Sten Arne Brunsby Posted March 21, 2017 Posted March 21, 2017 Er vel på tide å komme seg igang med denne syntes jeg. Quote
Mats Averkvist Posted March 21, 2017 Posted March 21, 2017 Kommer dekalene fra byggesettet eller hva er det for produsent? Quote
Arild Moland Posted March 21, 2017 Posted March 21, 2017 KAR-dekaler, Mats. Det står på arket om du ser etter. Arild Quote
Sten Arne Brunsby Posted March 22, 2017 Author Posted March 22, 2017 Så da er vi igang neste nå er å plukke ut endel detaljer på setet, så er det å få dette skvisa inn i flykroppen Quote
Nils Mathisrud Posted March 22, 2017 Posted March 22, 2017 Jeg mener å huske at det er noen skaleringsproblemer med dette dekalarket. Lurer på om det er call no. som er 1/72 skala - og/eller andre skaleringsfeil. Jeg ville iallefall sjekke alt før jeg bruker det på en modell. Nils Quote
Sten Arne Brunsby Posted March 22, 2017 Author Posted March 22, 2017 Nils, ja nummerene ser noe små ut, så jeg kommer å bruke noen jeg har liggende i riktig størrelse Quote
Sten Arne Brunsby Posted March 22, 2017 Author Posted March 22, 2017 Fant en liten resinhjelm, må jo ha litt sånn pynt på flyet og ja.. den er knøttliten Så emd altmontert og de fleste småpirk detaljene på var det å få cocpiten til å passe inni skroget. Det gikk relativt smertefritt, tok litt lett overtalse med brekkjærn og en middels atomladning. Utover det ingen problemer. Quote
Ragnar Eckhoff Posted March 22, 2017 Posted March 22, 2017 Hvor har du fått tak i de resinhjelmene? Ragnar Quote
Sten Arne Brunsby Posted March 22, 2017 Author Posted March 22, 2017 Hvor har du fått tak i de resinhjelmene? Ragnar Det husker jeg ikke, kjøpte de for mange mange år siden. Kan ha vært E-bay HUD er montert nediher. da begynner dette å likne fisk..eller F-5 om du vil. Quote
Sten Arne Brunsby Posted March 22, 2017 Author Posted March 22, 2017 Ragnar. 5 min research når jeg fant navnet. KASL Hobby har laget dem, her kan du bestille : http://www.hobbyeasy.com/en/data/cc9ovmzivnpporyljvad.html Quote
Sten Arne Brunsby Posted March 23, 2017 Author Posted March 23, 2017 Maursluker F-5 ? Litt jobb med tang,skalpell og sandpapir Front og bakdel klar for parring Parringsprosessen.. sensurert av hensyn til mindreårige :D Quote
Sten Arne Brunsby Posted March 25, 2017 Author Posted March 25, 2017 Parringen virker til å ha vært suksess Nå er det å få på noen smådeler så blir det maling. Jeg tror jeg venter med å sette på flaps og balanseror til tigerfargene er malt på. dette tror jeg vil lettgjøre maskeringsprosessen noe Quote
Sten Arne Brunsby Posted March 26, 2017 Author Posted March 26, 2017 så er det fram med malingen. Først grunnet jeg med AK svart grunning, så ble alle områder som skal ha gult malt med tamiya hvit. Dette for å lage en bedre base for gult. Neste steg er det gule. "134" har en varm gulfarge, og etter litt prøving og feiling ble valget Citadel sin Yriel Yellow. Tynnet med X-20 og tilsatt litt retarder og flowimprover gikk dette ganske smertefritt igjennom sprøyta. Men det gikk overaskende greit til å være en gulfarge. Disse er normalt ett helvete å male. Neste steg blir å legge på de grå områdene, før jeg begynner på tigerstripene med sort, Til slutt blir det Antiglare med matt sort. Quote
Ole Kjensmo Posted March 26, 2017 Posted March 26, 2017 Dette blir en fin kandidat i Tigergruppebygget Sten Arne! Fristende å ta frem en F5 fra lageret og bygge en norsk maskin selv. Ole Quote
