Gå til innhold
  • Bli medlem

Norsk krumsabel: A.W.35 Scimitar i skala 1:72


Einar Sandvik

Anbefalte innlegg

Første piratbygg erklæres herved for åpna.

 

Det er en viss likhet mellom vin og byggesett ved at begge deler ofte har lang lagringstid. Modningstida for dette byggesettet av en av feilinvesteringene til hærens flyvåpen fra tida før andre verdenskrig har vært lang, men nå fikk jeg et påskudd for å åpne eska og starte.

 

IMG_2360%202.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Andrzej bygde en flott modell med utgangspunkt i dette resinbyggesettet for noen år sia. Det får være noe å strekke seg etter.

 

Skroghalvdelene er pussa til og prøvesammensatt. Det har faktisk lokaliseringspinner, som jeg riktignok måtte bore opp litt mer, men dog, ikke værst til å være et short run resinsett.

 

DSCF3586.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig ute Einar :thumb: Tenkte å kjøpe denne en gang, men ble ikke noe av. Det blir derfor artig å følge med fremgangen her. Hvor var forresten disse i 1940? Var de allerede solgt unna/skrapet?

Alle var inne til vedlikehold og ikke klar til bruk i april 1940.

 

Flytypen var nok ikke noen særlig god krumsabel. A.W.35 Scimitar hadde generelt ikke særlig gode ytelser, og understellet var for svakt til å kunne brukes med ski, så flytypen ble stort sett brukt til øvelsesflyging i sommerhalvåret. Det ble i alt anskaffa fire fly fra Storbritannia av denne typen i 1935. Flytypen ble aldri lisensprodusert i Norge, slik tanken opprinnelig var. De var utstyrt med Panther-motor (Hm, tigergruppebygg!). En Scimitar gikk rett i bakken ved en stupdemonstrasjon under et flystevne på Sola i 1937, så i 1940 var det bare tre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

 

En utfordring kan det nok bli å bygge dette settet. Det er noe annet å bygge resin enn plast, og det er stor sjanse for at jeg bytter ut tynne resinstag med stag i plast eller metall, men i motsetning til hva tilfellet var med Fokker CV, så slipper jeg konverteringer, trur jeg.

 

Den største utfordringa blir å få den metallkledde forparten like knallblank som den var på forbildet. Bilbyggere har kanskje noen tips?

scimitar-2.jpg.bb9894d767e08bb4427040e11fa36b47.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med interiøret i kveld. Lagde ny styrespak av metalltråd, fordi den så ut til å ha forsvunnet fra byggesettet. Setebelter henta jeg fra et Tiger Moth-detaljeringssett.

 

Første spørsmål: hvilken farge hadde interiøret i cockpiten? I byggesettveiledninga er det ingen informasjon om cockpitfarger.

 

Utenom de fire Scimitarene Norge kjøpte, var det bare bygd to prototyper av flytypen. og det eneste bevarte eksemplaret ved Armstrong Withworth-fabrikken av de to prototypene ble skrota i 1958,slik at det ikke finnes fargebilder av interiøret.

 

Ettersom cockpitområdet er metallkledd, har jeg tatt sjansen på å male interiøret i grågrønn interiørfarge, Humbrol 78.

DSCF3592_2.JPG.f05047cbc26d670c613cd5a9d9e245da.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Første spørsmål: hvilken farge hadde interiøret i cockpiten? I byggesettveiledninga er det ingen informasjon om cockpitfarger.

 

Ettersom cockpitområdet er metallkledd, har jeg tatt sjansen på å male interiøret i grågrønn interiørfarge, Humbrol 78.  :doh:

 

Sannsynligvis sölvdope.  :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ski av type med strømlinjeføring.

 

Dette med at understellet var for svakt for skiunderstell var altså ikke en absolutt sannhet. Takk for bildet, Olve!

 

Dette kan jo ha vært i forbindelse med uttesting av skiunderstell, da. Hvor de trakk slutninger at det var for svakt. Jeg tipper at dette ikke ble gjort i England før leveranse.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til interiørfargen i cockpiten:

 

Dersom interiøret i cockpiten skulle vært sølvdopa, måtte det forutsette at cockpiten var dukkledd på innsida av metallplatene. I byggesettet er det støpt metallskjelettstruktur i den nedre delen av cockpiten, og det kunne tyde på metallplatevegger i øvre halvdel og duk i nedre halvdel, som i Tiger Moth.

 

Bildet som jeg viser et utsnitt av under, viser et fly med avtatte plater i nedre halvdel av skroget, og det ser da granngivelig ut som at vi kan se rett gjennom flyet, altså ingen duk. Følgelig antar jeg at hele cockpiten var platekledd, og jeg har malt interiøret i samsvar med den konklusjonen.

Scimitar_u_sideplater_DSCF3603_2.JPG.a6ca60ffae7c925328acb4dec2495f64.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils:

Akkurat når Interior Grey Green kom i bruk har jeg lurt litt på, men jeg trudde dette var mer ditt spesialfelt enn mitt. :)

Nå snakker vi om produksjonsåra 1934-35, som ikke var lenge før Andre verdenskrig. Urban Fredrikson har den med i fargekartene for perioden etter 1938, men ikke for perioden før, uten at jeg vil legge for mye i det.

 

Sjøl synes jeg H78 kanskje også er litt for mørk.

 

Rune:

Takk for tips! Jeg skal se nærmere på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1930-årene er litt tidlig for for at jeg skal kunne skryte på meg kunnskap om det.

 

Jeg har også vært fornøyd med interiørgrågrønn fra Xtracolor. Jeg har endog dristet meg til å bruke akrylmaling fra Xtracrylics. I vinter kjøpte jeg en boks Phoenix Precision Paints, fra den lokale plastsjappa til Jens Håkon - den ser også passe grå ut.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til interiørfargen i cockpiten:

 

Dersom interiøret i cockpiten skulle vært sølvdopa, måtte det forutsette at cockpiten var dukkledd på innsida av metallplatene. I byggesettet er det støpt metallskjelettstruktur i den nedre delen av cockpiten, og det kunne tyde på metallplatevegger i øvre halvdel og duk i nedre halvdel, som i Tiger Moth.

 

Bildet som jeg viser et utsnitt av under, viser et fly med avtatte plater i nedre halvdel av skroget, og det ser da granngivelig ut som at vi kan se rett gjennom flyet, altså ingen duk. Følgelig antar jeg at hele cockpiten var platekledd, og jeg har malt interiøret i samsvar med den konklusjonen.

 

Da jeg sier at cockpit var sölvdopet så mener jeg at tre og stålrör var det, mens aluminium var umalt.

Ting av aluminium var aldri malt på denne tiden (för 1937)

Duk var også umalt på innsiden. Den hadde jo allerede blitt impregnert fra utsiden. Derav rödgjennomfargningen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.