Rune Haugen Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 Hei! Fikk som mange andre en boost i Luftwaffe-interessen etter at "Far North" boka ble et hett tema her på forumet. Veien var derfor kort til hobbysjappa der jeg anskaffet meg en 109F-2 fra Hasegawa. Den skal bygges som "Weisse 1", som vist på side 119 i boka. Våger meg på å gjengi Kjetil Åkras profil som er lastet opp et annet sted på forumet Det spesielle med denne maskina er at den var arvet fra andre enheter - i dette tilfellet JG 51. Den kom rett fra kamper på Østfronten, og bar preg av heftig bruk, og er overmalt både her og der. Det kule er at det er mye gult på denne maskina, og det gjør den fargerik. I tillegg er emblemet til JG 51 fremdeles til stede, og ikke minst er maskina avbildet på Værnes - altså så lokalt som det kan bli for min del Ikke mye å si om bygginga av denne modellen, annet enn at det er et meget bra sett. Jeg bygger rett ut av esken, med unntak av forsterkningsplater ved halen (laget av strukket støperamme) og setebelter fra Eduard. Så derfor har me juksa litt, og går rett over til malebilder: Modellen er malt med Xtracrylics RLM 74/75/76 og Tamiyagul trim. Mottling er også Xtracrylics. Spinneren er Tamiya RLM 70 Black Green. RLM 02 ble brukt for simulere overmalte områder og flekkmaling. Modellen er preshada før maling. Det kan sees litt her. I tillegg er fargene bleket etter at kamo er påført, noe som ikke vises så godt på bildene. Modellen er gitt et par støk Johnson Klear. Nå er det straks klart for dekaler. Det store spørsmålet er om JG 51 emblemet skal være på begge sider? noen som vet? Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 Dette ser jo bra ut, men er gulfargen på modellen så sitrongul som den ser ut til på skjermen? Jeg innbiller meg at den tyske gulfargen hadde litt rødt i seg. Emblemet har jeg ikke kunnskaper til å uttale meg om. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 *Klikker på tråden* *Forventer bilde av to biter av en cockpit* *Ser at flyet er nesten ferdig* *Spytter te på skjermen* Dette er motiverende tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 http://asisbiz.com/il2/Bf-109F/Bf-109F-JG51/pages/1-Bf-109F-JG51-1941-01.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Åkra Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 Wow, det var kjapt og veldig bra!! Det skal bli gøy å se modeller basert/inspirert av boka vår. Kyre har svart på spørsmålet i sedvanlig stil, når det gjelder gulfargen så er det viktig å huske på at tyskerne hadde to offisielle gulfarger; RLM 04 som var en mer oransjegul farge og RLM 27 som var mer sitrongul. Jeg har lenge trodd at førstnevnte var mest vanlig på jagerfly når det gjelder taktiske merker, men da Bf 109G-2, "Gul 3" kom opp fra sjøen for noen år siden så var det jo klart at selv gulfargen påhaleror under vinger og cowling kunne være svært sitrongul og blek, altså mer lik RLM 27. Jeg synes du har fått en veldig god match på denne varianten av gul på modellen og den kan altsp like gjerne være korekt som den mer tradisjonelle oransjegule RLM 04. Kjetil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Da lærte jeg noe nytt om tysk gulfarge. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted February 27, 2012 Author Share Posted February 27, 2012 Hei, og takker for kommentarer. Kjetil: Takker for info om gulfarger Har gjort samme observasjon mht to forskjellig gulfarger, så på denne gikk jeg for sitrongul for variasjonens del. Bruker til vanlig Xtracrylics sin RLM 04, og den er varmere i fargen. Kyrre: Takker for bilde som viser at JG 51 hadde emblemet på begge sider Anton: Det er ikke så mye å vise under byggingen av dette settet ut av esken, så her fikk du en pangstart på tråden Til info malte jeg cockpit mørk grå (RLM 66), og la til Eduards etsede setebelter. That's it. Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Høhøhøøøø. Nei så koselig fly! Jeg ser jo at du har tatt deg visse friheter sammenlignet med Aakras profil, men disse gamle bildene er jo ikke så lette å tolke, så neida. Lakkjobben, og ikke minst mottlinga ser uanz forbilledlig smooth ut! Åssen klarte du dette etter det tidligere rapporterte lakksprøytesammenbruddet?? Og det ER schwarzgrün på spinner og propell, og ikke svart slik det kan se ut til på bildet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 OMG! jeg er blitt kuppet! holder selv på å bygge denne maskinen, men det skader ikke at noen baner vei for meg Ser at vi deler mange av de samme tankene om hvordan fargeskjemaet skal være på denne. Det virker som at basisen for Hasegawa sine 109ere er G-6 versjonen. Derfor er det flere luker som ikke hører hjemme på F-2 versjon som må pusses vekk. I tillegg til de detaljene som mangler, og på F-2 er er det de forsterkningsplatene du har laget. Men jeg sett på flere sånne detaljetegninger at det skal være 2 per side, men hva som er riktig får bli opp til de lærde. Uansett ser arbeidet vel utført så langt og hvilken effektivitet!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Brekken Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Hei! Ser veldig bra ut! Gleder meg til å se det endelige resultatet. mvh Andreas B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Åkra Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Det er riktig at det skal være to slike forsterkningsstrips på halempartiet på hver side. Akkurat som Typhoonen hadde jo de aller tidligste Bf 109F litt problemer med selvavfallende hale like etter at de kom i bruk, derfor disse forsterkningsstripene om noen lurte. Jeg er heller ikke helt sikker på at disse paraplyholderklipsene på venstre side av cockpiten skal være på denne maskinen, det var noe endel tropiske 109ere hadde. Tommy har rett i at det er endel luker/hatches på Hasegawas 109-skrog som ikke skal være på alle. Men dette er bare detaljer, din tolkning av fargeskjemaet ser meget bra ut og dette blir en fortreffelig modell. Dersom du skal ha en base for den så må du nok lage en liten informasjonsplakett der du oplyser om at det egentlig er en JG 5 maskin fra Norge og ikke en fra JG 51, ellers vil nok mange "luringer" korrigere deg. Og bare så det er sagt, alle profiler jeg legger ut på dette forumet må dere bare bruke i deres egne poster om det skulle være ønske om det! Kjetil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted February 27, 2012 Author Share Posted February 27, 2012 Hei! Har tolket min versjon av bilder og profil, så det blir litt annerledes enn det vises på profilen Gleder meg i allefall til å se hvordan du tolker din, Tommy Jeg er heller ikke helt sikker på at disse paraplyholderklipsene på venstre side av cockpiten skal være på denne maskinen, det var noe endel tropiske 109ere hadde. Tommy har rett i at det er endel luker/hatches på Hasegawas 109-skrog som ikke skal være på alle. Har ikke tenkt på disse paraplyholderne. Må sjekke bilder. Lukene som skal fjernes er merket på tegningen, så de har jeg sparklet igjen Det er riktig at det skal være to slike forsterkningsstrips på halempartiet på hver side. Akkurat som Typhoonen hadde jo de aller tidligste Bf 109F litt problemer med selvavfallende hale like etter at de kom i bruk, derfor disse forsterkningsstripene om noen lurte. Ja, nå ser jeg at det skal være en forsterkningsstrips nede ved halehjulet. Velvel, får ta den til etteretning og studere profiler / fotos bedre neste gang De 2 stripsene vises godt på dette bildet: Og ja, Torgeir. Det er Schwarzgrun - ser bare veeldig mørk ut på bildet. Noe som forøvrig går frem av bildet. Ikke mye fading på spinner altså: Setter forøvrig stor pris på at du lar oss bruke profilene i byggetråder, Kjetil Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ståle Haug Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Blås i om det mangler noen luker eller forsterkningslister her og der. Det man legger til her er en fantastsk bra og realistisk malejobb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Men altså: åssen klarte du mottlinga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted February 27, 2012 Author Share Posted February 27, 2012 Men altså: åssen klarte du mottlinga? Mjo, det var en omstendelig prosess med å rense dysa på sprøyta. Det var som Jens Roger nevnte i airbrush-tråden en opphopning av størknet maling inni dysa. Den fjernet jeg med litt ståltråd, og da oppførte den seg noenlunde