Kyrre Ingebrethsen Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Bildene er tatt våren '40. Da skal flyet enten være RLM71/70 eller RLM70/02 eller RLM71/02 på oversida. Jeg heller mot RLM70/02, siden feltet rundt canopy ser mørktest ut - og dette feltet i splintkamoen var vel som oftest RLM70. Kontrasten er også stor, noe som vil forsterkes ved overeksponering. RLM02 ser ut til å ha vært sprayet på, noe som er tydelig på nesa og i bakkant av vingen. Den originale RLM70/71 var skarp i kantene, disse fargene måtte maskeres da de ble påført i 1939/40. Mulighetene for sprayovergangene kom først sommeren 1940, visstnok. RLM02 kunne derimot frihåndsprayes hele tida. Det kan hende de har beholdt et felt med RLM71 innerst på babord vinge, jf tegningene. Det ser mørkt og kontrastfritt ut. RLM65 kan også se ut som at det er frihåndssprayet - uten maskeringstape altså. K Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Jeg synes det ser veldig ut som vi har både 70, 71 og 02 her. Foran canopy har vi en mørk farge (71), så kommer et felt med en litt mørkere farge (70) før det avsluttes med en lys farge (02) fremst på nesa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 17. august 2015 Forfatter Del Skrevet 17. august 2015 Takker, dette var meeeget oppklarende og til stor hjelp Nå skal visstnok canopy-rammene, antennen og et lite område midt på nesepartiet være RLM 70, noe som ser ut til å stemme med bildet. SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Jo mer jeg studerer bilden av hvit 5, desto mer overbevist blir jeg om at dette med lyse vingetupper er fjas. Har gjort en sammeligning med bilder og skjemaet disse maskinene ble malt, og mener å se et mørkt felt ytterst på vingen, og en karakteristisk del av mønsteret på bare del av vingen - se bilde. Dette leder meg til å tro at lyse vingetupper er like sannsynlig som at Mandal ligger i Frankrike Hva skulle ellers lyse vingetupper på akkurat denne maskina være godt for? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olve Dybvig Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Venstre vinge er overmalt med en relativt lys farge på bilde til høyre. Man kan se at bjelkekorset er overmalt. Hvilken farge derimot er dog noe usiikkert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 17. august 2015 Forfatter Del Skrevet 17. august 2015 Men ærlig talt dere, er det bare meg som ser at det ligger en duk, lerret eller noe oppå venstre vinge på bildet til høyre. Enten dette eller så er vingen ved balanseroret meget bulket. At man kan se en svært lys farge på selve balanseroret under denne er klart. Jeg tror ikke bjelkekorset er overmalt, men altså tildekket av nevnte lerret. For øvrig er det vel en viss konsensus om at bildet til venstre (med sort outline på 5-tallet) ikke er samme flyet som det til høyre. SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olve Dybvig Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Tror du har rett i at det ligger noe oppå vingen. Balanseroret er likevel fæslig lyst da. Men det kan være lysforholdene. Ser ut som duken/lerrete ligger litt nedpå dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arild Tangerud Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Så litt folkeopplysning. Balanserorene går nesten alltid motsatt veg av hverandre (Noen går ikke noe særlig oppover). Folkeopplysning bør altså være korrekt ; Balanserorene går mere oppover enn nedover, dette for å gi øket "drag" på den vingen som er "innerst" i sving samt at for mye nedover balanseror lett fremprovoserer "stall", det er ikke populært blant flyvere Med hilsen Arild Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Jada. Jeg tenkte mer på at noen nesten ikke har oppovervandring i det hele tatt - fordi man bruker spoilers i stedet. Men point taken. K Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arild Tangerud Skrevet 18. august 2015 Del Skrevet 18. august 2015 Hei, sant nok, men da snakker vi stort sett "moderne" fly fra -60 -70 tallet og fremover. Jeg som ikke har peiling på dekkmønster til -43 mod Spit eller fargen på bremseslangene på Sabre (usikker på hvilken versjon) må jo benytte sjansen... :) Arild Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Over to måneder siden siste oppdatering. Må vi starte facebookaksjon for å få se denne ferdig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jørgen Faret Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Gi han inn Torgeir! Han fortjener det så sykt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Dette er bare en mild start. Hvis det ikke skjer noe følger jeg opp med en falsk førsteside: "Fædrelandsvennen avslører: Siget i sirupen ble oppfunnet i Suldalen". