Gå til innhold
  • Bli medlem

Caccio Rosatelli 32, (Fiat CR. 32) Silver wings, grytevottresin


Torgeir Eikeland

Anbefalte innlegg

Bare et enkelt faktum som at det finnes fargeblinde, tilsier jo det.

 

Her oppfordres det til kverulering ser jeg ;). Slik jeg har oppfattet det har vi som ikke er fargeblinde reseptorer i øyet som kan oppfatte tre forskjellige deler av frekvensspekteret til synlig lys. Kombinasjon av disse danner det vi oppfatter som farger. Fargeblinde har bare to. Mitt poeng er at det  muligens (sannsynligvis) også er forskjell på hvordan oss som IKKE er fargeblinde oppfatter farger.

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kverulering? Aldri. Jeg stusser dog over at det finnes noen som mener det finnes en fasit for farger. Joda, man kan snakke om bølgelengder, fargekoder eller hva man vil, men derfra til hvordan det ser ut oppi huet på folk, ja det er en lang vei.

 

Her må vel en optiker/fysiolog/medisiner på banen, men jeg vil tro det er individuelle forskjeller også for oss som ikke er fargeblinde. Det er trolig en røys med faktorer som spiller inn her. Jeg er ikke fargeblind, men jeg erfarer at øynene mine ikke oppfatter de samme tingene helt likt. Det er små forskjeller i følsomhet mellom høyre og venstre øye. Og når mine to øyne ikke klarer å bli enige, ser jeg ingen grunn til at mine og dine skal klare det heller.  wOOt

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utrolig lyst til å hive meg inn i fargediskusjonen, men kjenner at det er litt bortkastet. Trgr sitt valg av farge og kombinasjon er helt innafor. Vi baserer oss på ett bilde av ett fly, kan knapt kalles en akademisk tilnærming til faget.

 

Ser veldigb bra ut, Torgeir. Fargevalget er helt riktig. Om det er historisk korrekt? Aner ikke. Det er det ingen andre her som vet heller, tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Hauptbahnhof.

53e8a93e759ce8e3821e44f65587fcc3.jpg

 

Jeg måtte fram med loddebolten for å få festet setebeltene til seteryggen (som i sin tur er festet til setet med hvitt lim. ) Å få blank ets til å henge på blank ets med superlim eller annet lim var kul umulig.

Her har møbelet blitt forsynt med lakk i farger som er 1000 prosent korrekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Aralditskjøt forsvinner nok aldri. Sånt lim har jo en helt annen viskositet enn resin.

Viskositet er jo et ord man bruker om motorolje og andre ting som flyter....??

 

Tja. Jeg har ikke noe annet ord. Seighet? Min erfaring med epoksy er at det aldri blir helt hardt, sjøl om det er herdet. Herdet resin er ganske hardt, men fremdeles litt seigt sammenliknet med Tamiyaplast, som igjen er litt seigere enn f.eks svart Italeriplast, som er knallhard. Herdet superlim er ofte ganske hardt - og ganske sprøtt, til sammenlikning.

 

Bunnlinja er at epoksy er litt seigere enn resin (og superlim) og derfor vil det alltid være en viss forskjell i underlag for maling, og dette  jevnes ikke ut før man har et skikkelig barrierelag oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aralditskjøt forsvinner nok aldri. Sånt lim har jo en helt annen viskositet enn resin.

Viskositet er jo et ord man bruker om motorolje og andre ting som flyter....??

 

Tja. Jeg har ikke noe annet ord. Seighet? Min erfaring med epoksy er at det aldri blir helt hardt, sjøl om det er herdet. Herdet resin er ganske hardt, men fremdeles litt seigt sammenliknet med Tamiyaplast, som igjen er litt seigere enn f.eks svart Italeriplast, som er knallhard. Herdet superlim er ofte ganske hardt - og ganske sprøtt, til sammenlikning.

 

Bunnlinja er at epoksy er litt seigere enn resin (og superlim) og derfor vil det alltid være en viss forskjell i underlag for maling, og dette  jevnes ikke ut før man har et skikkelig barrierelag oppå.

Akkurat. Det minner om problemer jeg har hatt med å lakke oppå f. eks. Milliput. Jeg får prøve å lage en barriere av for eksempel sprayboksgrunning da. Slikt har virket før på Milliput.

Deler av skroget ble limt med tokomponent-epoxy, og her har jeg ikke dette problemet. Jeg trodde Araldit også var tokomponent-epoxy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe med at epoxy og epoxy ikke nødvendigvis oppfører seg likt. Aralditt er laget for å gi en litt fleksibel fuge (tror jeg), mens annen epoxy kan bli knallhard. Har en gang forsøkt å lage vinduer med Aralditt, men det var lite vellykket. Fikk luftbobler i støpen, pluss at den ikke ble hard når den var herdet og derfor vanskelig/umulig å pusse og polere. Har hørt om andre som har gjort dette med hell, men da tydeligvis med en annen type epoxy.

 

Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel bare å døpe stoffet om til Araldritt. Mon tro om skroget lar seg rive fra hverandre.

Hadde du enda limt med superlim  wOOt

Det som er supert med Araldritt er vel at det har svært høy strekkfasthet. Løkka te.

 

En ting som er avgjørende med tokomponentslim er ofte blandingsforholdet, at man har fått blandet godt, osv ... Det kan godt hende det er mulig å få epoxylim knallhardt. Jeg har aldri fått det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tror ikke jeg ville proevd aa rive skroghalvdelene fra hverandre, men heller bruke drillen for aa lage en fuge som du kan stappe Milliput nedi.  For liten fuge og saa blir det ikke nok hold, men samtidig soerge for at det blir en grei gjenvaerende limfuge for styrken mellom skroghalvdelene.

 

Jens

Heldigvis har jeg funnet en løsning som er marginalt mindre tungvint. Etter å ha prøvd forskjellige remedier har jeg funnet at Alclads hvite grunning skjuler araldit-skjøten. Nå må jeg bare finne motivasjon til å jevne ut grøftedannelsene på undersida av skroget. Du skal se at jeg likevel må ty til Milliput.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.