 1937. Scimitarene ble levert til Norge fra England i 1936.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.