Gå til innhold
  • Bli medlem

Gruppebygging (generelt)


Anbefalte innlegg

Hver gang emnet gruppebygging tas opp på dette forum så blir det med sjeldne unntak en lang debatt om avgrensing, hva som skal få være med og hva som ikke skal få være med. Det er tydeligvis mange som ønsker å være med på gruppebygging, noe som er utelukkende positivt. Men…

 

Når noen foreslår et tema for gruppebygging så strømmer det på med forslag om å utvide temaet slik at man kan få med sitt eget spesialfelt innenfor temaet. Et godt eksempel er det nylig foreslåtte ”Luftwaffe over nordområdene” (for å bruke et norsk begrep) som ble foreslått utvidet til ”Luftkrigen over Norge” (for å få med allierte fly) og "Unternehmen Weserübung" (for å få med alt annet enn fly) for så å få dette igjen til å inngå i temaet "Film og TV-serier". Til slutt så ender man opp med et ”tema” som ikke er noe tema men hvor man kan få med nærmest alt. Jeg har selv kastet sten i glasshus i denne debatten, skal jeg ærlig innrømme.

 

Mitt favorittmodellforum (Britmodeller) har meget klare og greie regler for gruppebygging. Enhver kan foreslå et tema. Når et forslag har fått ”påmelding” fra 15 interessenter så gjøres den ”offisiell”. Det utnevnes da en leder (som blir moderator for undergruppen) og det fastsettes start- og sluttdato. Normalt varer en gruppebygging 4-6 måneder og startdatoen settes noen måneder fram i tid (slik at man kan gjøre forberedelser og innkjøp). Dette fungerer utmerket. Det er aldri lange diskusjoner om hva som faller innenfor eller utenfor temaene (men små justeringer forekommer). Det pågår massevis av byggegrupper, med stor deltakelse. Alle er glade og fornøyde.

 

På dette forum har vi hatt tradisjon for å begrense antall gruppebygg, at det kun skal pågå ett gruppebygg innenfor hver kategori og at temaet avgjøres ved en eller annen form for avstemming.

 

Britmodellers prinsipp kan enkelt overføres til IPMS Norges forum også. Men siden antallet modellbyggere på dette forum kun er en brøkdel av Britmodeller bør nok listen for antall påmeldte senkes tilsvarende. Man oppnår da at de som ønsker å få til noe gis anledning til dette, og dermed stor positivitet. Dette vil ikke gå på bekostning av dagens system, men komme i tillegg.

 

Alt som inspirer til bygging og til utveksling av kunnskap og referanser er vel bra?

 

Nils  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter vel igjen med en følelse av at vi har prøvd mye av det du skisserer (begrense antall gruppebygg til ett per kategori, stemme frem (avgrenset tema)) uten at det bidro noen ting som helst til at det ble ferdigstilt mange modeller. Kanskje bommet man bare på temaene den gangen, men jeg har en klar oppfatning av at dette forumet er for lite for den typen gruppebygg du skisserer.

 

Men, om formålet med et gruppebygg er å stimulere folk til å begynne på enda flere prosjekter uten nødvendigvis å gjøre seg ferdig, så funker det nok. Det var vel tilfellet med Starfighter-gruppa. For Norseman-byggets del, så kom vel mange ikke så mye lenger enn til innkjøpsfasen om jeg husker rett (noe det ikke er sikkert jeg gjør).

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det samme kan man si om Luftwaffe over the Far North nå om dagen. Det har jo vært et smittende ras av slike prosjekt en stund allerede og dersom hensikten med gruppebygg er å stimulere byggeglede og entusiasme på forumet så stikker emnet seg ut som en sikker vinner for et flygruppebygg. Det eneste drawbacket med emnet er vel nettopp det...at det er bare fly.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.