Gå til innhold
  • Bli medlem

Caccio Rosatelli 32, (Fiat CR. 32) Silver wings, grytevottresin


Torgeir Eikeland

Anbefalte innlegg

0be497d5e48f4856c0d2adfb11554c9b.jpg

Denne har jeg hatt liggende i nøyaktig fem år, etter at jeg fikk den i forlovergave av Roy da han giftet seg.

Det er et nydelig sett som er i en klasse litt over det jeg hittil har beskjeftiget meg med.

 

0d91f21e0dc3f62637961150bb5f980b.jpg

Et par ganger i året har jeg tatt det fram og forsøkt å tolke instruksjonene. Noen spede forsøk på å sage og lime er blitt gjort, men det har stoppet opp når jeg ikke har maktet å begripe hva som skal hvor. Delene er ikke merket på noe vis.

 

044fb2acd062adc2e3cd667758b7368d.jpg

Men nå tror jeg at koden er knekket, og jeg har forstått åssen cockpiten skal henge ihop.

 

d456384c1e62cd75454214188c6dbdb7.jpg

Jeg er også beredt til debatt med bedrevitende svensker om italienske interiørfarger. I dette heftet står det at rammeverket er aluminium og veggene grønne. Sånn ser det ut på bildet også.

 

d95f71b68c53327e47d19a67054a5b02.jpg

Her ser dere noe av det som kan bli aller gøyest: å lime på 21 fotoetsede kjøleribber på hver side.

 

b95c7bb3df389090373790201e5cf341.jpg

Her er de! Woho!

 

396a41116fad6a0a4903f078b44f0b2d.jpg

Dette fascistskjemaet ligger best an akkurat nå.

 

33039c3faf38763b58f1540c8895c03a.jpg

 

Eller denne.

 

f37b4664b66027367f2083dd27e5f9bb.jpg

 

Hmmm.

Dessuten lurer jeg på hva som er best å bruke til å sparkle ryggsømmen på et resinsett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

 

Hmmm.

Dessuten lurer jeg på hva som er best å bruke til å sparkle ryggsømmen på et resinsett...

Kanskje du skal prøve med egg?!??

Fikk forresten høy puls, hetetokter og kribling der du vet av å titte på denne skjønnheten❤️.

Versjonen med reservehjul bak på skroget er den du skal bygge, så det så!

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig prosjekt :thumb: Har tittet litt på sett fra Silver Wings selv, men det har ikke reultert i innkjøp (enda). De kjøleribbene ser ut til å bli litt jobb. Et tips jeg så her om dagen, er å bruke en ordinær limstift for å lime fotoets. Det kan kanskje forenkle prosessen her? Deretter kan du forsterke med lynlim evt johnson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja!  :thumb: Svensken kommer inn tidlig til en forandring, og denne gangen har han til og med bildedokumentasjon! Du må ha endret mening(?) siden januar, da du i pastapaddetråden min mente at italienske fly på generell basis var sølvfarget inni.

Men takk: Jeg tar med meg denne grønnfargen videre. Det kan nok være at den skiller seg noe fra RAF Interior Green. Som jeg ALDRI har brukt i noe italiensk fly.

Heftig prosjekt :thumb: Har tittet litt på sett fra Silver Wings selv, men det har ikke reultert i innkjøp (enda). De kjøleribbene ser ut til å bli litt jobb. Et tips jeg så her om dagen, er å bruke en ordinær limstift for å lime fotoets. Det kan kanskje forenkle prosessen her? Deretter kan du forsterke med lynlim evt johnson.

Limstift? Du mener sånn som vi brukte til å lime kurver til juletreet med???

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limstift? Du mener sånn som vi brukte til å lime kurver til juletreet med???

 

Jepp, det stemmer. Den tørker noe i mellom trelim og lynlim, og er såpass tykk at den "holder" delen mens det tørker. Ikke testet selv på annet enn instrumentbord og andre cockpitdeler i ets, men meget fornøyd der jeg har brukt det.

 

R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja!  :thumb: Svensken kommer inn tidlig til en forandring, og denne gangen har han til og med bildedokumentasjon! Du må ha endret mening(?) siden januar, da du i pastapaddetråden min mente at italienske fly på generell basis var sølvfarget inni.

Men takk: Jeg tar med meg denne grønnfargen videre.

 

 

At jeg kommer inn tidlig beror på at jeg synes det skulle väre dumt om du dreit deg ut igjen.  ;D

 

Hvor ser du grönnfargen? jeg skulle beskrive den som lysegrå med trekk mot blågrå.

