Gå til innhold
  • Bli medlem

Torgeirs fortjeneste-Jålete Jaguar i 1/72


Gjest Espen Andreas Hoff

Anbefalte innlegg

Gjest Espen Andreas Hoff

Her kommer'n:

 

IMG_1047_zpswlamjbms.jpg

 

Det ser ut som et greitt sett, Italeri sitt i 1/72. Har lest at det skal være noen ukorrektheter og tilpasningsproblemer, men for å sitere en som tilsynelatende tror Best-før datoen på plastsettene er av kortere varighet enn på melkekartongen: Bygger denne rett ut av esken for å prøve ut nye teknikker!

Kommer kun til å bruke PJ sitt resinsete av MB mk4 og noen fotoetsdeler for å pynte på kontoret.

 

Og lakkjobben blir krevende..veldig krevende! Og oppå den kommer det dekaler?

 

IMG_1048_zpsbcit6qdm.jpg.

 

Tiger-Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Jaguar er egentlig ganske lekker, og jeg hadde egentlig lyst til å prøve meg på denne i norsk vinterkamo, det ville ha blitt en utfordrende lakkjobb det!

IMG_1049_zpsfradvq1i.jpg

 

Nåvel, dagen i dag har stort sett gått med til å holde seg fast til Dash'en, men noe bygging har det da blitt. Cockpit rett ut av esken med litt donering fra et irrelevant etsesett. Mk4 setet ble forkastet da det ser ut til at nyere Jag har Mk10

IMG_1054_zpsqclhenu9.jpg

 

Deler av kroppen er limt og ser ut til å ha grei passform

IMG_1055_zpsgqzk02nm.jpg

 

TigerEspen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Mener Jaguar har Mk.9 sete siden Jaguaren er samme generasjon som foerstegenerasjons Harrier.  Franske Jaguarer benyttet Mk.4.

 

 

Jens

Ahh! Jens Håkon er mere effektivt enn å google, takker for info og får da lese meg opp på mk9. Vet jeg har mk10 i stashet hjemme, får se om det går å modde det da jeg ikke har sett mk9 på super'n. Da skjønner jeg også hvorfor PJ-productions anbefalte mk4 for Jaguar, fransk utgave det da..

Tiger-Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Etter en deilig kveld med innevær i Bodø så er nå skroget klasket sammen. Mye pussing da dette er et modulært bygg med mange smådeler som ikke passer optimalt, men ikke uoverkommelig for tigermesteren?

IMG_1062_zps3yca6w2a.jpg

 

Litt scribing måtte også til, da Italieneren som egentlig hadde jobben tok tidlig helg og skapte en Jaguar uten understellsluker..

IMG_1061_zpsamzklq5x.jpg

 

Men stort sett et greit sett med noen unøyaktigheter, f.eks har denne kanonløp som er en meter for lange og stikker ut fra kroppen(er nå fjernet).

Tigermesteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker herr Tiger-mesteren til støtte ved scribing? Jeg sliter med å finne et remedium til å styre scriberen min etter. Fikk tips av Kyrre om DYMO-tape en gang i tiden, men slet da med å finne en som jeg syns var stiv nok, da det eneste de hadde i butikkene jeg oppsøkte, var noe tynne, flimsy greier.

 

Er litt lei av at ting skjærer ut, bokstavelig talt.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Bannskap. Mye bannskap!!

Og  et ørlite spor gjerne gjort av en skalpell evt tamiyascriberen som jeg legger flatt og sporer med. Så har jeg kommet til at Squadrons scriber er best.

Må fly nå, kommer mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

 

Hele hemmeligheten  er å være tålmodig, dvs starte veeldig forsiktig slik at evt feilskjær ikke får gjøre så stor skade. Og mange repetisjoner i sporet før jeg øker presset.

Rett redskap er også viktig, skal poste bilder av dugelig og udugelig verktøy i ettermiddag etter jobb.

Tigermesteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Her er favorittscriberne mine, Olfa/Tamiya øverst og Squadron nederst.

IMG_1070_zpsvj9sbzyx.jpg

 

Baksiden av begge to har en skarp v-form som kan brukes i starten for å få presset inn en begynnende fure som scriberen siden siden kan følge.

IMG_1069_zpsdv4nwcp9.jpg

 

Ellers bruker jeg av og til tiloversblivne metallrammer fra fotoets til guide for scriberen på krumme plasser. De er greie å bøye slik man vil så de følger profilene, og må ha litt lengde så jeg har noe å holde dem fast i.

EspenA

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode scribe-triks. Dette er et av de mest nervepirrende elementene i hobbyen, synes jeg. Ellers må jeg komme med en slags innrømmelse. Jeg synes Jaguar er litt kult. Sånn nå er det sagt - kommer aldri til å si det igjen. Kall dette et svakt øyeblikk.

 

;)

 

Ikke si det videre, men jeg er enig med deg: Jaguar er et kult fly, og den i vinterkamo fra Nato-øvelser på 80-tallet er noe jeg har lyst til å bygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

 

Ikke si det videre, men jeg er enig med deg: Jaguar er et kult fly, og den i vinterkamo fra Nato-øvelser på 80-tallet er noe jeg har lyst til å bygge.

Hva venter du på? Jaguar er innenfor og  det er ikke overbefolket i TigerMeet GB.. og ja, engelsk vinterkamo i Norge er dritkult?

Tigermesteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Espen Andreas Hoff

Siden denne tråden er dedikert til min gode venn Torgeir, så vil jeg benytte anledningen til å gi ham en kosetiger som står i stil til hans fascinasjon og dedikering til dette gruppebygget. ;D

IMG_1089_zpsv5dkgvwq.jpg

 

Italeri sin Jaguar er ganske grei å få sammen, litt sparkel trengs på enkelte plasser, men langt nær så mye som på SH sin F-1. Måtte gå en runde med kanonene, men ingen oppborring av løp her nei! Her var det bare å fjerne de, siden de ikke er synlige i "trauet" de munner ut i. Italeri har selvfølgelig bommet litt, og støpt de der de ikke skal være...

Denne begynner også å bevege seg i retning av lakkboksen nå, juu-huu!

IMG_1088_zpshadlj3h6.jpg

EspenTigermester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.