Gå til innhold
  • Bli medlem

Mandalitten, Bf 109 hvit 5, Eduard 1/48


Anbefalte innlegg

Bildene er tatt våren '40. Da skal flyet enten være RLM71/70 eller RLM70/02 eller RLM71/02 på oversida.

Jeg heller mot RLM70/02, siden feltet rundt canopy ser mørktest ut - og dette feltet i splintkamoen var vel som oftest RLM70. Kontrasten er også stor, noe som vil forsterkes ved overeksponering.

RLM02 ser ut til å ha vært sprayet på, noe som er tydelig på nesa og i bakkant av vingen. Den originale RLM70/71 var skarp i kantene, disse fargene måtte maskeres da de ble påført i 1939/40. Mulighetene for sprayovergangene kom først sommeren 1940, visstnok. RLM02 kunne derimot frihåndsprayes hele tida.

Det kan hende de har beholdt et felt med RLM71 innerst på babord vinge, jf tegningene. Det ser mørkt og kontrastfritt ut.

RLM65 kan også se ut som at det er frihåndssprayet - uten maskeringstape altså.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jo mer jeg studerer bilden av hvit 5, desto mer overbevist blir jeg om at dette med lyse vingetupper er fjas. Har gjort en sammeligning med bilder og skjemaet disse maskinene ble malt, og mener å se et mørkt felt ytterst på vingen, og en karakteristisk del av mønsteret på bare del av vingen - se bilde. Dette leder meg til å tro at lyse vingetupper er like sannsynlig som at Mandal ligger i Frankrike :shifty: Hva skulle ellers lyse vingetupper på akkurat denne maskina være godt for?

 

109e.jpg.9b5a59cc2cb3f3246490744f510ac5f4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ærlig talt dere, er det bare meg som ser at det ligger en duk, lerret eller noe oppå venstre vinge på bildet til høyre. Enten dette eller så er vingen ved balanseroret meget bulket. At man kan se en svært lys farge på selve balanseroret under denne er klart. Jeg tror ikke bjelkekorset er overmalt, men altså tildekket av nevnte lerret.

 

For øvrig er det vel en viss konsensus om at bildet til venstre (med sort outline på 5-tallet) ikke er samme flyet som det til høyre.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Så litt folkeopplysning.

Balanserorene går nesten alltid motsatt veg av hverandre (Noen går ikke noe særlig oppover).

 

Folkeopplysning bør altså  være korrekt  wOOt ;

Balanserorene går mere oppover enn nedover, dette for å gi øket "drag"  på den vingen som er "innerst" i sving samt at for mye nedover balanseror lett fremprovoserer "stall", det er ikke populært blant flyvere  :praise:

 

Med hilsen Arild

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nei, nei, nei - det preller ikke rett av.

 

I går kom jeg meg i gang med litt bygging igjen. Det ble ikke noe særlig å legge ut bilder av, så dere får velge om dere vil tro meg eller ikke. Brukte tid på å finne ut hvor jeg var i terrenget, og hva som må gjøres videre. Fikk maskert glassdelene og mistet den ene av de to bøylene som skal sitte på innsiden av windshield. Fikk også limt litt glassdeler på plass og tettet en glipe som har oppstått mellom cockpitvegg og hjulbrønn - slik at man ikke vil se dagslys om man kikker dypt ned i pit-en.

Det ble også utført litt maskering av hjullegger og slikt - samt diverse småpell. En slags utvikling altså.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei - det preller ikke rett av.

 

I går kom jeg meg i gang med litt bygging igjen. Det ble ikke noe særlig å legge ut bilder av, så dere får velge om dere vil tro meg eller ikke. Brukte tid på å finne ut hvor jeg var i terrenget, og hva som må gjøres videre. Fikk maskert glassdelene og mistet den ene av de to bøylene som skal sitte på innsiden av windshield. Fikk også limt litt glassdeler på plass og tettet en glipe som har oppstått mellom cockpitvegg og hjulbrønn - slik at man ikke vil se dagslys om man kikker dypt ned i pit-en.

Det ble også utført litt maskering av hjullegger og slikt - samt diverse småpell. En slags utvikling altså.

 

:)

SAS

 

Høres knall ut :thumb: Fortsett, og legg ut bilder når du har noe å vise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei - det preller ikke rett av.

 

I går kom jeg meg i gang med litt bygging igjen. Det ble ikke noe særlig å legge ut bilder av, så dere får velge om dere vil tro meg eller ikke. Brukte tid på å finne ut hvor jeg var i terrenget, og hva som må gjøres videre. Fikk maskert glassdelene og mistet den ene av de to bøylene som skal sitte på innsiden av windshield.

Hurra ( :cheers:), og dæven som jeg hater de bøylene. De må limes fast med crystal clear hvis du ikke vil drive risikosport med superlim. De er et hel-ve-te å få symmetriske, og du ser dem uansett knapt. Hiv dem.

Det ble også utført litt maskering av hjullegger og slikt

Hæ? Hvorfor må du maskere disse???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene bøylen som jeg fortsatt hadde kontroll over ble raskt, etter kort tenkepause, lagt til siden for aldri å nærme seg dette flyet igjen. Når det gjelder hjulleggene så hadde jeg alcladisert disse og ønsker ikke å dekke dette med RLM 02. Bare derfor.  :D

 

Fint å få støtte for bøylehenleggelsen  :thumb:

 

Det føles fint å være i byggesiget igjen, takk for intervensjonen  :thumb:

 

:)

SAS

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene bøylen som jeg fortsatt hadde kontroll over ble raskt, etter kort tenkepause, lagt til siden for aldri å nærme seg dette flyet igjen. Når det gjelder hjulleggene så hadde jeg alcladisert disse og ønsker ikke å dekke dette med RLM 02. Bare derfor.  :D

Okei. Jeg pleier å gjøre det omvendt. Først null-to-iserer jeg dem, og så maler jeg med pensel der det skal være sølv på støtdemperne. Fandens Oldemor?

Fint å få støtte for bøylehenleggelsen  :thumb:

 

Det føles fint å være i byggesiget igjen, takk for intervensjonen  :thumb:

Bare hyggelig til begge deler.  :thumb:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.