 

Jeg sa da at först var de sölv-/alufarget og senere lysegrå. Fiat CR 42 er senere. Når skillet gikk har jeg ikke forsket på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja!  :thumb: Svensken kommer inn tidlig til en forandring, og denne gangen har han til og med bildedokumentasjon! Du må ha endret mening(?) siden januar, da du i pastapaddetråden min mente at italienske fly på generell basis var sølvfarget inni.

Men takk: Jeg tar med meg denne grønnfargen videre.

 

 

At jeg kommer inn tidlig beror på at jeg synes det skulle väre dumt om du dreit deg ut igjen.  ;D

 

Hvor ser du grönnfargen? jeg skulle beskrive den som lysegrå med trekk mot blågrå.

 

Jeg sa da at först var de sölv-/alufarget og senere lysegrå. Fiat CR 42 er senere. Når skillet gikk har jeg ikke forsket på. 

Deilig svensk sarkasme.  ;D

Og åssen får du dette til å bli "lysegrått med trekk mot blågrå"?? Heter fargene noe annet i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haaper at posisjonen til kjoeleribbene er markert i resinen, saann bare for aa bevare sinnets munterhet og gi bedre feste?  Hvis ikke kan det vaere en tanke aa risse de inn . En maate aa faa konsistent avstand er aa skjaere til en bit tape langs forkant og bakkant av der de skal sitte, saa maale lengden av tapen og dele paa 20, da faar du individuell avstand mellom de.  Plasser tapen med markert avstand og riss inn.  Blir sikkert ikke lett likevel.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haaper at posisjonen til kjoeleribbene er markert i resinen, saann bare for aa bevare sinnets munterhet og gi bedre feste?  Hvis ikke kan det vaere en tanke aa risse de inn . En maate aa faa konsistent avstand er aa skjaere til en bit tape langs forkant og bakkant av der de skal sitte, saa maale lengden av tapen og dele paa 20, da faar du individuell avstand mellom de.  Plasser tapen med markert avstand og riss inn.  Blir sikkert ikke lett likevel.

 

Jens

Du må ha stor tro både på hvor godt syn jeg har og hvor fininndelt linjal jeg har.

Plasseringen er heldigvis markert punktvis i resinen. Og som du ser på byggeanvisningen foreslår man å dele inn halvveis to ganger før man setter inn fire og fire i slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limstift? Du mener sånn som vi brukte til å lime kurver til juletreet med???

 

Jepp, det stemmer. Den tørker noe i mellom trelim og lynlim, og er såpass tykk at den "holder" delen mens det tørker. Ikke testet selv på annet enn instrumentbord og andre cockpitdeler i ets, men meget fornøyd der jeg har brukt det.

 

R

Må prøve dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter meg grønn for å se hvordan interiørfargen kan tolkes som grønn, her er man helt enig med den snedig sarkastiske svensken - grå/gråblå  :thumb:

 

Fin prosjekt du har satt i gang her, er nesten så jeg vil kalle deg modig. Men har troen på at du drar dette i land med respekten i behold. Får håpe at du også sitter igjen med en slags mental balanse i etterkant og underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke å lure på om dette er grønt. Tok en "sample" i Photoshop på biten midt i bildet, og se hvor i paletten vi havner?

 

Dette sagt, å stole på øya til folk (inkl. mine egne) når det gjelder fargenyanser, er det lenge siden jeg slutta med. Spesielt etter å ha spilt biljard med en fargeblind i flere år.

 

Arild :)

Capture.JPG.14851f4dac16770e5f8fc2e98ce31530.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke å lure på om dette er grønt. Tok en "sample" i Photoshop på biten midt i bildet, og se hvor i paletten vi havner?

 

Dette sagt, å stole på øya til folk (inkl. mine egne) når det gjelder fargenyanser, er det lenge siden jeg slutta med. Spesielt etter å ha spilt biljard med en fargeblind i flere år.

 

Arild :)

Ja? Den er grønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

 

Jeg må si meg enig med Mats, både på bakgrunn av referansefargebildene fra Mats og svart-hvitt-referansefotografiene i byggesettanvisningene. Det er lite kontrast mellom fargetonene på duk og rammeverk på bildene, etter det jeg kan se. Nå må jeg tilføye at manglende kontrast kan skyldes gjenskinn fra blank duk.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Her har du min fulle støtte Torgeir! Svensker skal du ikke ta så alvorlig, og dessuten er dette bygget i svaksyntskalaen så da er det nok ingen som legger merke til noe som helst allikevel. Pedal to the metal!!!

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kikka litt i permen min med Urban Fredrikssons fargetabeller og Federal Standardfargekart. Denne svensken oppgir ingen grigio interiørfarge, men han oppgir flere varianter av Verde anticorrosione, og den lyseste av dem er FS34558, som er prikk lik den grønnfargen du har brukt, Torgeir. Om denne fargen ble brukt i fly fra Fiat, har jeg ingen formening om.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.