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2015 Det må jeg si Her er presset så hardt at det er like før jeg gir etter SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jørgen Faret Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Godt du kjenner presset. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Det må jeg si Her er presset så hardt at det er like før jeg gir etter Neppe. Jeg er redd dette preller fullstendig av. :'( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 31. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2015 Nei, nei, nei - det preller ikke rett av. I går kom jeg meg i gang med litt bygging igjen. Det ble ikke noe særlig å legge ut bilder av, så dere får velge om dere vil tro meg eller ikke. Brukte tid på å finne ut hvor jeg var i terrenget, og hva som må gjøres videre. Fikk maskert glassdelene og mistet den ene av de to bøylene som skal sitte på innsiden av windshield. Fikk også limt litt glassdeler på plass og tettet en glipe som har oppstått mellom cockpitvegg og hjulbrønn - slik at man ikke vil se dagslys om man kikker dypt ned i pit-en. Det ble også utført litt maskering av hjullegger og slikt - samt diverse småpell. En slags utvikling altså. SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Nei, nei, nei - det preller ikke rett av. I går kom jeg meg i gang med litt bygging igjen. Det ble ikke noe særlig å legge ut bilder av, så dere får velge om dere vil tro meg eller ikke. Brukte tid på å finne ut hvor jeg var i terrenget, og hva som må gjøres videre. Fikk maskert glassdelene og mistet den ene av de to bøylene som skal sitte på innsiden av windshield. Fikk også limt litt glassdeler på plass og tettet en glipe som har oppstått mellom cockpitvegg og hjulbrønn - slik at man ikke vil se dagslys om man kikker dypt ned i pit-en. Det ble også utført litt maskering av hjullegger og slikt - samt diverse småpell. En slags utvikling altså. SAS Høres knall ut Fortsett, og legg ut bilder når du har noe å vise Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Nei, nei, nei - det preller ikke rett av. I går kom jeg meg i gang med litt bygging igjen. Det ble ikke noe særlig å legge ut bilder av, så dere får velge om dere vil tro meg eller ikke. Brukte tid på å finne ut hvor jeg var i terrenget, og hva som må gjøres videre. Fikk maskert glassdelene og mistet den ene av de to bøylene som skal sitte på innsiden av windshield. Hurra ( ), og dæven som jeg hater de bøylene. De må limes fast med crystal clear hvis du ikke vil drive risikosport med superlim. De er et hel-ve-te å få symmetriske, og du ser dem uansett knapt. Hiv dem. Det ble også utført litt maskering av hjullegger og slikt Hæ? Hvorfor må du maskere disse??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 31. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2015 Den ene bøylen som jeg fortsatt hadde kontroll over ble raskt, etter kort tenkepause, lagt til siden for aldri å nærme seg dette flyet igjen. Når det gjelder hjulleggene så hadde jeg alcladisert disse og ønsker ikke å dekke dette med RLM 02. Bare derfor. Fint å få støtte for bøylehenleggelsen Det føles fint å være i byggesiget igjen, takk for intervensjonen SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Den ene bøylen som jeg fortsatt hadde kontroll over ble raskt, etter kort tenkepause, lagt til siden for aldri å nærme seg dette flyet igjen. Når det gjelder hjulleggene så hadde jeg alcladisert disse og ønsker ikke å dekke dette med RLM 02. Bare derfor. Okei. Jeg pleier å gjøre det omvendt. Først null-to-iserer jeg dem, og så maler jeg med pensel der det skal være sølv på støtdemperne. Fandens Oldemor? Fint å få støtte for bøylehenleggelsen Det føles fint å være i byggesiget igjen, takk for intervensjonen Bare hyggelig til begge deler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 31. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2015 Før i tiden pleide jeg å pensle blanke hjulleggdeler, så skulle jeg liksom være litt mer avansert. Liksom. Er jo langt mer rett frem og enklere å gjøre det på gamlemåten. F.O. er nok mer enn adekvat til formålet da den jo har formidable pensle-egenskaper. SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 1. november 2015 Del Skrevet 1. november 2015 Ja. Så små flater har man sjelden noe særlig igjen for å alcladisere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrre Ingebrethsen Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Tyskerne brukte også lær-strømper på oleo'en. Problem solved. K Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 2. november 2015 Forfatter Del Skrevet 2. november 2015 Tyskerne brukte også lær-strømper på oleo'en. Problem solved. K Takk, det oppklarer jo litt - mener jo nemlig å ha sett bilder av tyske fly hvor hele hjulleggen var relativt mørk, og helt matt. SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.