Sten Arne Brunsby Posted March 26, 2017 Author Posted March 26, 2017 Takk Ole Ingenting som stopper deg fra å lage en Norsk maskin vett. er mange å velge i også Quote
Nils Mathisrud Posted March 27, 2017 Posted March 27, 2017 Jeg synes gulfargen ser veldig signalgul ut på bildene. 134 og 208 har begge en gulfarge med noe rødt i seg, omtrent som MAP Yellow (aka Trainer Yellow). Men det kan jo være bildene som lyver, farger fremstår ofte annerledes på bilder enn i virkeligheten Nils Quote
Einar Sandvik Posted March 27, 2017 Posted March 27, 2017 Jeg har slitt med å finne rett gulfarge til min modell av samme flyet i 1:72. Fargen fremstår veldig ulikt på bilder, i spekteret mellom sitrongul og appelsingul. Einar S Quote
Nils Mathisrud Posted March 27, 2017 Posted March 27, 2017 Jeg tenker ikke så mye på bilder av flyet, men mer direkte visuell beskuelse. Når man sammenligner "tiger-gul" med f.eks. gulfargen i rescue-pila, så er det markant forskjell. På bilder kan farger fremstå svært forskjellig fra hva de faktisk er. Nils Quote
Sten Arne Brunsby Posted March 27, 2017 Author Posted March 27, 2017 Det første bildet lyver endel syntes jeg også, den er alt for lys på bildet i forhold til virkligheten. Sånn jeg ser på den her på bordet mitt er den mer gul-orange. Det vil også bli noe mørkere tone på den når jeg får på ett par lag med blank lakk. Men merk også at det er ganske stor forsjell på om du ser flyet i solskinn, overskyet, evt i en halvmørk hangard som på flymuseet. Yriel yellow fra Games Workshop/Citadel er den fargen jeg har kommet over som er nærmest den virklige saken. Quote
Sten Arne Brunsby Posted April 1, 2017 Author Posted April 1, 2017 Har hatt noen travle dager uten mulighet til å jobbe på modellen, men har fått inn noen timer idag. Stripene er frihånd med airbrush og jeg har fått på tigerhodene. Disse dekalene er sykt tricky å få til . De er absolutt ikke samarbeidsvillige. Jeg har hatt ett lag med dekal lim på undersiden, nå skal de stå å tørke før jeg har på ett par lag. Så er det forsiktig å blande inn dekalene i resten av "kunstverket". Tanken skal også males, samt tette noen småhull her og der, så begynner det å likne fisk. Jeg venter på Brassin AIM-9L og en fin base til denne også så det får jeg ta når det kommer i posten. En ting er sikkert. dette er ikke noe for nybegynnere. Quote
Sten Arne Brunsby Posted April 1, 2017 Author Posted April 1, 2017 Takk Ole Jeg er ikke helt fornnøgd med stripene. jeg har malt dem etter detaljebilder og i forhold det ekte flyet å da blir det litt tett, spesiielt på halen ,noen av strpene på ryggen blir også feil dimensjonert for mine øyne. Jeg får se hva jeg skal gjøre med det, jeg er ikke helt overbevist ennå ,men vi får se Quote
Jørgen Tangerud Posted April 1, 2017 Posted April 1, 2017 Ser rimelig bra ut, jeg har ikke turt slik sprøytejobb enda. Det som slår meg er at det på orginalen ser ut til å være masse overspray, men det er vel ikke lett å få til på en modell uten at det ser slurvete ut. Quote
Sten Arne Brunsby Posted April 3, 2017 Author Posted April 3, 2017 Jørgen, ja den ekte har veldig mye overspray. Jeg lager ikke så mye på min ,men jeg har definitivt myke kanter. Men det som også er litt frustrerende er at stripene på bakparten, iallefall endel av dem er nesten pensel malt. Quote
Kyrre Ingebrethsen Posted April 16, 2017 Posted April 16, 2017 Jeg synes dette er så bra som det er mulig - å begynne å prøve å rette på "feil" blir nok bare mer feil. Godt jobba. Kyrre Quote
Recommended Posts