bra. Deretter var det prøv og feil med lufttrykk og blandingsforhold. Havnet på den gode, gamle formelen: - Tykk blanding (50/50) - Lavt lufttrykk (12-15 Psi) - Fjernet ytterste del av sprøyta som beskytter nåla for å komme nært innpå Dette medfører at man må rense nåla ofte pga oppbygging av maling, men det gir mer kontroll. Jeg bruker å variere avstand til modellen for å bygge opp mottlinga gradvis. Jeg holder derfor avtrekkeren nede med passe trykk/malingsmengde og varierer altså avstanden. Tørker av nåla med pensel dyppet i tynner med jevne mellomrom. Nå går jeg rundt å venter på min nye Infinity 2-in-1 som er på vei i posten. Det blir snacks Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Utrolig kjapt levert! Gleder meg til å se den ferdig! Ragnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sverre Nordve Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Hvilken spøryte har du brukt til nå, Rune? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted February 28, 2012 Author Share Posted February 28, 2012 Hvilken spøryte har du brukt til nå, Rune? Har hittil brukt en SparMax MAX 3 Link til airbrusher fra Sparmax her: http://www.sparmax.com.tw/airbrushing_system_2.html Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted March 3, 2012 Author Share Posted March 3, 2012 Hallo i stua Jau, da var merkene på plass. Til dere gulvpolishbrukere der ute - bruker dere å forsegle dekalene med et strøk gulvpolish før vask, eller bruker dere annen klarlakk før vasken legges? Ser det må repareres en liten lakkskade på venstre ving. Base er under konstruksjon. Fortsatt god helg Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 Jeg forsegler dekalene med gulvpolish. Jeg sprøyter polish på, men hvordan Torgeir klarer å få golvpolish så syk smooth med pensel er mysterium for meg. Og modellen ser fortsatt meget bra ut. Regner med at du kommer til SKALA? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted March 3, 2012 Author Share Posted March 3, 2012 Takker, Anton Tok et strøk med pensel, og det ser meget bra ut Kommer til Skala ja. Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 Modellen ser nydelig ut. Einar S som også pleier å forsegle dekalene med et strøk Johnson gulvpolish før vask. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgeir Eikeland Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 Jau. Ser avsindig bra ut framleis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted March 3, 2012 Author Share Posted March 3, 2012 Takker for tilbakemeldinger Tenkte å prøve et nytt produkt denne gangen - nemlig vask fra Flory Models. Denne vasken er leirebasert og kan lett påføres og vaskes av. Det er forklart godt på denne siden. http://www.florymodels.co.uk/weathering-wash/ Anbefaler å se videoene. Det ser for jævlig ut når det er liberalt påført: Gugga tørker på 20 minutter, og lar seg lett vaske av med en fuktet tørkepapirbir. Du kan variere hvor mye du ønsker å fjerne og det er avhengig av om du påfører en matt eller blank overflate hvor lett det vaskes av. Jeg ble positivt overrasket over produktet. Flyet var ferdig vasket på en time med dette produktet og jeg hadde full kontroll underveis. Det vises ikke så godt på bildene, men vasken la seg fint i panellinjene, pluss at den ga en litt skitten finish - akkurat passe for min del De som kjenner meg vet at jeg stadig er på leting etter gode, effektive og tidsbesparende metoder, og dette er definitivt en av de jeg kommer til å fortsette å bruke I tillegg har jeg lagt på eksos med Tamiya Smoke. Denne fyren skal være med på basen. Det er en figur fra ICM sitt Luftwaffe-sett Basen har fått beis og klarlakk. Venter på at den skal tørke slik at jeg kan legge groundwork I tillegg er andre smådeler ferdig malt og klar til installasjon Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Åkra Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 Wow, dette ser jævlig bra ut for å si det slik! Dette kommer til å bli en super modell! Jeg var også veldig imponert over det "vaskeproduktet", tror nok jeg kommer til å bestille meg ett sånt sett! Godt å høre at det var lett å bruke. Kjetil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.